پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

توافق برای بازیافت پسماند ساختمانی در پایتخت



روزانه بیش از ۴۰هزار تن خاک و نخاله ساختمانی در تهران تولید می‌شود که درصورت سرمایه‌گذاری لازم امکان بازیافت و بازچرخانی آن در قالب مصالح ساختمانی وجود دارد که از این راه ثروت قابل توجهی در اختیار مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

در حال حاضر سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران در حال عقد قرارداد به‌منظور احداث کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی است که به‌گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تا هفته آینده به امضا می‌رسد و کار بازیافت پسماند ساختمانی برای نخستین‌بار در کشور به‌زودی در پایتخت آغاز شود. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد شهرداری تهران با اعلام این مطلب گفت: با بازیافت خاک و نخاله و پسماند ساختمانی تمامی مصالح مرتبط در صنعت راهسازی و ساختمان‌سازی‌ قابل استفاده مجدد است. در حال حاضر در دنیا برای استفاده مجدد از خاک و نخاله برنامه دقیقی وجود دارد که این امر نیز موجب کاهش هزینه‌ها و ایجاد بستری برای تولید ثروت فراهم می‌کند. حسین جعفری با اشاره به اینکه حجم زیادی از نخاله‌های تولیدی پایتخت، گچ و آهک است، افزود: مابقی نخاله‌های شهری در قالب بلوک سیمانی، مواداولیه صنایع راهسازی و ساختمان‌سازی قابل استفاده بوده و می‌تواند وارد چرخه صنعت ساختمان شود. به‌گفته وی درحال حاضر قرار‌دادی از طریق سازمان سرمایه‌گذاری شهر تهران به مرحله نهایی رسیده است که 2شرکت ایرانی و خارجی برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی اعلام آمادگی کرده و تا هفته آینده قرار‌داد با آنها به امضا می‌رسد.


جعفری گفت که سازمان پسماند این آمادگی را دارد تا با شرکت‌های دیگری که قصد سرمایه‌گذاری به‌منظور احداث کارخانه بازیافت از نخاله‌های ساختمانی را دارند وارد مذاکره شود و با آنان همکاری کند. به‌گفته وی در حال حاضر 2شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که هرکدام از آنها در حدود 3هزار و 300تن از نخاله‌های ساختمانی را بازیافت کرده و به بلوک‌های سیمانی و مواداولیه مورد استفاده در صنایع راهسازی و ساختمان‌سازی‌ تبدیل کنند.


آنگونه که جعفری گفت شورای شهر تهران همکاری‌های بسیار خوبی برای تصویب لایحه بهای پسماند انجام داده است که با ابلاغ آن در هفته‌های آینده شاهد رویکرد تازه‌ای در قانونمندی برای حمل نخاله‌های ساختمان خواهیم بود. وی گفت: خاکبرداران و جمع‌آوری‌کنندگان نخاله‌های ساختمانی پرحجم با ابلاغ این مصوبه ساماندهی می‌شوند. به گفته وی سیستم یکپارچه مدیریت پسماند در 123دفتر خدمات الکترونیک شهر تهران عملیاتی شده و مراجعان می‌توانند به نزدیک‌ترین دفتر موردنظر برای اخذ خدمات مراجعه کنند. همچنین اخذ مجوز حمل پسماند برای درج در زونکن کارگاهی عملیات ساختمانی پلاک ثبتی الزامی شده است.


وی درباره فرایندهای فعلی پسماندهای ساختمانی و عمرانی و پسماند پرحجم خاطرنشان کرد: ساماندهی خاکبرداران و مالکین کامیون در قالب اتحادیه صنفی مربوطه و اخذ معرفی‌نامه به‌منظور تشکیل پرونده در معاونت پسماند و همچنین تشکیل پرونده برای خاکبرداران و کامیون‌داران خاک و نخاله در سامانه یکپارچه پسماندهای ساختمانی و عمرانی و ارائه کد شناسایی اجرایی شده است. این در حالی است که پیمانکاران مجاز خاکبردار در بانک اطلاعاتی مشترک در سامانه شهرسازی و سامانه مدیریت پسماند به 2صورت خاکبرداری یا خاکریزی پروژه‌های عمرانی و خاکبرداری پلاک‌های ثبتی ساماندهی شده‌اند.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: از خاکبرداری یا خاکریزی پروژه‌های عمرانی که معرفی‌نامه معتبر کارفرما توسط پیمانکار مجاز به معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی ارائه دهند، بازدید شده و تخمین حجم فعالیت خاکبرداری یا خاکریزی توسط واحدهای بازرسی مدیریت اجرایی پسماند صورت می‌گیرد. سپس صدور مجوز حمل پسماند عمرانی برای پیمانکار مجاز متناسب با حجم فعالیت ثبت شده با مشخص بودن مقصد تخلیه انجام می‌شود. جعفری همچنین ادامه داد: اخذ بهای مدیریت و راهبری پسماند از پیمانکار مجاز و انجام عملیات توسط پیمانکار مجاز با نظارت مستقیم در نواحی و نظارت عالیه و کنترل توسط معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی از دیگر موارد است. به همین منظور نیز اسکیپ لودرها با 2نوع 2مخزنه و تک‌مخزنه پیش‌بینی شده است که برای محله‌های با گذر کم از کامیونت تک‌مخزنه استفاده می‌شود. وی در پایان افزود: با ابلاغ مصوبه شورای شهر در هفته آینده امیدواریم که وضعیت حمل‌ونقل پسماند ساختمانی و خاک و نخاله‌های پایتخت ساماندهی شده و تحت قوانین مشخصی درآید.

منبع : همشهری شهر > شهر و خدمات شهری - عباس ثابتی‌راد:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد