پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

رونمایی از خانه مقوایی ضد زلزله

161012 -۲۹ مرداد ۱۳۹۲
این خانه مقوایی به جای بنایی در زلاندنو ساخته شده است که در زلزله سال ۲۰۱۱ ویران شد.

لوله های مقوایی سازه اصلی استفاده شده در این ساختمان است. این بنا شامل ۹۸ لوله مقوایی بزرگ است. این ساختمان تحمل وزن ۷۰۰ نفر به طور همزمان را دارد و عمر مفید آن ۵۰ سال پیش بینی شده است. لوله ها دارای پوشش سه لایه پلی اورتان ضد آب هستند. برخی از این لوله ها دارای یک لایه پلی کربنات شفاف هستند که در شب می درخشند.
این خانه مقوایی هفته قبل در زلاندنو رونمایی شد و حدود ۶ میلیون دلار قیمت گذاری شده است. این خانه توسط یک طراح ژاپنی به نام Shigeru Ban طراحی شده است. وی از سال ۱۹۸۶ بناهای متفاوتی را در همه جای دنیا طراحی کرده است. از این هنرمند خواسته شد که پس از سونامی و زلزله ژاپن، محل های اسکان اضطراری را در این کشور بسازد. این خانه مقوایی ضد زلزله است. 

 

http://www.shasa.ir/newsdetail-161012-fa.html

معرفی فناوری بزرگ بعدی در خانه ها

159480 -۲۷ تیر ۱۳۹۲
پژوهشگران اخیرا یک فناوری را اختراع کرده اند که از آن با عنوان " فناوری بزرگ بعدی در خانه" یاد می کنند، این سیستم به کاربران خود این امکان را می دهد که اجسام عادی را چون یک پاکت نامه و یخچال را به تبلت تبدیل کنند.

پژوهشگران بریتانیایی فناوری جدیدی عرضه کرده اند که می تواند هرچیزی را به یک تبلت رایانه ای به سبک آی پد تبدیل کند.

این دو دانشجوی بریتانیایی فناوری را اختراع کرده اند که از آن با عنوان " فناوری بزرگ بعدی در خانه" یاد می کنند، این سیستم به کاربران خود این امکان را می دهد که اجسام عادی را چون یک پاکت نامه و یخچال را به تبلت تبدیل کنند.

آنها این فناوری را در نمایشگاه ویژه فناوری دانشجویان دکترا به نمایش گذاشتند. این نوع آوری توسط جان هاردی و کارل الیس 25 ساله از دانشگاه لنکستر ارائه شده است.

این سیستم از نرم افزاری به نام نمایشگرهای Ubi استفاده می کند که دربرگیرنده یک پروژکتور، یک دوربین عمقی و یک رایانه است تا صفحات لمسی تعاملی را در هرکجا و روی هرچیزی بسازد.

درحال حاضر این دستگاه یک نمونه اولیه است و تمام فناوری آن در یک جعبه بزرگ و حجیم قرار گرفته که باید مقابل اجسامی که قرار است به عنوان تبلت به کار رود قرار می گیرد.

این فناوری از پروژکتوری استفاده می کند تا تصویر یک آی پد، ساعت زنگ دار و یا هر دستگاه دیگری را روی یک شی منتقل کند. یک وب‌کم که پیکسلها را به رنگهای قرمز، سبز و آبی می بیند با ژرفای مورد نظر جزئیاتی را که فرد درحال انجام آن است و حرکات آن را به رایانه ارسال می کند.

این رایانه از یک نرم افزار برای دنبال کردن انگشتان کاربر استفاده می کند تا کارهای مورد نظر وی انجام شود، به این معنا که یک کاربر می تواند تخت خود را به یک دفتر کار با فناوری بالا تبدیل کند و کارهای روزمره خود را بدون این که مجبور باشد تخت را ترک کنند انجام دهد.

این دو دانشجو برای گسترش کار خود و عرضه آن به صورت تجاری که در حال حاضر مورد حمایت دانشگاه قرار دارد ابراز تمایل کرده و امیدوارند که با توسطه این طرح جعبه بزرگ خود را به اندازه یک تلفن هوشمند کاهش دهند.

در ویدئویی که این فناوری را نشان می دهد یک ساعت زنگ با لمس یک گوشه تخت خاموش می شود و سرتیتر اخبار سایت انتخابی در قسمت بالای سر تخت به نمایش در می آید.

هاردی گفت: زیبایی این بسته نرم افزاری این است که صفحه نمایشهای تعاملی سریع و ساده ای می سازد. درحالی که زندگی ما هر روز بیشتر دیجیتالی می شود، ما نیاز داریم که دنیای دیجیتال را با زندگی فیزیکی خود ترکیب کنیم.

وی اضافه کرد: تلفنهای داخل جیب و صفحه نمایشهای روی میز الزاما بهترین روش دیجیتالی نیستند چرا که آنها بسیار محدود کنده است. این دانشجوی دکترا اعتقاد دارد که این فناوری روزی به قدری کوچک می شود که داخل یک لامپ جای می گیرد. 

http://www.shasa.ir/newsdetail-159480-fa.html

ساخت خانه قابل حمل و تمام بازیافت

159272 -۲۲ تیر ۱۳۹۲
یک گروه از دانشجویان خانه ای قابل حمل و تمام بازیافت خورشیدی را ساختند که همه انرژی و سیستم تهویه آن از طریق خورشید تامین می شود.

به گزارش پایگاه فناوری تی.جی.دیلی، یک تیم طراحی دانشجویی از دانشگاه فناوری سی.زچ (Czech) جمهوری چک در حال ساخت یک خانه تک اتاقی خورشیدی است. این خانه ای.آی.آر نام دارد و به گونه ای ساخته شده که قابل حمل و نقل و بازیافت است.
در ساخت این خانه اکثرا از تک ماده ها استفاده شده است و هنگام ساخت آن فاصله ای تعیین شده بین لایه های تشکیل دهنده این مواد حفظ می شود. گفتنی است یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده این خانه چوب روکش شده است که تولید زباله هنگام ساخت را به صفر می رساند و برای محیط زیست خطرساز نیست.
چندی پیش یک تیم دانشجویی نیز اقدام به طراحی خانه خورشیدی با قابلیت تغییر شکل شده بود. خانه تبدیلی خورشیدی یک طرح مفهومی است که از پنج بخش مدولار با قابلیت چرخش و تغییر شکل ساخته می شود.
امکان چرخش ۳۶۰ درجه‌ پنجره‌ها، استفاده حداکثر از نور خورشید در تمام طول روز و منظره متنوع برای ساکنان ازجمله ویژگی های این ساختمان است. دراین سازه شیشه‌های ترموکرومیک به کار رفته است که در واکنش به گرمای خورشید تغییر رنگ می‌دهند. همچنین دیوارهای سرامیکی در آن طراحی شده است که با افزایش درجه حرارات، عرق کرده و باعث خنک شدن محیط می شود. 

http://www.shasa.ir/newsdetail-159272-fa.html

جایگزینی آسفالت با کفپوش‌های ‌ترافیکی

کف پوش‌های ‌ترافیکی انواع مختلفی داشته و از بسیاری جهات نسبت به آسفالت دارای مزیت هستند.


شاهین ظهوری، مدیرعامل شرکت ساختمانی، تولیدی و تحقیقاتی آپتوس ایران با اشاره به هزینه پایین و آلودگی اندک کف پوش‌های ‌ترافیکی نسبت به آسفالت گفت: در روسازی‌های ‌شهری استفاده از بتن، هزینه کمتر و آلودگی زیست محیطی کمتری نسبت به آسفالت دارد و این ماده می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب آسفالت انتخاب شود.
وی در خصوص انواع مختلف روسازی‌های ‌بتن گفت: روسازی بتنی در کشورهای مختلف به اشکال متنوعی قابل اجرا است و در ایران هم به دو صورت کف پوش‌های ‌ترافیکی و روسازی غلتکی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: کف پوش‌های ‌ترافیکی معمولا به همان شکل کف پوش‌های ‌غیر ترافیکی تولید می‌شوند، اما ضخامت بیشتر (8-10 cm) و قدرت بارپذیری بیشتری نسبت به کف پوش‌های ‌معمولی دارند.
ظهوری ضمن برشمردن مزیت‌های ‌کف پوش‌های ‌ترافیکی گفت: کف‌پوش‌های ‌ترافیکی بهترین جایگزین آسفالت بوده و در توسعه پایدار شهری نقش بسزایی خواهند داشت. از دیدگاه معماری؛ زیبایی، طرح‌های ‌هندسی متمایز، هماهنگی با مبلمان شهری (جداول) از مزیت‌های ‌این کف‌پوش‌ها است.
مدیرعامل شرکت آپتوس ایران افزود:از دیدگاه اقتصادی، قیمت مناسب این محصول نسبت به آسفالت و از نظر دوام نیز عمر بیشتر نسبت به روسازی آسفالتی، البته به شرط زیرسازی مناسب. همچنین به دلیل استفاده از مصالح در محل، ماندگاری محصول بیشتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: امکان جابه‌جایی قطعات در مواقع مورد نیاز بدون تخریب و جایگزینی مجدد کف‌پوش‌ها مانند تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های ‌شهری از جمله گاز، برق، آب و غیره نیز وجود دارد. وی با تاکید برپایین بودن سطح آلودگی زیست محیطی کف‌پوش‌های ‌ترافیکی گفت: استخوان‌بندی روسازی آسفالتی و بتنی، سنگدانه است. اما در آسفالت از قیر و مشتقات نفتی برای چسباندن سنگدانه‌ها استفاده می‌شود ولی در بتن از سیمان.