پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

چراغ هایی که با زباله روشن می شوند!

سوزاندن زباله برای تولید برق؛

سیناپرس: زباله منبع مهمی برای تولید انرژی محسوب می شود. پروژه های تولید برق از زباله علاوه بر تأمین نیاز برق خانوارها، صدها فرصت شغلی نیز ایجاد می کنند.

محمدحسین مقیمی، استاندار تهران روز گذشته در جلسه کارگروه آلودگی هوای تهران عنوان کرد: ۳۵۰۰ تن از مجموع ۸۰۰۰ تن زباله تولیدی در تهران باید سوزانده و تبدیل به برق شود.

استاندار تهران در عین حال خاطر نشان کرد: پسماندسوزی در سطح شهر تهران خلاف قانون است و هیچ کس حق ندارد در هیچ جای شهر، پسماند را بسوزاند. اگر قرار باشد پسماندسوزی در جایی صورت گیرد، حتما باید این کار به تایید محیط زیست برسد.پسماندسوزی حتما باید خارج از حریم شهر باشد.

تولید برق از زباله، یکی از راه های مدیریت پسماند

در مدیریت پسماند، چندین مرحله جداسازی و بازیافت انجام می گیرد؛ اما در نهایت، زباله هایی باقی می مانند که قابل بازیافت نیستند. این زباله ها باید در کوره های زباله سوز، سوزانده شوند و در طی این فرآیند، گاز متان آزاد می شود؛ از این گاز برای تولید برق استفاده می‌ شود.

اردیبهشت سال 95، کارخانه تولید برق از پسماند به روش هاضم در منطقه 4 تهران به بهره برداری رسید که توان تولید 2 مگاوات برق را دارد.

از هر ۱۰۰ تن زباله، یک مگاوات برق تولید می شود و ظرفیتی که در کارخانه هاضم وجود دارد، ۲ مگاوات برق است که می تواند برق ۳۰ هزار لامپ ۱۰۰ واتی - معادل برق مصرفی ۵۰۰ خانوار - را تأمین کند.

سوئد، واردکننده زباله برای تولید برق

شاید بتوان کشور سوئد را یکی از موفق ترین کشورهای جهان در زمینه بازیافت زباله عنوان کرد. درحالیکه در سال 1975 تنها 38 درصد زباله های خانگی این کشور بازیافت می شدند، این میزان درحال حاضر به 99 درصد افزایش یافته است؛ درحقیقت شاهد یک انقلاب بزرگ در چرخه بازیافت پسماند در سوئد هستیم.

نخستین کارخانه زباله سوزی سوئد در سال 1904 راه اندازی شد و درحال حاضر، 32 کارخانه در سراسر این کشور با سوزاندن زباله، برق تولید می کنند.

سوئد در سال 2015، نزدیک به 2.3 میلیون تن از زباله های خانگی را از طریق سوزاندن، به انرژی برق تبدیل کرد. حجم واردات زباله این کشور از نروژ، انگلیس و ایرلند در این سال، بالغ بر 1.3 میلیون تن بود. انتقادات زیادی بویژه از سوی فعالان محیط زیست نسبت به روند صادرات زباله از سوی انگلیس مطرح می شود.

اما اصلی ترین علت پیشتازی سوئد در زمینه بازیافت و تولید برق از زباله، دیدگاه و فرهنگ حاکم در این کشور در قبال محیط زیست است. سوئد نخستین کشوری است که در سال 1991، مالیات سنگینی را بر سوخت های فسیلی وضع کرد.

انگلیس تلاش می کند با احداث چند نیروگاه تولید برق از زباله، علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی جدید، درصد بازیافت زباله های خانگی را از حدود 50 درصد کنونی به 65 درصد تا سال 2030 افزایش دهد

منبع: https://sinapress.ir/news/72439

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد