پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

آب آتش‌گیرنده در یک روستا!

حوادث  -  این آب بعد از دو ساعت در ظروف مختلف، تغییر رنگ می‌دهد و به رنگ سرخ در می‌آید که محققان علت این امر را وجود آهن زیاد در آن می‌دانند.

فردانیوز گزارش داد:
آب چاه یکی از روستاهای آستارا در جمهوری آذربایجان که قابلیت اشتعال نیز دارد از جمله دیدنی های این منطقه است که مردم محلی برای درمان برخی بیماری های خود از آن بهره می گیرند.

به گزارش تلویزیون دولتی آذربایجان، سالیانه شمار زیادی برای دیدن این آب از نزدیک به این منطقه می روند زیرا آبی که از چاه یکی از خانه های این روستا بیرون می آید قابلیت سوختن دارد و مردم منطقه نیز بر این باورند که این آب خواص درمانی دارد.

در دهه سی میلادی، شماری از زمین شناسان گرجی برای کشف نفت به این منطقه می آیند ولی با بی نتیجه بودن این کار، زمین را به حال خود رها و منطقه را ترک می کنند ولی مدتی بعد آبی از چاهی که گرجی ها حفر کرده بودند بیرون می آید که در نوع خود شگفت انگیز است.

این آب که از هفتاد و هشت متری زیر سطح زمین بیرون می جوشد آشامیدنی نیست ولی مردم منطقه برای بیماری های پوستی خود از این آب استفاده می کنند. همچنین کفی که معمولا روی این آب وجود دارد قابلیت مشتعل شدن دارد و بعد از نزدیک شدن شعله آتش، شروع به سوختن می کند.

همچنین این آب بعد از دو ساعت در ظروف مختلف، تغییر رنگ می دهد و سرخ رنگ می شود که محققان علت این امر را وجود آهن زیاد در آن می دانند.

 

ابداع کاغذ دیواری‌های زنده که با لوازم برقی ارتباط می‌گیرند!

فناوری  - دانشمند‌ان موفق به ساخت کاغذهای دیواری زنده با نقش و نگارهای متنوع شده‌اند که برق مورد نیاز ابزار الکتریکی را تامین می‌کنند.

به گزارش ایسنا:
این نوع جدید از کاغذ دیواری‌های الکتریکی گلدار و زیبا نه تنها طراحی‌های جالب و چشم نوازی دارند، بلکه هم چنین می‌توانند چراغ‌ها، هیترها و حتی سیستم‌های پخش موسیقی را نیز با تامین انرژی الکتریکی آنها نیز روشن و فعال کنند.

به گفته پژوهشگران، وجود دیوارهایی که از نظر الکتریکی فعال هستند، موضوع جدیدی نیست؛ اما این دیوارهای برقی اغلب وابسته به حسگرهای بسیار پرهزینه و گرانقیمت و پرژکتورهای بسیار پر مصرف هستند تا زنده بمانند.

اما این بار، لیه بوچلی ــ محقق و مدیر پروژه «دیوار زنده» ــ در آزمایشگاه رسانه دانشگاه ماساچوست با استفاده از رنگ‌های مغناطیسی و رسانا گزینه جدیدی را ارائه کرده که نسبت به نمونه‌های قبلی بسیار مناسبتر و مقرون به صرفه‌تر است.

بوچلی از این رنگ‌های رسانا برای خلق مدارهای الکتریکی در طراحی‌های جذاب استفاده کرده است.

این دیوارهای جدید سپس با حسگرهای لمسی، روشن و حرارتی ارزان قیمت، LEDها و بلوتوث ترکیب می‌شوند و یک سطح کنترل را ایجاد می‌کند که می‌تواند با ابزاری که در نزدیکی‌اش وجود دارند، ارتباط برقرار کند؛ به این ترتیب شما می‌توانید با لمس کردن یک گل یک لامپ یا مجموعه گرم کننده‌ها را روشن کنید.

محققان می‌گویند: هدف از ساخت این فن‌آوری آسان سازی بهره‌گیری از تجهیزات الکتریکی بدون نیاز به مهارت‌های فنی زیاد و پیچیده است.

نخستین کتابخانه بازیافتی سیار

به گزارش خبرگزاری مهر، "علیرضا حامدی"رئیس اداره بازیافت منطقه 22 تهران اعلام کرد: این کتابخانه با بهره گیری از کتابهایی که وارد چرخه بازیافت می شوند، تشکیل شده است. در این طرح شهروندان کتابهای بلا استفاده خود را با کتابهای این کتابخانه معاوضه می کنند. افزون بر این به شهروندان علاقمند نیز به صورت رایگان کتاب هدیه می شود.

این مقام مسئول از استقبال چشمگیر شهروندان غرب تهران از این طرح خبر داد و تصریح کرد: کتابخانه بازیافتی در هر محله سه روز توقف و در کنار اهدای کتاب، آموزشهایی درباره بازیافت، شیوه و اهمیت تفکیک زباله از مبدا به شهروندان ارائه می کند.

حامدی از اهدای کتاب به سالمندان خبر داد و گفت: 400 جلد کتاب در جشن روز سالمند در بوستان جنگلی چیتگر به سالمندان هدیه شد.

 

ساخت سیستم بازیافت حرارتی منازل

یک مبتکر وسیله ای ساخت که از حرارت هدر رفته به راحتی استفاده می ‌کند. بهنود بوربور مخترع در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه از تمام دستگاه‌های گرمازا گرمای زیادی به هدر می‌رود. این وسیله از دستگاه‌هایی همچون پکیج ، دودکش و.... میزان گرما را گرفته واز کف زمین به راحتی میزان انرژی را انتقال می ‌دهد . وی ادامه داد: این وسیله گرما را از کف منتقل و به صورت کامل انرژی منتقل و بیشترین راندمان را در مقابل تابش همرفت دارد . بوربور خاطرنشان کرد: این وسیله در مدت 4 ماه و با هزینه‌ای نا مشخص طراحی و با شماره 4786 در اداره انجمن مخترعین ثبت شده است

تفکیک زباله خشک در تهران از مرز 800 تن در روز گذشت

ایلنا: در هفتاد و یکمین جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعلام شد:‌ تفکیک زباله خشک در تهران از مرز 800 تن در روز گذشت.

در این جلسه معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روند سیاست‌ها و قانون‌گذاری، اجرا و مدیریت پسماندها و بازیافت تاکید کرد: متاسفانه به دلیل تعلل در اجرای قانون و آئین‌نامه مربوط به پسماندها پیشرفت در این زمینه با پیچیدگی و کندی روبرو است و باید برای تسهیل این امر آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های متناسب با شرایط کنونی تدوین شود.

ابتکار با اشاره به تلاش‌های سازمان مدیریت بازیافت به ویژه طی دو سال اخیر و اقدامات مثبتی مثل راه‌اندازی مرکز دفن زباله آرادکوه تاکید کرد: کارگروه‌ها و جلسات کمیته محیط‌زیست شورای شهر که بتواند سازمان مدیریت بازیافت را یاری کند به طور جدی تداوم می‌یابد.

همچنین فرهاد پورسخا رئیس سازمان بازیافت نیز با اشاره به آغازجنبش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از سال 1384 در حوزه خدمات شهری و جمع‌آوری زباله شهرداری تهران خاطر نشان کرد که به تازگی تفکیک زباله خشک در تهران از مرز 800 تن در روز گذشت. در این زمینه اقداماتی چون ایجاد سایت تخمیر به عنوان بزرگترین مرکز فرآوری کمپوست در خاورمیانه و افزایش فعالیت کارخانجات پردازش که در حال حاضر به چهار هزار تن در یک شیفت رسیده را نام برد.

وی با اشاره به اینکه امکان سرمایه‌گذاری‌های خارجی هم‌اکنون بسیار ضعیف است از رسانه ملی به دلیل عدم همکاری در مواردی که بر اساس قانون بر عهده سازمان است اما از آن شانه خال می کند وهمچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقاد کرد.

 

نوعی چوب از بازیافت خانگی ساخته شد

یک مبتکر ایرانی موفق به ساخت نوعی چوب از بازیافت خانگی شده است. فریبرز خدابخشی، مخترع، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه تمام چوب های MDF با هزینه های گزافی وارد می شود ولی با این روش به راحتی از دورریز منازل، می توان به راحتی چوب با کیفیت همان MDF تولید کرد. وی ادامه داد: ساخت این چوب باعث آلودگی کمتر دورریز های خانگی شده و از واردات MDF به راحتی جلوگیری می کند. خدابخش خاطرنشان کرد: این چوب در مدت دو سال و با هزینه ای نامشخص طراحی و با شماره 4788 در اداره انجمن مخترعین ثبت شده است.

روند رو به رشد بازیافت فولاد، شیشه، کاغذ و پلاستیک

روند رو به رشد بازیافت فولاد در دنیا کارگزاری بانک ملی ایران – سایت بورس کالا: به گزارش انجمن ورلدواچ در حال حاضر بیش از یک سوم از فولاد دنیا از مواد قراضه بازیافت می شود. بنا به تحلیل این موسسه در سال 2008 بیشتر از 4/1 بیلیون تن فلز(الومینیوم، آرسنیک، کادمیوم، کروم، مس، سرب، طلا، جیوه، نیکل و فولاد) در دنیا تولید شد که این مقدار 2 برابر فلز تولید شده در سال 1970 و هفت برابر بیشتر از تولید در سال 1950 بوده است. به نقل از میچل رنر محقق ارشد این موسسه، از اواخر سال 1990 رشد سریع اقتصاد چین منجر به افزایش تولید شد، آن هم تولید فولاد چین که با شتابی بی سابقه از 66 میلیون تن در سال 1990 به 500 میلیون تن در سال 2008 رسید و توانست 38 درصد از کل تولید فولاد جهان را به خود اختصاص دهد. پس از چین، کشور ژاپن با تولید 119 میلیون تن و ایالات متحده امریکا با 91 میلیون تن دومین و سومین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا هستند. در این تحلیل آمده است که شدت انرژی و نشر گازهای گلخانه ای حاصل ازتولید فولاد در کشورهای مختلف بسیار متفاوت بوده وبستگی به سهم آن کشور در تولید فولاد از مواد قراضه بازیافت شده دارد. در حال حاضر فولاد بازیافت شده 35 درصد از کل فولاد تولید شده را تشکیل داده که این مسئله موجب صرفه جویی در انرژی مورد نیاز برای تولید فولاد خام شده است. به علاوه فرایند بازیافت موجب کاهش نیاز به استخراج فلزات که اثر مخربی بر محیط زیست دارد شده است، چرا که فرایند تولید منجر به ایجاد مقدار بسیار زیادی از مواد زائد و آلوده شده و پوشش گیاهی را نابود می کند. دراین اثنا نرخ بازیافت در مناطق مختلف بسیار با هم فرق می کند: در سال 2008، اسپانیا و ترکیه تقریبا نزدیک به 90 درصد فولاد خود را از طریق بازیافت تامین کردند، پس از آنها ایتالیا با 77 درصد، ایالات متحده آمریکا با 64 درصد، کره جنوبی با 52 درصد، روسیه/اوکراین با 48 درصد و آلمان با 45 درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند. به نقل از آقای رنر، سهم فولاد تولید شده از طریق بازیافت در کشورهای چین، هندو برزیل به طور قابل ملاحظه ای پایین می باشد. همچنین تسهیلات کشور چین نیز برای این منظور فرسوده و ناکارا می باشند. بازیافت کاغذ شیشه و پلاستیک ها می توان فلزات را بدون آن که موادی تلف شود بازیافت کرد، اما در بازیافت کاغذ طول عمر آن محدود می باشد چرا که فیبر آن فرسوده می شود. طبق آمارهای صنعت کاغذ تولید خمیر کاغذ جهان در سال 2007 برابر 2/194 میلیون تن و تولید کاغذ 3/394 میلیون تن بوده است. بنا بر گزارش صنعت کاغذ اروپا به طور میانگین نیمی از مواد خام این صنعت از کاغذ و مقواهای بازیافت شده تامین می گردد. استفاده از شیشه بازیافت شده هم انرژی کمتری در فرایند ذوب مصرف می کند و مانع ایجاد مواد زائد می شود. با این که شیشه ماده است که می توان آن را 100 درصد بازیافت نمود، نرخ بازیافت آن در کشورهای اروپایی متفاوت بوده (در رومانی 9 درصد و در بلژیک 92 درصد) و به طور میانگین برابر 62 درصد می باشد. در خصوص بازیافت پلاستیک ها نیز مصرف سالانه جهانی مواد پلاستیکی از 5 میلیون تن درسال 1950 به بیش از 100 میلیون تن افزایش یافته است. با این حال نرخ بازیافت کل پلاستیک های مصرف شده در سال 2006 فقط 20 درصد بود.