پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

سقوط رتبه جهانی ایران در محیط زیست

سقوط رتبه ایران در محیط زیست و تبدیل جاذبه های گردشگری، از جمله دغدغه های یک کارشناس محیط زیست بود که در مراسم تقدیر از فعالان طبیعت گردی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالان طبیعت گردی در آخرین روز از نمایشگاه تجهیزات و وسایل سفر در طبیعت شب گذشته در سالن اجتماعات پارک پردیسان تجلیل شدند.

در این مراسم درویش کارشناس محیط زیست با ارائه تصاویری از وضعیت محیط زیست در مناطق گردشگری خواستار آموزش گردشگران در هنگام حضور در طبیعت شد و گفت: تصاویری که از سد لتیان و کرج در چند روز گذشته گرفته شده نشان می دهد که این جاذبه های گردشگری به زباله دانی تبدیل شده است. متاسفانه این مشکل یک منطقه خاص نیست بلکه در مناطق تالابی نیز وضعیت به همین صورت است و با بحران انباشت زباله مواجه شده ایم که ما را به سمت داشتن قاره کثیف سوق می دهد.

وی گفت: در مناطق حفاظت شده دنا با 100 هزار هکتار درخت و پوشش گیاهی به منظور انتقال گاز عسلویه ، 30 هزار درخت را قطع کرده ایم. بعد از آن کارفرما متوجه شد که مسیر را اشتباه رفته در حالی که در چین پل و جاده می سازند بدون اینکه یک درخت قطع شود.

این فعال محیط زیست بیان کرد: سد کریت در نزدیکی طبس سال 80 به بهره برداری رسید این سد در کنار سد تاریخی و 700 ساله کریت ساخته شد. میلیاردها تومان اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته شد اما اکنون پس از 10 سال هیچ استفاده ای از آن نمی شود و همان سد تاریخی کریت را نیز کور کرده و رها کرده ایم.

وی بیان کرد: رتبه ما از نظر محیط زیستی در سالهای گذشته در سطح جهان سقوط کرده است به این دلیل که منابع طبیعی و محیط زیست به رغم دغدغه ها نتوانسته است حفاظت از محیط زیست را به لایحه های تصمیم گیری کشوری منتقل کند.

در ادامه این مراسم رحیم پور رئیس پژوهشکده گردشگری نیز گفت: در برخی از شهرهای کشورهای خارجی از تقدس اعتقادات مذهبی برای حفظ محیط زیست استفاده می کنند. در گذشته نیز تقدس گرایی به حفظ محیط زیست کمک می کرده است. به عنوان مثال زمانی که کودک بودیم مادرمان به ما می گفت پرنده ها و قمری ها را اذیت نکنید چرا که آنها باعث می شوند تا با نوک خود آب آورده و آتش جهنم را خاموش کنند این ذهنیت همیشه برای یک کودک باقی می ماند و باعث می شود پرندگان را اذیت و آزار نکنند.

وی بیان کرد: در پژوهشکده گردشگری با مجوز وزارت علوم طرحهای مطالعاتی و پژوهشی میراث طبیعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ادامه این مراسم از برخی از فعالان طبیعت گردی تقدیر شد.

محمد حسین ایمانی خوش خو به عنوان رئیس اولین دانشکده علوم گردشگری در ایران حمزه زاده مدیر هتلهای پارس به دلیل استاندارد کردن هتلها، ایران پور دبیر اتحادیه هتلداران کشور به دلیل استفاده از انرژیهای خورشیدی در مراکز اقامتی، پورفرج رئیس جامعه تورگردانان، سمیعی دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی، تجلی معاون گردشگری کرمان، نظام دوست رئیس انجمن غارنوردان ایران، میری از اقامتگاه بوم گردی پاسارگاد، محرابی از انجمن رفکینگ و جمعی از خبرنگاران خبرگزاریها و مطبوعات از جمله تقدیر شدگان در این مراسم بودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد