پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

درباره بازیافت زباله با ورمی کمپوست ...

کی از مهم ترین مشکلات هزاره سوم چگونگی برخورد با زباله های تولیدشده به وسیله بشری است که همواره در حال تغذیه از محیط پیرامون برای رفع نیازهای خود است. سالیانه میلیون ها تن زباله های آلی دفن یا سوزانده می شود و علاوه بر اینکه هزینه های کلانی صرف حمل، دفن یا سوزاندن زباله ها می شود، مشکلات زیست محیطی فراوانی را نیز به همراه دارد. برای نمونه در روش دفن زباله، با خطرات ورود نیترات ها و دیگر مواد آلاینده به آب های زیرزمینی روبه رو هستیم و محدودیت های فراوانی را نیز در امر تهیه فضاهای بیشتر برای دفن آلاینده ها داریم. یکی از راه حل های بسیار موثر برای حل کردن این مشکلات و مبارزه و خنثی سازی اثرات نامطلوب زباله ها تبدیل آنها به کود است که نه تنها باعث رهایی جوامع بشری از معضلات به وجود آمده، می شود بلکه مزایای فراوانی را نیز برای وی به ارمغان می آورد که سبب حفظ منابع طبیعی موجود و به دست آمدن سودهای اقتصادی کلان می شود. در سال های اخیر روش ها و فناوری های تولید کود از زباله های آلی به طور گسترده یی از لحاظ علمی و عملی در حال گسترش است. یکی از مهم ترین این روش ها استفاده از کرم ها در تولید کود از زباله های شهری است که «ورمی کمپوست» یا «کمپوست کرمی» نامیده می شود.
    
    «ورمی کمپوست» محصول تجزیه، تخمیر و فساد مواد آلی موجود در زباله های مناطق شهری و به خصوص زباله های خانگی یا زباله های کشاورزی و زراعی است که تحت شرایط خاص و کنترل شده تولید می شود. در این فرآیند زباله های آلی اعم از زباله های میوه ها، سبزیجات، ضایعات کشاورزی و دیگر ضایعات ارگانیک توسط نوع خاصی از کرم های خاکی تحت عنوان Eisenia foetidae به کود تبدیل می شود. این کرم ها با بلع مواد آلی و دفع آنها از طریق سیستم گوارشی خود نوعی کود تولید می کنند که از لحاظ میزان عنصرهای غذایی بسیار غنی و از دانه بندی مناسبی نیز برخوردار است.
    
    عبور آرام، مداوم و مکرر مواد از مسیر دستگاه گوارش کرم خاکی همراه با اعمال خرد کردن، ساییدن، به هم زدن و مخلوط کردن آن در بخش های مختلف این مسیر و آغشته کردن این مواد به انواع ترشحات سیستم گوارش این جاندار مانند کربنات کلسیم، آنزیم ها، مواد مخاطی، متابولیت های مختلف و میکروارگانیسم های دستگاه گوارشی و بالاخره ایجاد شرایط مناسب برای سنتز اسیدهای هومیک در مجموع منجر به تولید ماده یی می شود که خصوصیاتی کاملآً متفاوت با مواد فرو برده شده پیدا می کند که «ورمی کمپوست» خوانده می شود.
    
    این کود از لحاظ کیفی ماده یی سرشار از مواد هومیک و عناصر غذایی به فرم قابل جذب برای گیاه است و همچنین دارای انواع ویتامین ها، هورمون های محرک رشد گیاه و آنزیم های مختلف است. از لحاظ ظاهری به صورت دانه یی شکل و به رنگ تیره و عاری از هرگونه بوی نامطبوع است و دارای قابلیت های بالایی برای عرضه تجاری است. از مزایای این کود نسبت به دیگر انواع کودهای موجود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
    
    - سبک و فاقد هرگونه بوی نامطبوع
    
    - عاری از علف های هرز
    
    - عاری از باکتری های غیرهوازی
    
    - حاوی میکروارگانیسم های هوازی مفید مانند ازتوباکتر
    
    - بالابودن میزان عناصر اصلی غذایی مانند آهن، روی منگنز و مس
    
    - دارا بودن مواد محرک رشد گیاهان نظیر ویتامین ها
    
    - قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
    
    در مجموع این عوامل باعث شده «ورمی کمپوست» به عنوان مطلوب ترین و بی رقیب ترین کود آلی برای مصارف کشاورزی، فضای سبز، نشاکاری، گلکاری، سبزی کاری، باغ های میوه، گیاهان آپارتمانی و... محسوب شود.
    
    «ورمی کمپوست» می تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد. تحقیقات نشان داده است که کودهای ارگانیک بسیار بهتر از کودهای شیمیایی است و استفاده از آنها علاوه بر کاهش هزینه های اقتصادی، مشکلات عدیده کودهای شیمیایی نظیر خراب کردن بافت خاک، نفوذ مواد شیمیایی به آب های سطحی و آلوده کردن این آب ها و رسیدن این آلودگی ها به صورت چرخه یی به غذای حیوانات و انسان ها را نیز به همراه ندارد. علاوه بر معایب ذکر شده کودهای شیمیایی، لازم به ذکر است که قیمت کودهای شیمیایی نسبت به «ورمی کمپوست» به مراتب بالاتر بوده و استفاده از «ورمی کمپوست» به جای کودهای شیمیایی سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود.
    
    «ورمی کمپوست» در مقایسه با کودهای دامی نیز دارای مزایای زیادی است و همچنین مشکلات استفاده از کودهای دامی مانند انتقال بیماری های انگلی قابل انتقال از راه فضولات دامی و آلودگی های محیطی ناشی از مصرف این کودها را نیز به همراه ندارد.
    

    در زراعت و کشاورزی رایج، باغ های میوه و گیاهان گلدانی می توان به راحتی از «ورمی کمپوست» استفاده کرد و از مزایای بی شمار آن بهره مند شد. با توجه به فواید بی شمار «کمپوست کرمی» که به اجمال به آنها اشاره شد لزوم گسترش سیستم های تولیدکننده این محصول و حمایت از تولیدکنندگان آن یکی از نیازهای مهم جهان امروز است که کمک شایانی در تقلیل هزینه ها کرده و سبب حفظ محیط زیستی می شود که آدمی همواره برای ادامه حیات خویش بدان وابسته است.

نویسنده: بهناز صالحی سیاوشانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد