X
تبلیغات
شیکسون

زباله و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت
سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387

خریداران مواد باطله‌ چه کسانی هستند؟

ببینیم این ضایعات را چه کسانی و چگونه خریداری می‌‌کنند.

نوری: نحوه ارتباط ما با خریداران، یکسویه است. بدین معنی که اغلب آن‌ها با ما تماس می‌‌گیرند. این افراد سواد و دانش کافی ندارند و مواد مذکور را به کارخانه‌ها و اشخاص بلد این کار می‌‌فروشند.
چوکامی: در مزایده سال 83 با شخصی قرارداد داشتیم که هر از چندگاهی به ما مراجعه می‌‌کرد و پوشال‌ها را با خود می‌‌برد. در همین منطقه‌ای که ما هستیم، حدود 30 تا 40 مرکز جمع‌آوری پوشال وجود دارد که تمام تهران را زیر پوشش خود دارند و به بسیاری از کارخانه‌ها، کاغذ می‌‌فروشند.
سلامت:<خریدارانی که ما به آن‌ها جنس می‌‌فروشیم، مشخص هستند و ما با آن‌ها در تماس هستیم.
فیض‌‌الاسلام در میان صحبت‌هایش به نکاتی اشاره می‌‌کند: قبلاً کارخانه‌های مقواسازی با صحافان و چاپخانه‌داران قرارداد می‌‌بستند و در عوض گرفتن کاغذهای باطله، به آن‌ها مقوا می‌‌دادند. ولی دیگر این کار انجام نمی‌‌شود و یک عده دوره گرد به جمع‌آوری ضایعات کاغذ روی آورده‌اند که کاغذها را از کوچه و خیابان و هرجا که ببینند جمع‌آوری می‌‌کنند. ما جای خاصی برای نگه‌داری پوشال نداریم و پس از این‌که مقداری پوشال جمع‌آوری شد، آن‌ها را به‌صورت فله و بسته‌بندی در گونی، به دوره‌گردهای روزانه می‌‌فروشیم.
اصلاح هم می‌‌گوید: موادی را که ما برای کارخانه‌های مقواسازی استفاده می‌‌کنیم‌بیشتر، از گاراژهای بازیافت شهرداری و دوره‌گردهای سطح شهر که از زباله‌ها و چاپخانه‌ها،‌کاغذ و مقوا و کتاب و دفترهای باطله جمع‌آوری می‌‌کنند، تهیه می‌‌شود.
نادر خاصی از جمله خریداران فیلم، زینک و هیپوی باطله است. وی درباره دلایل خریداری این مواد می‌‌گوید: داروی هیپو، داروی ثبوت فیلم است که مانع ظهور بیش از حد فیلم می‌‌شود، به این صورت که مقداری از ژلاتین روی فیلم را که محتوی ترکیبات نقره است، در خود حل می‌ کند. همان‌طور که در فیلم‌های باطله هم مقداری ژلاتین حاوی ترکیبات نقره وجود دارد. زینک هم که جنس عمده‌اش، آلومینیوم است، به همین دلیل این مواد دور ریختنی نیستند و ما آن را از لیتوگرافی‌ها می‌‌خریم.
خاصی در خصوص نحوه خرید و فروش می‌‌افزاید: ما قبل از خرید هیپو، آن را تست می‌‌کنیم تا درصد غلظت نقره موجود در آن را به‌دست آوریم و با توجه به میزان آن، قیمت می‌‌گذاریم. فیلم هم فقط نوع نگاتیو می‌‌خریم که مثل زینک، کیلویی محاسبه می‌‌شود. به‌طور معمول هر 3 زینک 2ورقی یک کیلو وزن دارد و هر 2 برگ 5/4 ورقی حدود یک کیلوگرم است.
حمید محمدی هم یکی از خریداران زینک، فیلم و داروی باطله از چاپخانه و لیتوگرافی‌ها و از جمله کسانی است که راه پدر و پدربزرگ خود را ادامه داده و به قول خودش وارد کار خطرناکی شده است: خرید فیلم و داروی ثبوت و استخراج نقره از آن.
شغل ما شغل پرخطری است. به دلیل این‌که با مواد شیمیایی سر و کار داریم و این مواد به مرور زمان، باعث خراب شدن ریه می‌‌شود و بیشتر همکاران ما پس از مدتی دچار بیماری‌های ریوی می‌‌شوند. از جمله پدرم که به خاطر خطرات و شیمیایی بودن استخراج نقره، مشکلات ریوی شدیدی دارد. پدربزرگ من از 25 سال پیش خریدار ضایعات و استخراج‌کننده نقره از آن بوده است، درحالی‌که در آن زمان هیچ کدام از داروهای امروزی وجود نداشته و در لیتوگرافی‌ها فقط از فیلم‌های خطی (نگاتیو) و داروهای سنتی استفاده می‌‌شده است.
خرید و فروش زینک بخش دیگری از کار ماست که از چاپخانه‌ها خریده و به کارگاه‌های ریخته‌گری می‌‌فروشیم تا به قطعات آلومینیومی تبدیل شوند. حمل و نقل زینک‌ هم خالی از خطر نیست و امکان بریدن دست در آن زیاد است.
در حین صحبت با چاپخانه‌داران و لیتوگراف‌ها، از آن‌ها نام و مشخصات خریدار مواد باطله را پرسیدیم. اغلب آن‌ها ضمن اظهار بی‌‌اطلاعی عنوان می‌‌کردند که این خریداران خودشان با ما تماس می‌‌گیرند و در مواقعی به شماره تلفن و نام کوچک آن‌ها اکتفا کردند. بعضی هم نام کامل و شماره تلفن را در اختیار ما گذاشتند. ما هم دست به‌کار شده و با یکی از این واسطه‌ها تماس گرفتیم.
وی در جواب این سؤال که چه موادی را از چه جاهایی تهیه می‌‌کند و به کجا می‌‌فروشد، گفت: بریده‌های کاغذ و پوشال را از چاپخانه‌های تهران می‌‌خریم و به کارخانه‌های دستمال کاغذی و مقواسازی می‌‌فروشیم. در حین صحبت به کارخانه مقواسازی خود هم اشاره کرد، ولی حاضر به گفتن نام و آدرس کارخانه خود نشد و از این بابت معذرت‌ خواست. از انواع و قیمت و بهداشتی بودن پوشال‌ها پرسیدیم و او هم گفت: کاغذهای سفید که برای تولید دستمال کاغذی استفاده می‌‌شود، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد. در مورد بهداشتی بودن و نبودن پوشال‌های مورد استفاده در دستمال کاغذی‌سازی می‌‌توانید از کارخانه‌های مربوط بپرسید.
ولی در این مورد هم نام و آدرس و شماره تلفنی به ما نداد.
بد نیست بدانیم کاربرد و قیمت این مواد در بازار چگونه است؟
چوکامی: <با آغاز هر سال، فروش پوشال را به مزایده می‌‌گذاریم و با هر شخص یا شرکتی که بهترین قیمت را بدهد، قرارداد می‌‌بندیم. البته در چاپخانه ما بیشتر، پوشال سفید و از نوع کاغذ خارجی تولید می‌‌شود و با وجودی که به‌صورت در هم می‌‌فروشیم، باز هم برای مشتری‌های ما جالب است. از این پوشال‌ها برای مصارف گوناگون به‌ویژه ساخت دستمال کاغذی استفاده می‌‌شود.>
سلامت: <لفاف‌های طلق‌دار قابلیت بازیافت ندارد و ما از آن‌ها برای بسته‌بندی سفارش‌های خودمان استفاده می‌‌کنیم که به خاطر وجود طلق پلاستیکی در آن، نسبت به عوامل محیطی و به‌خصوص رطوبت، بسیار مطمئن است. کناره‌هایی را هم که بیش از 10 سانتی‌متر پهنا داشته باشند، دلالانی خریده و به چاپخانه‌های ملخی برای چاپ بر روی آن‌ها می‌‌فروشند و قیمت این کناره‌ها به پهنای آن بستگی دارد.>
نوری: <قیمت داروهای ثبوت مشخص نیست و بستگی به مقدار نقره حل شده در آن دارد. پس از عمل ظهور فیلم، مقداری نقره در داروی ثبوت حل می‌‌شود و خریداران این دارو با نقره‌سنج‌هایی که دارند، قیمت آن را مشخص می‌‌کنند. زینک را هم که به‌صورت کیلویی می‌‌فروشیم.>
به طوری‌که از اظهارات چاپخانه‌داران دریافت می‌‌شود، بیشتر پوشال‌های کاغذ به کارخانه‌های مقواسازی فرستاده می‌‌شود. نمونه‌هایی هم که سفید و یکدست باشد، برای بسته‌بندی میوه و تولید دستمال کاغذی مصرف می‌‌شود و قیمت آن بیشتر است. زینک‌ها را هم ذوب کرده و از آلومینیوم آن استفاده می‌‌کنند. به نظر می‌‌رسد قیمت پوشال کاغذ چندان دقیق و یکسان نباشد ولی قیمت زینک‌ مشخص‌تر است و اواخر اسفندماه 83، کیلویی حدود 1300 تومان خریداری شده است. تنها عاملی که باعث بالا رفتن این قیمت‌ها می‌‌شود، بالا رفتن قیمت‌ مواد اولیه است.
فیض‌الاسلام: <پوشال سفید، به مصرف موادی چون دستمال کاغذی و مقواهای مرغوب می‌‌رسد. پوشال رنگی (چاپ شده) هم برای تولید مقوای جلد، کارتن، لفاف و کاغذ کرافت مصرف می‌‌شود. (رنگ مقواها به خاطر وجود همین کاغذهای رنگی است.) اغلب کارخانه‌های مقواسازی داخلی، به دستگاه‌های استاندارد تولید مقوا مجهز نیستند. (به عنوان مثال، آهن‌ربا برای جذب قطعات فلزی) و به خاطر وجود ناخالصی در مقواها، دستگاه‌های برش ما دچار مشکل شده و هزینه‌های اضافی به ما تحمیل می‌‌شود. از طرف دیگر این دستگاه‌ها خمیرهای ساخته شده از این مواد را ضدعفونی و تصفیه نمی‌‌کنند. دستمال کلینکس‌هایی که با پوشال‌های سفید تولید می‌‌شود، به‌طور معمول بهداشتی نیست و کمترین مشکل آن وجود چسب به عنوان یک ماده شیمیایی در آن است.
جعبه‌هایی که از این نوع مقواها برای بسته‌بندی مواد غذایی، به عنوان مثال جعبه شیرینی، استفاده می‌‌شود، هرگز مناسب نیست و به همین خاطر وزارت بهداشت، تولیدکنندگان این جعبه‌ها را موظف به سلفون‌کشی داخل آن کرده است. جدا از همه این‌ها، کارگران صحافی همیشه با خطرها و بوی بد این مواد روبه‌رو بوده و مجبورند از ماسک استفاده کنند.
مشکل دیگر ناصاف بودن سطح آن‌ها به خاطر پرس شدن ناصحیح است که ما باید با قراردادن شومیز روی آن، این عیب را بپوشانیم. در حالی که در نمونه‌های خارجی و استاندارد داخلی، سطوح مقوا بسیار صاف است و ناخالصی‌های فلزی و غیربهداشتی هم کم‌تر است.
ما این پوشال‌ها را به‌صورت کیلویی و تفکیکی می‌‌فروشیم و قیمت‌ها نسبت به پارسال مقداری افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال کاغذ سفید با کیلویی 20 تومان افزایش به کیلویی 130 تومان رسیده است. همان‌طور که خرده‌مقواها و پوشال‌های رنگی هم به ترتیب کیلویی 10 و 20 تومان گران شده‌اند.>
محمدی: <زینک را کیلویی می‌‌خریم. البته چون ابعاد زینک‌ها مشخص است، می‌‌توان به‌صورت عددی خریداری کرد. به عنوان مثال وزن 3 زینک دوورقی حدود یک کیلوگرم است. یعنی هر زینک 330 گرم. ولی در بعضی از موارد به خاطر ماشین‌های چاپ مختلف، ممکن است مقداری از زینک بریده شود که در این صورت وزن آن‌ها کم‌تر است. قیمت زینک مشخص نیست و بیشتر به‌صورت مزایده تلفنی و توافقی و با نوسان زیاد در حدود کیلویی 1100 تا 1500 تومان تعیین می‌‌شود.
به‌طور معمول داروی فیکسر، به‌صورت لیتری و بر مبنای تست خریداری می‌‌شود. ابزار تست، یک نوع کاغذ زردرنگ با ترکیب شیمیایی خاص است که نقره را به خود جذب می‌‌کند و تغییر رنگ می‌‌دهد. بسته به مقدار نقره دارو، کاغذ تست به رنگ قهوه‌ای و در نهایت سیاه در می‌‌آید.با مشاهده کاغذ تست و نسبت دادن آن با کاتالوگ ویژه، می‌‌توان به میزان نقره موجود در دارو پی برد. البته با تجربه‌ای که من در این کار دارم، بدون نیاز به کاتالوگ، با مشاهده این کار را انجام می‌‌دهم.
با این وجود این تست‌ها دقیق نیستند و شرایط جوی متفاوت، باعث اشتباه در تعیین صحیح مقدار نقره می‌‌شود. به همین دلیل با شناختی که از لیتوگرافی‌های مختلف دارم، قیمت و میزان نقره دارو را مشخص می‌‌کنم. بعضی لیتوگرافی‌ها از داروها به اندازه کافی و اصولی استفاده می‌‌کنند، تا جایی که دیگر جوابگوی ثبوت فیلم نباشد. به همین دلیل، میزان نقره موجود در آن‌ها، حداکثر (یعنی 10 درصد) است. این لیتوگرافی‌ها معتقدند که درصد نقره موجود در این داروها بیش از ده درصد است، درحالی‌که این‌طور نیست. با این حال ما به خاطر شناختی که از داروها داریم، آن را به عنوان داروی با نقره بالا خریداری می‌‌کنیم. بعضی لیتوگرافان ملاحظه‌کار هم از دارو فقط یکبار استفاده می‌‌کنند که مقدار نقره آن‌ها بسیار پایین است و ما با چانه‌زنی‌های فراوان بر سر قیمت، این داروها را می‌‌خریم که قیمت دارو در بازار از لیتری‌ 200 تومان به بالاست.
فیلم‌های باطله هم بخشی از خرید ما از لیتوگرافی‌ها را در بر می‌‌گیرد. البته فقط فیلم نگاتیو (سیاه) می‌‌خریم، زیرا در فیلم پوزتیو (سفید)، نقره وجود ندارد.
قیمت نگاتیو بستگی به مقدار سیاه بودن آن دارد که هرچه سیاه‌تر باشد، قیمت آن بیشتر است و فیلم‌های کاملاً سیاه، بیشترین قیمت را دارند. این فیلم‌ها را به‌صورت کیلویی و از کیلویی 1000 تومان به بالا خریداری می‌‌کنیم.>
محمدی در پایان ضمن تشکر از پدر خود <رضا محمدی> که راهنمای او در این کار بوده، درباره مشکلات شغل خود می‌‌گوید: <شغل ما جدا از خطرناک بودن، مانند طبل توخالی است. همین که اسم نقره می‌‌آید همه فکر می‌‌کنند که شغل پردرآمدی است،‌ درحالی‌که خطرات جسمی و ضرر و زیان در آن بسیار بالاست. کسانی هستند که با قیمت‌شکنی‌های بی‌‌رویه، باعث بالا رفتن قیمت ضایعات و ضرر و زیان خودشان و ما می‌‌شوند. بارها و بارها دلالانی به ما که خریدار دارو هستیم، مراجعه کرده و به ما دارو فروخته‌اند. به همین علت، قیمت‌ها توسط فروشندگان تعیین می‌‌شود و ما مجبوریم بر طبق قیمت آن‌ها، این مواد را خریداری کنیم، موادی که در گذشته دور ریخته می‌‌شده‌اند، ولی امروزه به خاطر بالا رفتن هزینه‌های چاپ، چاپخانه‌داران به‌فروش این مواد روی آورده‌اند.>
نادر خاصی هم در این باره می‌‌گوید: <خریداران این مواد که بیشتر دارای کارگاه‌های کوچکی هستند، نقره و آلومینیوم را از آن‌ها استخراج کرده و نتیجه آن، ابزار و وسایل آلومینیومی و زیورآلات نقره‌ای است که در بازار به‌فروش می‌‌رسد.>
کاربردها و موارد استفاده‌
در مورد کاربرد مواد باطله با مدیر یکی از شرکت‌های بازیافت کارتن به گفت‌وگو می‌‌نشینیم و سخنان وی را به عنوان نمونه‌ای از مصرف‌کنندگان و کاربران بهینه این ضایعات و تولیدکنندگان محصولات بازیافتی می‌‌شنویم: <فعالیت شرکت ما جمع‌آوری، بسته‌بندی و بازیافت مواد اولیه کارخانه‌های کارتن‌سازی است. در ایران هنوز مواد اولیه ساخت مقوا ساخته نمی‌‌شود و همه کارخانه‌های تولید مقوا از مواد بازیافتی برای تولیدات خود استفاده می‌‌کنند. تا آن‌جا که من اطلاع دارم، فقط کارخانه چوب و کاغذ چوکا خمیر مخصوص مقوا را که شامل 30 درصد خمیر چوب است، تولید می‌‌کند. همان‌طور که می‌‌دانید، مقواها به‌طور معمول شامل سه‌لایه رویی، زیری و میانی (به‌صورت کنگره‌ای) هستند که جنس لایه رویی می‌‌تواند بسیار در جذابیت و جلوه بسته، مؤثر واقع شود و این امر در مقواهای ساخته شده از خمیر چوبی وجود دارد.>
اصلا‌ح درباره مواد مورد استفاده و نحوه تهیه و بازیافت آن ادامه می‌‌دهد: <مواد مورد استفاده ما شامل کارتن،‌ مقوا، کتاب، دفتر و کاغذهای‌ باطله است.
پوشال‌های کاغذ مازاد مراکز چاپی هم جزء مواردی است که ما از آن استفاده می‌‌کنیم. از این مواد، پوشال‌های کاغذ سفید را جداگانه به‌صورت ماده اولیه با کیفیتی که در ساخت کارتن‌های سفید استفاده می‌‌شود، بازیافت کرده و پس از بسته‌بندی به کارخانه‌های تولید جعبه‌های با کیفیت می‌‌فروشیم.
این جعبه‌ها در 2 نوع تولید می‌‌شوند. یکی برای مصارف مواد خوراکی مانند جعبه شیرینی و به‌ویژه گز که داخل آن را یک لایه ورنی می‌‌کشند و دیگری برای مصارف صنعتی و تجاری مانند جعبه کفش و ... . مقواها و کاغذهای بی‌‌کیفیت هم به مصرف تولید مقواها و کارتن‌های معمولی می‌‌رسد.>
وی درباره ظرفیت تولیدی و ناحیه تحت پوشش شرکت‌ خود می‌‌افزاید: <در سال بیش از 3000 تن یعنی حدود ماهی 250 تن کاغذ و مقوا را به مواد مصرفی مقواسازی تبدیل می‌‌کنیم که تنها مورد استفاده بخشی از کارخانه‌های اصفهان‌ قرار می‌‌گیرد.
ملاحظه‌های بهداشتی و دیگر مراحل آماده‌سازی مواد در تولید مقوا هم برعهده کارخانه‌های تولید کننده جعبه و مقوا است و ما فقط پرس و بسته‌بندی این مواد را انجام می‌‌دهیم

منبع: iranprint.com
سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1387

بازیافت کاغذ ، آلومینیوم و نقره از ضایعات چاپخانه ها و صحافی ها

غلامحسین سلامت، مشاور چاپ چاپخانه امیر هم در این باره توضیح می‌‌دهد: مواد باطله ما شامل پوشال کاغذ، کناره‌های کاغذ و مقوا، لفاف‌های سفید و طلق‌دار و زینک است. البته فروش زینک ما بسیار کم است و بیشتر صاحبکاران زینک‌های خودشان را می‌‌برند. زینک‌هایی هم که می‌‌ماند، معمولاً بعد از گذشت یکی دو سال که کسی سراغشان را نگرفت، روی آن‌ها را خط می‌‌کشیم تا قابلیت چاپ نداشته باشد و سپس به خریداران این مواد که به دنبال آلومینیوم آن هستند، می‌‌فروشیم.در این مورد تنها چاپخانه‌ها مواد زاید و باطله تولید نمی‌‌کنند و لیتوگرافی‌ها و صحافی‌ها هم موادی مازاد مصرف خود دارند.لیتوگرافی‌ها هم مواد زایدی برای فروش دارند، البته زینک‌های قابل فروش، بیشتر در چاپخانه‌ها و کم‌تر در لیتوگرافی‌ها یافت می‌‌شوند ولی این‌جا داروها و فیلم‌های باطله عرضه می‌‌شوند.

محمد نوری، مدیرعامل شرکت لیتوگرافی نورنگ می‌‌گوید: فیلم‌های سوخته شده و باطله، داروهای هیپو، زینک‌های باطله و داروی ظهور از جمله مواد باطله و دور ریختنی در لیتوگرافی است. از این مواد داروی ظهور بی‌‌ارزش است و از طریق فاضلاب دفع می‌‌شود. ولی مواد دیگر به خاطر عناصر موجود در آن، خریداری می‌‌شوند، داروهای ثبوت و فیلم‌های باطله به خاطر نقره موجود در آن‌ها و زینک به خاطر آلومینیوم آن. صحافی‌ها نیز یک پای اصلی بازار ضایعات کاغذ هستند. جایی که هر حرکت تیغ برش، مقداری پوشال به جا می‌‌گذارد.

سیدمحمدرضا فیض‌الاسلام، مدیر صحافی فیض در این باره می‌‌گوید: عمده مواد باطله ما پوشال کاغذ و مقوایی است که از دور بری کتاب و مجلات و مقوای جلد به‌دست می‌‌آید و به‌صورت تفکیکی و با قیمت‌های متفاوت می‌‌فروشیم.

نگه‌داری و حمل ضایعات‌: نگه‌داری و بسته‌بندی مواد باطله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و چه بسا بسته‌بندی نامناسب، علاوه بر حجم بسیار زیاد و مشکلات حمل و نقل، از نظر مسایل ایمنی و بهداشتی هم موجب پیامدهایی شود. سلامت در این باره می‌‌گوید: ما برای بسته‌بندی پوشال، یک دستگاه پرس پوشال از شرکت خودکفایی با قیمت مناسب خریداری کرده‌ایم و پوشال‌ها را به‌صورت درهم در حجمی بسیار کم بسته‌بندی می‌‌کنیم که نسبت به آتش‌سوزی بسیار ایمن‌تر از روش‌های قبلی جمع‌آوری پوشال است. ضمن این‌که حمل و نقل آن بسیار آسان شده و ما می‌‌توانیم مقادیر زیادی پوشال را در حجمی بسیار کم و با وزن بالا به واسطه‌ها بفروشیم.

چوکامی می‌‌گوید: ما مجهز به یک دستگاه پرس هستیم که پوشال‌ها را با آن بسته‌بندی می‌‌کنیم. با این روش نگه‌داری و حمل و نقل پوشال‌ها برای ما بسیار آسان شده است.

نوری نیز می‌‌افزاید: به‌طور معمول داروی ثبوت را هر پانزده روز و زینک‌ها را هر چهار تا پنج ماه تعویض می‌‌کنیم. داروها را در گالن‌های 20 لیتری و فیلم و زینک‌ها را در جعبه بسته‌بندی می‌‌کنیم.

رضا اصلاح، مدیر شرکت بازیافت کارتن میلاد اصفهان ، این‌گونه توضیح می‌‌دهد: ماشین‌آلات ما شامل یک دستگاه جمع‌آوری و پرس است که با آن کاغذها و مقواهای باطله خریداری شده را به‌صورت بسته‌های کم حجم و فشرده شده، مناسب برای کارخانه‌های مقواسازی اصفهان تبدیل می‌‌کنیم
یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387

تاریخجه بازیافت کاغذ در ایران

در ایران برای بازیافت کاغذ، اولین کارخانه در سال ۱۳۱۳ در کرج و دومین آن در سال ۱۳۳۵ تحت عنوان مقوا سازی شرق در تهران و سومین آن در کهریزک در سال ۱۳۳۶ تاسیس شد. کارخانه صالح آباد که در جنوب تهران واقع شده کار بازیاف زباله از جمله تبدیل کاغذ باطله به مقوا را در سالهای اخیر شروع کرده است. کارخانه بازیافت کاغذ مشهد به زودی کار خود را مبنی بر تبدیل کاغذهای باطله به مقوا راه اندازی خواهد کرد.
شرکت صنایع کاغذ سازی کاوه ( سهامی عام ) به تازگی فعالیت جدیدی را در زمنیه تولید کاغذ بازیافت آغازکرده است . این شرکت که وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ازسال 1369 فعالیت های خود را آغاز کرده است و ازآن سال تاکنون درحوزه تولید کاغذ فعالیت کرده است .این سازمان تنها مکانی است که تکنولوژی تبدیل کاغذ باطله به کاغذ را دارد. بقیه کارخانجات بازیافت کاغذ، در واقع کاغذ تولید نمی کنند، بلکه کاغذهای باطله را به مقوا تبدیل می کنند. با وجود اینکه ایران دارای منابع جنگلی زیادی است ولی صنعت کاغذ سازی خصوصا صنعت بازیافت کاغذ از رونق چندانی برخوردار نیست و قسمت اعظم بازار کشور از طریق واردات تامین می شود.

تهران، کلانشهری با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت
• روزانه حدود 7000 تن زباله و مواد زاید در تهران تولید می شود که کاغذ بخش عظیمی از این مواد زاید را تشکیل می دهد. بر اساس آخرین آنالیز فیزیکی انجام شده بر روی زباله شهر تهران به طور متوسط حدود 4.88 درصد از این زباله ها را کاغذ و 4.48 درصد آن را مقوا تشکیل می دهد. به عبارتی 9.4 درصد ( 658 تن) از زباله دفنی را کاغذ و مقوا تشکیل می دهد (شکل یک).
• هر شهروند تهرانی به طور متوسط سالانه 13 کیلوگرم کاغذ مصرف می نماید. بیش از 60 درصد از کاغذهای مصرفی شهر تهران در سطل زباله ها و یا مخلوط در زباله های شهری ریخته می شود، در حال حاضر روزانه 550 تن کاغذ در شهر تولید می شود.
• در طی دو سال گذشته در راستای طرح های آموزشی جهت شهروندان تهرانی تعداد 12000 مخزن جمع آوری کاغذ در مدارس شهر تهران توزیع شده است که پیش بینی می شود کاغذ و مقوای حاصله بخش قابل توجهی از مواد خام کارخانه مقوا سازی صالح آباد را تامین نماید. این کارخانه در جنوب تهران در 23 کیلومتری جاده قدیم قم واقع شده و مسؤول بازیافت مواد زائد جامد از قبیل کاغذ، پلاستیک، شیشه و چوب می باشد.
• نرح هر کیلو کاغذ وارداتی نزدیک به 2 دلار بوده و واردات سالانه کاغذ حدود 550 هزار تن می باشد. با این توجه بازیافت کاغذهای باطله نقش موِثری در افتصاد ملی خواهد داشت.
یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387

صنعت بازیافت کاغذ. چه زمانی و چگونه؟

صنعت بازیافت کاغذ
کاغذهایی که برای بازیافت استفاده می شوند باید تمییز بوده و آغشته به مواد غذایی یا هرگونه آلودگی دیگر نباشند. کاغذهای آلوده مناسب بازیافت نیستند و باید دفن شده یا به عنوان سوخت سوزانده شوند و یا برای ساخت کود گیاهی (کمپوست) استفاده شوند.
در مراکز جمع آوری مواد قابل بازیافت، کاغذهای باطله در بسته های بزرگ بسته بندی شده و به کارخانجات بازیافت و یا ساخت کاغذ منتقل می شوند. کاغذها و مقواهای باطله با توجه به نوع جنسشان برای ساخت کاغذهای مختلف طبقه بندی می شوند و سپس بازیافت می گردند.
بعد از طبقه بندی، کاغذهای باطله به سمت ظرف بسیار بزرگی(pulper) منتقل شده و در آنجا با آب و مواد شیمیایی مخلوط می گردند. در این ظرف کاغذها به تکه ها کوچکتر خرد شده و به کمک حرارت به آسانی به الیاف سلولزی تبدیل می شوند. در نهایت مخلوطی خمیری و آبکی شکل تبدیل می شوند که اصطلاحا pulp نامیده می شوند.
صنعت بازیافت کاغذ
کاغذهایی که برای بازیافت استفاده می شوند باید تمییز بوده و آغشته به مواد غذایی یا هرگونه آلودگی دیگر نباشند. کاغذهای آلوده مناسب بازیافت نیستند و باید دفن شده یا به عنوان سوخت سوزانده شوند و یا برای ساخت کود گیاهی (کمپوست) استفاده شوند.
در مراکز جمع آوری مواد قابل بازیافت، کاغذهای باطله در بسته های بزرگ بسته بندی شده و به کارخانجات بازیافت و یا ساخت کاغذ منتقل می شوند. کاغذها و مقواهای باطله با توجه به نوع جنسشان برای ساخت کاغذهای مختلف طبقه بندی می شوند و سپس بازیافت می گردند.
بعد از طبقه بندی، کاغذهای باطله به سمت ظرف بسیار بزرگی(pulper) منتقل شده و در آنجا با آب و مواد شیمیایی مخلوط می گردند. در این ظرف کاغذها به تکه ها کوچکتر خرد شده و به کمک حرارت به آسانی به الیاف سلولزی تبدیل می شوند. در نهایت مخلوطی خمیری و آبکی شکل تبدیل می شوند که اصطلاحا pulp نامیده می شوند.
بعد از طی فرایندهای بالا، خمیر آماده برای تبدیل شدن به کاغذ است. در این مرحله می توان مقداری الیاف جدید سلولزی که قبلا از چوب تهیه شده اند به سیستم تزریق کرد تا استحکام الیاف کاغذهای بازیافتی را بیشتر کرد. مخلوط کاغذ در این مرحله با مقدار زیادی آب مخلوط می شود، بطوریکه حدود 99.5% وزن آن را آب تشکیل میدهد. این مخلوط بسیار آبکی به یک جعبه ی بزرگ آهنی منتقل و از آنجا به روی صفحات سوراخ دار پهن و بزرگی که در حال حرکتند اسپری می شود. روی این صفحات، آب از لابلای الیاف کاغذ کشیده می شود. با خروج آب از مخلوط، الیاف کاغذی باهم درگیر شده و دوباره بهم متصل می شوند. این ورقه های کاغذی آبدار از میان یکسری غلطکهای بزرگ عبور می کنند تا آب بیشتری از آنها خارج شود.
صفحات بدست آمده که اکنون شبیه کاغذ می باشد، از میان چندین غلطک فلزی داغ رد می شوند تا بطور کامل خشک شوند. کاغذ اکنون آماده است. اگر کاغذ نیاز به پوششی خاص مثل براق کننده ها داشته باشد، این مواد در این مرحله افزوده می شوند تا کاغذی براق و نرم برای چاپ کردن تهیه شود.
صفحه قبلی    1       ...       7       8       9       10       11       ...       18    صفحه بعدی