پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

از بین بردن آلودگی جیوه با استفاده از پوست پرتقال

Image result for ‫پوست پرتقال برای حذف جیوه‬‎
به گزارش گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا یک ماده جدید کم هزینه و غیر سمی از پسماند صنعتی و پوست پرتقال ساخته اند که می تواند مشکل آلودگی جیوه را برطرف سازد.

این ماده جدید که یک پلیمر است، از گوگرد و لیمونن ساخته می شود.
در حالی که هر سال میلیون ها تن گوگرد از صنایع نفت و گاز تولید می شود، هزاران تن لیمونن نیز که به اندازه زیادی در پوست پرتقال وجود دارد، توسط صنعت مرکبات تولید می شود. به عبارت دیگر با این راه حل، از یک پسماند طبیعی برای مبارزه با یک پسماند صنعتی استفاده می شود. 
جاستین چالکر محقق مواد می گوید: این پلیمر جدید نه تنها برای حل مشکل آلودگی جیوه خوب است بلکه یک امتیاز افزوده زیست محیطی نیز دارد.
ساخت این پلیمر کم هزینه است و به طور موثر موجب از بین بردن جیوه و سایر فلزات سنگین از آب می شود.
از این پلیمر می توان در خطوط لوله فاضلاب استفاده کرد؛ همچنین این پلیمر پتانسیل استفاده در واحدهای بزرگ آب را برای مبارزه با نشت های شیمیایی دارد.
از سوی دیگر از آنجا که این پلیمر در زمان جذب جیوه به رنگ زرد درمی آید، می توان از آن برای آزمایش آلودگی جیوه استفاده کرد.
جیوه که سنگین و کاملا سمی است، یکی از سخت ترین آلودگی ها در محیط زیست محسوب می شود. 
جیوه ناشی از نیروگاه های زغال سنگ و عملیات استخراج معدن، پس از نفوذ به خاک و دریا و آلوده کردن ماهی ها و گیاهان، به مقدار زیاد وارد چرخه غذایی می شود.
همچنین جیوه به آسانی از طریق پوست جذب می شود و انسان می تواند به سادگی از طریق حضور در محل های آلوده، تنفس هوای آلوده و یا مصرف گوشت آلوده، در معرض خطرات حاصل از آن قرار گیرد. 
مسمومیت با جیوه می تواند به مغز، کلیه ها، ریه و سیستم عصبی آسیب برساند. زنان باردار و کودکان به ویژه در برابر اثرات منفی جیوه برای بهداشت و سلامت آسیب پذیر هستند.
محققان می گویند، آلودگی جیوه مناطق زیادی را در جهان درگیر کرده و بر منابع آب و غذایی اثر گذاشته است، به طوری که ضرورتی جدی برای ابداع یک روش موثر و با صرفه به منظور از بین بردن این آلودگی وجود دارد. 
جزئیات تولید پلیمر جدید با استفاده از پوست پرتقال در مجله Angewandte Chemie International Edition منتشر شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا چهارشنبه 6 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:37 ق.ظ

با سلام
اگه با تبادل لینک موافق هستید منو با عنوان "همراه موزیک" لینک کنید و بعد به من خبر بدید تا شما را لینک کنم.
http://hamrahvirancell.blogsky.com/
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد