پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

بیوگاز


بر اساس مطالعات انجام شده دفن زباله ها از حدود پنج هزار سال پیش مرسوم بوده است . نزدیک به یک دهه زباله های شهری اصفهان در زمینهای واقع در گردنه زینل با مساحت تقریبی یکصد هکتار ، در حوزه هایی با عمق متوسط 9 متر و مساحت تقریبی 30*1000 متر مربع دفن می شود در این منطقه تاکنون 30 لندفیل موجود وجود داشته که از زباله پر شده و روی آن پوشانده شده است .

استحصال بیوگاز از از لندفیل زباله شهری در سال 1381 بمنظور بازیافت انرژی های موجود در لندفیل زباله و حفظ محیط زیست اجرا گردید که بر آورد می شود سالانه بالغ بر 2.500.000 متر مکعب گاز تولید گردد شایان ذکر است که شیخ بهائی 450 سال قبل در اصفهان از این گاز برای گرم کردن حمام شیخ استفاده نموده است.

بیو گاز حوزه های دفن زباله که از تجزیه پسماند جامد شهری در اثر واکنشهای شیمیایی و فعالیتهای بیولوژیکی تولید می شود ، به طور عمده شامل مخلوطی از متان حدود 50 – 60 درصد و 30 – 40 درصد دی اکسید کربن است به علاوه مقدار ناچیز اکسیژن ، ترکیبات آلی غیر متانی مانند سولفید هیدروژن و همچنین گازهای آلی نیز در بیوگاز تولیدی وجود دارد .به علاوه آنالیز بیوگاز استحصالی حوزه های دفن زباله پایلوت شهر اصفهان نشان داد که بیوگاز مذکور دارای 4/59 درصد دی اکسید کربن ،7/4 درصد نیتروژن و درصد ناچیزی از گازهای دیگر مانند اکسیژن و مونوکسید کربن می باشد .

جمع آوری گاز حوزه های دفن زباله دارای منابع مختلفی در زمینه های زیست محیطی ، اقتصادی و از همه مهمتر انرژی می باشد . بیوگاز تولیدی حوزه های دفن زباله دارای اجزا، آلی فرار بوده که محتویات سمی آنها باعث آسیب به لایه ازن می گردد . در صورتیکه این گاز توسط تکنولوژیهای مختلف مصرف و یا سوزانده شود اثرات مخرب زیست محیطی آن کاهش یافته و یا از بین می رود .
به علاوه این حوزه های دفن زباله یک منبع انرژی در دسترس و تجدید پذیر بوده که با توجه به تداوم تولید گاز در یک بازه زمانی نسبتا" طولانی ( 10 تا 15 سال ) بعنوان یک سوخت مطمئن برای کاربردهای مختلف محسوب می شود .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد