پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تولید سرانه پسماند در مناطق برخوردار تهران بیشتر از ۸۵۰ گرم است


سرانه تولید پسماند در کشورهای توسعه یافته، کمتر از نیم کیلو گرم‌است؛ یعنی هر شهروند اروپایی در هر روز تقریبا کمتر از ۵۰۰گرم پسماند تولید می‌کند.

این در حالی است که سرانه تولید پسماند در شهر تهران در حدود بیش از 850 گرم است؛ یعنی چیزی نزدیک به یک کیلوگرم.

این آمار بیانگر سرعت حیرت آور شهروندان تهرانی برای نابودی منابعی است که زمین در اختیار ما گذارده است. تولید سرانه 900گرم زباله در شهری مانند تهران تنها نه از منظر اقتصادی که از منظر زیستی نیز یک بحران جدی است. نکته عجیب‌تر آنکه میزان تفکیک پسماند در شهر تهران با وجود تلاش مدیریت شهری هنوز فراگیر نشده است.


شهروندان برخوردار تهرانی بیشترین سهم را در تولید پسماند دارند به‌نحوی که مناطق برخوردار شهری با سرانه بالغ بر 850گرم بیشترین میزان تولید پسماند در پایتخت را دارند و شهروندان مناطق کمتر برخوردار با سرانه تولید 600گرم کمترین پسماند را تولید می‌کنند. 2منطقه شهر تهران نیز به‌دلیل وجود مراکز تجاری سرانه پسماندشان بالای یک کیلوگرم است.


مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران از رابطه معنادار تولید پسماند در شهر تهران با سطح معیشتی خانواده‌های تهرانی خبر داده است. حسین جعفری در این‌باره گفته است که تولید پسماند با سطح معیشتی خانواده‌ها رابطه مستقیمی دارد به‌گونه‌ای که به هر میزان که درآمد خانواده‌ها بیشتر بوده و سطح بالاتری داشته باشد، تولید پسماندهایشان بیشتر خواهد بود.


انتظار این است که در مناطق برخوردار به لحاظ معیشتی، رویکرد تولید پسماند نیز با توجه به سطح دانش و تحصیلات افراد، کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه سرانه تولید پسماند در مناطق 22گانه شهر متفاوت است، اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در بازار تهران به‌دلیل‌اینکه خرید و فروش بیشتر بوده و کاغذ و مقوای بیشتری در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید پسماند خشک بسیار بالاست. بنابراین در منطقه12 تولید پسماند از جنس کاغذ و مقوا بیشتر از سایر مناطق است.


جعفری با بیان اینکه از بین مناطق 22گانه شهر تهران منطقه6 به‌دلیل وجود ادارات مختلف در سطح منطقه پسماندهای اداری بیشتری دارد، ادامه داد: این موضوع در سطح هر ناحیه و بسته به پرتراکم بودن هر ناحیه در هر منطقه متفاوت خواهد بود. در شهر تهران روزانه 7500تن پسماند تولید می‌شود. این پسماند شامل خاک و نخاله و شن و ماسه‌ای است که در زمان جمع‌آوری پسماند، توسط نیروهای خدمات شهری جمع‌آوری می‌شود. به گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران پس از پردازش پسماندهای شهر تهران، پسماند خالص تولیدی شهر تهران به‌طور متوسط روزانه در حدود 5800تن است.


2منطقه تجاری سردمداران تولید پسماند

براساس آمار سازمان پسماند، در 9ماهه سال93 پسماند تولیدی شهر تهران در حدود 5هزارو952 تن اعلام شده است. ‌ 2 منطقه12 با تولید سرانه پسماند یک کیلو و 224گرم و منطقه6 نیز با تولید یک‌کیلوو185 گرم بیشترین میزان پسماند را در شهر تهران تولید می‌کنند. البته بخش عمده‌ای از پسماند تولیدی این مناطق پسماند خانگی نبوده و بیشتر پسماند تجاری است.


بیشترین‌ها و کمترین‌ها

‌براساس اطلاعات‌دریافتی از آمار تفکیک پسماند‌ در سال 92 مناطقی که بیشترین و کمترین میزان تولید و تفکیک زباله را دارند در جدول زیر مشخص شده اند.

جدول

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد