پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

وداع با نی‌های پلاستیکی

استفاده-از-نی‌های-پلاستیکی-در-جهان-متوقف-می‌شود

استفاده از نی‌های پلاستیکی در جهان متوقف می‌شود

سیناپرس: نی‌های پلاستیکی در همه رستوران ها و کافه‌ها، حتی در دورترین نقاط جهان یافت می شوند؛ در حال حاضر نی‌های پلاستیکی حدود ۴ درصد از حجم زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهند که تقریبا همه آن‌ها سالانه وارد آب‌ها می‌شوند.

این روزها در کشورهای مختلف جهان تاکید بسیار زیادی بر جایگزینی نی‌های یکبار مصرف پلاستیکی با انواع فلزی و شیشه‌ای آن وجود دارد. تنها در ایالات متحده آمریکا روزانه ۵۰۰ میلیون نی پلاستیکی راهی سطل های زباله می شوند.

بسیاری از مردم در شهرهای مختلف جهان نیز از گرفتن نی‌های پلاستیکی در رستوران ها امتناع می کنند. دولت اسکاتلند قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹، استفاده از نی پلاستیکی را در غذاخوری‌ها و رستوران‌ها برای همیشه حذف کند. مک دونالد با حذف نی پلاستیکی در ۱۳۰۰ شعبه خود در انگلستان و جایگزین کردن آن با نی‌های کاغذی، از سپتامبر ۲۰۱۸ فعالیت خود را در راستای مبارزه با آلودگی محیط زیست آغاز کرده است. در نروژ و فرانسه نیز در راستای همین امر، رستوران‌ها از ارایه نی‌های پلاستیکی در صورت عدم درخواست مشتری امتناع می کنند. البته این جنبش به صورت آزمایشی آغاز شده است.

در ایالت کالفرنیا نیز در ابتدای سال جدید لایحه ای به قوانین و مقررات مربوط به غذاخوری ها اعمال شد که بر اساس آن رستوران ها و غذاخوری ها فقط در صورت درخواست مشتری، نی یکبار مصرف پلاستیکی ارایه می دهند. البته این قانون شامل فست فودها و رستوران های بیرون بر نمی شود. این قانون استفاده از نی پلاستیکی را منع نمی کند بلکه فقط تا حدودی استفاده از آن را محدود می کند.

ممنوعیت استفاده از نی پلاستیکی در "نوشاتل"

همچنین به دنبال روند جهانی برای کاهش پسماندهای پلاستیکی استفاده از نی‌های نوشیدنی پلاستیکی در کافه‌های شهر نوشاتل سوئیس از سال ۲۰۱۹ میلادی ممنوع خواهد شد.

با اجرای این طرح، نوشاتل به اولین شهری در سوئیس تبدیل می‌شود که استفاده از نی پلاستیکی در آن ممنوع است. اتحادیه هتل‌ها و غذاخوری‌های نوشاتل و بسیاری از صاحبان رستوران‌های محلی در بیانیه‌ای رسمی حمایت خود را از این اقدام اعلام کرده‌اند.

استفاده از نی در استارباکس ممنوع

استارباکس اولین شرکت بزرگی است که همزمان با گسترش درخواست ها برای کاهش زباله در سطح جهان، استفاده از نی پلاستیکی را متوقف کرد.

این شرکت بین المللی مشهور فروش قهوه اعلام کرد برای کاستن از خطر زباله های پلاستیکی، تا سال 2020، استفاده از نی پلاستیکی در 28 هزار شعبه ای که در جهان دارد، متوقف خواهد شد.

استارباکس اعلام کرد که ابتدا در فصل پاییز، این برنامه را از شهرهای سیاتل ایالت واشنگتن و شهر ونکوور کانادا آغاز کرده و سپس نیز از کل امریکا و اروپا آغاز کرده و در سطح جهانی، این برنامه را اجرا خواهد کرد و تا سال 2020، استفاده از یک میلیارد نی را کاهش خواهد داد. همچنین این شرکت در نظر دارد درب‌های پلاستیکی لیوان های نوشیدنی را با مواد قابل بازیافت مانند کاغذ جایگزین کنند.

دیزنی هم به یاری محیط زیست آمد

مقامات دیزنی نیز اعلام کردند بر مبنای سیاستی که تا اواسط ۲۰۱۹ به اجرا درمی‌آید این کمپانی تلاش می‌کند تا تعهد بلندمدت خود به حمایت از محیط زیست را عملی کند.

این کمپانی اعلام کرده استفاده از وسایل پلاستیکی شامل نی‌ها و قاشقک‌ها در این مجموعه ممنوع خواهد شد. برمبنای این طرح سالانه بیش از ۱۷۵ میلیون نی و ۱۳ میلیون قاشقک از این مجموعه حذف می‌شود.

دیزنی اعلام کرده این تغییرات ظرف چند سال آینده در هتل‌ها و کشتی‌های کروز و دیگر مکان‌های اقامتی این کمپانی نیز اعمال خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی https://sinapress.ir/news/82254

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد