پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

سهم انرژی های تجدیدپذیر تا ۲۰۲۵ به ۱۰درصد مصرف انرژی جهانی هم نمیرسد

 

وزیر نفت با اشاره به افزایش سهم گاز در سبد انرژی جهانی در سال های آینده، گفت: تا سال ۲۰۲۵ سهم انرژی های تجدیدپذیر حتی به ۱۰ درصد مصرف انرژی جهانی نخواهد رسید.

به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه عصر دیروز (شنبه) در حاشیه اجلاس عادی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ سهم گاز در سبد مصرف انرژی جهان به ۲۸ درصد برسد.

به گفته وی، پیش بینی ها حاکی است سهم مصرف زغال با افزایشی چشمگیر به ۳۰ درصد رسیده، اما نسبت مصرف نفت به پایین تر از مصرف کنونی آن تنزل خواهد یافت.

زنگنه تصریح کرد: به رغم تلاش جهانی برای افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر، اما تحقق این مهم، زمانبر بوده و تا سال ۲۰۲۵ این سهم حتی به ۱۰ درصد هم نخواهد رسید وزارت نفت به عنوان بخشی از بدنه جامعه ایران و جهان، از موضوع اشاعه و ترویج و گسترش انرژی های تجدیدپذیر حمایت می کند.

وزیر نفت با تاکید بر اهمیت امنیت تقاضای گاز به عنوان عامل موثر در امنیت سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید گاز، گفت: باید با هماهنگی و گفت وگو، شرایط برد – برد میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز فراهم شود. برگزاری سومین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ٢٠١۵ میلادی در تهران یکی از مهمترین رویدادهای صنعت گاز در سال جاری میلادی است.

در اختیار داشتن بیش از ۶٧ درصد ذخایر و تولید بیش از ۴۵ درصد گاز طبیعی جهان سبب می شود جی یی سی اف یک بازیگر بزرگ در صنعت گاز جهان به شمار آید. نشست کنونی فرصتی مهم است که می تواند جایگاه اجلاس را در صحنه انرژی بین الملل ارتقا بخشد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اهمیت روز افزون گاز طبیعی در سبد انرژی جهان، تصمیم های گرفته شده در اجلاس می تواند بر بازار جهانی گاز تأثیری مثبت داشته باشد.

توسعه پایدار و ایجاد فرصت برای جهان برای دسترسی به انرژی مقرون به صرفه، مطمئن و نوین، مهمترین مأموریت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی در سال های آینده خواهد بود. فقر انرژی و عدم دسترسی به انرژی در بسیاری از مناطق جهان سبب شده تا امنیت انرژی پایدار یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه باشد.

بر این اساس، گاز طبیعی به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی با محتوای کربنی اندک، به عنوان حامل برگزیده انرژی تبدیل شده که نیازهای انرژی جهان را در قرن ۲۱ تأمین می کند و ظرفیت جایگزین شدن به جای زغال سنگ را در بسیاری از زمینه ها دارد.

وی با بیان اینکه اکنون سهم زغال سنگ از مجموعه انرژی جهان حدود ٣٠ درصد بوده و سهم گاز حدود ٢۴ درصد برآورد می شود، تاکید کرد: هر گونه تحول در این تقسیم بندی، باید به سود گاز طبیعی و در راستای کاهش نگرانی های زیست محیطی برای مهار گازهای گلخانه ای در جهان باشد. اگرچه پیش بینی ها نشان می دهد سهم گاز طبیعی در سبد انرژی جهان تا سال ٢٠۴٠ میلادی به حدود ٢٨ درصد می رسد، اما این حجم از سوخت پاک همچنان برای تحقق اهداف توسعه پایدار و الزامات زیست محیطی ناکافی است.

بر این اساس، تلاش ها در سطح بین المللی برای تشویق مصرف گاز طبیعی و برای ارتقای سهم آن در مجموعه انرژی جهان، می تواند یکی از اهداف اصلی تلاش همکاری و هماهنگی کشورهای عضو جی یی سی اف باشد.

زنگنه، امنیت تقاضای گاز را از مهمترین عوامل تضمین امنیت سرمایه گذاری با هدف افزایش ظرفیت تولید گاز، به ویژه در بلندمدت دانست و گفت: گفت وگو و هماهنگی میان مصرف کنندگان می تواند امنیت انرژی را به طور چشمگیری افزایش دهد؛ به این ترتیب در یک وضعیت برد-برد زمینه لازم برای محقق کردن بهتر ذخایر گاز جهان فراهم می شود.

با توجه به این که پروژه های تولید و پخش گاز طبیعی جنبه بلندمدت دارند، تفاهم میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای ایجاد و تقویت شرایط با ثبات برای عرضه و تقاضای مستمر انرژی، ضروری است. یکی دیگر از خطرهای قابل مهار در بازار گاز، روند شدید کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی است که توجیه اقتصادی پروژه های گازی را تضعیف می کند و ریسک پروژه ها را افزایش می دهد.

زنگنه اضافه کرد: این مسأله نیز می تواند ابهام هایی را در عرضه بلندمدت گاز طبیعی ایجاد کند؛ از سوی دیگر، افزایش بیش از حد قیمت، سبب افزایش بهره برداری غیر بهره ورانه از ذخایر نامتعارف می شود و خطر سرمایه گذاری در سوخت های جایگزین را افزایش می دهد. وی، این موارد را از مسائل مشترک میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز برشمرد و گفت: می توانیم در جی یی سی اف راه هایی برای مواجه با آنها پیدا کنیم.

باتوجه به سهم جی یی سی اف از بازار گاز جهان، این نهاد می تواند نقشی مهم در مدیریت بازار گاز جهان از طریق سازوکارهای بازار ایفا کند. برای توسعه منابع صادرات گاز و تأسیسات لازم به منظور افزایش سهم این انرژی پاک در سبد انرژی جهان، کشورهای صادرکننده گاز با چالش هایی همچون شرایط دشوار تأمین اعتبار سرمایه گذاری در پروژه ها، هزینه بالای دسترسی به فناوری های روزآمد، افت شدید قیمت در سال های کنونی و در نهایت خطرهای ژئوپولتیک رو به رو هستند.

مقام عالی وزارت نفت، خواستار تقویت هماهنگی در سیاست ها از جهت تولید و مسائل بازار گاز به ویژه از جهت چارچوب های قراردادی، ایجاد بستر مناسب برای همکاری با شرکت های بین المللی و نهادهای تجاری انرژی و نهادهای مالی، برقراری گفت وگوی بین المللی با دیگر بازیگران صحنه بین المللی انرژی همچون اوپک و آی یی اف و دیگر تولیدکنندگان گاز غیر عضو جی یی سی اف و مصرف کنندگان عمده شد.

وی در عینا حال، تبادل تجربه و دانش فنی از روش ها و ابزارهای گوناگون همچون برگزاری همایش ها و کارگاه های مشترک، تقویت دبیرخانه و توانبخشی به آن و توسعه بیشتر فعالیت های دبیرخانه در زمینه انجام مطالعات بلندمدت و کوتاه مدت درباره بازار گاز و توسعه و ارزیابی الگوها و دورنماهای گاز طبیعی و همچنین توسعه راهبرد بلند مدت جی یی سی اف برای پیشبرد اهداف مجمع را خواستار شد.

زنگنه در پایان، موضوع انتصاب دبیرکل جی یی سی اف را مسأله ای مهم برشمرد که می تواند به تقویت فعالیت های بازار محور مجمع کمک کند. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴٢ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨۵ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.

منبع: پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد