پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

آشنایی با کدهای بازیافت پلاستیک

محیط زیست > بازیافت  - همشهری آنلاین- ندا شریف:
بازیافت پلاستیک یا جمع‌آوری پلاستیک‌های خرد و مصرف‌شده و تبدیل آن‌ها به محصولات مفیدی که بعضی مواقع با فرم اولیه کاملا متفاوت است، کار آسانی نیست.

ذوب کردن بطری‌های آب و تبدیل آن‌ها به  میز و صندلی‌ خوش‌بینانه‌ترین بخش است. اما به راستی با سایر مواد پلاستیکی که به دلیل مقرون به صرفه نبودن بازیافت نمی‌شوند و سال‌ها در طبیعت باقی می‌مانند، چه باید کرد؟حتی پلاستیک‌های بازیافتی متفاوت با نوع اولیه بوده و دیگر قابل بازیافت مجدد نیستند.

در سال 1988 انجمن صنعت پلاستیک داخل علامت بازیافت طی سیستمی کدگذاری کرد.

کدها و اعداد نشان‌دهنده نوع رزین پلاستیک است که به تفکیکشان از هم کمک می‌کنند.

آشنایی با این کدها به شناخت خطر نوع غیربازیافت این مواد و ضرورت جایگزینی آن‌ها کمک می‌کند. هر چه عدد بیشتر می‌شود، بازیافت سخت‌تر و غیرممکن‌تر می‌شود.

کدهای بازیافت پلاستیک


کدها عبارتند از:

1- PETE (پلاستیک کد 1): پلی‌اتیلن ترفتالات، قابل بازیافت‌ترین و معمول‌ترین پلاستیک است که به عنوان بطری‌های آب، نوشابه و ظرف‌های یکبار مصرف و غیره استفاده می‌شود. محکم و در برابر گرما مقاوم است و با بازیافت به بطری‌های آب، ساک، لباس، کفش، روکش مبل، فیبرهای پلی‌استر و غیره تبدیل می‌شود.

2- HDPE (پلاستیک کد 2): پلی‌اتیلن با غلظت بالا که به‌راحتی و به سرعت بازیافت می‌شود. پلاستیک نوع خشک است اما زود شکل می‌گیرد و معمولا در قوطی شوینده‌ها، بطری‌های شیر، قوطی‌های آب‌میوه، کیسه‌های زباله و غیره به کار می‌رود. با بازیافت تبدیل به لوله‌های پلاستیکی، قوطی‌ شوینده‌ها، خودکار، نیمکت و غیره می‌شود.

3- PVC (پلاستیک کد 3): پلی‌وینیل کلوراید سخت بازیافت می‌شود. با آن که محیط زیست و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، هنوز در همه جا در لوله‌ها، میزها، اسباب‌بازی‌ها و بسته‌بندی و غیره به چشم می‌خورد. PVC بازیافت شده به عنوان کفپوش، سرعت‌گیر، پنل و گل‌ پخش‌کن ماشین استفاده می‌شود.

4- LDPE (پلاستیک کد 4): پلی‌اتیلن با غلظت پایین است. ویژگی آن قابل‌انعطاف بودنش است. معمولا در نخ‌های شیرینی، بسته‌بندی، قوطی‌های فشاری، کاورهای خشکشویی به کار می‌رود. بعد از بازیافت به عنوان بسته‌های حمل نامه، سطل‌های زباله، سیم‌بند و غیره استفاده می‌شود.

5- PP (پلاستیک کد 5): پلی‌پروپیلن با غلظت پایین و در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم است. به عنوان نی، درهای بطری و قوطی استفاده می‌شود. PP بازیافت شده در چراغ راهنمایی و رانندگی، پارو، جای پارک دوچرخه و قفسه‌های کشویی کاربرد دارد.

6- PS (پلاستیک کد 6): پلی‌استایرن که به فوم معروف است در ظروف یکبار مصرف دردار و غیره به کار می‌رود. فوق‌العاده سبک ولی حجیم است. PS به دلیل آن که گرما را زیاد منتقل نمی‌کند، کاربرد زیادی دارد. با آن که این ماده جزو برنامه‌های بازیافت شهرداری‌ها نیست اما می‌تواند به عایق‌های حرارتی، شانه‌های تخم‌مرغ، خط ‌کش و ظروف پلاستیکی تبدیل شود.

7- سایر موارد (پلاستیک کد 7): سایر پلاستیک‌ها مانند پلی‌اورتان می‌توانند ترکیبی از پلاستیک‌های فوق باشند. جزو بازیافت نیستند. محصولات با کد 7 می‌توانند هر چیز از زین دوچرخه گرفته تا ظرف‌های 5 گالنی را شامل شوند. بسیاری از بازیافت‌کنندگان، پلاستیک با این کد را قبول نمی‌کنند اما رزین این پلاستیک‌ها قابل تبدیل به الوارهای پلاستیکی و مواد سفارشی هستند.

بشقاب و لیوان‌های سبز

ماده اصلی پلاستیک از نفت است و بیش از هزار نوع پلاستیک با کاربرد‌های متفاوت وجود دارد. مخترعان و دوستداران محیط‌زیست در پی یافتن جایگزینی برای مواد نفتی در ساخت پلاستیک هستند؛ مثلاً پلاستیکی که چند سال پیش با پوست پرتقال و دی‌اکسید‌کربن ساخته شد، دانشمندان را امیدوار کرد که راهی برای تهیه پلیمر کم‌ضررتری پیدا کنند؛ اما تا به حال با این که روش ساخت پلاستیک تغییرات زیادی کرده است، بشر هنوز نتوانسته با تولید انبوه این ماده در دنیا مبارزه جدی کند.

ما روزانه از انواع پلاستیک‌ها استفاده می‌کنیم: ظروف یک بار مصرف، کیسه زباله، بطری نوشابه، روکش خودکار و صدها وسیله دیگر. بازیافت پلاستیک روش ویژه‌ای دارد؛ به این ترتیب که ابتدا پلاستیک را از دیگر مواد زباله جدا می‌کنند، خرد می‌کنند و می‌شویند. بعد آنها را در مخازن شناورسازی می‌ریزند تا پلاستیک‌های سنگین‌تر از سبک‌ها جدا شوند. سپس آنها را خشک و ذوب می‌کنند. بعد از این مراحل باید پلاستیک‌ها را با توجه به مورد مصرف، صاف کرد و به روش‌های ویژه‌ای به یک شکل و ساختار (گرانول) در آورد.

انجام این روند نیاز به هزینه زیادی دارد که در همه شهرهای ایران ممکن نیست؛ اما جالب است بدانید که راه بهتری هم وجود دارد و آن استفاده نکردن یا استفاده کمتر از پلاستیک است.
به تازگی قانونی در کشور ما به تصویب رسیده که بر طبق آن، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف می‌شوند تا شش ماه آینده فقط از ظروف یک‌بار مصرف که بر پایه گیاهی ساخته می‌شوند و تجزیه‌پذیرند، استفاده کنند.

احداث کارخانه تبدیل ضایعات میوه به خوراک دام در تمامی میادین پیگ

شهردار تهران گفت: با احداث کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره‌بار به خوراک دام یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت شهری برطرف شد و امیدوارم احداث این کارخانه به شکل کوچکتر در تمامی میادین میوه و تره بار سطح شهر اجرایی شود....

به گزارش پرتال داخلی شهرداری تهران,دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، پس از بازدید از کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره‌بار به خوراک دام در جمع خبرنگاران در مورد احداث این کارخانه اظهار کرد : بنده خیلی خوشحال هستم که امروز به عنوان یک خدمتگزار شاهد برطرف شدن یکی از دغدغه‌های مهم شهری در موضوع محیط زیست هستیم و یکی از خواسته های مهم ما در این عرصه جامع عمل پوشید.

وی با اشاره به اینکه میدان میوه و تره‌بار تهران، یکی از بزرگترین میادین کشور است و حجم بالایی از مواد پروتئینی و میوه و تره‌بار وارد این بازار می‌شود ، گفت : بخش عمده‌ای از ضایعات در میادین است که انتقال آن ها به شهر نشان می‌دهد که 25 تا 30 درصد از ضایعات تر هستند که این موضوع بیشترین آسیب را در تولید گاز متان و شیرابه بوجود می‌آورد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد : با یک کار تحقیقاتی این زباله‌هایی که مازاد میوه و تره‌بار بوجود می‌آمدند امروز تبدیل به خوراک دام شده و در یک ساعت 10 تن و در 20 ساعت در دوشیفت 200 تن خوراک دام در این کارخانه تولید می‌شود.

قالیباف در ادامه اظهار امیدواری کرد که این کارخانه الگویی برای تمام شهرها قرار گیرد تا در سطح کشور از این دستگاه استفاده شود و در این راستا از محیط زیست حمایت های لازم به عمل آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کلنگ زنی سردخانه‌ای در کنار این کارخانه که همزمان با افتتاح به زمین زده شد ، بیان کرد: در سازمان میادین احتیاج به احداث مسجد، سردخانه و خدمات خودرویی داریم که با کمک کارکنان همین سازمان اداره خواهد شد، و در این راستا همکاری بخش خصوصی بسیار مطلوب است.

شهردار تهران با بیان اینکه52 هکتار از فعالیت صنعتی در سازمان میادین میوه و تره‌بار به انجام می رسد، که زمین آن توسط شهرداری تهران واگذار می شود، عنوان کرد: شبکه توزیع سازمان میادین، مهم‌ترین شبکه توزیع در شهر تهران است و چنانچه این شبکه توزیع نباشد، میوه به این ارزانی در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: علاوه بر میادین میوه و تره بار ، کنترل قیمت ها در فروشگاه‌های شهروند نیز مؤثر بوده و این موضوع با مراجعه مردم به فروشگاه‌های شهروند ثابت شده است.

بانک شهر یکی از مهم ترین بسترهای توسعه شهری است

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد موضوع تودیع و معارفه مدیرعامل بانک شهر و اینکه بانک شهر برای پویا کردن اقتصاد شهری از چه ابزارهایی استفاده می کند، اظهار داشت: بانک شهر یکی از مهمترین بسترهایی است که می‌تواند مدیریت شهری را در توسعه و پیشرفت شهر کمک کند.

شهردار تهران افزود: اگر مردم شهر متوجه این موضوع شوند که بانک شهر دو مزیت برای آنها دارد که یکی از آنها این است که سپرده ثابت آن‌ها به میزان بانک‌های دیگر افزایش خواهد یافت و همچنین سپرده آنها مستقیما در جهت توسعه فضای سبز و توسعه مراکز آموزشی و فرهنگی مصرف می‌شود در این بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در ادامه مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر در جمع خبرنگاران در مورد تاثیرگذاری همکاری شورا با مدیریت شهری برای هر چه بهتر به انجام رسیدن پروژه های شهری خاطرنشان کرد: قطعاً و یقیناً مدیریت شهری همان شورای شهر و شهرداری است که در کنار هم پروژه‌ها را تعریف و اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این همدلی در میان مدیران شهری حاصل نتایج مثبتی است، عنوان کرد: پروژه کارخانه تبدیل پسماند میوه و تره‌‌بار به خوراک دام یکی از مسائلی بود که شورا خیلی بر آن تأکید داشت و سرمایه آن را نیز پیش‌بینی کرده بود، و افتتاح این کارخانه موجب حل قسمتی از مشکلات است .

چمران افزود: هماهنگی و همکاری نه تنها در شورا و مدیریت شهری بلکه در تمام مدیریت‌های بزرگ و کوچک می‌تواند نتایج ثمر‌بخش و خوبی به همراه داشته باشد.

رئیس شورای شهر در ادامه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح نخستین کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره‌بار به خوراک دام بیان کرد: امیدوارم شهرهای بزرگ کشور نیز از این دستگاه استفاده کنند تا از آلوده‌شدن محیط زیست جلوگیری شود.

افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل از اول تیر ماه

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد موضوع افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال جاری اظهار داشت: این موضوع به نتیجه رسیده و از اول تیرماه اجرا می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: میزان افزایش نرخ‌کرایه‌های حمل و نقل عمومی به میزانی است که در شورای شهر مورد تایید قرار گرفته است.

چمران در ادامه تصریح کرد: اما میزان افزایش بلیت مترو هنوز مشخص نشده و ظرف چند روز آینده امیدواریم این موضوع نیز حل شود.

روابط عمومی شهرداری تهران