پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

استفاده از وایتکس و جوهرنمک با هم ممنوع


این روزها مردم خانه‌تکانی می‌کنند و متخصصان هم مکررا بر رعایت اصول ایمنی و بهداشتی هنگام خانه‌تکانی تأکید دارند.

دکتر عاطفه عابدینی، فوق تخصص ریه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همشهری گفت: استفاده از سفیدکننده‌ها، آسیب جدی به ریه و مجاری تنفسی وارد می‌کند. او گفت: وایتکس ماده‌ای شیمیایی به نام کلر دارد که وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرد، مواد خطرناکی تولید می‌کند که به‌شدت آسیب‌رسان است. علاوه بر این، هرگاه وایتکس با جوهر نمک مخلوط شود این آسیب چندبرابر شده به‌طوری که تمام مخاط بینی، چشم و دهان در معرض خطر قرار می‌گیرد و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی می‌کند.

عابدینی افزود: گردوغبار ناشی از تمیز کردن وسایل منزل هنگام خانه‌تکانی علاوه بر اینکه آلرژی‌زاست می‌تواند باعث تحریک ریه‌ها و انواع بیماری‌های مزمن تنفسی شود؛ چراکه برخی از گرد وغبارها حاوی انواع قارچ‌ها و میکروب‌های خطرناک هستند.

او همچنین به افرادی که از بیماری‌های تنفسی مثل آلرژی و آسم رنج می‌برند، هشدار داد که در معرض گردوغبار هنگام خانه‌تکانی قرار نگیرند زیرا بیماری آنها تشدید می‌شود.

این فوق تخصص ریه از مردم خواست که به هیچ عنوان در محیط‌های دربسته خانه‌تکانی نکنند و هنگام استفاده از مواد شوینده از ماسک یا حتی ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند. اگر فردی بیماری مزمن تنفسی مثل آسم دارد و مجبور است خانه‌تکانی کند، حتما ماسک و بزند و قبل از انجام کار هم از اسپری مخصوص آسم استفاده کند. از تماس طولانی‌مدت و مستقیم با انواع مواد شوینده مثل انواع مایع‌های ظرفشویی و پودر‌های لباسشویی بپرهیزد یا از دستکش استفاده کند؛ چراکه مواد مذکور می‌تواند التهاب‌های پوستی ایجاد کند.

یک پزشک طب کار هم معتقد است که هنگام خانه‌تکانی رعایت 4 اصل داشتن تهویه مناسب، استفاده از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی، حمل و جابه‌جایی اصولی اثاثیه منزل و استفاده از زیرپایی مناسب ضروری است.دکتر علی علی ایی به ایرنا گفت: بسیاری از اوقات به‌دلیل حمل و جابه‌جایی اسباب‌های سنگین به‌صورت یکجا، صدمه‌های جبران‌ناپذیری به کمر و ستون فقرات وارد می‌شود بنابراین توصیه می‌شود وسایلی که قابلیت جدا شدن قطعات را دارند، پس از جدا‌سازی‌ حمل شوند.

به گفته او، افراد بایستی برای برداشتن وسایل از زمین با کمر خم نشوند و با خم کردن زانوها، وسایل را بردارند و البته حجم وسایل باید به‌گونه‌ای باشد که نزدیک بدن آنان قرار گیرد تا سنگینی آنها را کمتر احساس کنند.

حین انجام کار نباید از زیرپایی‌هایی که غیراستاندارد است و امکان افتادن از روی آنها وجود دارد، استفاده شود. هر اندازه تعداد پایه‌های یک زیرپایی بیشتر باشد، بهتر است و آسیب کمتری به سلامت می‌رساند. هنگام خانه‌تکانی و استفاده از شوینده‌های شیمیایی، حداقل 2نفر در خانه باشند تا درصورت بروز حساسیت یا اتفاقی ناگهانی به کمک یکدیگر بشتابند.

منبع: http://hamshahrionline.ir/details/250900/Science/medical

دانش > پزشکی - گروه دانش و سلامت: 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد