پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

ارکستر بازیافتی

ارکستر بازیافتی به نوعی تبدیل زباله به موسیقی است که توسط موسیقدان و دوست‌دار محیط زیست و کودکان و نوجوانان تشکیل شده است.
 
ارکستر بازیافتی

در این خبر نوازندگان جوان قصد دارند در سراسر جهان برنامه ها‌ ارکستر خود را انجام دهند. آنها حتی حق امتیاز و ویزای فعالیت در اروپا را هم بدست اورده‌اند. با این حال، آنها هنوز در یک محل جمع آوری زباله در جنوب امریکا زندگی می‌کنند!
آنها راز موفقیت خود را مدیون مدیرفوق‌العاده گروه خود اقای چاوز می‌دانند که آنها را آموزش داده و زباله‌های شهرشان را به گنج بی بدل یعنی کنسرت موسیقی تبدیل کرده است.
کیتورا، واقع در حومه آسونسیون در پاراگوئه است. در واقع کیتورا یک جامعه شکل گرفته در اطراف محل‌های دفن زباله است که اکثر مردم در انجا زندگی خود را با فروش بطری‌های پلاستیکی و یا هر آنچه را که می‌شود به پول تبدیل کرد را جمع کرده و به فروش می‌رسانند.
این منطقه همه جا زباله وجود دارد که برای بازیافت آن هنوز تلاش موثری صورت نگرفته است. از طرفی همه جا نیز فقرو فقدان آموزش ترکیبی بسیار بدی برای آینده ساکنان این منطقه به خصوص برای کودکان و افراد جوان به وجود اورده است. کودکان و نیروهای جوانی که در معرض ابتلا به بزهکاری و مواد مخدر هستند.
اما در شش سال گذشته، نور امیدی از طریق موسیقی در کیتورا شروع به درخشش کرده است که همگان را در بهت فرو برده است! 
و آن نور امید " ارکستر بازیافتی" نام دارد که توسط فردی به نام فیوو چاوز رهبری و هدایت می‌شود. چرا ارکستر بازیافتی؟ زیرا تمام سازهای موجود در این ارکستر از مواد موجود در زباله‌‌ها ساخته شده است. برای نمونه؛ لوله‌های آب قدیمی- ساکسیفون است. چنگال، چاقو، قاشق و سکه تبدیل به کلید‌های موسیقی؛ قوطی و سینی پخت برای ویولون استفاده می‌شود و درام پرکاشن با اشعه X و پالت چوبی و یا سطل های زباله ساخته می‌شودو...
تمام این ایده و خلاقیت توسط یک تکنسین موسیقی و معلم زیست محیطی شروع شد. فیوو چاوز نه تنها به کودکان خیابان‌ها و محل‌های دفن زباله؛ اموزش موسیقی می‌دهد بلکه با خود ‌انها وسایل مورد نیاز ساخت ارکستر را در میان زباله‌ها جستجو می‌کند. چاوز، که رهبر گروه کر کلیسا بود در حال حاضر، هدایت این پروژه‌های نوآورانه را به عهده دارد. او را معجز نجات کودکان و نوجوانان منطقه می‌دانند.

 


او در این باره می گوید:"این یک پروژه اجتماعی است که از موسیقی به عنوان یک کاتالیزور استفاده می‌شود." چاوز توضیح می‌دهد که ما به شدت در حال کار بر روی بسیاری از خانواده‌ها، نوجوانان و کودکان هستیم. و امیدواریم با این روش زندگی و آینده آنها را متحول کنیم.
او می‌گوید: " این یک ماموریت است. من حضور خدا را در آن احساس می‌کنم. اعتقاد دارم که همه چیز با توجه به برنامه‌های او اتفاق می‌افتد."
و این ماموریت نیز به لطف امکان و کمک نیکلاس گومز که یک جمع کننده حرفه‌ای زباله است، محقق شده است او در حال حاضر به یک سازنده سازهای زهی تبدیل شده است. از همان آغاز او مسئول پیدا کردن مواد برای تولید آلات موسیقی بود و کم کم به چنین پیشرفتی دست یافت. به نظرم او یک استعداد پنهان بود که اشکار شد.
خود گومز نیز می‌گوید: "زباله؛ زباله نیست. اگر شما ایده‌های خلاقانه‌ای برای انها داشته باشید. چرا که شما می‌توانید هر کاری با آنها انجام دهید.
و این ارکستر بود که کیتورا را به همه جا معرفی کرد. چرا که تا چند سال پیش، هیچ کس نامی از این محل نشنیده بود. اینجا به قول معرف "محل دفن هارمونیک" بود که قرار است فیلمی بر اساس ان ساخنه شود.
در سال‌های اخیر، ارکستر بازیافتی برای اجرا کنسرت به سراسر جهان دعوت شده و می‌شود. آنها جوایز بیشماری را از آن خود کرده‌اند. جوایز از حکومت سلطنتی هلند، اسپانیا و....گرفته تا شرکت در همایش تد TED . آنها بسیار معروف و الهام بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شده‌اند. آنان به عنوان فرزندان چاوز از کیتورا شناخته می‌شوند.
شاگردان او بر این باور هستند که آنان بسیار خوش شانس هستند که فردی مثل چاوز را در کنار خود دارند. او زندگی ما را به زیبایی تغییر داد و همچنین اینده‌ای درخشان برایمان رقم زد. آنان تا کنون به 20 کشور سفر کرده‌اند که حتی در خواب هم آن را نمی‌دیدند. 
یکی از شاگردان چاوز که جوانی 17 ساله است می‌گوید:" ما با این موسیقی بازیافتی سهم خود را از زندگی بدست اوردیم و این امر تنها با قدرت خداوند و تلاش چاوز و ما صورت گرفته است و ما شکست ذهنیت غلط و الگوی تمام کسانی هستیم که باور دارند چون در فقر بدنیا امده‌اند سرنوشتشان است و باید در فقر هم زندگی کنند. در صورتی که ما نشان دادیم این بینش به کلی قابل تغییر است.
جالب است بدانید که در منطقه کیتورا حتی خانه‌ها هم از زباله‌های بازیافتی ساخته شده است. اینجا منطقه‌ای است که غیر ممکن ممکن می‌شود! ویولن معمولی که هزینه آن بیش از یک خانه در اینجا هست ما به رایگان صاحب آن می‌شویم.
زمانی همه این کودکان در معرض خطر محرومیت اجتماعی بودند در حالیکه حال همه آنها در سراسر جهان معروف شده‌اند. حال آنها به یاری همدیگر در حال ساخت بزرگترین هنرستان منطقه خود هستند. ای هنرستان قرار است 200 کودک در خودجای داده و اموزش دهد و همچنیان هنرهای دستی و سایر کلاس‌های مورد نیاز بزرگسالان نیز در این هنرستان دایر خواهد بود آن هم به صورت رایگان! در نتیجه با کمک‌های این ارکستر بازیافتی همه کودکان منطقه امکان رفتن به کالج را در اینده خواهند داشت و همچنین بزرگسالان از اموزش‌های لازم برای زندگی بهره خواهند برد.
این گروه قرار است در جشنواره‌های بین المللی موسیقی هم شرکت کنند.

برگرفته از: cnb
نظرات 1 + ارسال نظر
خادم زاده جمعه 13 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 04:22 ب.ظ

بسیار جالب بود!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد