پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

بازیافت زباله‌های اتمی بوسیله دی‌اکسیدکربن

یک کارخانه تازه تاسیس موفق شده تا زباله‌های اتمی را به گونه‌ای بازیافت کند که بتوان از آنها در تامین سوخت استفاده کرد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، این کارخانه که سرپرستی آن بر عهده چاین وایی، پروفسور دانشکده شیمی دانشگاه آیداهوی آمریکا است، طی 20 سال بر بازیافت زباله‌های اتمی بررسی و نظارت و داشته و هم اکنون موفق شده تا یک فرآیند پیشرفته را در بازیافت این زباله‌ها به کار ببندد.

این فرآیند دوستدار محیط زیست بوده و از فرآیندها و تکنولوژی‌ کافئین‌گیری از قهوه یا حذف کافئین سرچشمه گرفته است.

چاین وایی در این باره معتقد است:‌ زباله‌های اتمی مشکل بسیار بزرگی است؛ ما یک فن‌آوری جدید و تازه احتیاج داریم و فکر می‌کنم یکی از تکنولوژی‌ها که استفاده از سیالات بسیار خطرناک است، نقش بسیار مهمی در بازیافت زباله‌های هسته‌ای ایفا می‌کند.

سیالات بسیار خطرناک که در این مورد دی اکسید کربن است. هر ماده‌ای است که با افزایش فشار و دما به طور همزمان ویژگی‌های گاز مایع را نشان می‌دهد. با این تعریف چنین موادی دارای خصوصیات گازی بوده و اجزای تشکیل دهنده آن دارای ویژگی‌های مواد مایع هستند. به طور مثال در جدا کردن کافئین از دانه‌های قهوه از دی‌اکسیدکربن استفاده می‌کنند.

در اینجا اگر دمای دی‌اکسید کربن به حالت عادی بازگردد، تنها گاز باقی ماند؛ از این رو به هیچ ماده حلالی برای پاکسازی نیاز نیست.

در همین حال، پروفسور چاین وایی از این ماده نیمه سیال و نیمه‌گاز برای بازیافت زباله‌های اتمی استفاده کر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد