|
|
|
شاهین ظهوری، مدیرعامل شرکت ساختمانی، تولیدی و
تحقیقاتی آپتوس ایران با اشاره به هزینه پایین و آلودگی اندک کف پوشهای ترافیکی
نسبت به آسفالت گفت: در روسازیهای شهری استفاده از بتن، هزینه کمتر و آلودگی زیست
محیطی کمتری نسبت به آسفالت دارد و این ماده میتواند به عنوان جایگزین مناسب
آسفالت انتخاب شود.
وی در خصوص انواع مختلف روسازیهای بتن گفت: روسازی بتنی در
کشورهای مختلف به اشکال متنوعی قابل اجرا است و در ایران هم به دو صورت کف پوشهای
ترافیکی و روسازی غلتکی انجام میشود.
وی ادامه داد: کف پوشهای ترافیکی
معمولا به همان شکل کف پوشهای غیر ترافیکی تولید میشوند، اما ضخامت بیشتر (8-10
cm) و قدرت بارپذیری بیشتری نسبت به کف پوشهای معمولی دارند.
ظهوری ضمن
برشمردن مزیتهای کف پوشهای ترافیکی گفت: کفپوشهای ترافیکی بهترین جایگزین
آسفالت بوده و در توسعه پایدار شهری نقش بسزایی خواهند داشت. از دیدگاه معماری؛
زیبایی، طرحهای هندسی متمایز، هماهنگی با مبلمان شهری (جداول) از مزیتهای این
کفپوشها است.
مدیرعامل شرکت آپتوس ایران افزود:از دیدگاه اقتصادی، قیمت مناسب
این محصول نسبت به آسفالت و از نظر دوام نیز عمر بیشتر نسبت به روسازی آسفالتی،
البته به شرط زیرسازی مناسب. همچنین به دلیل استفاده از مصالح در محل، ماندگاری
محصول بیشتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: امکان جابهجایی قطعات در مواقع مورد نیاز
بدون تخریب و جایگزینی مجدد کفپوشها مانند تعمیر و نگهداری زیرساختهای شهری از
جمله گاز، برق، آب و غیره نیز وجود دارد. وی با تاکید برپایین بودن سطح آلودگی زیست
محیطی کفپوشهای ترافیکی گفت: استخوانبندی روسازی آسفالتی و بتنی، سنگدانه است.
اما در آسفالت از قیر و مشتقات نفتی برای چسباندن سنگدانهها استفاده میشود ولی در
بتن از سیمان.