پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

بازیافت کاغذ ، آلومینیوم و نقره از ضایعات چاپخانه ها و صحافی ها

غلامحسین سلامت، مشاور چاپ چاپخانه امیر هم در این باره توضیح می‌‌دهد: مواد باطله ما شامل پوشال کاغذ، کناره‌های کاغذ و مقوا، لفاف‌های سفید و طلق‌دار و زینک است. البته فروش زینک ما بسیار کم است و بیشتر صاحبکاران زینک‌های خودشان را می‌‌برند. زینک‌هایی هم که می‌‌ماند، معمولاً بعد از گذشت یکی دو سال که کسی سراغشان را نگرفت، روی آن‌ها را خط می‌‌کشیم تا قابلیت چاپ نداشته باشد و سپس به خریداران این مواد که به دنبال آلومینیوم آن هستند، می‌‌فروشیم.در این مورد تنها چاپخانه‌ها مواد زاید و باطله تولید نمی‌‌کنند و لیتوگرافی‌ها و صحافی‌ها هم موادی مازاد مصرف خود دارند.لیتوگرافی‌ها هم مواد زایدی برای فروش دارند، البته زینک‌های قابل فروش، بیشتر در چاپخانه‌ها و کم‌تر در لیتوگرافی‌ها یافت می‌‌شوند ولی این‌جا داروها و فیلم‌های باطله عرضه می‌‌شوند.

محمد نوری، مدیرعامل شرکت لیتوگرافی نورنگ می‌‌گوید: فیلم‌های سوخته شده و باطله، داروهای هیپو، زینک‌های باطله و داروی ظهور از جمله مواد باطله و دور ریختنی در لیتوگرافی است. از این مواد داروی ظهور بی‌‌ارزش است و از طریق فاضلاب دفع می‌‌شود. ولی مواد دیگر به خاطر عناصر موجود در آن، خریداری می‌‌شوند، داروهای ثبوت و فیلم‌های باطله به خاطر نقره موجود در آن‌ها و زینک به خاطر آلومینیوم آن. صحافی‌ها نیز یک پای اصلی بازار ضایعات کاغذ هستند. جایی که هر حرکت تیغ برش، مقداری پوشال به جا می‌‌گذارد.

سیدمحمدرضا فیض‌الاسلام، مدیر صحافی فیض در این باره می‌‌گوید: عمده مواد باطله ما پوشال کاغذ و مقوایی است که از دور بری کتاب و مجلات و مقوای جلد به‌دست می‌‌آید و به‌صورت تفکیکی و با قیمت‌های متفاوت می‌‌فروشیم.

نگه‌داری و حمل ضایعات‌: نگه‌داری و بسته‌بندی مواد باطله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و چه بسا بسته‌بندی نامناسب، علاوه بر حجم بسیار زیاد و مشکلات حمل و نقل، از نظر مسایل ایمنی و بهداشتی هم موجب پیامدهایی شود. سلامت در این باره می‌‌گوید: ما برای بسته‌بندی پوشال، یک دستگاه پرس پوشال از شرکت خودکفایی با قیمت مناسب خریداری کرده‌ایم و پوشال‌ها را به‌صورت درهم در حجمی بسیار کم بسته‌بندی می‌‌کنیم که نسبت به آتش‌سوزی بسیار ایمن‌تر از روش‌های قبلی جمع‌آوری پوشال است. ضمن این‌که حمل و نقل آن بسیار آسان شده و ما می‌‌توانیم مقادیر زیادی پوشال را در حجمی بسیار کم و با وزن بالا به واسطه‌ها بفروشیم.

چوکامی می‌‌گوید: ما مجهز به یک دستگاه پرس هستیم که پوشال‌ها را با آن بسته‌بندی می‌‌کنیم. با این روش نگه‌داری و حمل و نقل پوشال‌ها برای ما بسیار آسان شده است.

نوری نیز می‌‌افزاید: به‌طور معمول داروی ثبوت را هر پانزده روز و زینک‌ها را هر چهار تا پنج ماه تعویض می‌‌کنیم. داروها را در گالن‌های 20 لیتری و فیلم و زینک‌ها را در جعبه بسته‌بندی می‌‌کنیم.

رضا اصلاح، مدیر شرکت بازیافت کارتن میلاد اصفهان ، این‌گونه توضیح می‌‌دهد: ماشین‌آلات ما شامل یک دستگاه جمع‌آوری و پرس است که با آن کاغذها و مقواهای باطله خریداری شده را به‌صورت بسته‌های کم حجم و فشرده شده، مناسب برای کارخانه‌های مقواسازی اصفهان تبدیل می‌‌کنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد