پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تولید سوخت زیستی قابل بازیافت

ام جم آنلاین: محققان آمریکایی نوعی باکتری تک سلولی جهش یافته را در آزمایشگاه به وجود آوردند که از قند تغذیه کرده و نوعی سوخت دیزلی از خود ایجاد می کند.

سوختهای فسیلی که سیاره ما بر پایه آن به حیات ادامه می دهد از تجزیه مواد زیستی در طی میلیونها سال به وجود آمده است. امروزه دانشمندان در تلاشند که سوختهای مشابه اما بدون صرف میلیونها سال زمان به دست بیاورند.

محققان در طی این تلاشها موفق شدند مواد نفتی قابل احیایی را از طریق نوعی باکتری آزمایشگاهی جهش یافته که با مصرف قند نوعی سوخت دیزلی از خود تولید می کند به وجود آورند. یک شرکت تکنولوژی زیستی با استفاده از یک نوع باکتری تک سلولی نوعی سوخت مشابه مواد نفتی تولید کرد. ابعاد ماده تولید شده بسیار کوچک بوده و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

این باکتری جهش یافته با مواد گیاهی قندی تغذیه می کند. باکتری مواد غذایی را هضم کرده و موادی از خود دفع می کند که خصوصیات مواد نفتی را داراست. دانشمندان تاکنون از باکتریها و مخمرهای زیادی برای تولید سوخت استفاده کرده اند اما محققان آمریکایی در ژنهای این باکتری جدید تغییراتی ایجاد کرده و آن را متحول ساخته اند.

بر اساس گزارش CNN، این باکتری از نوع باکتریهای بی خطر بوده و غذای آن را هرنوع ماده قندی حتی زباله های غذایی می تواند تشکیل دهد. استفاده از مواد قندی که ارزش غذایی ندارند نیز انتقاد وارد شده مبنی بر مصرف مواد غذایی به عنوان سوخت را بی مورد می سازد. همچنین این سوخت قابل بازیافت بوده و با محیط زیست سازگار است و به دلیل عدم وجود عواملی مانند بنزن و اتانول در آن فرسایش ابزار آلات نقل و انتقال سوخت را نیز در پی نخواهد داشت.

با این حال این کشف بزرگ هنوز در سطح آزمایشگاه صورت گرفته است و تا تولید این نوع سوخت در حد مصرف جهان راه درازی پیش روی محققان قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد