پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تولید آجر از ضایعات کاغذ


محققان اسپانیایی از کاغذ باطله، آجر ساختند. اگرچه برای استفاده از آجرهای کاغذی باید فرایندهای اصلاحی متعددی صورت بگیرد اما در نهایت این آجرهای سبز هستند که جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای آجرهای سنتی خواهند بود. پژوهشگران دانشگاه Jaen، ضایعات سلولزی ناشی از آسیاب کاغذ را با لجن به جا مانده از فرایند تصفیه فاضلاب نیروگاه جمع‌آوری کردند.سپس این مواد را با رسی که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود مخلوط، فشرده‌سازی و قالب زدند. آنها این آجرهای خام را در کوره پختند.

به گفته محققان این آجر کاغذی به خاطر محتوای کاغذی‌شان به اندازه آجرهای معمولی نیاز به پختن ندارند و اگر به تولید تجاری برسند می‌توانند به صرفه‌جویی چشمگیری در انرژی و هزینه‌های تولید بیانجامد.افزودن کاغذ همچنین موجب می‌شود آجرها رسانایی گرمایی کمتری داشته باشند یعنی اگر در ساختمان‌ها به کار گرفته شوند ویژگی‌های عایقی خوبی از خود نشان می‌دهند.

مزیت دیگر ابداع این شیوه، کاهش زباله در محل دفن زباله خواهد بود.آجرهای کنونی با اندازه 3x1x6 بسیار کوچک هستند؛ اگرچه آجرهای بزرگ تری نیز ساخته شده است و ویژگی و کیفیت مشابهی از خود نشان داده اند، متاسفانه مقاومت مکانیکی این آجرها تا کنون خیلی زیاد نیست.در حالی که این مقاومت بیش از حداقل قانونی است اما به اندازه آجرهای سنتی نمی‌رسد.

این محققان امیدوارند با افزودن ضایعات جو، زیتون، ضایعات صنعت بیودیزل یا لجن فاضلاب بر محدودیت‌های خود غلبه کنند.محققان دانشگاه سویل و گلاسکو پیش از این، ساخت آجرهایی را آزمودند که از پشم اضافی گوسفند تولید می‌شوند.نتایج تحقیقات این دانشگاه در نشریه Fuel Processing Technology منتشر شده است.پیش از این از ضایعات کاغذ برای تولید اشیائی مانند فوم و باتری استفاده می‌شد.

منبع: http://www.mehrnews.com/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد