پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

آسمان آبی، زمین پاک نیازشهر ۹ میلیون نفری

نیمی از نخستین‌ماه سال ۹۴با هوای پاک گذشته است و با استناد به آمار می‌توان ادعا کرد که این بهترین دوره آب و هوایی در ۶ سال اخیر است.

اما سرانجام آلودگی هوا و دیگر آلاینده‌های زیست‌محیطی به سراغ تهران خواهند آمد. در این میان آسمان آبی، زمین پاک عنوان طرحی است که از زمستان سال 93کلید خورده و قرار است گامی نو برای بهبود شرایط زندگی شهروندان باشد.گرچه مردم آسمان آبی، زمین پاک را یک ‌رؤیا می‌دانند و مسئولان شهری برای ارتقای محیط‌زیست شهر تلاش کرده‌اند اما باید همه مسئولان، نهادها و اقشار جامعه برای این مهم تلاش کنند؛ موضوعی که 4نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری بر آن تأکید کردند.


اراده ملی برای حفظ محیط‌زیست

مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت هوای تهران به همشهری گفت: گرچه در روزهای ابتدایی سال جدید هوای پاک نصیب شهروندان شده است اما هیچ نهادی برای این مهم کاری نکرده است. بی‌شک آلودگی هوا می‌تواند دوباره دامنگیر تهران شود. نسخه‌های پیچیده‌شده در این‌باره کاملا واضح و شفاف است و سهم هر نهاد برای نوسازی ناوگان شهری و کاهش آلودگی هوا مشخص شده است اما باید اراده ملی جدی برای کاهش آلودگی هوا فراهم شود.


به گفته این نماینده مجلس، در این میان شهرداری در حد وسع خودش تلاش کرده و می‌کند که آسمان آبی، زمین پاک را در تهران حمایت و برقرار کند اما باید همه نهادها شامل دولت و قوای دیگر هم برای این کار همدل شوند. وقتی کسی به فکر استاندارد‌سازی‌ خودروها و سوخت نیست، مشخص است که نمی‌تواند آسمان را نیز آبی خواست.


یک طرح مردم نهاد

جواد کولیوند، نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس درباره تحقق آسمان آبی، زمین پاک در تهران تصریح کرد: اجرای این طرح منجر به اتفاق فرهنگی بزرگی در کشور خواهد شد. وی افزود: درصورتی که بخواهیم آسمان آبی و زمین پاکی داشته باشیم نباید متولی این طرح را گره گشا و مجری بدانیم چرا که متولی تنها سیاستگذار است و بسیاری از شاخص‌های اجرایی دست مردم است. کولیوند خاطرنشان کرد: طرح آسمان آبی، زمین پاک طرح مردم نهادی است که در راستای رسیدن به شهر ایده آل کمک شایانی خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی نیز درصورت ابلاغ این طرح، از هیچ حمایتی صرف‌نظر نخواهد کرد.


حمایت مجلس از طرح

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس در این‌باره گفت: تصمیم جدید و ابتکار مطرح شده با عنوان «آسمان آبی، زمین پاک» مورد تقدیر است چراکه می‌تواند به‌صورت جدی شهر تهران را متحول کند. وی اظهار کرد: هر اقدامی که در راستای حفظ زیست‌محیطی، زیبایی، آراستگی و سلامت شهرهای بزرگ و به‌خصوص شهر تهران باشد، کاری ضروری است و چنین اقداماتی باعث می‌شود تا شهروندان هرچه بیشتر در کارهای شهرداری مشارکت کنند.


به گفته این نماینده مجلس، این آمادگی نزد قوه مقننه وجوددارد که با تمام توان از طرح مذکور حمایت کند چرا که ترافیک و آلودگی 2 موضوع بسیار مهم و حیاتی در شهر تهران محسوب می‌شود و بر همگان لازم است تا نهایت تلاش خود را در راستای حل‌وفصل این معضل انجام دهند. به گفته ناصری، مجلس علاوه بر بحث قانونگذاری، می‌تواند در زمینه تأمین اعتبارات لازم کمک یار شهرداری تهران باشد. به گفته وی، حل مسائل پسماند، ترافیک و آلاینده‌های زیست‌محیطی ازجمله چالش‌های عمده‌ای است که اکنون شهر تهران با آن دست به گریبان است و ضرورت دارد تا تمام دستگاه‌های موجود، اعم از دولتی و غیردولتی شهرداری تهران را در حل‌وفصل این معضلات یاری دهند.


لزوم برنامه‌ریزی جدی

ایرج ندیمی، دیگر عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس درباره طرح آسمان آبی، زمین پاک تصریح کرد:‌ برای شهری با 9میلیون جمعیت ثابت و میلیون‌ها جمعیت سیار باید همه نهادها برنامه‌ریزی جدی داشته باشند. همه باید با توجه به شناخت علل آلودگی هوا آن را رفع کنند. طبیعی‌ترین نیازی که جمعیت تهران به آن نیاز دارد، داشتن آسمان آبی و بهره‌مندی از زمین پاک و طبیعت است. به گفته وی، حتی دین ما نیز آسمان آبی، زمین پاک را یک نیاز اولیه برای بشر عنوان می‌کند. اگر این هماهنگی بر هم بخورد و به جای مناظر طبیعی و پاک، آلوده‌کننده‌های مختلف محیط زندگی وی را دربر بگیرد، آرامش زندگی وی مورد هدف قرار می‌گیرد.

منبع : http://www.hamshahrionline.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد