پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

دو گروه مختلف از محققان آمریکایی و اروپایی با انتشار گزارشی می گویند میزان گرمایش زمین در آینده خیلی بیشتر از آنچیزی خواهد بود که مطالعات قبلی بر آن دلالت دارد.

هر دو گروه با استفاده از آمارهای موجود به ارزیابی میزان احتمالی افزایش متوسط دمای زمین با توجه به افزایش تولید گاز دی اکسید کربن پرداخته اند.

این محققان متوسط افزایش گرمای زمین در آینده را تا ۷۵ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی برآورد کرده اند.

نتیجه تحقیقات مستقل دولت استرالیا درباره گرمایش زمین نیز این گزارش ها را تایید می کند.

بر اساس تحقیقات پیشین اگر تولید دی اکسید کربن در جوامع انسانی به میزان دو برابر افزایش یابد، متوسط دمای زمین ۵/۱ تا ۵/۴ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

پیش از این محققان برای بررسی گرمایش زمین دو عامل را بررسی می کردند:

  • تاثیر مستقیم افزایش تولید دی اکسید کربن
  • نقش سازوکارهای بازخوردی که نرخ گرمایش را تشدید می کند: مانند تغییر به وجود آمده در انعکاس نور خورشید توسط زمین به خاطر ذوب یخ های قطبی

اما محققان دو گروه ذکر شده میزان دی اکسید کربن آزاد شده به وسیله اکوسیستم ها را هم در محاسبات خود در نظر گرفته اند.

چرخه خاک

دانشمندان با اشاره به دوره های مختلف زمین شناختی می گویند در دوره های گرمایش، میزان گاز دی اکسید کربن اتمسفر افزایش می یابد و هر گاه دمای زمین رو به کاهش می رود، میزان این گاز نیز کاهش می یابد.

بر اساس این نظریه، در دوره های گرمایش اکوسیستم هایی مانند خاک زمین، جنگل ها و اقیانوس ها دی اکسید کربن کمتری را در خود نگه می دارند.

محققان پیش بینی می کنند با افزایش تدریجی دمای زمین، دی اکسید کربن آزاد شده از اکوسیستم ها به دی اکسیدکربن آزاد تولید شده توسط فعالیت های انسانی افزوده می شود و به گرم تر شدن زمین بیانجامد.

گروه محققان آمریکایی برای مطالعه رابطه میان گرم شدن زمین و افزایش رهاسازی دی اکسید کربن اکوسیستم ها، آمار مربوط به تغییرات جوی ۴۰۰ هزار سال گذشته منطقه ووستوک در قطب جنوب را بررسی کرده اند.

در این حال محققان اروپایی برای مطالعه خود به بررسی دوران کوتاه تری پرداخته اند و از آمار مربوط به نیمه هزاره پیشین که در آن نیمکره شمالی شاهد کاهش نسبتا شدید دما بوده است، استفاده کرده اند.

جان هارته از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی می گوید به رغم استناد دو گروه به دوره های زمانی متفاوت و به کارگیری روش های تحلیلی متفاوت، نتیجه تحقیقات آنها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته است.

بر این اساس، به پیش بینی اروپایی ها میزان گرمایش زمین بین ۱۵ تا ۷۸ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی است و آمریکایی ها هم این افزایش دما را به میزان ۶/۱ تا ۶ درجه سانتیگراد پیش بینی کرده اند.

محققان استرالیایی نیز می گویند در حالی که در شرایط جوی خاص جنگل ها به مراکز جذب دی اکسید کربن تبدیل می شوند، در دوره های گرمایش به تولید کننده آن تبدیل می شوند.

در این حال محققان می گویند به تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تاثیرات بوم شناختی بر گرمای زمین نیاز است.

به گفته آنها در حالی که جنگل ها به شدت تخریب شده اند و کودهای شیمیایی نیز به طور گسترده مصرف می شوند، باید دید که آیا اکوسیستم ها همچنان مانند دوره های گذشته در تراکم دی اکسید کربن اتمسفر زمین نقش خواهند داشت یا خیر؟

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد