پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

ساخت شهر شناور ناسا بر فراز سیاره ناهید

شاید این روزها دیگر همه به فکر سفر به مریخ باشند، اما یک گروه از دانشمندان ناسا سیاره ناهید را ترجیح می‌دهند. این دانشمندان قصد دارند با یک ایده بسیار نو و بدیع در نهایت زندگی انسان در اتمسفر سیاره ناهید را امکان پذیر کنند. دانشمندن ناسا به فکر ایجاد شهر شناور ناسا بر فراز اتمسفر سیاره ناهید هستند!

شهر شناور ناسا که بر فراز اتمسفر سیاره ناهید ساخته خواهد شد، محلی برای مطالعه این سیاره و امکان سنجی زندگی روی آن خواهد بود
شهر شناور ناسا که بر فراز اتمسفر سیاره ناهید ساخته خواهد شد، محلی برای مطالعه این سیاره و امکان سنجی زندگی روی آن خواهد بود

همه ما درباره زندگی روی مریخ کنجکاو و البته مشتاق هستیم و آن را به چشم گام بزرگ بعدی تمدن بشری می‌نگریم. دلیل اصلی این نگرش غالب خصوصیت‌های مشابه زمین و و مریخ است. در بین تمام سیاره‌های منظومه شمسی، ترکیبات شیمیایی اتمسفر مریخ بیشترین تشابه را به اتمسفر سیاره ما دارد و متوسط دمای این سیاره هم خیلی سرد نیست. علاوه براین، هم زمین و هم مریخ کلاهک‌های قطبی بزرگی دارند که تصور می‌شود هر دو عمدتاً از یخ آب تشکیل شده باشند.

اما آیا زمین هیچ وجه شباهتی با نزدیک ترین همسایه اش در منظومه شمسی یعنی ناهید ندارد؟ درواقع شباهت‌های ناهید و زمین بسیار قابل توجه است؛ به طوری که سیاره ناهید را به عنوان دوقلوی زمین هم می‌شناسند، البته یک دوقلوی آتشین . این دو سیاره منظومه شمسی از لحاظ جرم، چگالی، گرانش و ترکیبات بهم شبیه هستند. پس چرا بجای مریخ به زندگی در سیاره ناهید فکر نکنیم؟ جواب این پرسش به گرمای بیش از حد این سیاره مربوط می‌شود.

سیاره ناهید گرمترین سیاره در منظومه شمسی است و دمای سطح آن به ۴۶۵ oC میرسد؛ دمایی که برای ذوب کردن سرب کافی است. گذشته از این اتمسفر سیاره ناهید بسیار متراکم است و این سیاره با ابرهای سمی‌سولفوریک اسید احاطه شده است. به این مشکلات فشار سطحی سیاره ناهید را هم اضافه کنید که ۹۰ برابر فشار سطحی سیاره ماست.

همانطور که می‌بینید، سطح سیاره ناهید یک منطقه ممنوعه تمام عیار است. وقتی نمی‌شود روی سطح این سیاره زندگی کرد، چرا در اتمسفر این سیاره زندگی نکنیم؟ شاید بنظرتان عجیب و حتی غیرممکن بیاید اما این همان ایده ناسا برای زندگی در سیاره ناهید است. مرکز تحقیقات لانگلی ناسا برخی از ایده‌های جالبش برای این ماموریت احتمالی منتشر کرده است.

HAVOC نام اختصاری طرح مفهومی‌ناسا برای ساخت شهر ابری شناور بر فراز سیاره ناهید است. این برنامه تکاملی شامل مجموعه ای از اکتشافات عظیم روی ارسال یک ربات برای آزمایش آب اتمسفر سیاره و پس از آن یک ماموریت مداری سرنشین دار ۳۰ روزه در سیاره ناهید می‌باشد. اگر این ماموریت اول موفقیت آمیز بود، ماموریت بعدی یک ماموریت اکتشافی سرنشین دار ۳۰ روزه در اتمسفر ناهید خواهد بود. مجموعه این اکتشافات در نهایت منجر به یک سال زندگی انسان‌ها در اتمسفر سیاره ناهید و شاید اقامت دائمی‌انسان در شهر شناور ناسا خواهد شد.

چیزی که این ماموریت را از سایر ماموریت‌های فضایی متمایز می‌کند، فضاپیمایی است که ناسا خیال ساخت آن را دارد؛ یک کشتی فضایی پر شده از هلیوم که با انرژی خورشیدی کار می‌کند. نسخه رباتیک این شتی فضایی ۳۱ متر طول خواهد داشت درحالیکه وسیله نقلیه سرنشین دار تقریباً ۱۳۰ متر خواهد بود. بالای این کشتی فضایی با پتل‌های خورشیدی پوشانده میشود، یک گوندولا زیر کشتی قرار می‌گیرد تا ابزار را حمل کند. در کشتی سرنشین دار یک اقامتگاه هم برای انسان‌ها و رباتی که فضانوردان برای ورود به مدار سیاره ناهید و بازگشت به زمین از آن استفاده می‌کنند، تعبیه خواهد شد.

این کشتی در فاصله ۵۰ کیلومتری از سطح سیاره ناهید شناور خواهد بود. در این فاصله فقط اتمسفر میتواند مشکل ایجاد کند و درجه حرارت به میزان ۷۵ oC است که برای اکتشاف‌های فضایی مناسب است. در اتمسفر سیاره ناهید نور خورشید به اندازه کافی وجود دارد – بسیار بیشتر از مریخ – و انرژی موردنیاز فضاپیماها براحتی تامین می‌شود. میزان تشعشعات در این سیاره درست به اندازه میازن تشعشعات در کانادا است و نمی‌تواند به فضانوردان و یا کسانی که برای زندگی به سیاره ناهید می‌روند، آسیب بزند.

همه این ایده‌ها روی کاغذ و در مرحله تئوری بسیار عالی هستند اما برای به عمل درآوردن این ایده‌ها موانع جدی وجود دارد که ناسا باید بر آنها غلبه کند. قبل از هر چیز باید بدانند چگونه کشتی‌هایی را که باید باز شوند و خودشان را پر از گاز کنند، در اتمسفر سیاره ناهید مستقر کنند. همچنین باید یک راه عملی و ایمن برای سوار شدن انسان‌ها به فضاپیماها و بازگشتن آنها به خانه پیدا کنند. با وجود اینکه برای عملی شدن این ایده باید کارهای زیادی انجام داد اما ایده زندگی در شهر شناور ناسا و برفراز سیاره ناهید حتی در مرحله نظری هم بسیار جالب و هیجان انگیز است.

منبع: sakhtani.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد