X
تبلیغات
رایتل

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت
پنج‌شنبه 12 دی‌ماه سال 1387

بنام آنکه هستی نام از او یافت   فلک جنبش زمین آرام از او یافت

چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1387

به دلیل کاهش سرعت گردش زمین سال 2008 یک ثانیه طولانی تر می‌شود

دانشمندان مرکز خدمات ملی زمان در چین اعلام کردند که سال 2008 به دلیل آرام تر شدن سرعت گردش زمین، یک ثانیه طولانی‌تر می‌شود.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس محاسبات این مرکز، سیستم‌ خدمات زمانی جهانی در سال 2008 یک ثانیه بیشتر به پایان این سال اضافه خواهد کرد.

به گفته دانشمندان از سال 1971 تاکنون این بیست و چهارمین سالی است که مرکز خدمات بین‌المللی گردش زمین یک ثانیه بیشتر در پایان سال اضافه می‌کند. این اقدام اولین بار در سال 1971 صورت گرفت.

این ثانیه اضافی در ساعت 12 شب سی و یکم دسامبر به وقت گرینویچ به سال 2008 افزوده می‌شود.

به گفته پژوهشگران زمین در سالهای مختلف با سرعت‌های متفاوت می‌چرخد که این امر ناشی از تاثیر جاذبه کره ماه اتفاق می‌افتد.

گفتنی است که جامعه علمی بین‌المللی از سال 1958 برای محاسبه دقیق زمان بر اساس فرکانس تشدید اتمی به ساعتهای اتمی اطمینان می‌کند و آنها را معیار قرار داده است.

یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1387

شارژ لیزری در آسمان!

ابداع روشی جالب برای تامین انرژی هواپیماها حین پرواز

گروهی از دانشمندان موفق به ابداع روشی منحصر به فرد برای تامین نیروی محرکه هواپیماهای در حال پرواز شدند.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان در روش جدید از یک لیزر پر قدرت برای شارژ مجدد باتری‌های نصب شده روی هواپیما حین پرواز استفاده می‌کنند.

به گفته مهندسان، یک مشکل اساسی در مورد هواپیماها مقدار سوختی است که باید حمل کنند؛ به همین دلیل طراحان سیستمهای سوخت هواپیمایی مجبور می‌شوند از روشهایی استفاده کنند که مقدار مصرف سوخت را کاهش دهد تا ضروری برای حمل مخازن عظیم سوختی در داخل هواپیما وجود نداشته باشد.

تمام این مشکلات باعث بالا رفتن هزینه و کاهش قدرت مانور هواپیماها در آسمان می‌شود.

به گفته دانشمندان یک راه حل این مشکل، سوختگیری مجدد در حین پرواز است، اما این کار می‌تواند مشکل و در عین حال خطرناک باشد؛اما در پژوهش اخیر دانشمندان دانشگاه کلیولند موفق به ابداع روشی جدید برای سوختگیری مجدد هواپیماها با استفاده از لیزرهای قوی شده‌اند که در این روش باتری‌های سوار بر هواپیما دوباره پر می‌شوند.

به گفته محققان، در این روش 60 درصد از نور لیزر که به باتری‌ها برخورد می‌کند می‌تواند به جریان برق تبدیل شود و انرژی هواپیما را تامین کند.