پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

بازیافت (PET)

بازیافت به معنای جمع آوری و پلیمر کردن مجدد مواد اولیه است تولید ومصرف pet روز به روز در حال افزایش است . انباشته شدن بطریهای پلی اتیلن ترفتالات pet در محیط زیست علاوه بر زیانهای زیست محیطی ، زیانهای ناشی از مصرف منابع را نیز در بر دارد .
Pet از پلاستیکهای گرما نرم است که بازیافت آن مشکلاتی متعدد در بر دارد به طوری که در حال حاظر بخش عظیمی از pet با زیافتی به دلیل افت خواص ویژیگیها برای تولید محصولاتی مشابه محصولات ابتدایی مناسب نیست .
از خرد کردن بطریهای pet ریز دانه ایی به دست می آیند که به صورت جزء سخت در تولید الوارهای پلاستیکی پلی اولفینی استفاده می شوند . در این میان فرآیند نوین اکستروژن واکنشی ، نوید بخش بازیافت pet با خواص مشابه رزین اولیه آن است که ارزش افزوده بازیافتی را بالا می برد

کاربردهای پلی اتیلن ترفتالات
با جمع آوری و بازیابی این بطریها می توان محصولات بسیار متنوعی تولید کرد . در حال حاظر این روند با سرعت در حال گسترش است . تعداد طرحهای جمع آوری و جداسازی بطریها از زباله های دیگر در حال افزایش است و مصرف کنندگان ، تعداد بیشتری از ظروف مصرف شده را به منظور بازیافت بر می گردانند . همچنین کیفیت و کارایی سیستم های تفکیک زباله در حال بهبود است .و تنوع کاربردهای نهایی بیشتر می شود .
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان اروپایی بازیافت ظروف ( پلی اتیلن ترفتالات ) ( Petcore ) تعدا ظروف پلاستیکی جمع آوری شده در اروپا از جنس PET ، در سال 1998با یک رکورد تازه رسیده است . طبق بررسی این سازمان ، در این سال حدود 170.000 هزار تن ( معادل 3.4 میلیارد عدد) بطری جمع آوری و بازیافت شدند این مقدار نسبت به سال 1997 ( 62.000 تن ) 57 درصد افزایش یافته و ظرفیت بازیافت نیز در این سال به 190.000 تن رسیده است . دلیل این افزایش ظرفیت ، توسعه و روز تهیه کردن واحدهای موجود و افزایش کارایی بازیافت کنندگان است . در سال 1998 ، سرمایه گذاریهای جدیدی نیز در این زمینه انجام شده است و نتیجه ظرفیت بازیافت بطریهای pet در سال جاری به 200.000 تن رسیده است .
در سال 1998 ، 77.000 تن بطری pet در جهان بازیابی شده است و در سال 1999 با 14 درصد افزایش به 88.000 تن رسید .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد