پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تولید برق با قدم زدن برروی صفحه‌ای در مقابل ایستگاه قطار در ژاپن

توکیو- شهرداری منطقه شیبویا در توکیو پایتخت ژاپن روز شنبه در اقدامی جالب توجه برای تولید برق از روشی استفاده کرد که در جریان آن عابران با قدم زدن در مسیر ورود به ایستگاه قطار از روی صفحه‌ای عبور می‌کنند که زمینه تولید برق را فراهم می‌کند.

به گزارش تلویزیون سراسری ژاپن (ان.اچ.کی)، شهرداری توکیو در این دستگاه تولید برق، اقدام به نصب چهار صفحه در فضایی به وسعت یک متر مربع در محل ورود و خروج یکی از پرترددترین ایستگاههای قطار توکیو کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از ان.اچ.کی، این دستگاه توسط یک شرکت ژاپنی در استان کاناگاوا ساخته شده است و توسط آن نیروی الکتریسیته از طریق عناصر فیزوالکتریک که از طریق ارتعاشات ناشی از قدم زدن افراد بر روی این صفحات ایجاد می‌شود، تبدیل به انرژی می‌شود.

این پروژه بخشی از تلاشهای شهرداری شیبویا در استان توکیو برای به دست آوردن منابع جدید انرژی سازگار با محیط زیست است. شهرداری شیبویا درنظر دارد با اجرای این طرح ، میزان تولید انرژی و میزان ماندگاری آن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.

یکی از دست اندرکاران اجرای این طرح گفته است که هرگاه فردی با وزن ‪۶۰‬ کیلوگرم از روی این صفحات عبور کند قادر خواهد بود به میزان ‪ ۰/۳‬وات الکتریسیته تولید کند.

این گزارش می‌افزاید: هرگاه روزانه ‪ ۹۰۰‬هزار نفر از روی این صفحات عبور کنند ، امکان تولید برقی معادل ‪ ۲۰۰‬کیلووات فراهم خواهد شد.

باطری شکری

دانشمندان موفق به تولید باتری‌های جدیدی شده‌اند که از شکر برای تولید برق استفاده می‌کنند و طول عمر آنها سه تا چهار برابر باتری‌های "یون لیتیوم" است که امروزه در تجهیزات الکترونیکی شامل لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به علاوه در طبیعت نیز تجزیه‌پذیر هستند.

به گزارش سایت اینترنتی "لایوساینس"، "شلی منتیر" سرپرست گروه سازنده این باتری در دانشگاه "سنت لوییز" در "میسوری" آمریکا اعلام کرد با ترکیب زیست‌شناسی و علم شیمی امکان تولید باتری‌هایی وجود دارد که عمر طولانی‌تری داشته و با محیط زیست نیز سازگاری بالاتری دارند.

شکر در طبیعت توسط سلولهای گستره وسیعی از موجودات زنده به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم‌اکنون "منتیر" و همکارانش با استفاده از آنزیمهای طبیعی موفق به تولید برق از شکر در باتری‌های سوختی شده‌اند.

در این باتری سوختی همانند نمونه‌های قدیمی‌تر باتری‌های سوختی، سوخت که در اینجا شکر است، با هوا ترکیب می‌شود تا آب و جریان الکتریسیته تولید شود، اما بر خلاف نمونه‌های قدیمی‌تر، تمامی مواد مورد استفاده در این باتری‌های جدید در طبیعت تجزیه پذیرند.

ماده اصلی مورد استفاده در این باتری‌ها، آنزیم تولیدکننده برق است.

دانشمندان این آنزیم را با ماده موسوم به "کیتوسان" که معمولا از بدن خرچنگ، میگو و سایر سخت پوستان گرفته می‌شود، ترکیب کردند و ماده حاصل را داخل باتری سوختی قرار دادند که این باتری در نهایت از محلول شکر برای تولید برق استفاده می‌کند.

نمونه اولیه باتری جدید با ابعادی مشابه ابعاد یک تمبر پستی می‌تواند برق مورد نیاز یک ماشین‌حساب کوچک را تامین کند. نمونه نهایی این باتری‌ها بین سه تا پنج سال دیگر به تولید انبوه می‌رسند. باتری آزمایشی فعلی را می‌توان با شیره درختان، شربتهای خوراکی، آب قند و ریختن هر نوع محلول شیرین دیگری درون آن، شارژ کرد.

از این باتری می‌توان در نهایت برای تامین برق گوشی‌های تلفن همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده کرد. گزارشی از تولید این باتری هفته جاری در همایش سالیانه انجمن شیمی آمریکا در شیکاگو ارائه شده‌است.

منبع :خبرگزاری جمهوری اسلامی

گیاهان در بیرون از محیط زمین چه رنگی هستند؟

دانشمندان با کمک یک برنامه الگو‌ساز رایانه‌ای حدس می‌زنند که گیاهان بسته به طیف نوری که بر آنها می‌تابد در بیرون از محیط زمین احتمالا سبز و زرد و قرمز هستند و احتمال آبی بودن آنها خیلی کم است. به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خوزستان، دانشمندان در حین انجام این مطالعه همچنین به راز سبز بودن گیاهان کره زمین پی بردند. آنان می‌گویند گیاهان نور قرمز را به دلیل وفور آن و نور آبی را به دلیل جذب آسان آن جذب می‌کنند و نور سبز را به دلیل نبود نیاز به آن بازتاب می‌دهند. محققان آژانس‌های فضایی آمریکا و اروپا اعلام کرده‌اند از یافته‌های این پژوهش برای بررسی احتمال رویش گیاهان زمینی در سیارات دیگر استفاده خواهد کرد. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که تحقیق درباره وجود حیات گیاهان در کرات دیگر بدون در نظر گرفتن عمل فتوسنتز راه به جایی نمی‌برد.

منبع : ایسنا

ماهواره محاسبه جاذبه زمین راه‌اندازی می‌شود .

آژانس فضایی اروپا(ESA) اعلام کرد ماهواره Goce ویژه محاسبه متغیرهای جاذبه زمین به منظور تهیه نقشه‌هایی از ثقل کره زمین راه‌اندازی می‌شود.

اطلاعاتی که از این ماهواره به دست می‌آید برای مطالعه پیرامون رفتار، میزان سرعت و جهت گردش اقیانوس‌ها بر زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ماهواره Goce که سال آینده به کارگیری می‌شود، پیکانی شکل است و مجهز به دو بال و یک موتور برقی است.

از آنجا که لازمه بهبودی در شرایط اقلیمی زمین ارتقای دانش پیرامون حرکت اقیانوس‌ها است،پژوهشگران امیدهای زیادی به ماهواره Goce بسته‌اند.
منبع: isna 

برای اولین بار اتفاق افتاد: فیلمبرداری از حرکت الکترون

دانشمندان با استفاده از روش جدیدی، برای اولین بار از الکترون در حال حرکت فیلم برداری کردند.
تا کنون به دلیل سرعت بسیار بالای حرکت الکترون این کار ممکن نبود و دانشمندان از روش های غیر مستقیم به مطالعه و ثبت آثار حرکت الکترون می پرداختند در حالی که روش جدید خود حرکت الکترون را ثبت می کند. در این روش از پالس های بسیار کوچک لیزر به نام پالس های آتوثانیه ای استفاده شده است. یک آتوثانیه معادل 18- 10 ثانیه است. یک الکترون حدوداً هر 150 آتوثانیه یک بار به دور هسته اتم می گردد. برای تصور آتوثانیه می توان گفت که نسبت یک آتو ثانیه به یک ثانیه مثل نسبت یک ثانیه به عمر جهان است!
با کمک یک لیزر دیگر دانشمندان موفق به تصویربرداری از برخورد الکترون با هسته شدند. مدت این فیلم بسیار کوتاه است اما آنقدر آهسته شده است تا توسط چشم قابل مشاهده باشد 
برای دیدن این فیلم می توانید به سایت livescience.com مراجعه کنید

بهترین‌ فناوری‌ها برای محیط‌ زیست انتخاب شدند

در این لیست به‌ترتیب فناوری تولید نفت از منابع ارگانیکی، فناوری تقطیر آب دریا، فناوری پیل‌های هیدروژنی که می‌تواند در آینده به عنوان سوخت جایگزین بنزین مورد استفاده قرار گیرد، توسعه فناوری سلول‌های فتوولکانیک و فناوری گرمایی خورشیدی، جمع‌آوری انرژی گرمایی اقیانوسی، تولید انرژی الکتریکی از جزر و مد دریا، فناوری باغبانی روی پشت بام منازل، استفاده از گیاهان و میکروارگانیسم‌ها برای پاک‌سازی مناطق آلوده، فناوری جمع‌آوری دی‌اکسیدکربن و کارت ‌الکترونیکی رتبه‌های اول تا دهم را به‌دست آوردند.

همچنین در بخش رده بندی 10 پدیده شگفت‌انگیز، Science Live به ترتیب موارد زیر را برگزید:

1- اتصال ذهن و بدن و اینکه ذهن چگونه از بدن تاثیر می‌پذیرد و برعکس
2- ادراک فراحسی که علم در پاسخگویی به آن ناتوان است
3- مرگ تقریبی
4- اشیاء آسمانی ناشناخته(UFO)
5- "دجا- وو"(این پدیده درحقیقت نوعی ذهنیت مغز است که باعث می‌شود فرد احساس کند وقایع و رویدادهایی که در این لحظه تجربه می‌کند، در گذشته نیز با آن‌ها مواجه شده است)
6- روح
7- ناپدید شدن‌های اسرارآمیز
8- اشراق
9- "پا گنده" (این موجود عجیب که حیوانی بسیار بزرگ و شبیه به انسان است، از دیرباز در داستان‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است. در این داستان‌ها در شب‌های برفی ردپای انسانی که به‌نظر می‌رسد پاهای بزرگی داشته باشد، در کوه‌های تبت به جا می‌ماند. به اعتقاد دانشمندان این موجود عجیب می‌تواند واقعا وجود داشته باشد)
10- "وزوز تائوس"، تائوس شهری در نیومکزیکوی آمریکا است. حدود دو درصد شهروندان این شهر سال‌ها است که صدایی شبیه به وزوز مگس را در بسامد پایین می‌شنوند که از بیابان‌های اطراف می‌آید. باوجود این، هنوز منبع این صدا شناسایی نشده است.

این نخستین باری است که یک فناوری الکترونیکی وارد لیست Science Live شده است.

زباله ایستگاه فضایی به اقیانوس آرام افتاد

آژانس فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد: زباله ایستگاه فضایی بین‌المللی که پس از یک سال سرگردانی در فضا به جو زمین رسیده بود، به داخل اقیانوس آرام سقوط کرد.

به گزارش سرویس «فن‌آوری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این زباله فضایی به اندازه یک دستگاه یخچال است.

ناسا می‌گوید زباله فضایی یک مخزن پر از ماده خنک کننده آمونیاک است که خدمه ایستگاه فضایی به دلیل این که دیگر به آن احتیاجی نداشتند آن را به داخل فضا پرتاب کرده و دور انداخته بودند.

ناسا گفت: این زباله فضایی در منطقه بین استرالیا و نیوزیلند افتاد و دیگر خطری ساکنان زمین را تهدید نمی‌کند.

اختلالات ژنتیکی ارمغان زباله های هسته ای اسرائیل

سازمان پزشکان بین المللی مقابله با جنگ هسته ای ؛ رژیم صهیونیستی را عامل اختلالات ژنتیکی در منطقه مرزی خزاعه در جنوب نوار غزه دانست .

 

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره : این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد؛ اسرائیل 50 هزار بشکه از زباله های هسته ای حاوی مواد رادیواکتیو را نزدیک مرزهای غزه دفن کرده است.

وجود تشعشعات رادیواکتیو در منطقه خزاعه باعث به وجود آمدن اختلالات ژنتیکی زیادی در میان ساکنان این منطقه بخصوص جنین زنان باردار شده به گونه ای که بسیاری از زنان باردار در این منطقه برای اطمینان از سلامت جنین خود به مراکز درمانی هجوم آورده اند.

اختلالات ژنتیکی علاوه بر اهالی این منطقه دام های آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که موارد تولد حیوانات ناقص الخلقه در این منطقه مشاهده شده است.

گروه هایی فنی برای بررسی این مسئله تشکیل شده است.

مهندس یوسف العزیز رئیس دایره کنترل کیفی محیط زیست در دولت برکنار شده حماس با اشاره به محاصره نوار غزه افزود: محاصره باعث شده است نتوانیم تجهیزات لازم را برای بررسی دقیق شرایط زیست محیطی منطقه وارد کنیم و از تجارب بین المللی استفاده کنیم.

این درحالی است که ارتش اسرائیل ضمن رد اتهامات مطرح شده در این خصوص از پرداختن به جزئیات این امر امتناع کرد و آن را تبلیغات هدفمند دانست.

مخترع مازندرانی 5 سامانه صنعتی بازیافت زباله تر اختراع کرده است

واحد مرکزی خبر : کامیار فیلسوفی مخترع و مدیر عامل اتحادیه صنایع بازیافت کشور در ساری گفت : این اختراعات شامل دستگاه نگهداری زباله تر و خشک در حجم های بزرگ برای صرفه جویی در استفاده از زمین ، دستگاه تبدیل زباله تر خانگی به کود حاصلخیز /دستگاه خشک کردن زباله تر با حرارت / دستگاه استفاده از گاز پنداکسید نیتروژن برای پوساندن سریع زباله خانگی ، دستگاه هوادهی و دستگاه اختلاط در مخازن کود کمپوست است .

این اختراعات به ترتیب شماره 52596 ، 52598 ،52597 ،52593  و 52595 در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده است .

فیلسوفی درباره مقرون به صرفه بودن اختراعات خود گفت : هزینه ساخت سامانه های صنعتی بازیافت زباله یک بیستم هزینه ساخت سامانه های مشابه خارجی است .

مدیر عامل اتحادیه صنایع بازیافت کشور همچنین گفت ، با وجود این دستگاه ها برای بازیافت زباله ها از مساحت کمتری از زمین و یا به جای فضای باز از مکان های بسته ای استفاده می شود .

دستگاه سورتینگ زباله به شماره 31201 دستگاه خشک کن پلاستیک زباله به شماره 31205 دستگاه قطعه مقوا با پوشش فلزی برای بسته بندی به شماره 28778 ،دستگاه شست شوی پلاستیک زباله به شماره 31206 و دستگاه بازیافت لاستیک باشوک حرارتی به شماره 61042 آخرین اختراعات به ثبت رسیده فیلسوفی است .

بازار جدید بازیافت زباله های الکترونیک در ایران

خبرگزاری فارس: قانون زباله های تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی(WEEE) بازیافت زباله های الکترونیکی به میزان چهار کیلوگرم به ازای هر نفر را الزامی می کند. به موجب این قانون تولیدکنندگان موظفند بودجه طرح های بازیافت را تامین کنند و خرده فروشان خدمات بازپس گیری را در اختیار مشتریان قرار دهند .

هریک از ما در خانه خود از یکی از وسایل دیجیتالی نظیر کامپیوتر، پرینتر، تلویزیون، دوربین عکاسی و.... استفاده می کنیم.
وسایل دیجیتالی که هر از چند گاهی به دلیل پیشرفت تکنولوژی ما را وسوسه می کنند که آنها را عوض کرده و نسخه های جدیدتری از آنها را خریداری کنیم. اما آنچه در این میان توجه اکثر کاربران را به خود جلب می کند، این موضوع است که باید با آن وسایل قبلی چه کنیم.
در نگاه اول شاید این فکر را در ذهن بپرورانیم که ای کاش در کنار هریک از سطل های زباله در سطح شهر سطل های ویژه ای نیز برای بازیافت وسایل الکترونیکی وجود داشت تا این زباله ها در آنجا جمع آوری می شد. اما اگر کمی از خیال پردازی شیرین خود بیرون بیاییم با این حقیقت رو به رو می شویم که هنوز کشور ما در زمینه جمع آوری زباله های معمولی سطح شهر با مشکل مواجه است و این زباله ها با نظم و قوانین خاصی جمع آوری نمی شوند، چه برسد به اینکه در کنار زباله های خانگی زباله های الکترونیکی نیز جمع آوری شوند!!!
در حالی که بحث جمع آوری زباله های الکترونیکی در کشور ما یک بحث ناآشنا و جدید محسوب می شود، در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا جمع آوری زباله های الکترونیکی به صورت قانونمند و به طور جدی جمع آوری می شود.
ایران و زباله های الکترونیکی
عمر کوتاه تجهیزات کامپیوتری از یک طرف و تنوع طلبی مردم به استفاده از تجهیزات الکترونیکی جدید سبب شده است که رفته رفته بحث زباله های الکترونیکی به مشکل بزرگ دنیا تبدیل شود؛ مشکلی که کشورهای پیشرفته و بزرگ برای آن راه حلی یافته اند و با تصویب قانون خاص مربوط به آن و موظف شناساندن تولیدکنندگان به بازیافت محصولات تولید شده خود این مشکل را تا حدودی حل کرده اند.
قانون زباله های تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی(WEEE) بازیافت زباله های الکترونیکی به میزان چهار کیلوگرم به ازای هر نفر را الزامی می کند. به موجب این قانون تولیدکنندگان موظفند بودجه طرح های بازیافت را تامین کنند و خرده فروشان خدمات بازپس گیری را در اختیار مشتریان قرار دهند . زباله های الکترونیکی که دستگاه های پی سی، کنسو ل بازی، مایکروویو و ماشین لباسشویی و.. . را در برمی گیرند، امروزه به عنوان سریع ترین منبع تولید زباله در اتحادیه اروپا شناخته شده اند .
بحث بازیافت زباله های الکترونیکی در دنیا به صورت جدی شروع شده است، اما در کشور ما این موضوع هنوز به طور جدی مطرح نشده و طرح های داده شده نیز تنها در حد یک پیشنهاد مسکوت مانده است.
یکی از کارشناسان بازار رایانه در مورد نحوه بازیافت وسائل الکترونیکی در کشور می گوید: "در تهران بعضی از افراد در امر خرید قطعات قدیمی و رایانه های مستهلک فعالیت می کنند و از طریق بازیافت این قطعات درآمدهای کلانی به دست می آورند. فعالیت این افراد در محله شوش تهران متمرکز است. فعالان این بازار با جدا کردن مس و طلای موجود در بعضی از قطعات رایانه و با فروش این مواد سود فراوانی به دست می آورند. در ضمن بسیاری از قطعات موجود در این رایانه های مستهلک سر از بازار لوازم الکترونیکی دست دوم درمی آورند." همچنین وی در ادامه می گوید: "تعداد کثیری از این قطعات غیرقابل استفاده و بازیافت بوده و به صورت سنتی دفن می شوند که این امر به محیط زیست آسیب فراوانی می رساند و حتی در برخی موارد به آلوده کردن آب های زیرزمینی منجر می شود که عواقب ناگواری در پی خواهد داشت."
علی کامرانی از فعالان بازار خرید و فروش قطعات کامپیوتری نیز در این مورد می گوید: "با توجه به واردات رایانه های جدید و قطعات با کیفیت و کارآیی بالای این کالاها، قطعات قدیمی از دور خارج می شوند و این امر بازار پر سودی را برای بازیافت کنندگان رایانه و قطعات فرسوده به وجود آورده است." وی در ادامه تصریح می کند: "خریداران قطعات قدیمی، مقاومت های درون قطعات را برای استفاده در تعمیر رایانه های معیوب به کار می گیرند از مس موجود در سیم ها و قطعات کامپیوتر و مقدار اندک طلای موجود در بعضی از این قطعات، هر یک از فعالان این بازار سالانه 15 تا 20میلیون تومان سود به دست می آورند."
وی در ادامه می افزاید: "افزایش قیمت ها در بازار مس و طلا طی سال های گذشته سودآوری بازیافت قطعات رایانه را برای فعالان این بازار دو چندان کرده است." در مقابل این اظهارنظرها یکی از فعالان بازار خرید و فروش قطعات دست دوم رایانه این بازار را فاقد سود می داند و می افزاید: "در حال حاضر بازار خرید و فروش قطعات رایانه ساکن است. به طور کلی قیمت خرید قطعات دست دوم و قدیمی رایانه حدود یک چهارم قیمت قطعات جدید است، به همین دلیل فعالیت در این بازار به طور عادی سود خوبی در بر دارد." وی تصریح می کند که رکود فعلی بازار خرید و فروش قطعات دست دوم رایانه سود حاصل از این کار را به حدود چهار تا پنج میلیون تومان در سال برای یک واحد فعال کاهش داده است.