پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

جنگلهای قدیمی مخزن اصلی ذخیره کربن

جنگلهای قدیمی بسیار بیشتر از آنچه که پیشتر تصور می‌شد کربن ذخیره می‌کنند. از این رو حفظ آنها در تجارت کربن و سایر تلاشهایی که برای مقابله با گرم شدن زمین انجام می‌شود از اولویت بالایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه اینترنتی  ، scidev.net جنگلهایی که دستکم ۱۰۰سال از عمر آنها می‌گذارد و در کشورهای در حال توسعه گرمسیری و نیمه گرمسیری فراوان یافت می‌شوند، تاکنون گمان نمی‌رفت این میزان عظیم گازهای گلخانه‌ای را از جو زمین جذب نموده و ذخیره کنند.

دانشمندان در تحقیقی که به تازگی در مجله "ساینس" منتشر شده است ثابت کردند یک جنگل ۴۰۰ساله در جنوب چین با سرعتی بیشتر از حد انتظار، کربن از جو زمین جذب می‌کند.

گیویی ژو سرپرست این تحقیق می‌گوید کشورهای در حال توسعه با جنگلهای فراوان و قدیمی خود می‌توانند از طریق تجارت جهانی کربن از کشورهای ثروتمند درخواست خسارت کنند.

ژو از ایستگاه جنگلی دینگهوشان (فرهنگستان علوم چین) در استان گوانگ دونگ می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند به کاهش جنگل زدایی در کشورهای در حال توسعه کمک کند.

تاکنون حفاظت از جنگل‌ها در برابر جنگل زدایی در تجارت جهانی کربن به حساب نیامده بود.

در این مطالعه ژو و همکارانش دریافتند ۲۰سانتی متر قسمت بالای خاک در جنگل‌های قدیمی می‌تواند بسیار بیشتر از حد انتظار کربن در خود ذخیره کند.

تاکنون دانشمندان گمان می‌کردند بین مقدار کربنی که جنگل‌های قدیمی از جو زمین جذب می‌کنند با مقدار کربنی که آزاد می‌کنند تعادل برقرار است که تا حدودی به علت تجزیه مقادیر زیاد مواد آلی در خاک آنها است که میزان قابل توجهی کربن را آزاد می‌کند.

محققان کربن موجود در خاک را طی سالهای ۱۹۷۹تا ۲۰۰۳اندازه‌گیری کردند و دریافتند غلظت کربن آلی در ۲۰سانتی متر قسمت بالای خاک طی این دوره از ۱/۴درصد به ۲/۳۵درصد افزایش یافته است.

علت این امر هنوز روشن نیست. این مطالعه بیانگر لزوم انجام تحقیقات بیشتر در مورد واکنش‌های پیچیده جنگل‌های قدیمی در برابر تغییرات زیست‌محیطی جهانی است.

محققان گمان می‌کنند افزایش خواص اسیدی ناشی از آلودگی صنعتی، فعالیتهای میکرواورگانیسم‌ها را مهار کرده و سرعت فساد خاک را کاهش داده است

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد