شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!

جهان‌های بیگانه‌ای که سیاره‌های ناشناخته و کهکشان‌های دوردست را در خود جای داده اند، ممکن است برای ما انسان‌ها پر از شگفتی‌ها باشند، اما شاید باورتان نشود که ناشناخته‌های سیاره‌ای که ما آن را خانه خود می‌دانیم هم کم نیست. به عنوان مثال آیا می‌دانستید که آب‌های اقیانوس‌های جهان طلایی به ارزش بیش از ۷۰۰ تریلیون دلار را در خود جای داده اند؟ در این مطلب با بخشی از شگفتی‌های سیاره خودمان بیشتر آشنا می‌شویم. شگفتی‌هایی که کمتر درباره اش گفته شده و شنیده اید
۱-اورست بلندترین قله جهان نیست!

۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!
اصلی‌ترین مقیاس اندازه‌گیری ارتفاعات و کوهستان‌ها بلندی آن‌ها از سطح دریاست. اگر این مقیاس را برای اندازه گیری ارتفاع کوه در نظر بگیریم، اورست بلندترین قله جهان خواهد بود، اما تغییر مقیاس اندازه‌گیری، چالشی برای این کوهستان عظیم ایجاد کرده و عنوان مرتفع‌ترین قله جهان را به قله «مائوناکی» که یک آتشفشان غیرفعال در جزایر هاوایی است منتقل می‌کند.

اگر مقیاس اندازه گیری را ارتفاع قله از سطح دریا در نظر بگیریم قله کوه اورست با ارتفاع ۸۸۴۸ متر بلندترین قله جهان است، اما اگر به جای اندازه گیری از سطح دریا ارتفاع کوه را از قاعده اصلی آن تا نوک قله کوه در نظر بگیریم، قله مائوناکی در جزایر هاوایی که ارتفاع آن از سطح دریا ۴۲۰۷ متر است طبق اعلام اداره نقشه برداری و زمین شناسی آمریکا ارتفاعی برابر ۱۷.۱۷۰ متر خواهد داشت و بلندترین قله جهان است.

۲- زمین در گذشته دو قمر داشته است!

۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!

زمین احتمالا در گذشته دو قمر داشته است. یک قمر کوچک‌تر با عرض تقریبا ۱۲۰۰ کیلومتر قبل از برخورد فاجعه بارش با قمر دوم به دور زمین می‌چرخیده است. بر اساس فرضیه‌ای که توسط یک مدل رایانه‌ای مطرح شده، این برخورد عظیم می‌تواند توضیح دهنده متفاوت بودن دو سطح ماه امروز ما باشد. در آگوست ۲۰۱۱ دانشمندان در مجله «نیچر» نوشتند که این مدل قدیمی توضیح می‌دهد که چرا سطحی از ماه که رو به زمین قرار دارد دارای پوسته‌ای نازک و مسطح است، اما روی دیگر آن پوسته بسیار ضخیم تری دارد. دانشمندان معتقدند برخورد قمر دوم با سطح دور از زمینِ ماه صورت گرفته و عامل ضخیم‌تر بودن پوسته آن است.

۳- سرعت زمین به دور خودش ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت است!
۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!

شاید تصور کنید که شما در جایتان ثابت هستید یا اگر کمی اهل مطالعه باشید، فکر کنید که زمین با سرعت بسیار کمی در حال حرکت است، اما واقعیت این است که شما با سرعت بسیار زیادی در فضا حرکت می‌کنید. واقعیت این است که کره زمین با سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر در ساعت روی محور خود و با سرعتی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر در ساعت به دور خورشید می‌چرخد.

خورشید نیز با سرعتی حدود ۸۵۰ هزار کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری در حرکت است. حتی کهکشان ما نیز ساکن نیست و با سرعت ۳۶۰ هزار کیلومتر در ساعت به سمت کهکشان آندرومدا حرکت می‌کند. هرچند ما و محققان نمی‌دانیم چرا به این سرعت در حرکت هستیم و چه چیزی در آن دور دست‌ها ما را به سوی خود می‌کشد!

۴- نیروی جاذبه در همه جای زمین یکسان نیست!
۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!
به دلیل آن که زمین یک کره کامل نیست، جرم آن به طور یکنواخت توزیع نشده است. این جرم نامنظم به معنای نیروی گرانشی، اندکی نامنظم است. یکی از عجیب‌ترین ناهنجاری‌های گرانشی در خلیج «هادسون» کانادا وجود دارد. دانشمندان می‌گویند یکی از علل کمتر بودن نیروی جاذبه در این منطقه، وجود یک ورقه یخی عظیم است که ۲۵ تا ۴۵ درصد از ماجرا را توضیح می‌دهد. عامل دیگر، وجود مواد مذاب درحال حرکت درست در زیر پوسته زمین در این منطقه است که با کشش صفحات قاره‌ای زمین باعث کاهش جرم در این منطقه و در نتیجه کاهش گرانش می‌شود.

۵- زمین هنوز هم دو ماه دارد!
۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!
بعد از خواندن مطلب قبلی شاید تصورش سخت باشد، اما برخی دانشمندان ادعا می‌کنند زمین هنوز هم دو ماه دارد. این ماه یک سیاره بزرگ سفید نیست که مانند ماه آشنای ما در آسمان بدرخشد بلکه شبیه یک سیارک کوچک است که در مدار زمین قرار گرفته است.

به گزارش ناسا، سیارک ۲۰۱۶ HO ۳ با حداقل ۴۰ متر طول و بیش از ۱۰۰ متر عرض به احتمال زیاد حدود یک قرن است که در مدار زمین قرار دارد و در قرن‌های آینده نیز این مدار را ترک نخواهد کرد. نیروی گرانش سیاره ما سیارک‌ها را هنگام عبور از نزدیکی زمین در مسیرشان به سمت خورشید به دام می‌اندازد. این نیرو، سیارک ۲۰۱۶ HO ۳ را در فاصله کمتر از ۳۸ برابری کره ماه نسبت به زمین نگه داشته است. اختر شناسان این سیارک را که مدتی طولانی به دور زمین چرخیده است، قمر دوم زمین می‌دانند.

۶- دریاچه‌هایی هستند که امکان انفجار دارند!

۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!

هرچند ما کنار دریاچه‌ها را محلی برای آرامش و استراحت به ویژه در فصل تابستان می‌دانیم، اما دریاچه‌های مرگباری هم روی کره زمین وجود دارند، به عنوان مثال در کامرون سه دریاچه به نام‌های نیوس، مونون و کیوو وجود دارند که دریاچه‌های دهانه‌ای شناخته می‌شوند و در بالای زمین‌های آتشفشانی قرار دارند.

مواد مذاب موجود در زیر سطح زمین، دی اکسیدکربن را درون دریاچه‌ها آزاد می‌کند و درنتیجه لایه‌ای غنی از دی اکسیدکربن در بالای بستر دریاچه ایجاد می‌شود. این دی اکسیدکربن ممکن است باعث ایجاد یک انفجار شده و افرادی را که پیرامون آن هستند دچار خفگی کند. انفجار سال ۱۹۸۶ دریاچه نیوس کامرون، ۱.۶ میلیون تن دی اکسید کربن آزاد کرد که ابری تقریبا ۵۰ متری از دی‌اکسیدکربن تشکیل داد و ۱۷۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاد. دریاچه سبلان در اردبیل نیز یکی از دریاچه‌های دهانه‌ای است.

۷- زمین در ابتدا ارغوانی رنگ بوده است!

۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!

به گفته محققان دانشگاه مریلند آمریکا، زمین آبی رنگ امروز ما به احتمال زیاد در گذشته سیاره‌ای ارغوانی رنگ بوده است. این دانشمندان می‌گویند، میکروب‌های اولیه و دیگر گونه‌های زیستی فتوسنتزکننده در ۳/۵ میلیارد سال پیش، یعنی زمانی قبل از رویداد بزرگ اکسیژن‌زایی نیز وجود داشته‌اند.
این گونه‌های زیستی برای جذب پرتو‌های خورشید به جای «کلروفیل» از مولکول حساس به نور دیگری به نام «رتینال» استفاده می‌کرده اند که به این ارگانیسم‌ها رنگ ارغوانی می‌داده اند. مولکول‌های رتینال که امروزه در غشای بنفش رنگ یک میکروب فتوسنتزکننده به نام «هالوباکتری» یافت می‌شوند نور سبز را جذب می‌کنند و نور قرمز و بنفش را که ترکیب آن‌ها رنگی ارغوانی ایجاد می‌کند، منعکس می‌کنند.

۸- در اقیانوس‌های جهان ۷۷۱ تریلیون دلار طلا وجود دارد

۸ شگفتی این کره خاکی که هوش از سرتان می‌پراند!
هیجان زده نشوید! دست شما به چیزی از این طلا‌ها نمی‌رسد، زیرا این طلا‌ها دست نیافتنی هستند. دانشمندان برآورد می‌کنند که اقیانوس‌های جهان ۲۰ میلیون تن طلا را در خود جای داده اند. این میزان طلا نه در کف اقیانوس‌ها بلکه در قطرات آب آن‌ها وجود دارد. هر قطره از آب اقیانوس‌ها حاوی مقدار بسیار کمی طلای واقعی است. در حقیقت، در هر لیتر از آب دریا‌ها و اقیانوس‌ها ۱۳ میلیاردم گرم ذرات ریز طلا وجود دارد. این مقدار طلای موجود در اقیانوس‌ها تریلیون‌ها دلار ارزش دارد و ثروتی بسیار عظیم، اما دست نیافتنی به شمار می‌رود.

منبع:روزنامه خراسان

سفیدچاله‌ها؛ پدیده اسرارآمیز دیگری از هستی

در حال حاضر سیاه‌چاله‌ها اسرار‌آمیزترین پدیده در جهان هستی هستند. تصور می‌شود این پدیده بر اثر فروپاشی هسته ستاره‌ها ایجاد می‌شود.
براساس گزارش «ساینس آلرت»، سیاه‌چاله‌ها بسیار متراکم هستند و هیچ چیزی حتی نور نیز نمی‌تواند از افق رویداد (بخش خارجی سیاه‌چاله) آن‌ها عبور کند؛، اما آیا سیاه‌چاله‌ها تنها چاله‌های فضایی هستند؟
متخصصان فیزیک نجومی از سال ۱۹۷۰ بر روی چاله دیگری از فضا به نام «سفیدچاله‌ها» تحقیق کردند. این چاله نقطه مقابل سیاه‌چاله‌ها است. همانطور که می‌دانید سیاه چاله‌ها به دلیل داشتن قدرت گرانشی بالا همه چیز را به درون خود می‌بلعند، اما سفید چاله پدیده‌ای است که هیچ چیزی نمی‌تواند وارد آن شود و تنها موادی با فشار از آن خارج می‌شود.

سفیدچاله‌ها؛ پدیده اسرارآمیز دیگری از هستی

گفتنی است؛ سفیدچاله‌ها به طور باورنکردنی روشن و فوق‌العاده پرانرژی هستند.
وجود سفیدچاله، راه‌حلی ممکن از نظر قانون نسبیت عام است. طبق این قانون، مادامی که یک سیاه‌چاله در نقطه‌ای از جهان وجود دارد، یک سفیدچاله نیز همواره باید در همان حوالی حضور داشته باشد. سفیدچاله‌ها از نظر زمانی برعکس سیاهچاله‌ها هستند.

طبق این گزارش، سفید چاله‌ها بسیاری را به ذوق آورده‌اند و محققان به تحقیق در مورد این پدیده ادامه خواهند داد. برای مثال وجود سیاه چاله‌ها در ابتدا تنها در حد یک نظریه بود که اثبات آن نیز بسیار سخت به نظر می‌رسید، اما ادامه‌ی تحقیقات در مورد آن‌ها به اثبات وجودشان منتهی شد. در حال حاضر هیچ مدرک محکمی برای وجود این چاله‌ها در فضا وجود ندارد، اما ممکن است در فضای وسیع اطراف ما جایی برای سفید چاله‌ها نیز باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

سیاه‌چاله‌ای که می‌تواند عالم را قورت دهد

این سیاه‌چاله ۳ میلیون بار بزرگ‌تر از زمین بوده و ۵۵ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد.

درواقع یک دیسک سیاه دیده می‌شود که توسط یک حلقه طلایی احاطه‌شده است که چیزی جز ذرات فوتون است که توسط جرم چرخشی از گاز پلاسما با گرمای فوق‌العاده منتشر می‌شود.

این حلقه افق رویداد یک سیاه‌چاله را محاصره کرده که فراتر از آن نور نیز خورده شده و بنابراین قابل تصویرسازی نیست.

درواقع آنچه دیده می‌شود یک پردازش رایانه‌ای از خروجی ۸ تلسکوپ است که طی دو سال گردآوری‌شده است. آنچه به دست آمده، عکس به صورت یک بار شات نبوده، بلکه بیش از ۵۰۰۰ تریلیون بایت دیتا گردآوری و توسط سوپرکامپیوتر پردازش شده تا این تصویر به دست بیاید.

به گفته کارشناسان عکس منتشرشده از سیاه‌چاله یک عکس Direct picture نیست، بلکه از حواشی سیاه‌چاله گرفته‌شده و بعد مغز سیاه‌چاله به‌صورت تاریک با پردازش رایانه‌ای به تصویر درآمده و «سایه نگاری» شده است.

به دلیل اینکه سیاه‌چاله حتی نور را نیز درون خود می‌بلعد، نمی‌توان به‌طور مستقیم از آن عکس و فیلم گرفت. کاری که ۲۰۰ محقق در طول ۲ سال انجام دادند این بوده که ۸ تلسکوپ را به‌صورت مجازی به‌عنوان یک ابر تلسکوپ تعریف کرده تا بتوانند تصویربرداری را انجام دهند. این ابر تلسکوپ از حواشی و زوایای مختلف عکس گرفته و سپس تصاویر مقایسه شده و یک تصویر خروجی و نهایی درست‌شده است که همان عکسی است که منتشرشده است.

{سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ‌چیز — حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور — نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به‌اندازه کافی فشرده‌شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاه‌چاله شود. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ‌چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می‌نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که همه نوری که از افق رویداد آن می‌گذرد را به دام می‌اندازد که از این دیدگاه سیاه‌چاله رفتاری شبیه به جسم سیاه در ترمودینامیک دارد. از سوی دیگر نیز، نظریه میدان‌های کوانتومی در فضازمان خمیده پیش‌بینی می‌کند که افق‌های رویداد نیز تابشی به نام تابش هاوکینگ گسیل می‌کنند که طیف آن همانند طیف جسم سیاهی است که دمای آن با جرمش نسبت وارونه دارد. میزان دما در مورد سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای در حد چند میلیاردم کلوین است و ازاین‌رو ردیابی آن دشوار است.

اجسامی که به دلیل میدان گرانشی بسیار قوی اجازه گریز به نور نمی‌دهند برای اولین بار در سده ۱۸ (میلادی) توسط جان میچل و پیر سیمون لاپلاس موردتوجه قرار گرفتند. نخستین راه‌حل نوین نسبیت عام که درواقع ویژگی‌های یک سیاه‌چاله را توصیف می‌نمود در سال ۱۹۱۶ میلادی توسط کارل شوارتزشیلد کشف شد. هرچند که تعبیر آن به‌صورت ناحیه‌ای از فضا که هیچ‌چیز نمی‌تواند از آن بگریزد، تا چهار دهه بعد به‌خوبی درک نشد. برای دوره‌ای طولانی این چالش مورد کنجکاوی ریاضیدانان بود تا اینکه در میانه دهه ۱۹۶۰، پژوهش‌های نظری نشان داد که سیاه‌چاله‌ها به‌راستی یکی از پیش‌بینی‌های ژنریک نسبیت عام هستند. یافتن ستارگان نوترونی باعث شد تا وجود اجرام فشرده‌شده بر اثر رمبش گرانشی به‌عنوان یک واقعیت امکان‌پذیر فیزیکی موردعلاقه دانشمندان قرار گیرد. این‌گونه پنداشته می‌شود که سیاه‌چاله‌های ستاره‌ای در جریان فروپاشی ستاره‌های بزرگ در یک انفجار ابرنواختری در پایان چرخه زندگی‌شان به وجود می‌آیند. جرم یک سیاه‌چاله پس از شکل‌گیری می‌تواند با دریافت جرم از پیرامونش افزایش یابد. با جذب ستارگان پیرامون و به هم پیوستن سیاه‌چاله‌های گوناگون، سیاه‌چاله‌های کلان جرم با جرمی میلیون‌ها برابر خورشید تشکیل می‌شوند.

یک سیاه‌چاله به دلیل اینکه نوری از آن خارج نمی‌گردد نادیدنی است، اما می‌تواند بودن خود را از راه کنش و واکنش با ماده از پیرامون خود نشان دهد. از راه بررسی برهمکنش میان ستاره‌های دوتایی با همدم نامرئی‌شان، اخترشناسان نامزد‌های احتمالی بسیاری برای سیاه‌چاله بودن در این منظومه‌ها شناسایی کرده‌اند. این باور جمعی در میان دانشمندان رو به گسترش است که در مرکز بیشتر کهکشان‌ها یک سیاه‌چاله کلان‌جرم وجود دارد. برای نمونه، دستاورد‌های ارزشمندی بازگوی این واقعیت است که در مرکز کهکشان راه شیری ما نیز یک سیاه‌چاله کلان جرم با جرمی بیش از چهار میلیون برابر جرم خورشید وجود دارد. }

منبع: خبرآنلاین

وقتی ماه آفتاب‌سوخته می‌شود

مردم زمین تنها کسانی نیستند که می‌توانند آفتاب‌سوختگی را تجربه کنند. رنگ‌بندی ماه نیز شاید یک نسخه از این زخم‌ها بر روی کره ماه باشد. برخی از این آفتاب‌سوختگی‌ها از زمین قابل مشاهده هستند.
یک گزارش از اداره ملی هوانوردی و فضانوردی آمریکا می‌گوید که بر خلاف زمین، ماه حفاظت کاملی در برابر انتشار مستقیم ذرات و تشعشع خورشید موسوم به "باد خورشیدی" ندارد و این کمبود حفاظت موجب آسیب به سطح این قمر می‌شود.

وقتی ماه آفتاب‌سوخته می‌شود

باد خورشیدی
باد خورشیدی از تاج خورشید (کرونا) به جهات مختلف خارج و منتشر می‌شود. از آنجایی که دمای تاج خورشید بسیار بالاست، گرانش خورشید نمی‌تواند مانع از انتشار آن شود.
باد خورشیدی با سرعت حدود ۱ میلیون مایل در ساعت (بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کند و بر قمرها، سیاره‌ها و دیگر مواد در فضای هلیوسفر تا فراتر از مدار پلوتو می‌وزد.
تفاوت بین زمین و ماه
در حالی که به نظر می‌رسد باد خورشیدی نیرویی بسیار آسیب‌زا است، ساکنان زمین نباید نگرانی به دل خود راه دهند. باد خورشیدی نیرویی مغناطیسی است و خوشبختانه زمین در احاطه یک میدان مغناطیسی طبیعی است و توانایی انحراف باد خورشیدی را دارد و تنها باقی‌مانده ناچیزی از باد خورشیدی قادر به رسیدن به جو زمین است.
اما وضعیت ماه در رابطه با باد‌های خورشیدی داستانی متفاوت است. مهم‌تر از همه این که ماه میدان مغناطیسی ندارد. این باعث می‌شود که باد خورشیدی برای رسیدن به سطح این قمر هیچ مانعی بر سر راه خود نبیند.
با این حال سنگ‌های مغناطیسی در نزدیکی سطح ماه وجود دارند. چنین سنگ‌هایی میدان‌های مغناطیسی کوچکی را ایجاد می‌کنند که دامنه آن‌ها از چند متر تا چند کیلومتر است.

وقتی ماه آفتاب‌سوخته می‌شود

از این منظر، حباب‌های کوچک مغناطیسی روی سطح ماه مانند کرم‌های ضد آفتاب عمل می‌کنند. دانشمندان بر این باورند که اگرچه این لکه‌ها برای حفاظت از انسان‌ها از تشعشعات خورشیدی کافی نیستند، اما مطالعه آن‌ها می‌تواند به جبران کمبود ایمنی فضانوردان در ماه کمک کند.
بررسی عمیق‌تر ساختار این حباب‌های مغناطیسی می‌تواند به کارشناسان کمک کند تا استراتژی‌هایی را برای محافظت از فضانوردان در آینده ارائه دهند.
"اندرو پاپه" دانشمند دانشگاه کالیفرنیا برکلی در حال حاضر این میدان‌های مغناطیسی موجود در سطح ماه را با کمک ناسا مطالعه می‌کند. وی همچنین به شبیه‌سازی شرایط مغناطیسی ماه می‌پردازد.
پوپ گفت: این میدان‌های مغناطیسی در برخی مناطق به صورت موضعی به عنوان کرم ضد آفتاب مغناطیسی عمل می‌کنند.
این میدان‌های مغناطیسی باعث تغییر مهمی در ظاهر سطح ماه می‌شوند. "رگولیث" (Regolith) بخشی از سطح ماه است که توسط همین میدان‌های مغناطیسی سطحی ماه از باد خورشیدی محافظت می‌شود، زیرا در زیر این حباب‌های مغناطیسی قرار دارد.
هنگامی که ذرات خورشیدی به سمت ماه حرکت می‌کنند، این حباب مغناطیسی آن‌ها را به مناطق اطراف می‌فرستد و موجب یک واکنش شیمیایی می‌شود که سطح ماه را تیره می‌کند. چنین فرآیندی منجر به الگو‌های بسیار متمایزی روی سطح ماه می‌شود که از دید ما مانند آفتاب‌سوختگی به نظر می‌آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

حیرت دانشمندان از حیوانات جدیدی که در تاریکی می‌درخشند

دانشمندان با حیوانات جدیدی در استرالیا مواجه شده‌اند که در تاریکی و در زیر نور ماوراء بنفش می‌درخشند.

download

دانشمندان با حیوانات جدیدی در استرالیا مواجه شده‌اند که در تاریکی و در زیر نور ماوراء بنفش می‌درخشند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از آی ای، قلمروی پادشاهی حیوانات و حشرات در استرالیا بر هیچکس پوشیده نیست. دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که برخی از حیوانات خزدار استرالیا زیر نور ماوراء بنفش درخشان می‌شوند و در واقع، آنها در تاریکی می‌درخشند.
ماه گذشته دانشمندان آمریکایی به طور تصادفی کشف کردند که پلاتیپوس استرالیایی در تاریکی می‌درخشد و یافته‌های خود را در مجله Mammalia منتشر کردند.
​​اکنون دانشمندان استرالیایی موزه استرالیای غربی آزمایشات بیشتری را انجام داده‌اند و توانایی‌های درخشندگی در سایر پستانداران و پستانداران کیسه‌دار را بررسی کرده و درخشش را در آنها نیز کشف کرده‌اند.
"کنی تراوویلون" پستاندارشناس موزه استرالیای غربی گفت: ما چراغ‌های مجموعه را خاموش کردیم و به دنبال آنچه درخشان بود و آنچه نمی‌درخشید، بودیم.
"تراوویلون" مطالعه منتشر شده در مجله مذکور را خواند و به آن علاقه‌مند شد. وی به سرعت به بررسی با نور ماوراء بنفش پرداخت.
وی می گوید: اولین موردی که ما بررسی کردیم، مشخصاً "پلاتیپوس" یا "نوک اردکی" بود. ما نور را به آن تاباندیم و دیدیم که می‌درخشد.
وی افزود: پس از آنکه پلاتیپوس تحت نور ماوراء بنفش درخشان شد، نتوانستم در مقابل آزمایش بزرگ گوش‌ها مقاومت کنم و دریافتم که گوش و دم آنها نیز تحت نور ماوراء بنفش مانند الماس می‌درخشد.
محققان همچنین نمونه‌های دیگری مانند موش کور کیسه دار، بزرگ گوش و وامبت را بررسی و مشاهده کردند که همگی زیر نور ماوراء بنفش می‌درخشند.
محققان می‌گویند هنوز مطمئن نیستیم که چرا آنها بدین‌گونه می‌درخشند. برخی از کارشناسان فرضیه سازی کرده‌اند که این ویژگی می‌تواند به دلایل ارتباطی در شب باشد. "تراوویلون" توضیح داد: این مزیت احتمالاً به این دلیل است که آنها بتوانند هم نوع‌های خود را از دور ببینند و بتوانند به آنها نزدیک شوند، زیرا آنها می‌دانند که رفتن به سمت آن حیوان ایمن است.
با این حال، قبل از نتیجه‌گیری باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
حیوانات و حشرات برخی از ویژگی‌های عجیب و غریب را دارا هستند و جالب است بدانید که هنوز چیزهای زیادی برای کشف در این موجودات خارق العاده باقی مانده است.
منبع: آی ای

حیرت دانشمندان از حیوانات جدیدی که در تاریکی می‌درخشند

دانشمندان با حیوانات جدیدی در استرالیا مواجه شده‌اند که در تاریکی و در زیر نور ماوراء بنفش می‌درخشند.

download

دانشمندان با حیوانات جدیدی در استرالیا مواجه شده‌اند که در تاریکی و در زیر نور ماوراء بنفش می‌درخشند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) و به نقل از آی ای، قلمروی پادشاهی حیوانات و حشرات در استرالیا بر هیچکس پوشیده نیست. دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند که برخی از حیوانات خزدار استرالیا زیر نور ماوراء بنفش درخشان می‌شوند و در واقع، آنها در تاریکی می‌درخشند.
ماه گذشته دانشمندان آمریکایی به طور تصادفی کشف کردند که پلاتیپوس استرالیایی در تاریکی می‌درخشد و یافته‌های خود را در مجله Mammalia منتشر کردند.
​​اکنون دانشمندان استرالیایی موزه استرالیای غربی آزمایشات بیشتری را انجام داده‌اند و توانایی‌های درخشندگی در سایر پستانداران و پستانداران کیسه‌دار را بررسی کرده و درخشش را در آنها نیز کشف کرده‌اند.
"کنی تراوویلون" پستاندارشناس موزه استرالیای غربی گفت: ما چراغ‌های مجموعه را خاموش کردیم و به دنبال آنچه درخشان بود و آنچه نمی‌درخشید، بودیم.
"تراوویلون" مطالعه منتشر شده در مجله مذکور را خواند و به آن علاقه‌مند شد. وی به سرعت به بررسی با نور ماوراء بنفش پرداخت.
وی می گوید: اولین موردی که ما بررسی کردیم، مشخصاً "پلاتیپوس" یا "نوک اردکی" بود. ما نور را به آن تاباندیم و دیدیم که می‌درخشد.
وی افزود: پس از آنکه پلاتیپوس تحت نور ماوراء بنفش درخشان شد، نتوانستم در مقابل آزمایش بزرگ گوش‌ها مقاومت کنم و دریافتم که گوش و دم آنها نیز تحت نور ماوراء بنفش مانند الماس می‌درخشد.
محققان همچنین نمونه‌های دیگری مانند موش کور کیسه دار، بزرگ گوش و وامبت را بررسی و مشاهده کردند که همگی زیر نور ماوراء بنفش می‌درخشند.
محققان می‌گویند هنوز مطمئن نیستیم که چرا آنها بدین‌گونه می‌درخشند. برخی از کارشناسان فرضیه سازی کرده‌اند که این ویژگی می‌تواند به دلایل ارتباطی در شب باشد. "تراوویلون" توضیح داد: این مزیت احتمالاً به این دلیل است که آنها بتوانند هم نوع‌های خود را از دور ببینند و بتوانند به آنها نزدیک شوند، زیرا آنها می‌دانند که رفتن به سمت آن حیوان ایمن است.
با این حال، قبل از نتیجه‌گیری باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
حیوانات و حشرات برخی از ویژگی‌های عجیب و غریب را دارا هستند و جالب است بدانید که هنوز چیزهای زیادی برای کشف در این موجودات خارق العاده باقی مانده است.
منبع: آی ای

رونمایی از خانه مقوایی ضد

161012 -۲۹ مرداد ۱۳۹۲
این خانه مقوایی به جای بنایی در زلاندنو ساخته شده است که در زلزله سال ۲۰۱۱ ویران شد.

لوله های مقوایی سازه اصلی استفاده شده در این ساختمان است. این بنا شامل ۹۸ لوله مقوایی بزرگ است. این ساختمان تحمل وزن ۷۰۰ نفر به طور همزمان را دارد و عمر مفید آن ۵۰ سال پیش بینی شده است. لوله ها دارای پوشش سه لایه پلی اورتان ضد آب هستند. برخی از این لوله ها دارای یک لایه پلی کربنات شفاف هستند که در شب می درخشند.
این خانه مقوایی هفته قبل در زلاندنو رونمایی شد و حدود ۶ میلیون دلار قیمت گذاری شده است. این خانه توسط یک طراح ژاپنی به نام Shigeru Ban طراحی شده است. وی از سال ۱۹۸۶ بناهای متفاوتی را در همه جای دنیا طراحی کرده است. از این هنرمند خواسته شد که پس از سونامی و زلزله ژاپن، محل های اسکان اضطراری را در این کشور بسازد. این خانه مقوایی ضد زلزله است.

http://www.shasa.ir/newsdetail-161012-fa.html

معرفی فناوری بزرگ بعدی در خانه ها

159480 -۲۷ تیر ۱۳۹۲
پژوهشگران اخیرا یک فناوری را اختراع کرده اند که از آن با عنوان " فناوری بزرگ بعدی در خانه" یاد می کنند، این سیستم به کاربران خود این امکان را می دهد که اجسام عادی را چون یک پاکت نامه و یخچال را به تبلت تبدیل کنند.

پژوهشگران بریتانیایی فناوری جدیدی عرضه کرده اند که می تواند هرچیزی را به یک تبلت رایانه ای به سبک آی پد تبدیل کند.

این دو دانشجوی بریتانیایی فناوری را اختراع کرده اند که از آن با عنوان " فناوری بزرگ بعدی در خانه" یاد می کنند، این سیستم به کاربران خود این امکان را می دهد که اجسام عادی را چون یک پاکت نامه و یخچال را به تبلت تبدیل کنند.

آنها این فناوری را در نمایشگاه ویژه فناوری دانشجویان دکترا به نمایش گذاشتند. این نوع آوری توسط جان هاردی و کارل الیس 25 ساله از دانشگاه لنکستر ارائه شده است.

این سیستم از نرم افزاری به نام نمایشگرهای Ubi استفاده می کند که دربرگیرنده یک پروژکتور، یک دوربین عمقی و یک رایانه است تا صفحات لمسی تعاملی را در هرکجا و روی هرچیزی بسازد.

درحال حاضر این دستگاه یک نمونه اولیه است و تمام فناوری آن در یک جعبه بزرگ و حجیم قرار گرفته که باید مقابل اجسامی که قرار است به عنوان تبلت به کار رود قرار می گیرد.

این فناوری از پروژکتوری استفاده می کند تا تصویر یک آی پد، ساعت زنگ دار و یا هر دستگاه دیگری را روی یک شی منتقل کند. یک وب‌کم که پیکسلها را به رنگهای قرمز، سبز و آبی می بیند با ژرفای مورد نظر جزئیاتی را که فرد درحال انجام آن است و حرکات آن را به رایانه ارسال می کند.

این رایانه از یک نرم افزار برای دنبال کردن انگشتان کاربر استفاده می کند تا کارهای مورد نظر وی انجام شود، به این معنا که یک کاربر می تواند تخت خود را به یک دفتر کار با فناوری بالا تبدیل کند و کارهای روزمره خود را بدون این که مجبور باشد تخت را ترک کنند انجام دهد.

این دو دانشجو برای گسترش کار خود و عرضه آن به صورت تجاری که در حال حاضر مورد حمایت دانشگاه قرار دارد ابراز تمایل کرده و امیدوارند که با توسطه این طرح جعبه بزرگ خود را به اندازه یک تلفن هوشمند کاهش دهند.

در ویدئویی که این فناوری را نشان می دهد یک ساعت زنگ با لمس یک گوشه تخت خاموش می شود و سرتیتر اخبار سایت انتخابی در قسمت بالای سر تخت به نمایش در می آید.

هاردی گفت: زیبایی این بسته نرم افزاری این است که صفحه نمایشهای تعاملی سریع و ساده ای می سازد. درحالی که زندگی ما هر روز بیشتر دیجیتالی می شود، ما نیاز داریم که دنیای دیجیتال را با زندگی فیزیکی خود ترکیب کنیم.

وی اضافه کرد: تلفنهای داخل جیب و صفحه نمایشهای روی میز الزاما بهترین روش دیجیتالی نیستند چرا که آنها بسیار محدود کنده است. این دانشجوی دکترا اعتقاد دارد که این فناوری روزی به قدری کوچک می شود که داخل یک لامپ جای می گیرد.

http://www.shasa.ir/newsdetail-159480-fa.html

ساخت خانه قابل حمل و تمام بازیافت

159272 -۲۲ تیر ۱۳۹۲
یک گروه از دانشجویان خانه ای قابل حمل و تمام بازیافت خورشیدی را ساختند که همه انرژی و سیستم تهویه آن از طریق خورشید تامین می شود.

به گزارش پایگاه فناوری تی.جی.دیلی، یک تیم طراحی دانشجویی از دانشگاه فناوری سی.زچ (Czech) جمهوری چک در حال ساخت یک خانه تک اتاقی خورشیدی است. این خانه ای.آی.آر نام دارد و به گونه ای ساخته شده که قابل حمل و نقل و بازیافت است.
در ساخت این خانه اکثرا از تک ماده ها استفاده شده است و هنگام ساخت آن فاصله ای تعیین شده بین لایه های تشکیل دهنده این مواد حفظ می شود. گفتنی است یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده این خانه چوب روکش شده است که تولید زباله هنگام ساخت را به صفر می رساند و برای محیط زیست خطرساز نیست.
چندی پیش یک تیم دانشجویی نیز اقدام به طراحی خانه خورشیدی با قابلیت تغییر شکل شده بود. خانه تبدیلی خورشیدی یک طرح مفهومی است که از پنج بخش مدولار با قابلیت چرخش و تغییر شکل ساخته می شود.
امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ پنجره‌ها، استفاده حداکثر از نور خورشید در تمام طول روز و منظره متنوع برای ساکنان ازجمله ویژگی های این ساختمان است. دراین سازه شیشه‌های ترموکرومیک به کار رفته است که در واکنش به گرمای خورشید تغییر رنگ می‌دهند. همچنین دیوارهای سرامیکی در آن طراحی شده است که با افزایش درجه حرارات، عرق کرده و باعث خنک شدن محیط می شود.

http://www.shasa.ir/newsdetail-159272-fa.html

جایگزینی آسفالت با کفپوش‌های ‌ترافیکی

کف پوش‌های ‌ترافیکی انواع مختلفی داشته و از بسیاری جهات نسبت به آسفالت دارای مزیت هستند.

شاهین ظهوری، مدیرعامل شرکت ساختمانی، تولیدی و تحقیقاتی آپتوس ایران با اشاره به هزینه پایین و آلودگی اندک کف پوش‌های ‌ترافیکی نسبت به آسفالت گفت: در روسازی‌های ‌شهری استفاده از بتن، هزینه کمتر و آلودگی زیست محیطی کمتری نسبت به آسفالت دارد و این ماده می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب آسفالت انتخاب شود.
وی در خصوص انواع مختلف روسازی‌های ‌بتن گفت: روسازی بتنی در کشورهای مختلف به اشکال متنوعی قابل اجرا است و در ایران هم به دو صورت کف پوش‌های ‌ترافیکی و روسازی غلتکی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: کف پوش‌های ‌ترافیکی معمولا به همان شکل کف پوش‌های ‌غیر ترافیکی تولید می‌شوند، اما ضخامت بیشتر (8-10 cm) و قدرت بارپذیری بیشتری نسبت به کف پوش‌های ‌معمولی دارند.
ظهوری ضمن برشمردن مزیت‌های ‌کف پوش‌های ‌ترافیکی گفت: کف‌پوش‌های ‌ترافیکی بهترین جایگزین آسفالت بوده و در توسعه پایدار شهری نقش بسزایی خواهند داشت. از دیدگاه معماری؛ زیبایی، طرح‌های ‌هندسی متمایز، هماهنگی با مبلمان شهری (جداول) از مزیت‌های ‌این کف‌پوش‌ها است.
مدیرعامل شرکت آپتوس ایران افزود:از دیدگاه اقتصادی، قیمت مناسب این محصول نسبت به آسفالت و از نظر دوام نیز عمر بیشتر نسبت به روسازی آسفالتی، البته به شرط زیرسازی مناسب. همچنین به دلیل استفاده از مصالح در محل، ماندگاری محصول بیشتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: امکان جابه‌جایی قطعات در مواقع مورد نیاز بدون تخریب و جایگزینی مجدد کف‌پوش‌ها مانند تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های ‌شهری از جمله گاز، برق، آب و غیره نیز وجود دارد. وی با تاکید برپایین بودن سطح آلودگی زیست محیطی کف‌پوش‌های ‌ترافیکی گفت: استخوان‌بندی روسازی آسفالتی و بتنی، سنگدانه است. اما در آسفالت از قیر و مشتقات نفتی برای چسباندن سنگدانه‌ها استفاده می‌شود ولی در بتن از سیمان.