ایرنا: آلودگی هوا سالانه ۱/۵تا ۲میلیون تن را در سراسر جهان به کام مرگ میکشاند. تازهترین تحقیقات در مورد تاثیر دی اکسید کربن بر سلامت انسانها که یکی از گازهای آلاینده هوا است نشان میدهد دی اکسیدکربن حاصل از نیروگاههای برق زغال سنگ و خودروهایی که با سوخت فسیلی کار میکنند طی چند دهه گذشته هرساله سبب صدها مورد مرگ زودرس در آمریکا شدهاند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مارک یاکوبسون نویسنده این تحقیق از دانشگاه استنفورد میگوید مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و ریوی با ازون و ذرات آلاینده در هوا مرتبط شناخته شده است که دی اکسید کربن حاصل از فعالیتهای انسانی به آن دامن میزند. با گرم شدن هوا در اثر انتشار دی اکسیدکربن، آمار مرگ و میرهای سالیانه نیز افزایش مییابد. انتظار میرود با بالا رفتن دمای هوای کره زمین به میزان یک درجه سانتیگراد، که در قرن کنونی چنین امکانی وجود دارد، میزان مرگ و میر ناشی از انتشار گاز دی اکسیدکربن در جهان به ۲۱هزار و ۶۰۰مورد در سال خواهد رسید.
کره زمین طی ۱۵۰سال گذشته ۰/۸درجه سانتی گراد گرمتر شده است که بیشترین افزایش دما طی سه دهه گذشته رخ داده است. حدود ۷۰۰تا ۸۰۰مورد مرگ و میر طی سالهای اخیر در آمریکا را میتوان با انتشار کربن حاصل از فعالیتهای انسانی مرتبط دانست. گازهای گلخانهای باعث گرمایش زمین شده است که به بالا آمدن سطح آب دریاها، خشکسالی و وقوع توفانهای شدیدتر در قرن حاضر منجر شده است.
این نخستین باری است که یک دانشمند انتشار گاز گلخانهای حاصل از فعالیتهای انسانی را با تلفات انسانی مرتبط میداند. دی اکسید کربن یکی از چندین گاز گلخانهای است که دانشمندان آنها را علت تغییر اوضاع اقلیمی زمین اعلام کردهاند. با این حال دیاکسیدکربن گازی است که انسان بیشترین امکان کنترل آن را از طریق تنظیم فعالیتهایی نظیر مصرف سوختها فسیلی مانند نفت و زغال سنگ را دارد. این گاز از طریق فرایندهای طبیعی نیز تولید میشود.
یاکوبسون با استفاده از یک الگوی رایانهای پیچیده و اطلاعات مربوط به انتشار دی اکسید کربن از سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا دریافت تاثیر این گاز در مناطق پرجمعیت و آلوده بیشتر است. وی دریافت ۳۰درصد کل مرگ و میرهای سالیانه ناشی از ازن و ذرات آلاینده در ایالت کالیفرنیا رخ میدهد که ۱۲درصد جمعیت آمریکا را در خود جای داده است. ۶شهر از ۱۰شهر که آلودهترین شهرهای آمریکا هستند، در این ایالت قرار دارند.
تحقیقات یاکوبسون که قرار است در نشریه Geophysical Research Lettersچاپ شود بعد از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا پیشنهاد کالیفرنیا و ۱۵ایالت دیگر را برای تعیین استانداردهای بالاتر برای انتشار کربن حاصل از خودروها، کامیونها رد کرد، زودتر انتشار یافت. به اعتقاد این سازمان، این تصمیمگیری ناشی از نبود تحقیقاتی است که آثار دی اکسیدکربن را بطور جداگانه بررسی کرده باشد و تاثیر این گاز را بر سلامتی مورد مطالعه قرار داده باشد. مرگ و میر ناشی از دی اکسیدکربن تنها بخش کوچکی از مرگ زودرس سالیانه در اثر آلودگی هوا است.