پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

باطری شکری

دانشمندان موفق به تولید باتری‌های جدیدی شده‌اند که از شکر برای تولید برق استفاده می‌کنند و طول عمر آنها سه تا چهار برابر باتری‌های "یون لیتیوم" است که امروزه در تجهیزات الکترونیکی شامل لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به علاوه در طبیعت نیز تجزیه‌پذیر هستند.

به گزارش سایت اینترنتی "لایوساینس"، "شلی منتیر" سرپرست گروه سازنده این باتری در دانشگاه "سنت لوییز" در "میسوری" آمریکا اعلام کرد با ترکیب زیست‌شناسی و علم شیمی امکان تولید باتری‌هایی وجود دارد که عمر طولانی‌تری داشته و با محیط زیست نیز سازگاری بالاتری دارند.

شکر در طبیعت توسط سلولهای گستره وسیعی از موجودات زنده به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم‌اکنون "منتیر" و همکارانش با استفاده از آنزیمهای طبیعی موفق به تولید برق از شکر در باتری‌های سوختی شده‌اند.

در این باتری سوختی همانند نمونه‌های قدیمی‌تر باتری‌های سوختی، سوخت که در اینجا شکر است، با هوا ترکیب می‌شود تا آب و جریان الکتریسیته تولید شود، اما بر خلاف نمونه‌های قدیمی‌تر، تمامی مواد مورد استفاده در این باتری‌های جدید در طبیعت تجزیه پذیرند.

ماده اصلی مورد استفاده در این باتری‌ها، آنزیم تولیدکننده برق است.

دانشمندان این آنزیم را با ماده موسوم به "کیتوسان" که معمولا از بدن خرچنگ، میگو و سایر سخت پوستان گرفته می‌شود، ترکیب کردند و ماده حاصل را داخل باتری سوختی قرار دادند که این باتری در نهایت از محلول شکر برای تولید برق استفاده می‌کند.

نمونه اولیه باتری جدید با ابعادی مشابه ابعاد یک تمبر پستی می‌تواند برق مورد نیاز یک ماشین‌حساب کوچک را تامین کند. نمونه نهایی این باتری‌ها بین سه تا پنج سال دیگر به تولید انبوه می‌رسند. باتری آزمایشی فعلی را می‌توان با شیره درختان، شربتهای خوراکی، آب قند و ریختن هر نوع محلول شیرین دیگری درون آن، شارژ کرد.

از این باتری می‌توان در نهایت برای تامین برق گوشی‌های تلفن همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده کرد. گزارشی از تولید این باتری هفته جاری در همایش سالیانه انجمن شیمی آمریکا در شیکاگو ارائه شده‌است.

منبع :خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد