پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تولید نفت خام از زباله های پلاستیکی

دانش > تحقیق‌و‌ تولید  - همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: دستگاهی که زباله های پلاستیکی یک شهر یا حتی یک خانه را به نفت خام تبدیل می کند.

این دستگاه نمادی از ابتکار و پشت کار مهندسین ژاپنی است. مهندس طراح ژاپنی این تکنولوژی آقای اکینوری ایتو Akinori Ito می گوید؛ دستگاهی که طراحی کرده ام می تواند، با استفاده از جریان برق یک کیلو بایتی زباله پلاستیکی را به نفت خام تبدیل کند، بدون آنکه گاز CO2 حاصل از این فرایند، تولید یا در هوا پخش شود.

این دستگاه با کنترل الکتریکی دما به جای مشعل کار می کند. کنترلی که بر روی هر چیزی از پولی اتیلن یا پولیستر گرفته تا پلی پروپلین (شماره 4-2) عمل می کند. این دستگاه را جعبه جادویی یا Magic Box نامیده اند.

دستگاه با مصرف حدود یک کیلو وات برق می تواند، یک کیلو زباله پلاستیکی را به یک لیتر نفت خام تبدیل کند. نفت خامی که ارزش ریالی آن حدود 1.50 دلار است. این نفت خام بعد از تصفیه به شکل سوخت دیزلی، نفت سفید یا گازوتیل درمی آید.

هزینه این تبدیل و پردازش را حدود 20 سنت برآورد کرده اند. این دستگاه در اندازه های مختلف، خانگی و کارخانه ای طراحی شده است. با توجه به آنچه که گفته شد؛ اگر این دستگاه قادر باشد در مقیاس وسیعی به اندازه زباله های یک شهر بزرگ پردازش کند، شاید دیگر مجبور نباشیم زباله ها را چال کرده یا به اقیانوس ها بریزیم.

شاید زمانی در آینده نه چندان دور هر خانه و کارخانه ای، صاحب یک دستگاه تبدیل زباله به نفت خام‌ شود. ولی مهم این است که ما از تولید این نوع زباله ها جلوگیری کنیم. باید تدبیری اندیشید که از بسته بندی و استفاده از این مواد پلاستیکی خوداری شود.

تدبیری که بتواند تا حد امکان، تولید این نوع زباله ها را در جهان متوقف سازد. فرایند تبدیل در فیلم موجود بسیار ساده نشان داده شده است. به همین علت آدمی را به فکر فرو می برد که چرا فبلا به این ابتکار دست نزده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
рдруiффй شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:52 ب.ظ http://blue-jay.blogfa.com/

Tnx ;)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد