پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

جمع آوری و دسته بندی کاغذهای باطله ۲

استفاده از کاغذهای باطله به کارایی و تداوم سیستم جمع آوری و دسته بندی کاغذهای باطله بستگی دارد. کارخانه های بازیافت باید از استمرار تهیه مواد خام خود با کیفیت مطلوب و معین مطمئن باشند. بنابراین ، به کاغذی که قبلا به آن اشاره شد، دو مرحله دیگر باید اضافه شود؛ جمع آوری کاغذهای باطله و دسته بندی آنها.

جمع آوری کاغذهای باطله :

برای جمع آوری کاغذهای باطله روشهای مختلفی وجود دارد. در انگلستان از 2.4 میلیون تن کاغذ باطله مورد استفاده در سال 1988، 1.4 تن از صنایع تبدیلی کاغذ و مقوا و بقیه از فروشگاههای بزرگ ، موسسه های داوطلب و غیره بدست آمده بود. بنابراین بیش از نیمی از کاغذهای جمع آوری شده ، هرگز بدست مصرف کننده نهایی نرسیده بوده است.

بدون توجه به نوع کاغذ باطله و اینکه چه کسی آنرا جمع آوری می کند، کارخانه ها کاغذ باطله مورد نیاز خود را از تجار تهیه می کنند. معمولا، کارخانه های بازیافت بزرگ یک بنگاه جمع آوری کاغذ دارند که کارشان جمع آوری و تدارک مواد اولیه کارخانه است.این روش ، سبب اطمینان خاطر مدیریت کارخانه می شود. این بنگاه ها آنقدر توانمند هستند که حتی برای سایر کارخانه ها هم می توانند مواد اولیه فراهم کنند.تجارت کاغذ باطله بازار دائمی داردو سود بعضی از شرکتهای بزرگ در این بخش قابل توجه است.

برای اینکه کاغذ باطله و مصرف شده از دست مصرف کننده بدست کارخانه برسد، مراحل ذیل باید طی شود :

1)                  تماس خریدار با تولید کننده کاغذ باطله و هماهنگی با او

2)                  جمع آوری کاغذهای باطله توسط تولید کننده کاغذ باطله

3)                  جمع آوری این کاغذها توسط خریدار

4)                  جابجایی ، دسته بندی و انتقال کاغذهای باطله به کارخانه توسط خریدار

گاهی هم ممکن است تولیدکنندگان کاغذهای باطله ، مستقیما کاغذهای باطله را جمع آوری کنندو به کارخانه بفروشند. موارد بالا در زیر به اختصار شرح داده می شود.

تماس با تولید کنندگان کاغذ باطله

تجار بزرگ کاغذ باطله عواملی دارند که بعنوان واسطه عمل می کنند. این واسطه ها با تولید کنندگان کاغذهای باطله به صورت حضوری ، تلفنی یا از طریق پست تماس می گیرند. ضمنا آنها مراقب استمرار کار و کیفیت کاغذهای باطله جمع آوری شده هستند.

تولیدکنندگان کاغذ باطله شامل مغازه ها، ادارات ، فروشگاههای زنجیره ای ، چاپخانه های کوچک و بزرگ ، صنایع تبدیلی کاغذ و مقوا و گروههای داوطلب می شود.

جمع آوری کاغذ باطله توسط تولیدکنندگان :

بسته به منابع کاغذ باطله ، روشهای جمع آوری فرق می کند و می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد :

1)                  کاغذهای باطله صنعتی و تجاری

2)                  کاغذهای باطله اداری

3)                  کاغذهای باطله خانگی

کاغذهای باطله صنعتی و تجاری

پایدارترین منبع تولید کاغذهای باطله از لحاظ تاریخی عبارتند از صنعت، بنگاههای چاپ و انتشار ، صحافان، مراکز بسته بندی کالا ، کتاب فروشیها و نظایر آن . در سال 1988 نیمی از کاغذهای باطله مورد نیاز انگلستان ، از همین منابع تامین شد. این نوع کاغذ که پیش از رسیدن بدست مردم به کارخانه بازیافت می آید ، کیفیت خوبی دارد ، تمیز است و شامل کاغذهای لبه بری و محصولات کاغذی مازاد بر نیاز بازار یا مرجوعی است. فراورش و بازیابی این نوع کاغذهای تمیز آسان و کم خرج است و متقاضیان زیادی دارد. افزایش کاغذهای باطله در این بخش ، بستگی به رشد چاپ و انتشارات و صنایع تبدیلی دارد که در حال حاضر حدود 2% است و در هر حال محدود نیست. پیشرفت فناوری چاپ و صنایع تبدیلی و رایانه ای شدن کنترلها و پیش بینی دقیقتر شمارگان کتابها و مجلات، از مقدار این نوع کاغذهای باطله مرغوب کاسته است.

تغییر فن آوری هم بر کیفیت و کمیت کاغذهای ابطله تاثیر می گذارد. یک مثال، پیدایش چاپگرهای زیراکس و لیزری به جای دستگاههای کوچک چاپ قدیمی است. سلامت و رونق اقتصادی صنعت چاپ و انتشارات و صنایع تبدیلی کاغذ و مقوا را نیز نباید از نظر دور داشت، زیرا این رونق ، بر حجم کاغذهای باطله مورد اشاره در این بخش و در نتیجه ، رونق فعالیت کارخانه ای بازیافت الیاف سلولزی برای تولید کاغذهای مرغوب اثر خواهد گذاشت.

نوشته شده توسط امیرحسین حیدری عدلی
نظرات 1 + ارسال نظر
Queen جمعه 26 آذر‌ماه سال 1400 ساعت 05:34 ب.ظ

کسل کننده اونی که میخواستم نبود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد