پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

بازیافت البسه و منسوجات

ازیافت البسه و منسوجات-

 

بازیافت البسه و منسوجات عنوانی است که خیلی کمتر از سایر شاخه های بازیافت به آن پرداخته شده است. اما با توجه به سهم قابل توجه ای که در پسماند شهری دارد نیاز است اهمیت بیشتری را به آن معطوف کرد.

با جستجو و مطالعه توانستم مطالب قابل ذکری را در مورد بازیافت البسه و منسوجات بدست بیاورم و تصمیم گرفتم مطالبم رو در اختیار علاقمندان قرار بدهم.

اهمیت بازیافت منسوجات و البسه :

حدود 5% پسماند شهری را البسه و منسوجات کهنه در بر میگیرد. که این میزان در فصول مختلف متفاوت است و بخصوص در اسفند ماه به مقدار آن افزوده می شود. این میزان قابل توجه ای است که در صورت بازیافت نشدن به ناچار باید سوزانده و دفن شوند که مخاطرات آن هم بر همگان مشخص است.


روش های بازیافت البسه و منسوجات :

1- استفاده مجدد :

اولین و مهمترین روش بازیافت البسه و منسوجات که به فکر خطور می کند، استفاده مجدد از منسوجات کهنه و یا بلااستفاده است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است که البسه و منسوجاتی که استفاده نمی کنیم را به صورت اهدا یا فروش در اختیار دیگران قرار دهیم و یا منسوجات کهنه را اهدا و یا به فروشگاه های تاناکورا بفروشیم تا اولا از تولید شدن پسماند جلوگیری کنیم و ثانیا کمکی به افراد کمتر توانمند کنیم.

 این فرهنگی است که در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و حتی افراد منسوجات کهنه خود را بسته بندی کرده و با احترام در دسترس افراد نیازمند قرار می دهند. البته در ایران هم به این موضوع توجه شده است اگرچه بسیار محدود است.

2- بازیافت :

منسوجات و البسه حدود 100% قابل بازیافت هستند. منسوجات طبیعی از دو قسمت پارچه ای (کتان، پنبه، نخ، ابریشم و ...) و ملحقات (کش، دکمه فلزی و پلاستیکی، زیپ) تشکیل شده است.

در زمینه ملحقات منسوجات (بازیافت اقلام پلاستیکی و فلزی) اطلاعات و مطالب فراوانی در سایت ها و مقالات موجود می باشد. در ضمن لازم است اشاره شود می توان از همین ملحقات سود فراوانی بدست آورد.

اما قسمت اصلی منسوجات بخش پارچه ای می باشد. مهمترین نکته در این مورد وجود تنوع فراوان در جنس پارچه بکار رفته در منسوجات می باشد که مانع استفاده از یک فرایند یکسان در بازیافت منسوجات مختلف می باشد. بنابراین باید برای بازیافت منسوجات و البسه با جنس های مختلف، آنها را از هم تفکیک کرد.

بازیافت البسه کانوایی و پنبه ای :

در کشور انگلیس منسوجات کانوایی و پنبه ای را با دستگاه خاص شکافته و بعد از انجام عملیات ها و فرآیندهای ریسندگی، از محصول نهایی به عنوان جعبه پرورش گیاه استفاده می شود. البته می توان در نظر گرفت که بعد از شکافتن منسوجات کانوایی از آنها محصولات متنوعی بدست آورد.

بازیافت البسه جین و کتان :

این گونه البسه را می توان بعد از تعمیر و رنگ آمیزی قابل استفاده مجدد کرد و آن را اهدا یا به فروش رساند. اما منسوجات جین و کتانی که بیش از حد کهنه شده اند را می توان به عنوان عایق صوتی و عایق حرارتی، و یا لکه گیری، در اختیار برخی شرکت های فعال در این زمینه قرار داد.

بازیافت البسه مختلط :

از انواع البسه و منسوجات کهنه می توان در صنایع بسته بندی، عایق کاری، لکه گیری، صنایع مبل سازی، مبلمان شهری وحتی ضربهگیر استفاده کرد. از دیگر کاربردهای منسوجات کهنه می توان در صنایع قالبسازی و تراشکاری و .. برای تمیز کاری دستگاه ها و مکان های روغن آلود استفاده کرد. در نهایت می توان البسه و منسوجات کهنه را سوزاند و از انرژی آن استفاده کرد.

ظرفیت های شهر تهران در این زمینه :

در صورت جمع آوری البسه و منسوجات کهنه و در نتیجه داشتن مقدار فراوان این پسماندها می توان امیدوار بود بازیافت آنها بصرفه تر شود.

در شهر تهران ظرفیت مناسبی برای جمع آوری منسوجات و البسه کهنه وجود دارد. وجود غرفه های بازیافت در محلات با توجه به ایجاد سیستم انگیزشی و تشویقی امکانات مناسبی را برای جمع آوری فراهم آورده است. همچنین پیمانکاران بازیافتمناطق با توجه به داشتن پرسنل جمع آوری پسماند می توانند نقش اساسی در جمع آوری ایفا کنند. 

نویسنده: ابوالفضل نوروزی

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 28 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 06:32 ق.ظ

سلام بنده دکتر جعفری هستم قائم مقام سازمان پسماند شهرذاری تهران مایلم در صورت تمایل نویسنده با ایشات مذاکره ای داشته باشم

با عرض ادب و سلام
جناب آقای دکتر جعفری، بنده سالی صالحی کارمند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و در خدمت شما هستم. این وبلاگ در مدت چند سال برای پر کردن گوشه کوچکی از فقر اطلاعات محیط زیستی تهیه شد که رتبه اول وبلاگ نویسی محیط زیست را کسب کرده است. بسیار خوشحال خواهم بود تا هر زمان که دستور بفرمایید در خدمت شما بوده و با راهنمایی شما ادامه دهند راه باشم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد