پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

خودروی جدید با سوخت گیاهی که تمام قطعات آن قابل بازیافت است

سخنگوی خودروسازی هوندا اعلام کرد: این شرکت قصد دارد یک نمونه از اولین خودروهای جدید خود را که سازگار با طبیعت بوده و با سوخت گیاهی کارمی‌کند، در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش بگذارد. به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رویترز، به گفته مدیر عامل شرکت خودروسازی هوندا این خودرو با قیمت ارزان و مصرف سوخت کم، دارای پنج در و پنج صندلی بوده و تمام وسایل آن قابل بازیافت هستند. قرار است این خودروی جدید شرکت هوندا در اوایل سال 2009 میلادی در نمایشگاه بین‌المللی شرکت‌های خودروسازی در پاریس پرده برداری شود. بر همین اساس، هوندا قصد دارد تا فاصله میان خود با شرکت تویوتا موتور را در زمینه ساخت و طراحی و تولید خودروهایی با قیمت بسیار ارزان، مصرف سوخت بسیار کم و سازگار با محیط زیست و با وزن کم کم کند. شرکت هوندای ژاپن قصد دارد در اولین رده از تولید خود حدود 200 هزار دستگاه از خودروی جدید خود تولید و روانه بازار کند. نمایشگاه خودروی پاریس از 2 تا 19 اکتبر سال آینده میلادی برگزار می‌شود و هدف آن به نمایش گذاشتن خودروهایی با مصرف سوخت گیاهی و سازگار با محیط زیست است.

دستگاه بازیافت بطری‌های پت در اصفهان ساخته شد

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار در کشور، یک شهروند اصفهانی موفق به اختراع دستگاه بازیافت بطری‌های پت شد. این مخترع در گفتگو با خبرنگار اقتصادی فارس در اصفهان اظهار داشت:‌ از ابتدای سال‌جاری ایده ساخت دستگاه بازیافت بطری‌های پت ارائه شد و پس از گذشت شش ماه کار تحقیقاتی و مطالعاتی، طرح کامپیوتری آن به صورت پایلوت طراحی شد . مسعود عروجی افزود: درصورت تخصیص یک‌میلیارد ریال می‌توان طرح ساخت این دستگاه را به مرحله عملیاتی رساند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بطری‌های پت به خاطرحجیم بودن هزینه گزافی را برای سازمان بازیافت شهرداری در بردارد اما ساخت این دستگاه باعث صرفه جویی فراوان در وقت و هزینه این نهاد می‌شود. مخترع دستگاه بازیافت بطری‌های پت اظهارداشت: دستگاه بطری‌های پت در هتل،‌ رستوران، سازمان، ارگان‌های دولتی و مجتمع‌های مسکونی به راحتی قابل نصب است به گونه‌ای که امکان خرد کردن و تبدیل به چیپس را در همان مکان‌ دارد. عروجی گفت: طی محاسبات انجام شده،‌ 290 بطری پت حداقل یک‌متر مکعب فضا را اشغال می‌کند که با ساخت این دستگاه، یک‌هزار و 400 بطری پت تنها 20 تا 30 ‌متر مکعب فضا را پر می‌کند. وی افزود: در حال حاضر بطری‌های پت از سوی شهروندان به عنوان زباله‌های شهری نگاه می‌شود که این فرهنگ غلط هزینه‌های زیادی به منظور جداسازی، شستشو، خرد کردن و تبدیل به چیپس و الیاف مصنوعی برای شهرداری و سازمان بازیافت ایجاد کرده است . عروجی گفت: به کارگیری این دستگاه طی یک‌روز و با در نظر گرفتن شرایط مصرف و اعداد تقریبی به دست آمده، معادل 91 ‌میلیون ریال صرفه‌جویی ریالی و 32 میلیارد و 760 میلیون ریال در سال برای سازمان بازیافت شهرداری دارد که با چنین صرفه‌جویی می‌توان چندین طرح عمرانی را در شهر اجرا و به بهره‌برداری رساند. وی بیان داشت: این دستگاه با وزن هشت کیلوگرم و در ابعاد 30 سانتی‌متر قطر و 60 سانتی‌متر ارتفاع با شش تیغه سه تیکه ساخته شده است.

بازیافت زباله‌های اتمی بوسیله دی‌اکسیدکربن

یک کارخانه تازه تاسیس موفق شده تا زباله‌های اتمی را به گونه‌ای بازیافت کند که بتوان از آنها در تامین سوخت استفاده کرد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این کارخانه که سرپرستی آن بر عهده چاین وایی، پروفسور دانشکده شیمی دانشگاه آیداهوی آمریکا است، طی 20 سال بر بازیافت زباله‌های اتمی بررسی و نظارت و داشته و هم اکنون موفق شده تا یک فرآیند پیشرفته را در بازیافت این زباله‌ها به کار ببندد.

این فرآیند دوستدار محیط زیست بوده و از فرآیندها و تکنولوژی‌ کافئین‌گیری از قهوه یا حذف کافئین سرچشمه گرفته است.

چاین وایی در این باره معتقد است:‌ زباله‌های اتمی مشکل بسیار بزرگی است؛ ما یک فن‌آوری جدید و تازه احتیاج داریم و فکر می‌کنم یکی از تکنولوژی‌ها که استفاده از سیالات بسیار خطرناک است، نقش بسیار مهمی در بازیافت زباله‌های هسته‌ای ایفا می‌کند.

سیالات بسیار خطرناک که در این مورد دی اکسید کربن است. هر ماده‌ای است که با افزایش فشار و دما به طور همزمان ویژگی‌های گاز مایع را نشان می‌دهد. با این تعریف چنین موادی دارای خصوصیات گازی بوده و اجزای تشکیل دهنده آن دارای ویژگی‌های مواد مایع هستند. به طور مثال در جدا کردن کافئین از دانه‌های قهوه از دی‌اکسیدکربن استفاده می‌کنند.

در اینجا اگر دمای دی‌اکسید کربن به حالت عادی بازگردد، تنها گاز باقی ماند؛ از این رو به هیچ ماده حلالی برای پاکسازی نیاز نیست.

در همین حال، پروفسور چاین وایی از این ماده نیمه سیال و نیمه‌گاز برای بازیافت زباله‌های اتمی استفاده کر

قیمت بالای نفت سبب ارزشمند شدن زباله‌ها شده است!

قیمت رو به افزایش نفت باعث افزایش ارزش پلاستیک‌های زائد شده و شرکتهای فعال در زمینه مواد زائد در سراسر ‏جهان را بر این داشته که محل های تخلیه زباله را برای پیدا کردن پلاستیک حفاری کنند.‏

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، مصرف‌گرایی و یکبار ‏مصرفی که در دنیای امروز تبدیل به فرهنگ شده و باعث افزایش میزان زباله‌های تولیدی شده است.‏

با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان و منابع طبیعی رو به زوال این زباله‌ها تبدیل به معادن با ارزش و مایه ‏پشتگرمی انسان امروز شده است.‏

پیتر جونز یکی از متخصصان مدیریت زباله در انگلستان گفت: در سال 2020 میلادی جمعیت دنیا به 9 بیلیون نفر خواهد رسید و تعداد وسایل نقلیه به میلیون‌ها برابر افزایش پیدا خواهد کرد و با بالا رفتن قیمت نفت ما با کمبود منابع مواجه خواهیم ‏شد و ذخایر گاز لیبی، روسیه و عربستان سعودی نیز محدود است و این محدودیت‌هاست که باعث شده به گورستان‌های زباله به عنوان معدن نگاه کنیم.‏

همچنین تنها در انگلیس متخصصان تخمین زده‌اند که 200 میلیون تن پلاستیک زائد وجود دارد که با قیمت امروز آن 60 بیلیون پوند ‏ارزش دارد و می تواند بازیافت یا تبدیل به سوخت مایع شود.‏

تحلیلگران موضوع نفت پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر بشکه نفت بالای 100 دلار باقی خواهد ماند.

متخصصان مواد زائد در اآمریکا، اروپا و آسیا یک طرح آزمایشی را به اجرا گذاشته‌اند تا از پلاستیک‌های قدیمی و دیگر مواد زائد دوباره استفاده ‏کنند.

آتش بی شعله تولید می شود!

جام جم آنلاین: گروهی از دانشمندان خاورمیانه در تلاشند تا با استفاده از اصل اکسیداسیون بی شعله و با کمک نسل جدید توربینهای گازی صنعتی انرژی پاک تولید کنند.

 به گزارش مهر، توربینهای گازی صنعتی نسل جدید توانایی تولید انرژی را به روشی موثرتر از توربینهای فعلی دارند و به خصوص می توانند انتشار گازهای مخرب را محدود کنند.

به طوری که به تازگی گروهی از محققان خاورمیانه از موسسه یترولیوم در ابوظبی امارات و مدرسه ملی مهندسی در تونس که نتایج تحقیقات خود را در "ژورنال بین المللی محیط زیست و آلودگی" منتشر کرده اند، نشان دادند که با استفاده از اصل اکسیداسیون بی شعله به این توربینها دست یافت.

این محققان پتانسیلهای توسعه "فلاکس" (اکسیداسیون بی شعله) را مورد بررسی قرار دادند. این سیستم با کمک یک پیش ترکیب داخلی بدون گاز سوختی و هوای احتراقی می تواند میزان دما در منطقه واکنش میان دو ماده را کاهش دهد.

سیستم "فلاکس" به روشی ملموس درصد اکسید نیتروژن گسترده شده در هوا را محدود می کند و می تواند در کاهش آلودگی هوا در مقیاس وسیع بسیار موثر باشد.

در این نوع خاص سوخت احتراقی، میزان زیادی اکسیژن در دمای بسیار بالا اکسیده می شود، بدون آنکه آتشی با ویژگیهای آتشهای معمولی دارای شعله تولید کند.

گستردگی این واکنش شیمیایی موجب می شود که تقریبا یک میزان مشخص و متعادلی گرما برای ایجاد یک سطح گرمایی مناسب آزاد شود.

در این خصوص این محققان عربی اظهار داشتند: "هدف اصلی تحقیقات ما درک دقیق فرایندهایی است که در مدت این نوع احتراق ایجاد می شوند. نتایج آزمایشات ما نشان می دهد که با کمک اصل اکسیداسیون بی شعله حتی در دما و فشار بسیار بالا نیز می توان میزان انتشار اکسید نیتروژن را تا حد چشمگیری کاهش داد. در حقیقت این روش می تواند در تولید انرژی پاک و موثر با کمک نسل جدید توربینهای گازی صنعتی مورد استفاده قرار گیرد."

صاعقه مصنوعی تولید شد

جام جم آنلاین: گروهی از محققان فرانسوی برای اولین بار موفق شدند با کمک فناوری لیزر با قدرت بالا صاعقه مصنوعی با قدرت آتش زایی ایجاد کنند.

به گزارش مهر، تیم تحقیقاتی «ژروم کاسپارین» از دانشگاه لیون که نتایج تحقیقات خود را در مجله «اپتیکس اکسپرس» منتشر کرده اند برای اولین بار توانستند با کمک یک نوار لیزری بسیار قوی فعالیت الکتریکی را در یک توده ابری فعال و نوعی صاعقه مصنوعی را ایجاد کنند.

این دانشمندان در قله South Baldy Peak در نیومکزیکو در مدت عبور دو توفان همراه با رعد و برق و صاعقه، یک سری از تکانه های لیزری با انرژی بالا را پرتاب کردند. این تکانه ها در توده های رشته ای پلاسمایی که با رساناهای الکتریسته عمل می کنند فعالیت الکتریکی را ایجاد کردند.

این دانشمندان با برنامه ریزی دوباره این لیزر پرقدرت و با استفاده از توالی تکانه های لیزری پیچیده تر موفق شدند رشته های صاعقه ای طولانی تری که می توانستند همانند صاعقه های طبیعی، روی زمین شعله ایجاد کنند را تولید کردند.

براساس گزارش World Science، ایده استفاده از تکانه های لیزری برای ایجاد شعله از 30 سال قبل ارائه شد، اما تاکنون دانشمندان موفق به تولید آن نشده بودند.

تولید سوخت زیستی از هلو!

جام جم آنلاین: پژوهشگر دانشگاه «کلمسون» کالیفرنیای جنوبی، موفق به تولید سوخت زیستی از هلوهای پوسیده شد.

به گزارش ایسنا ، «کای دراپچو»، یکی از محققان این دانشگاه با بررسی یک باکتری مولد هیدروژن به نام Thermotoga neapolitana دریافت، این باکتری عامل اصلی مزه هلو، به ویژه هلوی پوسیده است.

این محقق که مهندس بیوسیستم‌هاست ، گفت: در نتیجه همکاری با انجمن هلو کارولینای جنوبی که سرمایه‌گذاری در این پروژه را بر عهده دارد ، دریافتیم با استفاده از این باکتری می‌توان هلوهای مانده و پلاسیده را به سوخت زیستی تبدیل کرد.

این باکتری در شرایطی که اغلب گونه‌های زنده از بین می‌روند، نظیر دماهای نزدیک کوه‌های آتشفشانی، رشد می‌کند.

دانشمندان در آزمایشگاهی پی بردند که این باکتری بسیار فعال بوده و این میکروب محصولات جانبی گازی شکلی تولید می‌کند که حدود 80 درصد آن را گاز هیدروژن تشکیل می‌دهد.

سالانه بیش از 90 هزار تن هلو در ایالت کارولینای جنوبی برداشت می‌شود و این ایالت پس از کالیفرنیا، دومین ایالت بزرگ تولید کننده هلوی آمریکا به شمار می‌رود و طبق آمار، انجمن هلوی کارولینای جنوبی، سالانه در حدود 9 هزار تن هلو در این ایالت دور ریخته می‌شود.

ضایعات هلو سرشار از مواد آلی و شکر است که با استفاده از این باکتری می‌تواند به گاز هیدروژن تبدیل شود.
این تحقیقات کمک می‌کند فراوان‌ترین گاز موجود در زمین را به سوخت تبدیل کنیم.

گازهیدروژن از پتانسیل لازم برای جایگزینی نفت برخوردار است و در ضمن، آلایندگی کربنی خودروها را نیز به صفر می‌رساند.

تولید سوخت زیستی قابل بازیافت

ام جم آنلاین: محققان آمریکایی نوعی باکتری تک سلولی جهش یافته را در آزمایشگاه به وجود آوردند که از قند تغذیه کرده و نوعی سوخت دیزلی از خود ایجاد می کند.

سوختهای فسیلی که سیاره ما بر پایه آن به حیات ادامه می دهد از تجزیه مواد زیستی در طی میلیونها سال به وجود آمده است. امروزه دانشمندان در تلاشند که سوختهای مشابه اما بدون صرف میلیونها سال زمان به دست بیاورند.

محققان در طی این تلاشها موفق شدند مواد نفتی قابل احیایی را از طریق نوعی باکتری آزمایشگاهی جهش یافته که با مصرف قند نوعی سوخت دیزلی از خود تولید می کند به وجود آورند. یک شرکت تکنولوژی زیستی با استفاده از یک نوع باکتری تک سلولی نوعی سوخت مشابه مواد نفتی تولید کرد. ابعاد ماده تولید شده بسیار کوچک بوده و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

این باکتری جهش یافته با مواد گیاهی قندی تغذیه می کند. باکتری مواد غذایی را هضم کرده و موادی از خود دفع می کند که خصوصیات مواد نفتی را داراست. دانشمندان تاکنون از باکتریها و مخمرهای زیادی برای تولید سوخت استفاده کرده اند اما محققان آمریکایی در ژنهای این باکتری جدید تغییراتی ایجاد کرده و آن را متحول ساخته اند.

بر اساس گزارش CNN، این باکتری از نوع باکتریهای بی خطر بوده و غذای آن را هرنوع ماده قندی حتی زباله های غذایی می تواند تشکیل دهد. استفاده از مواد قندی که ارزش غذایی ندارند نیز انتقاد وارد شده مبنی بر مصرف مواد غذایی به عنوان سوخت را بی مورد می سازد. همچنین این سوخت قابل بازیافت بوده و با محیط زیست سازگار است و به دلیل عدم وجود عواملی مانند بنزن و اتانول در آن فرسایش ابزار آلات نقل و انتقال سوخت را نیز در پی نخواهد داشت.

با این حال این کشف بزرگ هنوز در سطح آزمایشگاه صورت گرفته است و تا تولید این نوع سوخت در حد مصرف جهان راه درازی پیش روی محققان قرار دارد.

ساخت نخستین نیروگاه برق زباله سوز ایران

استاندار مازندران درمصاحبه با واحد مرکزی خبر  گفت: هزینه اولیه برای ساخت این نیروگاه برای هر تن زباله 150 تا 180 هزار دلار و درمجموع 900 میلیارد ریال برآورد شده است.

سیدمحمد کریمی افزود: خوراک این نیروگاه 200 هزار تـن زبـاله در سال است و دست کم 8 هزار کیلووات برق تولید می کند.

وی گفت: ساخت این نیروگاه پس ازتحویل زمین به سرمایه گذاربخش خصوصی آغازمی شود و در مدت 2 سال به بهره برداری می رسد.

گاز متان تولید شده از زباله ، منبع سوخت این نیروگاه برق است و با راه اندازی آن80 درصد حجم زباله های تولیدی استان کاهش می یابد

 



  نسخه چاپی

هراروپایی 3 تن زباله تولید می کند

ساکنان اروپا هر سال یک میلیارد و 800 تن زباله تولید می کنند.

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی یورونیوز: تولید این مقدار زباله به آن معناست که هر سال به ازای هر شهروند اروپایی سه و نیم تن زباله تولید می شود.

کشورهای ثروتمند اروپایی مانند انگلیس و ایتالیا بیشترین تولیدکنندگان زباله در اروپا هستند.

براساس آخرین آمارها ، در اروپا 27 درصد زباله ها بازیافت ، 49 درصد دفن و 18 درصد آنها هم سوزانده می شوند.