پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

دانستنی های محیط زیست

مغناطیس کره، محیط مغناطیسی کره زمین است. کره زمین یک اهنربای بزرگ دو قطبی است.احتمالا علت وجود میدان مغناطیسی زمین هسته مذاب ان است که از جنس اهن ونیکل می باشد.این میدان مغناطیسی به دو قطب شمال وجنوب می پیونددو در طول تاریخ زمین شناسی چند بار معکوس شده است.میدان مغناطیسیزمین در خط استوا حدود32/0 گوس و در قطبها حدود62/0 گوس است. ویلیام گیلبرت در سال 1600 فرض کرد که زمین یک اهنربای بزرگ است.توماس گلد در سال1959 نام مغناطیس کره را مطرح کرد.مغناطیس کره به مقدار زیادی در فضا امتداد یافته و تحت تاثیر باد خورشیدی (یون ها و الکترون های منتشر شده از خورشید)قرار دارد. مغناطیس کره از 60 تا 37280 مایل(100 تا 60000 کیلومتر)در فضا به سمت خورشید و 186500 مایل(300000 کیلومتر) دور از خورشید امتدادیافته ودامنه مغناطیسی زمین را تشکیل می دهد. ایست مغناطیسی مرز بین محدوده ای است که در یک طرف ان میدان مغناطیسی کره زمین ودر طرف دیگر ان میدان مغناطیسی بقیه منظومه شمسی غالب است.









به گزارش موج ، جودی گرین والد مدیر بخش نوآوری در کاهش گازهای گلخانه ای در مرکز تحقیقاتی تغییرات جوی جهان در مورد گرم شدن زمین هشدار جدی داد و گفت : منابع تولید دی اکسید کربن در جهان تنها به نیروگاه ها و کارخانه ها محدود نیست و شامل تمام فعالیت های روزمره می شود. بنابر این ما همه در برابر آن مسئول هستیم و باید برای نجات زمین از چنگال سرخ گرما تلاش کنیم.
اگر شما می خواهید در نجات زمین از دست گرمای شدید حاصل از گازهای گلخانه ای سهیم باشید، نیازی به صرف هزینه های میلیاردی و مشارکت در طرح های بیوتکنولوژیک جهانی ندارید. اگر نسبت به کاهش تولید دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای خود را مسئول می دانید، نیازی نیست که سقف خانه خود را با باتری های خورشیدی بپوشانید و یا از خودروهای گران قیمت هیبرید استفاده کنید. شما تنها با رعایت چند معیار ساده مصرف صحیح، می توانید در کاهش تولید گازهای گلخانه ای مشارکت داشته و نقش انسانی خود را در بهترین حالت ممکن ایفا کنید.
امروز فواید محیط زیست سالم بر هیچ یک از ما پوشیده نیست و همه ما از کاهش هزینه های انرژی خوشحال می شویم. اما چطور می توان به این نقطه رسید؟
جواب این سوال بسیار آسان است. به عنوان مثال، رایانه های لپتاپ را در نظر گیرید. این رایانه ها به دلیل قابل حمل بودن، مورد توجه قرار گرفته اند اما خوب است که بدانیم، این رایانه های کوچک گذشته از قابلیت حمل آسان، انرژی بسیار کمتری در مقایسه با رایانه های میزی بزرگ مصرف می کنند. پس می بینیم که کاهش تولید گازهای گلخانه ای بسیار ساده تر از تصور و گمان مردم است.
استفاده از رایانه های لپتاپ، استفاده از مانیتورهای تخت و پلاسما به جای دایناسورهای لامپی و شستن لباس ها و ظرف ها با ماشین های لباس شویی و ظرف شویی جدید و بهینه شده و هزاران هزار گزینه دیگر، ما را در تحقق رویای زمینی پاک و عاری از گازهای گلخانه ای یاری خواهد کرد.
خانه ها و خودروها بزرگ ترین منبع تولید دی اکسید کربن هستند. ایوان میلز از دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی آمریکا گفت : در سال 2005 انرژی مصرف شده در خانه ها برای تامین گرمای مورد نیاز در روزهای سرد 21 درصد گازهای گلخانه ای ایالات متحده را تولید کرده است. همچنین سازمان ها و ادارات 18 درصد، کارگاه ها و کارخانه های صنعتی 28 درصد و بخش حمل و نقل 33 درصد گازهای گلخانه ای ایالات متحده را تولید کرده اند.
اورواشی رانگان از کارشناسان ارشد مجله معتبر کانسومر ریپرتس معتقد است، اگر هنگام رانندگی به چند نکته ساده توجه داشته باشیم، می توانیم تولید دی اکسید کربن خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. وی گفت : با رانندگی صحیح، سوخت کمتری مصرف می کنیم و این یعنی کاهش تولید دی اکسید کربن خودرو. تنظیم باد چرخ ها، تعویض به موقع روغن موتور، تون آپ منظم خودرو و ده ها نکته ساده هنگام رانندگی همچون حرکت با دنده مناسب، مصرف سوخت خودرو را به نسبت بسیار زیادی کاهش می دهد.
رانگان گفت : اگر می خواهید زمین گرفتار گرمی بیش از حد نشود و نسل های آینده از محیط زیست سالم لذت برند، کمی آهسته برانید. شاید باور این واقعیت قدری دشوار باشد، اما اگر به جای تاختن خودروی خود با سرعت 120 کیلومتر در ساعت، تنها 20 کیلومتر در ساعت از سرعت خود بکاهید و با سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کنید، دی اکسید کربن تولید شده بوسیله خودروی شما تا 700 کیلو گرم در سال کاهش خواهد یافت و اگر خودروی شما از مدل های شاسی بلند و کابین دار باشد، این رقم از 700 کیلو گرم در سال نیز فراتر خواهد رفت. این به معنای کاهش تولید دی اکسید کربن ناشی از حمل و نقل به میزان 15 درصد در سال است.
طی سال های اخیر دولت با ارائه طرحی با نام برنامه کاهش تولید کربن اقدام به نهادینه سازی مبارزه عمومی با روند گرم شدن زمین کرده است. در این طرح شهروندان عادی با روش های ساده و مبتدی کاهش تولید گازهای گلخانه ای آشنا می شوند. این روش ها هرگز نیازمند صرف هزینه های سنگین نیستند و در توان بسیاری از شهروندان می باشند.
اما کارشناسان اجرای برنامه کاهش تولید کربن را کافی نمی بینند و معتقدند، شهروندان باید تولید دی اکسید کربن خود را کاهش دهند. آنژا کولماس کارشناس موسسه زیست محیطی استوک هولم می گوید : برنامه کاهش تولید کربن به جنبه های عمومی زندگی شهروندان پرداخته است و هرگز وارد حریم شخصی افراد نمی شود. حال آنکه بیشتر دی اکسید کربن تولید شده در ایالات متحده ناشی از فرهنگ مصرف گرایی شهروندان است.
خانم کولماس معتقد است، حجم دی اکسید کربن تولید شده به دست شهروندان آمریکایی آنچنان زیاد است که اجرای طرح های عمومی همچون برنامه کاهش تولید کربن به تنهایی نیازهای جوی آسمان منطقه را تامین نمی کند.
وی در ادامه گفت : هر آمریکایی بطور متوسط 19 لی 20 تن دی اکسید کربن در سال تولید می کند. این در حالی است که اروپایی ها 10 تن و چینی ها 3 تن دی اکسید کربن در سال تولید می کنند.

10 قدم در راه کاهش دمای زمین
1. از مواد غذایی بومی استفاده کنید. دنیس هایس رئیس سازمان زیست محیطی بالت فاندیشن می گوید : 10 درصد از انرژی مورد نیاز در ایالات متحده صرف کشاورزی و زراعت، طبخ صنعتی محصولات کشاورزی و حمل محصولات کشاورزی از مزارع به کارخانه های طبخ صنعتی و فروشگاه ها می شود. اگر محصولات ساده کشاورزی را بتوان از مزارع بومی تامین کرد، انرژی مورد نیاز حمل را حذف کرده ایم و با این روش گذشته از کاهش هزینه ها، از تولید ده ها تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده ایم.
کاهش مصرف گوشت قرمز از دیگر راه های کاهش تولید دی اکسید کربن است. خانم کالموس می گوید : دامداری و پرورش گاو، گوسفند و خوک نیازمند صرف انرژی بسیار زیادی است. من منظورم اجبار مردم در گیاه خوار شدن نیست، اما فقط می خواهم به کسانی که با اشتهای تمام نشدنی خود، هزارها کیلوگرم گوشت قرمز را می بلعند بگویم : اگر بخشی از وعده های غذایی خود را به غذاهای غیر گوشتی اختصاص دهند، تولید دی اکسید کربن به میزان قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.
وارین کارلینزیگ کارشناس سایت زیست محیطی
www.sustainlane.com اظهار داشته است : اگر نمی توانید از گوشت قرمز بگذرید، حداقل از گوشت حیواناتی مصرف کنید که غذایی جز ذرت دارند. در ایالات متحده غذای بسیاری از دام ها به وسیله ذرت تامین می شود که تولید ذرت انرژی زیادی مصرف می کند. ما نمی خواهیم که شما هرگز گوشت قرمز نخورید. اما اگر گوشت قرمز مصرفی خود را از فروشگاه هایی که گوشت ارسال شده به آنها از دام هایی که در چراگاه های بومی و طبیعی پرورش یافته اند تهیه نمایید، شرائط را برای کاهش حجم قابل ملاحظه ای از دی اکسید کربن موجود در هوا محیا ساخته اید.
2. نوع تعطیلات خود را به گونه ای انتخاب کنیم که نیازمند صرف کمترین انرژی باشد. خانوم کالموس معتقد است : روش لذت بردن بیشتر مردم از مسافرت ها صحیح نمی باشد. هدف بسیاری از مردم مقصد سفر و آرامش در کنار خانواده و یا دوستان نیست، بلکه مسافرت و گشت و گذار در مسیرهای طولانی و خسته کننده است. شاید سفر در دل طبیعت در ابتدا جذاب و مسرت بخش باشد، اما پس از طی مسافت کمی، تمام سرنشینان به غیر از راننده به خواب فرو می روند و هنگام رسیدن به مقصد چیزی جز خستگی شدید احساس نمی کنند.
در مورد سفرهای هولیی نیز چنین است. اگر قصد مسافرت با هواپیما را دارید، از پروازهای مستقیم استفاده کنید. هواپیما ها هنگام بلند شدن و فرود آمدن انرژی بسیار زیادی نسبت به حالت پرواز مصرف می کنند.
کالموس در ادامه می گوید : از پروازهای سوپر کلاس تا حد ممکن پرهیز کنید. فضای در نظر گرفته شده برای شما در پروازهای سوپر کلاس 2 تا 6 برابر فضای مختص شما در پروازهای معمولی است. فضای اضافی و امکانات رفاهی غیر ضروری چه باشند و چه نباشند، در رسیدن سلامت شما به مقصد تفاوتی ایجاد نمی کنند. حال آنکه حمل این فضای اضافی و امکانات رفاهی غیر ضروری هزاران لیتر سوخت را به هدر می دهد.
همچنین اگر نیازی به خودروهای جادار و شاسی بلند نداریم، بهتر است از خودروهای کوچک و در صورت امکان از خودروهای هیبرید و یا خودروهای مجهز به موتور دوگانه سوز استفاده کنیم. خودروهای هیبرید هنگام ترمز، توقف و درجا کار کردن، الکتریسیته تولید می کنند که در هنگام حرکت این نیروی الکتریکی، مصرف می شود. خودروهای گردش گری و مخصوص حمل گردش گرها به آرامی حرکت می کنند و در بسیاری از اماکن تاریخی و تفریحی بطور موقت توقف می کنند. نبابر این بکارگیری خودروهای هیبرید در صنعت توریسم و جهانگردی، مصرف سوخت و در پی آن تولید دی اکسید کربن و دیگر آلاینده های جوی را تا چند برابر کاهش خواهد داد.
3. استفاده از مواد بازیافت شده از دیگر روش های موثر در کاهش تولید دی اکسید کربن است. اگر در اداره ها و بانک ها مشغول به کار هستید، از کاغذهای بازیافت شده استفاده کنید و از مسئولان نیز درخواست خرید کاغذهای بازیافتی داشته باشید. همچنین قبل از پرینت گرفتن، یک بار دیگر فکر کنید که آیا پرینت گرفتن از صفحه مورد نظر ضروری است؟ صنایع کاغذ سازی از صنایع پر هزینه، نیازمند صرف انرژی بسیار زیاد و به شدت آلاینده می باشد. این موضوع در مورد صنایع جوهرسازی نیز صادق است. به یاد داشته باشیم مواد اولیه کارخانه های کاغذ سازی، چوب درختان جنگلی است که تنها کارخانه های تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن می باشند. پس صرفه جویی در مصرف کاغذ و جوهر کارتریج، دی اکسید کربن موجود در هوا را به شدت کاهش می دهد.
هنگامی که میز کار خود را ترد می کنید، مانیتور رایانه را خاموش کنید و اگر به داده های موجود در حافظه رایانه نیاز دارید، رایانه خود را در حالت
Stand by قرار دهید. همچنین برگذاری کنفرانس های الکترونیکی که از سفرهای کاری و اداری جلوگیری می کنند، می تواند ما را در کاهش تولید دی اکسید کبن یاری کند.
4. بازرسی و کنترل سیستم های گرمایشی و برودتی منازل و ساختمان های اداری بازده مصرف انرژی در بناها را تا 25 درصد افزایش می دهد. تامیر قسمت های آسیب دیده سیستم های گرمایشی و برودتی به مراتب هزینه ای کمتر از تامین دمای مورد نیاز با اجزای آسیب دیده است.
نظرتان در مورد زندگی در خانه های کوچک تر و یا آپارتمان چیست؟ در ایالات متحده هرچه از تعداد افراد خانواده کاسته می شود، بر مساحت خانه افزوده می شود. این فرهنگ نادرست، سالانه میلیون ها لیتر سوخت را صرف گرمایش اتاق های خالی می کند. همچنین تامین روشنایی و خنک کردن اتاق های خالی در روزهای گرم، از دیگر منابع اتلاف انرژی و تولید دی اکسید کربن می باشند.
5. از تکنولوژی و فناوری چدید نهایت استفاده را کنید. استفاده از لپتاپ های کم مصرف، ماشین های لباس شویی و ظرف شویی بهینه شده و ده ها لوازم خانگی جدید دیگر که به نسبت اجدادشان انرژی بسیار کمتری مصرف می کنند، ما را در نجات زمین از خطر تشدید گازهای گلخانه ای در جو کمک می کند. مایکرو ویوها نیز نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی در منازل دارند. تهیه چای و دیگر نوشیدنی های گرم به وسیله مایرو ویو انرژی بسیار کمتری در مقایسه با اجاق گاز مصرف می کند.
6. لوازم خانگی را در زمانی که استفاده نمی کنید، از مدار الکتریکی خارج کنید. وقتی شما دوشاخه سیم لوازم خانگی خواموش را از پریز برق خارج نمی کنید، جریان برق همچنان در مدار الکتریکی آنها بر قرار است و به صورت گرما اتلاف می شود. در ایالات متحده 5 درصد برق مصرف شده در خانه ها به این صورت اتلاف می شود.
هنگامی که به مسافرت می روید، فیوز کنتور برق را باز کنید تا جریان برق در تمام مدار الکتریکی خانه را قطع کرده باشید. شاید مقدار الکترسیته ای که در مدت زمان کوتاهی در یک سیم نازک به گرما تبدیل می شود بسیار اندک باشد. اما اتلاف انرژی الکتریکی در مداری بزرگ و پیچیده همچون شبکه سیم کشی منازل بخصوص زمانی که ده ها لامپ و وسیله برقی به آن متصل است، در زمان طولانی سرسام آور خواهد بود.
7. نوع وسیله نقلیه مورد استفاده خود را تغییر دهید. خودروهای هیبرید بهترین گزینه برای کاهش تولید دی اکسید کربن ناشی از حمل و نقل می باشند. اما استفاده از خودروهای هیبرید تنها گزینه نیست. استفاده از خودروهای کوچک و کم مصرف، تنظیم موتور به موقع، تنظیم باد چرخ ها، عدم استفاده از باربند و ده ها نکته دیگر در مورد رانندگی صخیخ و بهینه، مصرف سوخت و تولید دی اکسید کربن ناشی از حمل و نقل را با کاهش شدید روبرو خواهد کرد. استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز در اجرای برنامه های زیست محیطی بسیار موثر است.
اما چرا تنها به فکر افزایش راندمان مصرف سوخت خودروهایمان باشیم. امروز بدن ما به دلیل زندگی ماشینی و مدرنی که در پیش گرفته ایم، به شدت نیازمند ورزش و تحرک است. پیاده روی و استفاده از دوچرخه و اسکیت نه تنها بسیاری از مشکلات روحی و جسمی ما را بر طرف می کند که تولید گازهای گلخانه ای را به نسبت قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.
8. استفاده از انرژی های جایگزین می تواند در کشورهایی همچون ایالات متحده که در آن شرکت های خصوصی برق مورد نیاز شهرها را تامین می کنند، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و هسته ای را به دنبال داشت باشد. شهروندان با خرید برق از شرکت هایی که بخشی از ژنراتورهای خود را به کمک انرژی های طبیعی همچون آب و باد به گردش در می آورند، تولید دی اکسید کربن را کاهش می دهد. برای آگاهی بیشتر از منابع انرژی های نو می توانید به سایت های اینترنتی
www.green-e.org و www.greentagsusa.org مراجعه بفرمایید.
9. از مصرف گرایی بپرهیزید. بیشترین انرژی در هر کشوری صرف ساخت و تولید مایحتاج شهروندان می شود. تولید کیف، کفش، لباس و ... همه و همه نیازمند صرف انرژی است. اگر بدون توجه به نیازهایمان و تنها از روی تنوع و دل خوشی اقدام به تعویض لوازم شخصی و خانگی سالم و قابل استفاده کنیم، بزرگترین خیانت را در حق نسل های آینده کرده ایم.
10. در مصرف آب صرفه جویی کنیم. تولید آب سالم و بهداشتی هزینه و انرژی بسیار زیادی می طلبد. در کالیفرنیای آمریکا، تولید آب سالم و بهداشتی یکی از پر مصرف ترین بخش های مصرف انرژی به شمار می آید. شیر آب را هنگام مسواک زدن و اصلاح صورت، بسته نگاه دارید. استفاده از ماشین لباس شویی و ماشین ظرف شویی، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. آب لوله کشی شهری برای آبیاری باغچه ها، شستن حیاط و محوطه جلوی خانه و شستن ماشین نیست و تنها با هدف تامین آب آشامیدنی و نیازهای بهداشتی – فردی شهروندان تولید و به منازل فرستاده می شود. بیایید در حفظ و نگه داری محیط زیست برای فرزندانمان کوشا باشیم.


عملکردهای ناشناخته DNA زباله کشف شد








محققان آمریکایی برخی از عملکردهای کدهای ژنتیکی DNA زباله که 96 درصد از ژنوم را تشکیل می دهد، کشف کرده اند.


به گزارش خبرگزاری مهر، تاکنون تصور براین بود که تنها 4 درصد ازDNA موجود در ژنوم مسئول شکل دهی پروتئین ها هستند و 96 درصد بقیه که به DNA زباله معروفند برای این 4 درصد این امکان را فراهم می کنند که عملکردهای خود را بطور کامل انجام دهند.


این درحالی است که به تازگی دانشمندان دانشگاه سان دیگو در تحقیقات خود برخی از عملکردهای این کدهای ژنتیکی را که تاکنون ناشناخته بودند، نشان دادند.


این محققان که نتایج تحقیقات خود را در ماهنامه علمی "ساینس" منتشر کرده اند، ماده شیمیایی را که Sine b2 نام دارد، کشف کردند که در ابتدا و انتهای بخشی ار ژنوم که هورمون رشد را رمزگذاری می کند، واقع شده است. این هورمون در فرایند رشد و پیر شدن شرکت می کند.


این دانشمندان در موشهایی که اصلاح ژنتیکی شده بودند، مشاهده کردند که در غیبت این بخش از DNA ، ژن رمزگذار هورمون رشد فعال نمی شود.


این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند:" بررسی های ما نشان می دهد که یک بخش DNA زباله می تواند همانند نشانه گذار عمل کند. این نشانه گذار بخشی از ژنوم را که مسئول رمزگذاری پروتئین ها هستند، فعال می کنند. بنابراین این عناصر مرزی DNA که تاکنون به عنوان موادی بی مصرف شناخته می شدند، استراتژی مهم تکاملی در پستانداران هستند که برای سازماندهی اطلاعات ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرند."


در تحقیقاتی که در مدت دو سه سال اخیر انجام شده است، این مواد زباله عملکردهای مهمی در پیش نشانه گذاری های ژنتیکی سکته و برخی از انواع سرطان دارند و علاوه براین 5 تا 10 درصد از این مواد RNA تنظیم کننده ژن های دیگر را تولید می کنند.



مغناطیس کره، محیط مغناطیسی کره زمین است. کره زمین یک اهنربای بزرگ دو قطبی است.احتمالا علت وجود میدان مغناطیسی زمین هسته مذاب ان است که از جنس اهن ونیکل می باشد.این میدان مغناطیسی به دو قطب شمال وجنوب می پیونددو در طول تاریخ زمین شناسی چند بار معکوس شده است.میدان مغناطیسیزمین در خط استوا حدود32/0 گوس و در قطبها حدود62/0 گوس است. ویلیام گیلبرت در سال 1600 فرض کرد که زمین یک اهنربای بزرگ است.توماس گلد در سال1959 نام مغناطیس کره را مطرح کرد.مغناطیس کره به مقدار زیادی در فضا امتداد یافته و تحت تاثیر باد خورشیدی (یون ها و الکترون های منتشر شده از خورشید)قرار دارد. مغناطیس کره از 60 تا 37280 مایل(100 تا 60000 کیلومتر)در فضا به سمت خورشید و 186500 مایل(300000 کیلومتر) دور از خورشید امتدادیافته ودامنه مغناطیسی زمین را تشکیل می دهد. ایست مغناطیسی مرز بین محدوده ای است که در یک طرف ان میدان مغناطیسی کره زمین ودر طرف دیگر ان میدان مغناطیسی بقیه منظومه شمسی غالب است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد