پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

معضل مصرف بی‌رویه کیسه‌های پلاستیکی در اروپا

محیط زیست > بازیافت  - همشهری آنلاین:
مصرف وافر کیسه‌های پلاستیکی و دورریختن آنها تنها پس از یک‌بار استفاده، از پی‌آمدهای جوامع مصرفی است که زیان‌های جبران‌ناپذیری برای طبیعت دارد. حال اتحادیه اروپا درصدد پیدا کردن راهی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی است.

مسئول امور محیط زیست اتحادیه اروپا اعلام کرده که این اتحادیه در حال بررسی ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در سطح اروپا است. بر اساس آمار موجود هر فرد در اروپا سالانه حدود پانصد کیسه‌ پلاستیکی مصرف می‌کند و بیشتر این کیسه‌ها تنها یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منطقه مدیترانه در خطر

در سواحل مدیترانه وجود کیسه‌های پلاستیکی که توسط افراد دور انداخته می‌شوند در برخی نقاط منجر به شکل‌گیری فرشی از زباله‌های پلاستیکی روی ساحل و آب‌های ساحل دریا شده است. افراد در کمال بی‌توجهی کیسه‌های پلاستیکی را پس از استفاده در محیط اطراف خود رها می‌سازند و باد آنها را با خود به هر گوشه‌ای می‌برد.

معضل پلاستیک به ویژه در دریاها و اقیانوس‌ها ابعاد وسیع‌تری دارد. در کنار کیسه‌های پلاستیکی شناور روی آب، پوششی نیز از ذرات کوچک پلاستیک در قسمت بالای دریاها و اقیانوس‌ها شکل گرفته است. به گزارش نهاد حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا تنها در دریای مدیترانه حدود ۲۵۰ میلیارد ذره‌ پلاستیکی به وزن ۵۰۰ تن وجود دارد. تجزیه شدن این ذرات می‌تواند صدها سال طول بکشد.

پی‌آمدهای زباله‌های پلاستیکی برای حیوانات

هریبرت وفرز (Heribert Wefers) یکی از کارشناسان نهاد حفاظت از محیط زیست آلمان دقیقا درباره همین ذرات پلاستیکی شناور در سطح دریاها هشدار می‌دهد و می‌گوید: «در برخی جاها در اقیانوس‌ها شمار این ذرات حتی بیشتر از شمار پلانکتون‌ها هستند که سطوح بالای اقیانوس‌ها محل زندگی آنها است. ماهی‌ها این ذرات پلاستیکی را هم می‌خورند و در نهایت معده آنها بیشتر حاوی پلاستیک است تا پلانکتون. از این رو ماهی‌ها به‌رغم داشتن شکمی پر از گرسنگی می‌میرند.»

در عین حال تنها ماهی‌ها نیستند که در معرض خطر وجود ذرات پلاستیکی در دریاها قرار دارند، بلکه این ذرات زندگی پرندگان دریایی را نیز به مخاطره می‌اندازد. از یک طرف این احتمال وجود دارد که پرندگان در کیسه‌های پلاستیکی گیر افتاده و خفه شوند، از طرفی دیگر هنگاهی که این پرندگان ماهی می‌خورند ذرات پلاستیکی وارد بدنشان می‌شود.

راه‌حل‌های مختلف برای مبارزه با آلودگی محیط زیست

یکی دیگر از معضلاتی که کیسه‌های پلاستیکی به همراه دارند، نبود روشی مناسب برای دفع آنها بدون داشتن پی‌آمدهای زیان‌بار برای محیط زیست است. در حال حاضر پیدا کردن راه‌‌حلی برای مشکل کیسه‌های پلاستیکی مشغله فکری‌ بسیاری از کشورها است. بنا بر گزارش نهاد حفاظت از محیط زیست آلمان تقریبا ۲۵ درصد از کشورها در سراسر جهان به اشکال مختلف برای مبارزه با زباله‌های پلاستیکی اقدام کرده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، استرالیا، هند و برخی از کشورهای آفریقایی استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده‌اند. برخی دیگر از کشورها، از جمله ایرلند، بلژیک و چندین ایالت در آمریکا با تعیین مالیات برای این کیسه‌ها قیمت آنها را افزایش داده‌اند تا جذابیت آنها برای مشتریان کاهش یابد. در چین نیز توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی ممنوع اعلام شده است. هریبرت وفرز این اقدام‌ها را روش مناسبی برای کاهش زباله‌های پلاستیکی می‌داند.

ایتالیا چندی پیش بعد از ممنوع اعلام کردن کیسه‌های خرید از جنس پلاستیک متداول، کیسه‌هایی از جنس پلاستیک قابل تجزیه را وارد بازار کرد. اما نهاد حفاظت از محیط زیست و وزارت محیط زیست آلمان نگاهی بدبینانه نسبت به این راه‌حل دارند. آنها اعتقاد دارند که کیسه‌های پلاستیکی قابل تجزیه تنها برای فریب دادن مصرف‌کنندگان است. این نوع پلاستیک حاوی موادی مضر برای محیط زیست است و تجزیه‌ آن آنقدر هم سریع صورت نمی‌گیرد.

در عین حال، هم نهاد حفاظت از محیط زیست و هم وزارت محیط زیست در آلمان در مورد مؤثر بودن ممنوعیت سراسری استفاده از کیسه پلاستیک در اتحادیه اروپا تردید دارند. آنها معتقدند که کیسه‌های پلاستیک در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور یکسان مصرف نمی‌شوند و راه‌های استفاده از آنها در هر کشور متفاوت با دیگری است. به طور مثال در آلمان بسیاری از مصرف‌کندگان کیسه‌های پلاستیکی را پس از یک بار مصرف کردن بلافاصله دور نمی‌اندازند. در مجموع آلمان با مصرف سالانه ۶۵ کیسه‌ پلاستیکی توسط هر فرد، زیر میانگین مصرف کل اتحادیه اروپا قرار دارد.

تولید پلاستیک از پسماندهای گیاه موز

ین پژوهشگران از مرکز تحقیقات پردازش پلیمری در دانشگاه کوئین در ایرلند برای ابداع تکنیک جدید در پروژه‌ای موسوم به «پروژه موز» شرکت کرده‌اند. این پژوهشگران می‌گویند تقریباً٢٠درصد از موز مصرفی در اروپا در جزایر قناری تولید می‌شود و سالانه حدود ۱۰ میلیون گیاه موز فقط در این ناحیه کشت می‌شود. وقتی میوه موز از روی درخت برداشت می‌شود، باقیمانده گیاه بلااستفاده می‌ماند و مصرفی ندارد و تقریباً ٢٥هزار تن از این رشته‌های طبیعی هر سال در اطراف جزایر قناری دور ریخته می‌شوند.

در پروژه موز دانشگاه کوئین محققان در نظر دارند از این گیاهان استفاده کنند.آنها معتقدند از این رشته‌های طبیعی می‌توان در تولید و قالب‌ریزی پلاستیک‌ها برای مصارف روزانه مانند مخازن نفتی، گالن‌های آب، بسیاری از انواع قایق‌ها و حتی اسباب بازی‌های پلاستیکی استفاده کرد. پژوهشگران می‌گویند، این روشجدید اساساً برای محیط زیست سودمند است. آنها امیدوارند با استفاده از این فیبرهای طبیعیاز مقدار مصرف پلی اتیلن در پروسه قالب‌گیری پلاستیک‌ها کاسته شود.

بازگشت خانه سازی با آجر ساخته شده از روزنامه باطله

محققان شیمی یکی از واحدهای فن‌آور رشد پارک‌ علم و فناوری آذربایجان شرقی موفق به تولید آجر فوق سبک سلولزی از الیاف کاغذهای بازیافتی شدند.

مهندس محمد علی مجری طرح در این باره گفت: در تولید آجر فوق سبک از الیاف کاغذهای بازیافتی سلولزی که نوعی پلیمر طبیعی است، استفاده کردیم به طوری که پس از مخلوط کردن این دو مواد و قالبگیری، این آجرها می‌توانند بدون استفاده از هیچ گونه مصالح و ملاتی مورد استفاده قرار گیرند.

 

وی در خصوص چگونگی تولید این نوع آجرها خاطر نشان کرد: کاغذهایی که از زباله‌های خشک سلولزی هستند و یا کاغذهای روزنامه‌، کارتن‌ها و... را وارد خط بازیافت می‌کنیم و پس از بازیافت که به خمیر کاغذ تبدیل شدند آن را با موادی مانند پلیمرها، رزین‌ها و مواد دیگنین‌دار مخلوط می‌کنیم، سپس آن را در قالب‌های انقباضی قرار می‌دهیم. در این مرحله به دلیل وجود رطوبت در خمیر کاغذ این قالب‌ها را در جریان حرارت هوا و یا خشک کننده‌ها قرار می‌دهیم تا به صورت بلوک‌های طراحی شده و به یک آجر تبدیل شوند.

 علی در رابطه با چگونگی به کارگیری این آجرها افزود: از آنجایی که این آجرها نیاز به هیچ گونه ملات و یا مصالحی ندارند، آن را به صورت پازل به یکدیگر وصل می‌کنیم و سپس میله‌هایی را از داخل آنها عبور می‌دهیم و آن را به سازه اصلی ساختمان وصل می‌کنیم. وی با اشاره به این که این آجرها می‌توانند در دیوارهای غیر باربر، تیغه‌ها و بخش‌های درون ساختمان مانند یونولیت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند در خصوص ویژگی این محصول اضافه کرد: این آجرها جزو ترکیبات فوق سبک هستند و وزن چگالی آنها نیم گرم در سانتیمتر مکعب و همچنین 500 کیلوگرم در متر مکعب است که این میزان در مقابل سازه‌های سبک سیمانی و مشابه آن بین 900 تا 1700 کیلوگرم در متر مکعب است و از آنجایی که در سبک سازی ساختمان و سازه‌های ساختمانی هر قدر مصالح سبک‌تر باشد، بهتر و کم خطرتر است این امر جزو مهمترین ویژگی‌های این محصول است.
علی در خصوص دیگر ویژگی‌های آجر ابداعی تصریح کرد: در صورت به کارگیری این آجرها در ساختمان و دیوارها دیگر نیازی به رنگ‌آمیزی این دیوار نیست، چرا که ما می‌توانیم این آجرها را در طول مرحله تولید به هر رنگی که بخواهیم تولید کنیم و همچنین آتش گیر نبودن این آجرها ویژگی دیگر این سازه در مقابل یونولیت‌هایی است که مقاومت کمی در برابر آتش دارند، اما آجرهای فوق سبک تا حدود 500 درجه سانتیگراد می‌توانند در مقابل آتش مقاومت کنند.

از زباله برق تولید می‌کنیم

محیط زیست > بازیافت  - بنفشه رحمانی:
سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد با راه‌اندازی نیروگاه بیوگازسوز مشهد، نخستین نیروگاه تولید برق از بیوگاز در خاورمیانه، نشان داد که زباله‌های بی‌مصرف تا چه اندازه می‌توانند مفید باشند.

راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز مشهد گامی است به سوی استفاده از بیوگاز برای تولید انرژی. درصد بالای متان در بیوگاز، آن را به منبع عالی و ممتاز انرژی‌های تجدیدپذیر برای جانشینی گاز طبیعی و دیگر سوخت‌های فسیلی تبدیل کرده به‌طوری که کشورهای اروپای غربی، جنوب شرقی آسیا و به‌ویژه چین و هندوستان با استفاده از فناوری بیوگاز توانسته‌اند تاحدقابل‌توجهی نیاز خود را به سوخت‌های فسیلی برطرف کنند. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگویی است با مهندس علی نجفی، مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد در‌باره راه‌اندازی این نیروگاه.

  • تولید برق از زباله برای شما بیشتر جنبه اقتصادی دارد یا بهداشتی؟

بعضی از طرح‌ها فقط ارزش زیست‌محیطی و بهداشتی دارد ولی نیروگاه بیوگازسوز می‌تواند ارزش اقتصادی هم داشته باشد. در حقیقت این پروژه از هر دو جنبه قابل بررسی است. وقتی زباله‌ای دفن می‌شود بعد از مدتی بیوگاز تولید می‌کند. بعضی از این گازها بوی بسیار بدی دارند. گاز متان که درصد قابل توجهی از بیوگاز حاصل از زباله‌ها را تشکیل می‌دهد 24‌برابر گاز دی اکسید کربن پدیده گلخانه‌ای را تشدید می‌کند. همچنین بیوگازی که از زباله‌ها به‌وجود می‌آید اگر جمع شود می‌تواند انفجار ایجاد کند و این خطرناک است. در کنار اینها تولید برق نیز ارزش اقتصادی دارد.

  • آیا اجرای چنین پروژه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری فراوان دارد؟

ما در این پروژه از دستگاه‌های روز دنیا استفاده کردیم و از نظر ماشین آلات، موتورهایی که به کار گرفتیم نخستین در جهان بود. بدون‌شک چنین پروژه‌ای نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد دارد ولی ما به سوددهی اقتصادی هم فکر می‌کنیم. این پروژه در کمتر از 5‌سال بازگشت سرمایه خواهد داشت؛ بنابراین حتی صرفه‌نظر از مزایای بهداشتی و زیست‌محیطی، این طرح سودآوری اقتصادی هم دارد. قصد داریم در میامی دومین نیروگاه را هم راه بیندازیم. این‌بار کار لوله‌گذاری را همزمان با دفن زباله انجام می‌دهیم. عملکرد سازمان بازیافت مشهد در سال‌2008 میلادی توسط مدیریت محیط انسانی سازمان ملل متحد بهترین عملکرد حوزه بازیافت در سطح جهان شناخته شد. در کلانشهرها ما بیشترین درصد تفکیک زباله در مبدا را داریم. از این نظر باید بگویم فرهنگسازی‌ هم نقش بسیار مهمی داشته. تا زمانی که بستر لازم را فراهم نکرده‌ایم نمی‌توانیم توقع همکاری مردم را داشته باشیم.

من فکر می‌کنم در مشهد این بسترسازی به‌خوبی انجام شده؛ البته همان‌قدر که تفکیک در مبدا مهم است تبدیل مواد هم اهمیت دارد. به هر حال زباله‌هایی که دفن می‌شوند بیوگاز تولید می‌کنند و این گازها اگر مورد استفاده مناسب قرار نگیرد هم انرژی آن هدر می‌رود و هم برای محیط‌زیست مشکل ساز است. ‌ بیوگاز بر اثر واکنش‌های تجزیه‌ای بی‌هوازی میکروارگانیسم‌های زنده در محیطی که مواد آلی وجود دارد، تولید می‌شود.

از این قبیل محیط‌ها می‌توان به باتلاق‌ها و مرداب‌ها اشاره کرد و به همین دلیل گازی که در این محیط‌ها تولید می‌شود، به گاز مرداب هم معروف است. دلیل نامگذاری این گاز به بیوگاز این است که بر اثر تجزیه بی‌هوازی مواد آلی و بیولوژیک به وسیله میکروارگانیسم‌های زنده به‌وجود می‌آید. در دفنگاه‌های زباله هم زباله‌های دفن شده زیر زمین با گذشت زمان به وسیله باکتری‌ها پوسانده و تجزیه می‌شوند و از فرایند تجزیه آنها بیوگاز به‌وجود می‌آید که به طبیعت آسیب می‌رساند و موجب آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

  • به دفن زباله‌ها اشاره کردید، چه زباله‌هایی دفن می‌شوند؟

بخشی از زباله‌های شهری که خشک و به‌صورت چوب، پلاستیک، شیشه و فلزات هستند قابل بازیافت و استفاده مجددند ولی همیشه بخش مهمی از زباله‌های شهری را زباله‌های‌ تر تشکیل می‌دهد. گرچه قسمتی از این زباله‌های تر که معمولا زائدات میوه و غذا هستند می‌توانند به کود آلی تبدیل شوند ولی باز هم مقدار زیادی از این زباله‌ها باقی می‌مانند که تنها راه چاره دفن‌کردن آنهاست.

  • همه بیوگاز حاصل از تجزیه زباله‌ها برای تولید انرژی مناسب است؟

مهم‌ترین فراورده جانبی در فرایند پوسیدن زباله‌ها گاز متان است که به گاز مرداب شهرت دارد و بوی بد آن را همه می‌شناسند. در پروژه نیروگاه زباله‌سوز مشهد تلاش پژوهشگران روی این گاز متمرکز شده است. این روزها دیگر در محل دفن زباله‌های شهری مشهد اثری از بوی بد نیست و دیگر هیچ شباهتی به دفنگاه زباله‌ها ندارد.

  • در این محل گاز متان چطور جمع‌آوری می‌شود؟

گام اول لوله‌کشی میان زباله‌هاست. در این پروژه یک شبکه لوله‌کشی مشبک در محل دفن زباله‌ها ایجاد شده که این لوله‌های مشبک از لا‌به‌لای زباله‌های دفن شده می‌گذرد. حدود یک‌هزار و 700‌متر لوله در این شبکه به کار رفته است و همه لوله‌ها مشبک هستند تا امکان نفوذ گازهای حاصل از پوسیدن زباله‌ها به درون شبکه لوله‌کشی وجود داشته باشد.

  • گفتید لوله‌ها به‌صورت شبکه است و از لا‌به‌لای زباله‌ها می‌گذرد. لوله‌گذاری همزمان با دفن زباله‌ها اتفاق افتاده؟

دفن زباله‌ها در این مرکز قدیمی‌تر است ولی لوله‌گذاری از حدود 4‌سال پیش توسط سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد آغاز شده. لوله‌ها در بعضی قسمت‌ها به‌صورت افقی نصب می‌شوند و در بعضی قسمت‌های دیگر، چاه‌ها عمودی هستند تا امکان دسترسی به همه گازی که توسط زباله‌ها تولید می‌شود وجود داشته باشد. در انتهای انشعابات لوله‌ها یک دستگاه مکنده (کمپرسور) داخل یک کانتینر قرار دارد و گازها را درون کانتینر که در واقع واحد تصفیه گاز است می‌کشد.

  • یعنی گاز پیش از اینکه سوزانده شود نیاز به تصفیه دارد؟

در این واحد توسط دستگاه رطوبت‌گیر، رطوبت گاز حذف می‌شود. در طرف دیگر کانتینر گازی که با مکش از شبکه لوله‌کشی گرفته شده و رطوبت آن از بین رفته با فشار از کانتینر بیرون می‌رود. در واقع کانتینر گاز را جمع‌آوری و سپس فشاردار می‌کند. چون گازی که در محل دفن زباله تولید می‌شود، فشار ندارد و باید فشار لازم به آن داده شود. در واقع واحد تصفیه اتاقکی است که در فرایند تولید برق از زباله‌ها 3‌مسئولیت به‌عهده دارد؛ حذف رطوبت از گاز، فشاردار کردن آن و اندازه‌گیری میزان اکسیژن و متان در مخلوط گازهای حاصل. گاز اکسیژن نباید در ترکیب ما وجود داشته باشد چون خطرناک است؛ بنابراین پیش از آنکه گاز برای سوختن در نیروگاه آماده شود باید مطمئن شویم که در آن اکسیژن وجود ندارد. اگر دستگاه اندازه‌گیری‌ وجود اکسیژن را ثابت کند باید عیب‌یابی انجام شود.

  • اکسیژن هم جزو گازهای حاصل از تجزیه زباله‌هاست؟

در فرایند پوسیدن زباله توسط باکتری‌ها اکسیژن تولید نمی‌شود ولی ممکن است این گاز از بیرون به داخل شبکه نفوذ کند. در واقع اگر پوشش روی لوله‌ها مناسب نباشد به محض مکش توسط دستگاه مکنده، اکسیژن موجود در محیط وارد سیستم می‌شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید سطح پوشش روی محل دفن و لوله‌گذاری فشرده و بدون نفوذ باشد. پوشش مورد استفاده خاک رس به قطر حدود یک متر است.

  • رسیدیم به مرحله‌ای که بیوگاز تولید و تصفیه شده. حالا از این گاز چطور برق تولید می‌شود؟

در مرحله بعد گاز فشاردار به سوله مجاور کانتینر که همان نیروگاه کوچک تولید برق است انتقال می‌یابد و وارد مولد می‌شود. از سوختن گاز، برق به دست می‌آید و وارد شبکه توزیع می‌شود؛ برقی که حاصل احتراق گاز است و برای تولید آن نیازی به سوخت‌های فسیلی نیست.

  •  پیش از اجرای این طرح گاز حاصل از دفن زباله‌های‌تر شهروندان در مشهد چه می‌شد؟

تا‌کنون در محل دفن زباله مشهد گازهای حاصل در 24‌چاه جمع‌آوری و بدون استفاده سوزانده می‌شد ولی الان با لوله‌گذاری‌هایی که انجام گرفته و نصب تجهیزات لازم، گاز حاصل قابل جمع‌آوری است و می‌تواند به تولید برق کمک کند. هر نیم متر مکعب گاز زباله می‌تواند حدود یک  کیلووات برق تولید کند.

رکوردهای بازیافت در کتاب گینس

محیط زیست > بازیافت  - با بازیافت مواد هم می‌توان در گینس رکورد زد.

البته در کتاب رکودهای گینس که همه در تلاش‌اند بزرگ‌ترین‌ها، کوچک‌ترین‌ها، برترین‌ها و... را در آن به رخ بکشند، تعداد رکوردهای بازیافت جزو کمترین‌ترین‌هاست. در سایت این رکوردهای جهانی، چهار مورد بیشتر درباره بازیافت نیست.

بازیافت زباله؛‌ 8 ساعت، 8800 کیلو!

آخرین رکورد بازیافت مربوط به روز اول نوروز(21 مارس) است. در این روز، در شانگهای چین بیشترین بطری پلاستیکی به وزن 8 هزار و 799 کیلوگرم در 8 ساعت بازیافت شد. قبلاً رکورد مربوط به بازیافت، جمع‌آوری 2 هزار و 467 کیلوگرم بطری بود. البته درکتاب رکوردهای امسال در بخش بازیافت یک سگ هم هست که می‌توان لقب مهم‌ترین دوستدار طبیعت را به او داد. «توبی» 26 هزار بطری پلاستیکی قابل بازیافت جمع‌آوری کرد و با تحویل آن به صاحبش رکورد جمع‌آوری بیشترین بطری پلاستیکی را به خود اختصاص داد.

بزرگ‌ترین سطل بازیافت

 بزرگ‌ترین سطل بازیافت زباله جهان، با 7 متر و 13سانتی‌متر ارتفاع و 4 متر و 76 سانتی‌متر شعاع، در 20‌ژوئن (30خرداد) سال 2009 (1388)در شهر لیسبون کشور پرتغال به نمایش در آمد.

لباس‌های بازیافت شده!

بیشترین لباس هم‌زمان بازیافت ‌شده 33 هزار و 88 جفت شلوار جین بوده است که در تابستان سال 2009 توسط مجله کودکان «نشنال‌ جیاگرافی» برای بازیافت جمع‌آوری شد. این لباس‌های جمع‌آوری شده در ایالت واشنگتن امریکا به نمایش درآمد.

ساخت آسفالت پلیمری از بازیافت زباله در زنجان

ین آسفالت پلیمری که قابلیت تحمل فشار تا 700 تن در متر مربع را دارد، در مدت حدود 2 سال از ضایعات غیرقابل بازیافت پلاستیکی ساخته اند.به گفته این مبتکران طول عمرآسفالت پلیمری در طرحهای عمرانی حداقل 4 سال است که در مقایسه با آسفالتهای ساخته شده از مشتقات نفتی ارزان تر است.آسفالت پلیمری ساخته شده ازبازیافت زباله است.

منبع: shasa.ir

مراحل بازیافت پلاستیک

نویسنده Soleghani   
1387/11/29 ساعت 01:07:36

 

ما غذا ها را با پوشش پلاستیکی می پوشانیم و چای را در لیوان پلاستیکی می نوشیم . لباسهایی می پوشیم که در آن الیاف نایلونی ، پلاستیکی و رسونی بکار رفته است و حتی اشیاء پلاستیکی را با کارتهای اعتباری پلاستیکی می خریم ! ما هزاران پلاستیک در ساعتهای هر روز مصرف می کنیم .

 

 

پلاستیک چیست ؟ پلاستیک یک تولید بی ثبات است و می تواند انعطاف پذیر یا سخت باشد ، شفاف و یا کدر باشد و می تواند شبیه انواع طبیعی چوب ، یا ابریشم باشد . پلاستیک در ساختن اسباب بازی و دریچه های قلب استفاده می شود . اگرچه بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیک مختلف وجود دارد . ماده اصلی سازنده پلاستیک نفت و یا گاز طبیعی است . این سوختهای فسیلی گاهی اوقات با دیگر عناصر ترکیب می شوند مثل اکسیژن یا کلر و انواع مختلف پلاستیک را می سازند .

پلاستیک واقعا در صرفه جویی انرژی کار آمد است . انرژی کمتری برای ساخت بطری پلاستیکی سس کوجه فرنگی نسبت به بطری شیشه ای لازم است و انرژی کمتری برای حمل بطری های پلاستیکی نسبت به بطری های شیشه ای لازم است

انواع پلاستیک:

۱- ‍‍PET Polyethylene Terephthalate بطری های نوشابه و آب معدنی وروغنهای مایع

۲- HDPE High Density Poly ethylene بطری های شیر ، ظرفهای زباله ، بطری های مواد پاک کننده

۳-PVC poly Vinyl Chloride بعضی بطری های روغن خوراکی ، ظروف بسته بندی گوشت

۴- LDPE Low Density Polythylene بعضی از ظروف غذا و ظروف نان

۵- PP Polypropylene ظروف ماست ، بطری شامپو ، نی نوشابه ، ظروف مارگارین ، پوشک بچه

۶- PS Polystyrene لیوان یک بار مصرف شانه های کوچک تخم مرغ

۷- OTHER هر نوع دیگر از پلاستیک

بطری های نوشابه و آب معدنی یک نمونه خوب برای بازیافت پلاستیک است. موادی که از PET ساخته شده می تواند ذوب شود و در صنایع فرش بکار گرفته شوند، یا در ساخت لباس ، الیاف لباس اسکی و یا ذوب کرده آن در ساخت مجدد بطری استفاده می شود.

بازیافت پلاستیک آسان است. ابتدا باید بدانید که چه نوع پلاستیکی قابل بازیافت است و فقط آن نوع پلاستیک را جمع آوری کنید. پلاستیکها فرمولهای مختلفی دارند و باید قبل از بازیافت برای تولید محصولات جدید جدا شوند. پلاستیک های مخلوط می توانند بازیافت شوند اما به ارزشمندی پلاستیکهای جدا شده نیستند. زیرا خواص فیزیکی پلاستیکهای بازیافت شده ممکن است خیلی با هم فرق داشته باشد.

در خانه شما باید نوع پلاستیکی که بازیافت کننده از شما می خواهد را بشناسید. بهتر است ظرف را بشوئید و آبکشی کنید و سپس آن را فشرده  کنید. می توانید برچسبهای کاغذی ظرف را بردارید اما درپوش پلاستیکی آن را دور نیندازید. درپوشهای پلاستیکی معمولاً از انواع مختلفی از پلاستیک ساخته شده اند و بازیافت می شوند.

پلاستیک چگونه بازیافت می شود؟ برای بازیافت و تبدیل زباله پلاستیکی به پلاستیکهای بازیافتی چندین مرحله وجود دارد.

۱-بازرسی: کارگران زباله های پلاستیکی را به منظور آلودگی مثل سنگ و شیشه و پلاستیکهای غیر قابل بازیافت در آنها بازرسی می کنند.

۲-خرد کردن و شستن: پلاستیکها را شسته و به قطعات کوچکی تکه می کند.

۳-مخزن شناور سازی: اگر پلاستیکهای بازیافتی با هم مخلوط شده باشند آنها را در مخزن، شناور سازی می کنند که در آن برخی از پلاستیکها ته نشین و برخی دیگر شناور می شوند.

۴- خشک کردن: تکه های پلاستیک در خشک کن خشک می شوند.

۵- ذوب کردن: تکه های خشک شده پلاستیک به داخل قالب تزریق می شوند جایی که گرما و فشار پلاستیک را ذوب می کند. انواع مختلف از پلاستیک در دماهای مختلف ذوب می گردند.

۶- صاف کردن: پلاستیک مذاب با نیروی زیاد به داخل پرده های توری ریز تا هر ماده آلوده کننده ای را که پس از فرایند شستن باقی مانده خارج کند . پلاستیکهای مذاب سپس به شکل رشته هایی در می آیند.

۷گرانول شدن: رشته های سرد شده در آب سپس به گرانول های یک شکل خرد می شوند.

شرکتهای تولیدی گرانول های پلاستیکی را برای ساختن تولیدات جدید می خرند . پلاستیک های بازیافتی برای ساختن گلدان ، الوار و صنایع فرش بکار می رود .

 

تولید نفت خام از زباله های پلاستیکی

دانش > تحقیق‌و‌ تولید  - همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: دستگاهی که زباله های پلاستیکی یک شهر یا حتی یک خانه را به نفت خام تبدیل می کند.

این دستگاه نمادی از ابتکار و پشت کار مهندسین ژاپنی است. مهندس طراح ژاپنی این تکنولوژی آقای اکینوری ایتو Akinori Ito می گوید؛ دستگاهی که طراحی کرده ام می تواند، با استفاده از جریان برق یک کیلو بایتی زباله پلاستیکی را به نفت خام تبدیل کند، بدون آنکه گاز CO2 حاصل از این فرایند، تولید یا در هوا پخش شود.

این دستگاه با کنترل الکتریکی دما به جای مشعل کار می کند. کنترلی که بر روی هر چیزی از پولی اتیلن یا پولیستر گرفته تا پلی پروپلین (شماره 4-2) عمل می کند. این دستگاه را جعبه جادویی یا Magic Box نامیده اند.

دستگاه با مصرف حدود یک کیلو وات برق می تواند، یک کیلو زباله پلاستیکی را به یک لیتر نفت خام تبدیل کند. نفت خامی که ارزش ریالی آن حدود 1.50 دلار است. این نفت خام بعد از تصفیه به شکل سوخت دیزلی، نفت سفید یا گازوتیل درمی آید.

هزینه این تبدیل و پردازش را حدود 20 سنت برآورد کرده اند. این دستگاه در اندازه های مختلف، خانگی و کارخانه ای طراحی شده است. با توجه به آنچه که گفته شد؛ اگر این دستگاه قادر باشد در مقیاس وسیعی به اندازه زباله های یک شهر بزرگ پردازش کند، شاید دیگر مجبور نباشیم زباله ها را چال کرده یا به اقیانوس ها بریزیم.

شاید زمانی در آینده نه چندان دور هر خانه و کارخانه ای، صاحب یک دستگاه تبدیل زباله به نفت خام‌ شود. ولی مهم این است که ما از تولید این نوع زباله ها جلوگیری کنیم. باید تدبیری اندیشید که از بسته بندی و استفاده از این مواد پلاستیکی خوداری شود.

تدبیری که بتواند تا حد امکان، تولید این نوع زباله ها را در جهان متوقف سازد. فرایند تبدیل در فیلم موجود بسیار ساده نشان داده شده است. به همین علت آدمی را به فکر فرو می برد که چرا فبلا به این ابتکار دست نزده است.

صرفه‌جویی 100میلیارد تومانی در سرمایه‌های شهر با تفکیک زباله از

به گفته محمد باقر قالیباف یکی از موضوعات مورد تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که در قانون نیز بر آن تاکید ویژه شده، نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی است و اینکه باید امورات مردم را به دست آنها بسپاریم.

وی دیروز در مراسم افتتاح 90طرح عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و خدماتی درمنطقه8 اظهار داشت: شهرداری یک نهاد عمومی و غیردولتی است که اجرای تمام پروژه‌هایش با هزینه و از جیب مردم پرداخت می‌شود.شهردار در توضیح توانایی مردم در اداره شهر گفت: شاید از دید کارشناسان صدور پروانه از سخت‌ترین کارهایی است که سپردن آن به مردم می‌تواند مشکلاتی را به‌دنبال داشته باشد اما ما حتی این کار را هم توانستیم به مردم بسپاریم.از نظر قالیباف، وقتی کارها به دست مردم سپرده می‌شود نه تنها از هر جهت به نفع آنهاست بلکه سبب کاهش هزینه‌ها و فساد شده و روان‌ترشدن کارها شده و حفظ کرامت‌های انسانی را به‌دنبال خواهد داشت.

وی یکی از سیاست‌های جدی مدیریت شهری را تقویت شورایاری‌ها دانست و تاکید کرد: ما در بحث شورایاری‌ها با جدیت ایستاده‌ایم و خوشبختانه اکنون به جایی رسیده‌ایم که شورایاران مطابق با فرهنگ دفاع مقدس برای رضای خدا و بدون چشمداشت به منفعتی، مسائل و موضوعات مردم را پیگیری می‌کنند و ما تا حد زیادی توانستیم امور شهر را در سطوح مختلف به آنها بسپاریم.قالیباف گفت: هر خدماتی که در شهر انجام می‌دهیم برای این است که انسان‌هایی خوب با معیارهای اسلامی تربیت کنیم.

صرفه‌جویی از محل تفکیک زباله

شهردار تهران در توضیح اهمیت نقش مشارکت مردم در اداره شهر به موضوع تفکیک زباله اشاره کرد که درصورت همکاری مردم در این امر و جداسازی زباله‌های‌تر و خشک در سال حداقل 100میلیارد تومان به نفع بیت‌المال خواهد شد. قالیباف بیان داشت:‌ روزانه 8هزار تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود که این تعداد در ماه‌های بهمن و اسفند به 11 هزار تن می‌رسد و شهرداری ناچار می‌شود حتی روزانه 3 بار نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام ‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های عمران شهری در منطقه 8 گفت: در عین حالی که با تمام قوا مشغول انجام اقدامات عمرانی و خدماتی مانند ساخت خطوط مترو، ایجاد فضاهای سبز، ایجاد میادین میوه و تره بار و غیره هستیم اما به موازات چنین اقداماتی باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی را نیز با جدیت دنبال کنیم.وی با بیان اینکه برخی پدران و مادران به‌دلیل مشکلات زندگی آرزوی مرگ خود یا فرزند عزیزشان را می‌کنند، گفت: مدیران جامعه در قبال غصه‌های بزرگ مردم مسئولند و به‌طور حتم حل غصه‌های اینچنینی مردم نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.وی با بیان اینکه در دوران مسئولیتش در نیروی انتظامی نسبت به آسیب‌های اجتماعی آشنایی کامل پیدا کرده است، گفت: امروز به‌عنوان شهردار وظیفه و مسئولیت سنگینی را بر دوش خود احساس می‌کنم و معتقدم که وظیفه‌ام متفاوت است.

وی با اشاره به موضوع بافت‌های فرسوده گفت: همانطور که در شورای شهر نیز گفتم در بافت‌های فرسوده دغدغه‌ام تنها ساختن و نوسازی خانه نیست بلکه تهدیدشدن شرف و اخلاق و عزت انسان‌ها در بافت‌های فرسوده باید مورد توجه قرار گیرد.شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر ما به‌دنبال ایجاد 380 سرای محله در 380 محله تهران هستیم به این دلیل است که خانواده‌ها جایی را برای تربیت فرزندانشان در محله مسکونی خود داشته باشند.

نقش فرهنگسازی‌ در مدیریت پسماند

روند افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی، گسترش فعالیت‌های صنعتی و تغییر الگوی مصرف سبب می‌شود تا سالانه میلیون‌ها تن زباله درکشور تولید و از چرخه خارج شود.

 

مسلما برای سرعت بخشیدن به کنترل و بهینه‌سازی‌ این روند به‌صورت بازیافت و به چرخه بازگرداندن آن، نیاز به همکاری عموم است.با تعریفی که از مواد زائد جامد داریم می‌توان سیستم مدیریت آن را مطرح کرد. شاید این مواد بی‌مصرف به‌نظر برسند ولی از نظر منبع تولید دارای اهمیت هستند، به همین دلیل برای رسیدن به مدیریت پسماند باید تک‌تک افراد را در این امر مشارکت داد و افکار عمومی را به سوی آن جلب کرد تا با رویکردی جدید فرهنگ جدیدی ساخته شود.

برای شکل‌گیری یک نظام فرهنگی عوامل مختلفی دخیل هستند که ابتدا جنبه فردی داشته و با تکامل درمحیط زندگی، شکل اجتماعی به‌خود می‌گیرند که در اثر بقا در جامعه به‌صورت یک فرهنگ باقی می‌مانند. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی چون نظم، قانون، وابستگی، تفکر، مدیریت و ... اشاره کرد.یکی از مهم‌ترین مسائل زیست‌محیطی کشورهای درحال توسعه، مدیریت پسماندهای شهری است. معضل مربوط به پسماندهای جامد به‌دلیل رشد سریع جمعیت و گسترش شهرنشینی بیش از گذشته موجب نگرانی مسئولان شده است.

کارشناسان معتقدند که کشورهای جهان سوم نتوانسته‌اند خود را به مدیریت پسماندی که در سایر کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد نزدیک کنند، درحالی که یکی از موضوعات جهانی، توسعه پایدار و محیط‌زیست است که در استانداردهای جهانی به آن توجه شده است و باید در سایر جوامع برای فرهنگسازی آن اقدام شود و هر یک از ما به‌عنوان یک مدیر یا کارشناس باید در این زمینه آموزش‌های لازم را به مردم بدهیم چرا که اهمیت مسائل زیست‌محیطی باید به آنها انتقال داده شود.کشور چین از 200 تن زباله، 6کیلو وات برق تولید می‌کند، این درحالی است که 25‌سال پیش در این کشور زباله‌ها به بدترین شکل ممکن دفن می‌شدند.

فرهنگسازی،پیش‌نیاز مدیریت پسماند

فرهنگسازی پیش‌نیاز و تضمین‌کننده برنامه‌های مدیریت پسماند است که باید مورد توجه قرار گیرد و در بحث پردازش، تکنولوژی، حمل و دفن باید از تجربیات دنیا استفاده کرد. تا زمانی که فرهنگ صحیح تولید و نحوه انباشت و جمع‌ کردن زباله در بین مردم نهادینه نشود، مدیریت پسماند آنطور که باید و شاید با موفقیت همراه نخواهد بود. عملکرد صحیح یک نگرش سیستمی، مستلزم وجود عاملی به نام مدیریت است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نزدیک شدن افراد از لحاظ فرهنگ‌ها، مدیریت یک هنر است؛

یعنی مدیر باید توانایی‌ها و استعدادهای افراد را شناخته و با توجه به امکانات مادی و معنوی موجود به استفاده و بهره‌گیری اثربخش و مطلوب از آنها بپردازد تا هدفی واحد شکل گیرد؛ به عبارت ساده‌تر مدیریت اخذ تصمیم برمبنای اطلاعات و تبدیل اطلاعات به عمل است و سیستم کنترلی پسماند نیز چیزی مستثنی از کل نیست، چنین سیستمی به خاطر روند حرکتی خویش و گستردگی محدوده عمل خود نیاز به مدیریتی قوی و کارآمد و در عین حال پویا دارد. یکی از نکات بسیار مهم در فرایند مدیریت سیستم کنترلی پسماند توجه به‌وجود نوع مهارت مدیران در هر سطح مدیریتی است که شامل 3نوع مهارت فنی، انسانی و اصولی می‌شود.

زیربنای هر فرهنگی از تفکر آن شکل می‌گیرد و نیاز به آن، ولو نیازی غلط هم باشد، می‌تواند باعث بقا و جای گرفتن آن درعرصه فرهنگ یک جامعه باشد؛ پس مسلما کار را باید از تغییر و تحول در افکار آغاز کرد. با اشاعه فرهنگ پسماند در تمام سطوح جامعه به‌ویژه مراکز آموزشی همچون مدارس و دانشگاه‌ها و فرهنگسازی‌ پسماند با هدف تغییر باور‌های غلط متداول درخانواده و جامعه به این نتیجه می‌رسیم که با تحول باورهای بشری می‌توان تفکر را درزمینه زباله و کنترل آن تغییر داد و با نگاهی به روند مدیریتی زباله، نیاز وجود مدیریتی صحیح برپایه تفکری سیستماتیک را احساس می‌کنیم؛ بنابراین قانونمندی و نظم‌پذیری افراد امری ضروری است.