پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

روشی نوینی برای حذف گاز دی ‌اکسید گوگرد ارائه شد

توسط محققان ایرانی صورت گرفت

روشی-نوینی-برای-حذف-گاز-دی-‌اکسید-گوگرد-ارائه-شد

سیناپرس: پژوهشگران دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس روش نوینی برای حذف گاز دی ‌اکسید گوگرد، یک آلاینده‌ سمی خروجی از دودکش های صنایع بزرگ، مانند نیروگاه های سوخت سنگین ارائه کرده اند.

مسعود خانی کلهرودی از محققان این طرح انتشار دی‌اکسید گوگرد را یکی از مهمترین آلاینده‌های سمی حاصل از صنایع مختلف دانست که مشکلات بسیاری از جمله آلودگی شدید هوا، آثار زیانبار بر سلامت انسان‌ها و سایر جانداران، تخریب منابع آبی و غذایی انسان و سایر موجودات و کاهش حاصلخیزی خاک از طریق باران اسیدی را در پی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت راهکارهای مناسب برای جلوگیری از انتشار این گاز به اتمسفر، ادامه داد: در صنایعی که مقدار انتشار دی‌اکسید گوگرد اندک است با نصب جاذب‌هایی بر سر راه خروجی دودکش، مشکل را رفع می‌کنند؛ اما در مواردی که حجم و مقدار این گاز فراتر از توان تأمین و دفع جاذب هاست، نیاز به استفاده از روش‌های تجدیدپذیر اجتناب ناپذیر است.
این دانشجوی مقطع دکتری دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه امیرکبیر مهمترین روش‌ها را تبدیل دی‌اکسید گوگرد به سولفوریک اسید و گوگرد خالص ذکر کرد و اظهار داشت: در ایران به دلیل وجود معادن استخراجی بسیار که عمدتاً خاک سولفیده دارند، همچنین با توجه به منابع فراوان نفت و گاز، تولید گاز خطرناک دی‌اکسید گوگرد مشکلی رایج است.
این محقق از انجام پژوهشی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: این طرح با هدف حذف این آلاینده و حل کردن مشکلات ناشی از آن اجرایی شد.
وی عنوان این طرح را حذف آلاینده دی اکسید گوگرد از طریق تبدیل به آن به گوگرد طی واکنش کاتالیستی با گاز متان معرفی کرد و افزود: در این طرح هدف واکنش دی‌ اکسید گوگرد با گاز متان در حضور کاتالیست ‌های مخصوص و تولید گوگرد خالص است که پس از چند سال تحقیقات مداوم با موفقیت انجام شد.
مجری طرح با اشاره به توسعه فرآیندی مناسب و حذف آلاینده دی‌اکسید گوگرد در این تحقیق برای نخستین بار در کشور افزود: تاکنون از روش ‌های دیگری که عموماً استفاده از جاذب برای حذف این آلاینده است، استفاده می شد که مشکل عمده این روش‌ها تولید مقدار زیادی پسماند در انتهای فرآیند است. اما در پروژه یاد شده نه تنها آلاینده حذف شده و پسماندی نمی ماند، بلکه محصول خالص گوگرد و آب با خلوص بسیار بالا تولید می شود.
وی نوآوری این پروژه را مربوط به راندمان بالای حذف آلاینده دی ‌اکسید گوگرد و گزینش پذیری چشمگیر محصول مطلوب (بازده تولید گوگرد خالص) برای کاتالیست‌ های ساخته شده دانست که بالاترین رکورد را با مقدار بیش از 99.4 درصد ثبت کرده است. از این پروژه تاکنون دو پایان نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکتری استخراج شده و افزون بر کسب عنوان یکی از 15 پروژه برتر توسط ستاد فناوری نانو در نمایشگاه بین المللی نانوفناوری مهر 1396، مقالات متعددی در مجلات معتبر نمایه آی اس آی و کنفرانس های ملی و بین المللی چاپ شده است.
این محقق با اشاره به فرآیند اجرای این تحقیقات خاطرنشان کرد: پس از 7 سال کار مداوم، این طرح اکنون به مرحله‌ای رسیده است که کامل قابلیت حذف آلاینده دی‌اکسید گوگرد را به صورت صنعتی از صنایع مختلف دارد و اگر برای نمونه تنها یکی از واحدهای متوسط استخراج فلزات در کشور به این فرآیند تجهیز شود، افزون بر جلوگیری از آلودگی و تولید محصول گوگرد، می توان با یک واحد ساده پایین دستی تصفیه، آب مصرفی 1400 نفر را تأمین کرد.
وی دشوارترین قسمت پروژه را مرحله طراحی و ساخت راکتور، و کارکردن با گاز سمی دی‌اکسید گوگرد عنوان کرد و ادامه داد: از پیچیده ترین قسمت های این پژوهش می توان به ساخت و بهینه‌ سازی دقیق کاتالیست‌ ها برای ایجاد بهترین عملکرد اشاره کرد.
کلهرودی تاکید کرد: فناوری کسب شده در این مطالعه در تمام فرآیندهای خروجی دودکش با دی ‌اکسید گوگرد قابل استفاده خواهد بود؛ از جمله مهمترین صنایع کارخانجات استخراج فلزات معدنی مانند صنایع مس، روی، سرب، پالایشگاه‌های نفت و گاز، نیروگاه‌های سوخت فسیلی، کارخانجات سیمان و واحدهای تولید گاز سنتز است

منبع: سینا پرس https://sinapress.ir/news/82113

وداع با نی‌های پلاستیکی

استفاده-از-نی‌های-پلاستیکی-در-جهان-متوقف-می‌شود

استفاده از نی‌های پلاستیکی در جهان متوقف می‌شود

سیناپرس: نی‌های پلاستیکی در همه رستوران ها و کافه‌ها، حتی در دورترین نقاط جهان یافت می شوند؛ در حال حاضر نی‌های پلاستیکی حدود ۴ درصد از حجم زباله‌های پلاستیکی را تشکیل می‌دهند که تقریبا همه آن‌ها سالانه وارد آب‌ها می‌شوند.

این روزها در کشورهای مختلف جهان تاکید بسیار زیادی بر جایگزینی نی‌های یکبار مصرف پلاستیکی با انواع فلزی و شیشه‌ای آن وجود دارد. تنها در ایالات متحده آمریکا روزانه ۵۰۰ میلیون نی پلاستیکی راهی سطل های زباله می شوند.

بسیاری از مردم در شهرهای مختلف جهان نیز از گرفتن نی‌های پلاستیکی در رستوران ها امتناع می کنند. دولت اسکاتلند قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۹، استفاده از نی پلاستیکی را در غذاخوری‌ها و رستوران‌ها برای همیشه حذف کند. مک دونالد با حذف نی پلاستیکی در ۱۳۰۰ شعبه خود در انگلستان و جایگزین کردن آن با نی‌های کاغذی، از سپتامبر ۲۰۱۸ فعالیت خود را در راستای مبارزه با آلودگی محیط زیست آغاز کرده است. در نروژ و فرانسه نیز در راستای همین امر، رستوران‌ها از ارایه نی‌های پلاستیکی در صورت عدم درخواست مشتری امتناع می کنند. البته این جنبش به صورت آزمایشی آغاز شده است.

در ایالت کالفرنیا نیز در ابتدای سال جدید لایحه ای به قوانین و مقررات مربوط به غذاخوری ها اعمال شد که بر اساس آن رستوران ها و غذاخوری ها فقط در صورت درخواست مشتری، نی یکبار مصرف پلاستیکی ارایه می دهند. البته این قانون شامل فست فودها و رستوران های بیرون بر نمی شود. این قانون استفاده از نی پلاستیکی را منع نمی کند بلکه فقط تا حدودی استفاده از آن را محدود می کند.

ممنوعیت استفاده از نی پلاستیکی در "نوشاتل"

همچنین به دنبال روند جهانی برای کاهش پسماندهای پلاستیکی استفاده از نی‌های نوشیدنی پلاستیکی در کافه‌های شهر نوشاتل سوئیس از سال ۲۰۱۹ میلادی ممنوع خواهد شد.

با اجرای این طرح، نوشاتل به اولین شهری در سوئیس تبدیل می‌شود که استفاده از نی پلاستیکی در آن ممنوع است. اتحادیه هتل‌ها و غذاخوری‌های نوشاتل و بسیاری از صاحبان رستوران‌های محلی در بیانیه‌ای رسمی حمایت خود را از این اقدام اعلام کرده‌اند.

استفاده از نی در استارباکس ممنوع

استارباکس اولین شرکت بزرگی است که همزمان با گسترش درخواست ها برای کاهش زباله در سطح جهان، استفاده از نی پلاستیکی را متوقف کرد.

این شرکت بین المللی مشهور فروش قهوه اعلام کرد برای کاستن از خطر زباله های پلاستیکی، تا سال 2020، استفاده از نی پلاستیکی در 28 هزار شعبه ای که در جهان دارد، متوقف خواهد شد.

استارباکس اعلام کرد که ابتدا در فصل پاییز، این برنامه را از شهرهای سیاتل ایالت واشنگتن و شهر ونکوور کانادا آغاز کرده و سپس نیز از کل امریکا و اروپا آغاز کرده و در سطح جهانی، این برنامه را اجرا خواهد کرد و تا سال 2020، استفاده از یک میلیارد نی را کاهش خواهد داد. همچنین این شرکت در نظر دارد درب‌های پلاستیکی لیوان های نوشیدنی را با مواد قابل بازیافت مانند کاغذ جایگزین کنند.

دیزنی هم به یاری محیط زیست آمد

مقامات دیزنی نیز اعلام کردند بر مبنای سیاستی که تا اواسط ۲۰۱۹ به اجرا درمی‌آید این کمپانی تلاش می‌کند تا تعهد بلندمدت خود به حمایت از محیط زیست را عملی کند.

این کمپانی اعلام کرده استفاده از وسایل پلاستیکی شامل نی‌ها و قاشقک‌ها در این مجموعه ممنوع خواهد شد. برمبنای این طرح سالانه بیش از ۱۷۵ میلیون نی و ۱۳ میلیون قاشقک از این مجموعه حذف می‌شود.

دیزنی اعلام کرده این تغییرات ظرف چند سال آینده در هتل‌ها و کشتی‌های کروز و دیگر مکان‌های اقامتی این کمپانی نیز اعمال خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی https://sinapress.ir/news/82254

مچ بندی که پشه ها را دفع می کند


تاکنون دستگاه‌های زیادی توسعه یافته‌اند که با استفاده از امواج فراصوت پشه‌ها را دفع می‌کنند اما همچنان افراد از عملکرد این دستگاه‌ها رضایت کامل ندارند.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، اکنون یک مهندس سوئیسی یک مچ‌بند به نام "Nopixgo" توسعه داده که رویکرد دیگری را در دفع پشه‌ها به کار می‌گیرد.مچ‌بند مذکور را "کورت استول"(Kurt Stoll) مهندس الکترونیک سوئیسی توسعه داده است. مچ‌بند "Nopixgo" مانند دیگر دستگاه‌ها با استفاده از امواج فراصوت پشه‌ها را دفع نمی‌کند بلکه این مچ بند با انتشار امواج الکترومغناطیسی سبب دفع پشه‌ها می‌شود.

امواج ضعیف تولید شده توسط مچ‌بند، "تخلیه الکتریکی جوی"(atmospheric electrical discharges) را تقلید می‌کنند، بنابراین پس از تشخیص این امواج از طریق یک ارگان حسی مو مانند به نام "سینسیلا"(sensilla)، پشه‌ها فکر می‌کنند که طوفان می‌آید و این سبب می‌شود که آنها به جای نزدیک شدن به افراد، به طور غریزی از آنها دور شوند.

از آنجایی‌ که امواج الکترومغناطیسی برای انسان‌ها و حیوانات بی‌ضرر هستند، یک روش عالی برای دفع پشه‌ها به شمار می‌آیند. امواج الکترومغناطیسی پشه‌ها را تا شعاع دو متر از افراد دور نگه می‌دارند و میزان نیش زدن را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

مچ‌بند مذکور از پلاستیک مناسب پوست ساخته شده است و مقاوم در برابر آب نیز است و با هر بار شارژ می‌توان تقریبا یک هفته از آن استفاده نمود. هنگامی که باتری این مچ‌بند کم می‌شود، صفحه نمایش ال.ای.دی آن شروع به چشمک زدن می‌کند. این مچ‌بند در ماه اکتبر و با قیمت ۷۰ دلار عرضه خواهد شد

منبع : https://sinapress.ir/news/83102

هدیه هشت میلیون یورویی اتحادیه اروپا به محیط زیست ایران؛

گشایش-گره-کور-مشکلات-زیست-محیطی-با-تامین-منابع-مالی

گشایش گره کور مشکلات زیست محیطی با تامین منابع مالی

سیناپرس: اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه برای کاهش تاثیرات تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، مبلغ 18 میلیون یورو (20.7 میلیون دلار) به ایران کمک مالی کرد.

بنا بر گفته رویترز، اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده مبلغ ۱۸ میلیون یورو برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در ایران اختصاص می‌دهد. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده این مبلغ بخشی از بسته‌ بزرگ‌تر ۵۰ میلیون یورویی محسوب می‌شود.

موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه‌ای اعلام کرده است: اتحادیه اروپا به همکاری با ایران پایبند است. این بسته روابط اقتصادی و بخشی که به طور مستقیم به نفع شهروندانمان است را بهبود می‌بخشد.

این اتحادیه مبلغ ۸ میلیون یورو را در بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران که شامل کمکی برای موسسات کوچک و متوسط و سازمان توسعه تجارت ایران است، صرف می‌کند. ۸ میلیون یورو دیگر نیز صرف پروژه‌های محیط زیستی و ۲ میلیون یورو نیز صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود.

هدیه اروپا به محیط زیست ایران صرف چه می‌شود؟

اختصاص بالغ بر ٤٠ درصد از این بسته به پروژه‌های محیط زیستی در کشور و تاکید اتحادیه اروپا بر ایجاد زمینه‌ای برای تحولی پایدار در ایران نشان از اهمیت نقش مشکلات زیست‌محیطی در شرایط فعلی کشور دارد. محیط زیست ایران علاوه بر چالش‌هایی که برای فعالان این حوزه پیش آمده است، چالش‌های بسیار جدی در شهر‌های مختلف دارد که به طور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است.

از خوزستان و معضل ریزگرد‌ها که مردم این مناطق را در ماه‌های مختلف سال به نوعی با آن درگیر می‌کند و بخشی از آن به وضعیت کانون‌های گرد و غبار داخلی برمی‌گردد، تا خشک شدن هامون در جنوب شرق و تاثیری که این اتفاق بر زندگی مردم شهر‌های اطراف داشته، مهاجرت‌های اجباری و خالی شدن شهر‌ها و روستا‌ها از سکنه تا بحران‌های مرتبط با کشاورزی و دامداری در این مناطق و خشکسالی گسترده‌ای که اهالی سیستان و بلوچستان به شکلی ملموس آن را درک می‌کنند.

وضعیت دریاچه ارومیه در شمال غرب کشور و نگرانی‌هایی که خشک شدن این دریاچه ایجاد کرده است و بحران‌هایی که در نتیجه تصمیمات اشتباه در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

موضوع نشست زمین در مناطق مختلف کشور تبدیل به یک نگرانی جدی شده است که در نتیجه صدور مجوز‌های بی‌رویه برای حفر چاه و برداشت‌های بی‌برنامه و غیراصولی از آب‌های زیرسطحی ایجاد شده و هر بار به شکلی خود را به صدر خبر‌ها می‌رساند. در ماه‌های اخیر هم فروچاله‌های همدان در یکی از پر آب‌ترین دشت‌های ایران تبدیل به چالشی جدی در حوزه محیط زیست شده است.

از سویی نبود تجهیزات امدادرسانی در حوزه محیط‌زیست به خصوص در مواقعی که جنگل‌ها دچار آتش‌سوزی می‌شوند، از جمله مواردی است که شاید در نگاه اول چندان با اهمیت به نظر نرسد، اما نبود همین تجهیزات و امکانات مناسب در سال‌های اخیر موجب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی و جنگلی ایران شده است.

حال باید دید کارشناسان و مسوولان حوزه محیط‌زیست کدام یک از موارد ذکر شده را به عنوان اولویت در پروژه‌های مشترک با اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست قرار خواهند داد و باید دید از منظر آنان کدام یک از چالش‌های موجود نقش پررنگ‌تری در ایجاد شرایط موجود دارد.

کمبود اعتبار و سیاست‌های اشتباه؛ عامل اصلی مشکلات زیست محیطی

عیسی کلانتری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه زیست محیطی به اندازه ۱۰ درصد دنیا سرمایه گذاری نکرده ایم و مردم در آینده باید مشکلات زیادی در این حوزه را تحمل کنند.

وی بیان کرد: امروز یکی از بزرگترین مسایل و دغدغه و اولین آلوده کننده محیط زیست مصرف انرژی است و ما ۸.۵ برابر کشوری مثل آلمان مصرف انرژی داریم.

وی با اشاره به اینکه در کشور هر بخشی برای خود تصمیم می گیرد و برنامه ریزی می کند و استراتژی ها جمع نمی شود ، تاکید کرد: سرانه مصرف آب‌های تجدید پذیر در کشور حدود ۱۲۰ درصد است و این در حالیست که سرانه جهانی ۴۰ درصد است که قطعا در آینده با مشکلات زیست محیطی مواجه می شویم.

وی تصریح کرد: پروژه‌های ما اگر پیوست مطالعات محیط زیستی داشت امروز شاهد این همه مشکلات در حوزه زیست محیطی کشور نبودیم.

وی با تاکید براینکه ما به اصول توسعه پایدار پایبند نبودیم و یکسری سیاست های اشتباه و غیر کارشناسی کردیم ، افزود : امروز شاخص فرسایش خاک در کشور بسیار بالا است و هر سال ۶ دهم میلی متر از خاک کشور از بین می رود و با همین روند ۴۰۰ سال دیگر خاکی در کشور باقی نخواهد ماند.

کلانتری اظهار داشت: امروز بزرگترین معضل در گرد و غبار، خشک شدن تالاب ها است و اغلب تالاب های کشور براثر قهر طبیعت و نیز عدم برنامه ریزی های اصولی خشک شده اند.

وی بیان کرد: بودجه سازمان محیط زیست کشور کمتر از سه در هزار بودجه کشور است و امکانات ما بسیار محدود است گفت: کار ما فقط سیاست‌گذاری می‌تواند باشد و وظیفه اجرایی نداریم

منبع: سینا پرس https://sinapress.ir/news/83107

شیرابه‌های محل‌های دفن زباله در شمال کشور تصفیه می شود

توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی:

شیرابه‌های محل‌های دفن زباله در شمال کشور تصفیه می شود

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی از همکاری این پژوهشکده با شهرداری انزلی برای تصفیه شیرابه‌های محل‌های دفن زباله در شمال کشور خبر داد.

به گزارش سیناپرس، فریبرز جمالزاد در آستانه سی‌و هشتمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، به فعالیت‌های مختلف صورت گرفته در این پژوهشکده اشاره کرد و در ارتباط با موضوع "دفع زباله و پسماند" اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های پژوهشکده بحث تصفیه شیرآبه‌های محل‌های دفن زباله است. زیرا محل‌های دفن در استان‌های شمالی مقادیر زیادی شیرابه دارند و مقدار بالای BOD (مقدار اکسیژن لازم برای ثبات بیولوژیکی در آب ) و COD (یکی از مهمترین شاخص‌های سنجش آلودگی فاضلاب) در این شیرابه‌ها باعث آلوده کردن محیط می‌شود.

وی  با بیان اینکه با دفن زباله یک مشکل حل می‌شود و مشکل دیگری به آب‌های زیرزمینی و خاک اضافه می‌شود، افزود:  نقشه‌های طراحی و نظارت این طرح آماده است و توسط شهرداری انزلی برای اولین بار در شمال کشور شکل می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پسماندی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی است وطبق پیش‌بینی شهرداری پس از طی پروسه هشت ماهه این پروژه انجام می‌شود.

انعقاد قراردادی برای پیش‌بینی میزان حق آبه تالاب انزلی و بوجاق

جمالزاد در خصوص فعالیت‌های این پژوهشکده در زمینه "خشکسالی" اظهار کرد: پژوهشکده اخیرا قراردادی را با سازمان محیط زیست درباره محاسبه حق‌آبه تالاب‌های انزلی و بوجاق منعقد کرده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه حق‌آبه زیست محیطی جایگاه ویژه‌ای دارد، اما هنوز مطالعاتی برای این مسئله درباره تالاب‌ها و محیط‌های آبی کشور شکل نگرفته است.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست قراردادی را برای پیش بینی حق‌آبه تالاب انزلی در شمال کشور با سازمان محیط زیست منعقد کرده است، گفت: این قرارداد خرداد ۹۷ منعقد شده و قرار است در یک پروسه ۱۲ ماهه حق‌آبه مورد نیاز برای این محیط‌ها محاسبه شود و مشخص شود که دستگاه‌های اجرایی برای سهمیه بندی منابع آبی آن‌هاچه مقدار حق‌آبه در نظر بگیرند.

جمالزاد درباره مفهوم حق‌آبه توضیح داد: در بالانس آبی که برای یک محیط در نظر می‌گیریم می‌گوییم که جدای از میزان آبی که در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و شرب خانگی باید مصرف شود، چه مقدار آب را باید برای آن محیط در نظر گرفت که با رعایت آن اکولوژی منطقه پایدار بماند.

جداسازی آب شور از نفت

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی درباره دستاوردهای پژوهشی دیگر پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی اظهار کرد: دو سال قبل پروژه‌ای را با صنایع نوین جهت جداسازی نفت از آب شور همراه آن آغاز کردیم که مراحل پایلوت و تست سرد آن انجام شده و تست گرم آن را در سالگرد جهاد دانشگاهی انجام خواهیم داد.

جمالزاد درباره جزئیات این طرح عنوان کرد: وظیفه این پروژه این است که آب شوری که به مقدار زیاد هنگام استخراج نفت همراه با نفت به دست می‌آید را از نفت جدا سازد و این آب را قابل بازیافت و استفاده کند.

وی ادامه داد: این پروژه در مرحله پایلوت با مقیاس یک بشکه در روز را آغاز به کار کرده است و منتظر آن هستیم که بتوانیم پس از گرفتن تست گرم و ارائه گزارش این طرح را به سرانجام برسانیم.

کمبود آب، مهم‌ترین مشکل زیست محیطی کشور

وی در خصوص مهمترین مشکلات زیست محیطی کشور یادآور شد: بزرگترین مشکل فعلی کشور که تا کنون پیامدهای بسیاری داشته،   کمبود منابع آب است و  این مسئله یکی از بزرگترین بحث‌هایی است که در حال حاضر داریم.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی کشور را مسئله ریزگردها عنوان کرد و گفت: مشکل دیگری که در محیط زیست ایران وجود دارد بحث ریزگردها است که از مسائل مربوط به آب ناشی شده است.

ضرورت اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی

جمالزاد با بیان اینکه بخش زیادی از آب کشور صرف مصارف کشاورزی می‌شود، گفت: سهم کشاورزی از مصرف آب بسیار بالاست.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر مصرف آب در حوزه کشاورزی تصریح کرد: مصرف‌ها در حوزه کشاورزی، صنعت و بخش خانگی باید تغییر کند و اگر با این روند پیش برویم محاسبه حق‌آبه‌ها و رعایت مسائل این چنینی نمی‌تواند مشکل کار ما را حل کند.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه حدود ۸۸ درصد از میزان آب کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود، یادآور شد: مصرف ما در بخش صنعت و خانگی نیز بالاتر از استانداردهای جهانی است، اما با توجه به سهم زیاد آب در بخش کشاورزی، تغییرات در این بخش می‌تواند از سایر بخش‌ها اثرگذارتر باشد.

لزوم معرفی خدمات پژوهشی جهاد دانشگاهی

جمالزاد با بیان اینکه جهاد دانشگاهی حدود چهار دهه در  ایران فعالیت داشته است، خاطرنشان کرد: با وجود گذشت چهار دهه از عمر جهاد جامعه هنوز آن طور که باید به شناخت خدمات جهاد نائل نشده و خدمات پژوهشی جهاد بیش از سایر خدماتش مهجور مانده است و وظیفه ذاتی کل دستگاه‌های جهاد دانشگاهی این است که با پر رنگ کردن فعالیت‌های پژوهشی جهاد باعث آن شود که آینده پژوهشی بهتری در کشور شکل بگیرد.

نحوه انتقال اوراق در پژوهش گنگ است

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در پایان یکی از مشکلات پژوهش را مسائل مربوط به استفاده از اوراق در قراردادهای پژوهشی عنوان کرد و افزود: با اینکه سهم حدود ۲۷ درصد از بودجه کشور بر مبنای اوراق است هنوز نحوه انتقال این اوراق در پژوهش در سطح کشور گنگ است و این باعث می‌شود که دستگاه‌های پژوهشی هنوز ندانند که با این اوراق باید چگونه برخورد کنند، امیدوارم طی یکی دو سال آتی پژوهش مبتنی بر اوراق بتواند در کشور شکل بگیرد

منبع : https://sinapress.ir/news/82117

تولید روزانه 80 تن پسماند پزشکی در تهران


سیناپرس: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.

همچنین بر اساس برآوردی که انجام شده روزانه حدود ۴۵۰ تن پسماند پزشکی در کشور و 80 تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود که ۲۵ درصد آن زباله های عفونی است که در زمینه ضدعفونی، جمع آوری و دفع آنها مشکلات بسیاری وجود دارد. هنوز تعدادی از بیمارستان ها و اکثر درمانگاه ها در کشور فاقد سیستم ضدعفونی کردن و نیز امحاء زباله های عفونی هستند. شهرداری‌های هم فاقد زیر ساخت ها و تجهیزات لازم برای جمع آوری و دفع زباله های بیمارستانی و عفونی هستند و با توجه به نبود اعتبارات مورد نیاز وزارتخانه های بهداشت و کشور هر یک مسوولیت را  به دیگری محول می کنند و سازمان حفاظت محیط زیست هم تنها وظیفه نظارت را برای خود قائل است.

این در حالی است که اگر این پسماندها به‌ درستی جداسازی و امحا نشوند، خطرآفرین خواهند بود و عواقب بدی به دنبال خواهند داشت زیرا بخشی از پسماندهای بیمارستانی عفونی و بخش دیگر نیز پسماندهای تیز و برنده هستند که باید از یکدیگر تفکیک شوند.

هم اکنون آراد کوه(درست بیخ گوش شهر تهران) محل دفع پسماندهای پزشکی است؛ محلی که همه بیمارستان ها زباله های عادی و عفونی شان را مخلوط آنجا دفن می‌کنند. محلی که در آن به وفور سرنگ، آمپول، چاله پر از خون‌آبه، بخش هایی از بدن انسان، لباس خونی و تجهیزات اتاق عمل، باند عفونی، داروهای شیمیایی، کیسه های خونی و .... یافت می شود. محلی که عفونت بیداد می کند و راه یابی شیرابه های آن به آب های زیر زمینی می تواند خطرات بیشماری به بار بیاورد.

چندی پیش عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست کشور وضعیت دفع پسماندهای صنعتی، بیمارستانی و عادی را به ویژه در تهران قابل قبول ندانست و گفت: دولت بودجه 1.3 میلیارد دلاری برای پسماندهای بیمارستانی، صنعتی و عادی برای امسال تخصیص داده بود که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب نکرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون قرار است وزارت کشور هزار میلیارد تومان برای رسیدگی به وضعیت پسماندهای صنعتی، بیمارستانی و عادی کلانشهرها و شهرهای شمالی بدهد که این مبلغ در واقع نوعی نسیه است.

تفکیک زباله‌های ویژه پزشکی و عادی در بیمارستان الزامی است

محسن فرهادی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تفکیک زباله های ویژه پزشکی و عادی در بیمارستان ها را الزامی دانست و گفت: براساس قانون، بی خطرسازی پسماندهای ویژه پزشکی خارج از بیمارستان ممنوع است.

وی افزود: بیمارستان ها، مراکز جراحی محدود، آزمایشگاه ها و مطب ها تولید کننده پسماندهای ویژه پزشکی هستند و بیمارستان ها باید دستگاه بی خطرکن داشته باشند.

وی با بیان اینکه به طور کلی سه شکل از پسماند بیمارستانی داریم، گفت: یکی پسماندهای ویژه پزشکی که به دلیل نبود امکانات لازم بی‌خطرسازی نمی‌شوند. در صورت وجود چنین پسماندهایی بیمارستان تخلف کرده است. نوع دوم پسماندهای ویژه پزشکی هستند که بی‌خطر می‌شوند و نوع سوم پسماندهای عادی هستند که توسط بیمارستان‌ها تولید می‌شوند.

وی اظهار داشت: حدود 93.8 درصد بیمارستان های کشور دستگاه های بی خطرساز دارند که طی آن به روش اتوکلاو، بار میکروبی به حدی کاهش پیدا می کند که کاملا استریلیزه می شود و بار میکروبی بیماری زا در پسماندهای عفونی از بین می‌رود و این روش نیز توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفته است.

فرهادی خاطرنشان کرد: در بیشتر بیمارستان های کشور تفکیک اصولی انجام می شود، اما در تهران هنگام انتقال آنها در خارج از بیمارستان، مجددا این پسماندها با هم یکی می شود. درخواست ما از شهرداری تهران این است که وسایل نقلیه و مکان مجزایی را برای پسماندهای بیمارستانی قرار دهد؛ زیرا تا زمانی که زباله های عادی با پسماندهای ویژه پزشکی تلفیق نشده اند، به عنوان زباله های عادی تلقی می شوند و اگر با هم تلفیق شوند دیگر مجاز به تفکیک آنها نیستیم.

فرهادی تاکید کرد: ما از شهرداری دو ماشین می‌خواهیم؛ یکی برای زباله‌های عادی و بی‌خطر شده و یکی هم برای زباله‌هایی که بی‌خطر نشده‌اند. اگر قرار باشد شهرداری پسماندهای بی خطر نشده را حمل کند باید از ماشین‌های مخصوص برای این کار استفاده کند و تعرفه حمل پسماندهای بی‌خطرسازی نشده را هم دریافت کند.  ما نیز به عنوان دستگاه نظارتی با آن بیمارستان‌ها برخورد خواهیم کرد.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: به سازمان مدیریت پسماند اعلام کردیم که اگر بیمارستانی زباله‌هایش را بی‌خطرسازی نکرده یا دستگاهی برای این منظور تهیه نمی‌کند و کار را مطابق قانون انجام نمی‌دهد یا تخلف می‌کند، نام آن مرکز را به ما اعلام کنند. باید توجه کرد که شیوه‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت به عنوان ناظر و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی که قانون تعیین کرده است، در این باره در حال تدوین است.

وی افزود: ضمنا باید به سازمان مدیریت پسماند اعلام کنند که چه بیمارستانی پسماند خطرناک دارد و تحت چه تدابیری باید انتقال پسماندهایش انجام شود و تعرفه مربوطه شهرداری از آنها دریافت شود. بر این اساس به نوعی هر بیمارستان دارای پروتکل خاص خود می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده مشکل ما در این حوزه در درمانگاه‌ها، مراکز جراحی محدود و کلینیک‌های شهر تهران است، گفت: چراکه پسماند این مراکز نیز با هم متفاوت است و باید از یکدیگر تفکیک شوند. در شهر تهران بالغ بر ۹۰۰۰ تا ۱۲ هزار واحد مطبی داریم که از سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت دریافت کردند و توصیه ما این است که سازمان مدیریت پسماند فکری به حال این وضعیت کند. در این زمینه سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان متولی جامعه پزشکی باید اعضای خود را نسبت به تفکیک زباله‌ها و پسماندهایشان از مبداء ترغیب کند

منبع: https://sinapress.ir/news/83101