پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

محققان آمریکایی خواستار مبارزه با گرم شدن زمین شدند

 

انجمن آمریکایی "ترویج علم"، بزرگترین جامعه علمی جهان، از دولت این کشور خواسته سریعا در مورد تغییرات جوی اقدام کند.

هیئت مدیره "انجمن آمریکایی برای ترویج علم"، American Association for Advancement of Science، در اولین بیانیه خود در این زمینه گفته است که گرم شدن کره زمین به دست انسان، خطری رو به افزایش برای جامعه بشری است و از مقامات آمریکا خواسته برای مبارزه با این وضعیت رهبری سیاسی قوی تری را اتخاذ کند.

در این بیانیه همچنین آورده شده افزایش دمای زمین به میزانی خواهد رسید که در میلیون ها سال گذشته رخ نداده و دلیل آن بالا رفتن غلظت دی اکسید کربن جو زمین بوده است.

این انجمن در بیانیه خود هشدار می دهد: "تاخیر ما در مقابله با تغییرات نامطلوب جوی باعث خواهد شد که حل آن دشوارتر و پرهزینه تر شود."

در همین حال، وزیران محیط زیست اتحادیه اروپا هشدار داده اند در صورتی که کلیه کشورهای عضو این اتحادیه نمی خواهند تلاش های جهانی برای مهار تغییرات آب و هوا با مخاطره روبرو شود باید از طرح کاهش سی درصدی گازهای مضر تا سال 2020، حمایت کنند.

هشدار انجمن آمریکایی

در بیانیه "انجمن برای ترویج علم" آمریکا آمده شواهد فراوان و روشنی در دست است که نشان می دهد هم اکنون گرم شدن زمین به دست انسان در حال رخ دادن است.

این انجمن می گوید غلظت دی اکسید کربن هوا، یا همان گاز گلخانه ای، به بالاترین میزان خود در 650 هزار سال گذشته رسیده است. این میزان دی اکسید کربن باعث شده افزایش میانگین دمای کره زمین در میلیون ها سال گذشته بی سابقه باشد.

گاز دی اکسید کربن، که عمدتا از کاربرد سوخت های فسیلی، به خصوص مشتقات نفت ناشی می شود، مهمترین عامل افزایش دمای زمین معرفی شده است.

این انجمن در همایشی در شهر سانفرانسیسکو برای روشن تر کردن خطرات تغییرات جوی از جمله به وضعیت شهر "شیشمارف" آلاسکا پرداخت. آب شدن یخچال های این منطقه باعث بالا آمدن سطح آب شده و ساکنان این شهر با آینده ای نامعلوم روبرو شده اند.

یکی از ساکنان این شهر در این همایش گفت: "تغییرات جوی باعث شده که ما درصدد کوچ کردن به مناطق دیگر باشیم. هزینه جا به جا شدن ساکنان این شهر حدود 180 میلیون دلار است. پراکنده شدن مردم این شهر همچنین باعث می شود که فرهنگ و گویش محلی ما نیز از دست برود."

"انجمن آمریکایی برای ترویج علم" می گوید برای جلوگیری از تکرار سرنوشت شهر شیشمارف در دیگر نقاط جهان نیاز است رهبری سیاسی قوی در همه سطوح به اجرا درآید.

اخیرا نشستی دو روزه و غیر رسمی از قانونگذاران هشت کشور صنعتی و کشورهای در حال توسعه (برزیل، چین، هند، مکزیک و آفریقای جنوبی) درباره گرمایش زمین در واشنگتن آمریکا برگزار شد.

هیأت های شرکت کننده در این اجلاس در بیانیه پایانی خود ضمن اشاره به توافق شرکت کنندگان درباره مقابله با پدیده گرمایش زمین، بر لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه ای در کشورهای در حال توسعه و کشورهای صنعتی تاکید کردند.

آمریکا مسئول تولید حدود 25 درصد از کل گاز دیوکسید کربن در جهان است و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ژاپن و هند در رده های بعدی قرار دارند.

آمریکا تاکنون از پیوستن به پیمان کیوتو، که به منظور مبارزه با گرم شدن زمین از سوی بیش از 140 کشور تصویب شده، خودداری کرده است.

دولت آمریکا گفته است که به جای پیوستن به این پیمان، تصمیم های دیگری را برای مقابله با گرمایش زمین در سطح ملی اتخاذ و اجرا می کند.

علاوه بر آمریکا، کشور استرالیا نیز به دلایل اقتصادی این پروتکل را امضا نکرده است و تعدادی از کشورهای در حال توسعه که تولید کننده مقادیر قابل توجهی از گازهای گلخانه ای هستند، از جمله هند و چین، خارج از شمول این سند قرار می گیرند.

وزیران اتحادیه اروپا

وزیر محیط زیست بریتانیا، اسپانیا و اسلوانی از بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا خواسته اند تا سال 2020 گازهای گلخانه ای خود را به میزان سی درصد کاهش دهند.

آنها می گویند اگر این اتحادیه موفق به این کار نشود، تلاش های بین المللی برای متقاعد کردن کشورهای بزرگ تولید کننده گازهای گلخانه ای، مانند چین و آمریکا، با خطر مواجه خواهد شد.

وزیران محیط زیست اتحادیه اروپا طرح کاهش گازهای گلخانه ای این منطقه را روز سه شنبه (20 فوریه) به بحث و بررسی می گذارند.

دیوید میلی بند، وزیر محیط زیست بریتانیا و همتایان اسپانیایی و اسلوانیایی وی روز دوشنبه (19 فوریه) در مقاله ای در سایت خبری بی بی سی آورده اند: "ما همه می دانیم که پیمان کیوتو ابعاد محدودی دارد. اگر ما می خواهیم مانع از عواقب شدید تغییرات جوی شویم، اتحادیه اروپا باید پیشگام شود و هدایت تلاش ها برای تعهدات و اقدامات بیشتر را به دست بگیرد."

در ادامه این مقاله آمده: "فرصت برای توافق در مورد کاهش گازهای گلخانه ای به سرعت از دست می رود. ضروری است که اتحادیه اروپا برای کاهش گازهای گلخانه ای به صدایی رسا و قوی و کاتالیزوری برای بررسی ها در سازمان ملل تبدیل شود."

طرح کاهش سی درصدی گازهای گلخانه ای در اتحادیه اروپا پیش از در نظر گرفته شدن در اجلاس انرژی در ماه مارس، روز سه شنبه توسط شورای محیط زیست اتحادیه اروپا در بروکسل بررسی می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد