پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

سقوط رتبه جهانی ایران در محیط زیست

سقوط رتبه ایران در محیط زیست و تبدیل جاذبه های گردشگری، از جمله دغدغه های یک کارشناس محیط زیست بود که در مراسم تقدیر از فعالان طبیعت گردی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالان طبیعت گردی در آخرین روز از نمایشگاه تجهیزات و وسایل سفر در طبیعت شب گذشته در سالن اجتماعات پارک پردیسان تجلیل شدند.

در این مراسم درویش کارشناس محیط زیست با ارائه تصاویری از وضعیت محیط زیست در مناطق گردشگری خواستار آموزش گردشگران در هنگام حضور در طبیعت شد و گفت: تصاویری که از سد لتیان و کرج در چند روز گذشته گرفته شده نشان می دهد که این جاذبه های گردشگری به زباله دانی تبدیل شده است. متاسفانه این مشکل یک منطقه خاص نیست بلکه در مناطق تالابی نیز وضعیت به همین صورت است و با بحران انباشت زباله مواجه شده ایم که ما را به سمت داشتن قاره کثیف سوق می دهد.

وی گفت: در مناطق حفاظت شده دنا با 100 هزار هکتار درخت و پوشش گیاهی به منظور انتقال گاز عسلویه ، 30 هزار درخت را قطع کرده ایم. بعد از آن کارفرما متوجه شد که مسیر را اشتباه رفته در حالی که در چین پل و جاده می سازند بدون اینکه یک درخت قطع شود.

این فعال محیط زیست بیان کرد: سد کریت در نزدیکی طبس سال 80 به بهره برداری رسید این سد در کنار سد تاریخی و 700 ساله کریت ساخته شد. میلیاردها تومان اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته شد اما اکنون پس از 10 سال هیچ استفاده ای از آن نمی شود و همان سد تاریخی کریت را نیز کور کرده و رها کرده ایم.

وی بیان کرد: رتبه ما از نظر محیط زیستی در سالهای گذشته در سطح جهان سقوط کرده است به این دلیل که منابع طبیعی و محیط زیست به رغم دغدغه ها نتوانسته است حفاظت از محیط زیست را به لایحه های تصمیم گیری کشوری منتقل کند.

در ادامه این مراسم رحیم پور رئیس پژوهشکده گردشگری نیز گفت: در برخی از شهرهای کشورهای خارجی از تقدس اعتقادات مذهبی برای حفظ محیط زیست استفاده می کنند. در گذشته نیز تقدس گرایی به حفظ محیط زیست کمک می کرده است. به عنوان مثال زمانی که کودک بودیم مادرمان به ما می گفت پرنده ها و قمری ها را اذیت نکنید چرا که آنها باعث می شوند تا با نوک خود آب آورده و آتش جهنم را خاموش کنند این ذهنیت همیشه برای یک کودک باقی می ماند و باعث می شود پرندگان را اذیت و آزار نکنند.

وی بیان کرد: در پژوهشکده گردشگری با مجوز وزارت علوم طرحهای مطالعاتی و پژوهشی میراث طبیعی را مورد بررسی قرار می دهیم.

در ادامه این مراسم از برخی از فعالان طبیعت گردی تقدیر شد.

محمد حسین ایمانی خوش خو به عنوان رئیس اولین دانشکده علوم گردشگری در ایران حمزه زاده مدیر هتلهای پارس به دلیل استاندارد کردن هتلها، ایران پور دبیر اتحادیه هتلداران کشور به دلیل استفاده از انرژیهای خورشیدی در مراکز اقامتی، پورفرج رئیس جامعه تورگردانان، سمیعی دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی، تجلی معاون گردشگری کرمان، نظام دوست رئیس انجمن غارنوردان ایران، میری از اقامتگاه بوم گردی پاسارگاد، محرابی از انجمن رفکینگ و جمعی از خبرنگاران خبرگزاریها و مطبوعات از جمله تقدیر شدگان در این مراسم بودند.

نخستین دانشکده فناوری‌های محیط زیستی کشور در اصفهان تاسیس می‌شود

اصفهان – خبرگزاری مهر: با امضا تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان محیط زیست کشور، استانداری و شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نخستین دانشکده فناوری‌های نوین محیط زیستی کشور در اصفهان تاسیس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه سه جانبه برای ایجاد نخستین دانشکده فناوری‌های محیط زیستی کشور در اصفهان با حضور محمد جواد محمدی زاده معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور، علیرضا ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان و محمد مسعود سمیعی نژاد مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان امضا شد.

دانشکده فناوری‌های نوین محیط زیستی با مشخصات و ضوابطی که از سوی دانشگاه محیط زیست تعیین می‌شود و پس از تعیین وزارت علوم در مجاورت شرکت فولاد مبارکه در زمینی به مساحت 250 هزار متر مربع و زیر بنایی در حدود 31 هزار متر مربع احداث خواهد شد.

ارتقای سطح دانش و مهارت‌های زیست محیطی و تربیت نیروی انسانی نیاز واحدهای محیط زیست مراکز صنعتی به منظور ایجاد زمینه‌های علمی و تخصصی لازم برای کنترل و پالایش و حذف آلودگی‌های این مراکز از اهداف اصلی تاسیس این دانشکده است.

بخشی از مراحل ساخت و تجهیز دانشکده که شامل سازه‌های بتنی مربوط به سالن تحقیقات، آزمایشگاه و فضای اداری و تاسیساتی است آماده شده و از سال تحصیلی 93-92پذیرش دانشجو خواهد داشت.

فولاد مبارکه برای احداث خط متروی مبارکه آماده همکاری است

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه تاکنون 200 میلیارد ریال اعتبار برای شروع خط متروی مبارکه اختصاص دادیم، گفت: این مجتمع برای سرعت بخشیدن به اجرای این پروژه، آماده هر گونه همکاری است.

مسعود سمیعی نژاد در جلسه بررسی مشکلات مترو شهرستان مبارکه با بیان اینکه 27 کیلومتر خط مترو در فاصله شهر جدید علامه مجلسی تا فولاد مبارکه قرار دارد، افزود: صدور دستور قاطع برای احداث سریع‌تر این خط مترو ضروری است.

وی پیشنهاد کرد که در طول مسیر این خط و در هر جایی که مشکل اجرایی وجود نداشته باشد، کار آن سریع‌تر شروع شود.

مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت:با اجرای طرح‌های توسعه و در حال ساخت این مجتمع عظیم صنعتی، افراد شاغل در این شرکت تا دو سال آینده به بیش از 40 هزار نفر می‌رسد.

وی افزود:یکی از مشکلات اساسی این مجتمع در سال‌های آینده،عدم وجود زیرساخت‌های مناسب این شهرستان در رابطه با افزایش جمعیت کارکنان است.

سمیعی نژاد با بیان اینکه با راه اندازی طرح‌های توسعه فولاد در سال‌های آینده شاهد افزایش تردد اتوبوس‌های این شرکت خواهیم بود، تصریح کرد: در صورتی که زیر ساخت های لازم در این شهرستان به طور متوازن و هماهنگ پیش نرود در آینده این شرکت با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

به گزارش مهر، خط مترو اصفهان - مبارکه به طول 52 کیلومتر و با هفت ایستگاه از شهر جدید علامه مجلسی، مجتمع فولاد مبارکه، اسماعیل ترخان، زیباشهر، پلی اکریل(دهسرخ)، بهارستان عبور می‌کند

90 محیط زیستی از سیما پخش می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه به زودی تفاهم نامه‌ای با صدا و سیما برای پرداختن به مسائل محیط زیست امضا می‌کنیم گفت: تولید برنامه‌ای در شبکه سوم سیما با عنوان 90 محیط زیست قطعی شده که امیدواریم بزودی این برنامه پخش شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد محمدی‌زاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه برای ایجاد نخستین دانشکده فناوری‌های ‌نوین محیط زیستی کشور در استان اصفهان که با حضور استاندار اصفهان و مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان برگزار شد افزود: با گروه سلامت رسانه ملی نیز مذاکراتی در خصوص تغییر عنوان این برنامه به گروه سلامت و محیط زیست صورت گرفته و در حال حاضر برنامه رادیویی سلامت محیط زیست فعال شده و برنامه تلویزیونی آن نیز به صورت آزمایشی در دست اجراست.

محمدی‌زاده گفت:‌ اگر اعلام کردیم سال 91 سال فرهنگسازی محیط زیست برای این سازمان است شاهد رخ دادن اتفاقات مثبتی نیز در این زمینه‌ها بودیم و علاوه بر آنکه اهداف و وظایف سازمان به قوت خود باقی است مباحث آموزشی و فرهنگ سازی محیط زیست نیز به آن اضافه می‌شود.

در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه بین سازمان محیط زیست کشور در استان اصفهان با حضور محمدجواد محمدی‌زاده رییس سازمان محیط زیست، محمد مسعود سمیعی نژاد، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان امضا شد.

پیشرفته‌ترین تکنولوژی بازیافت در تهران

همزمان با ساخت کارخانه بازیافت در منطقه 11، پیشرفته ترین تکنولوژی روز در این کارخانه نصب می‌شود.
به گزارش ConsBank، محمد صادق ملارضا رییس اداره بازیافت شهرداری منطقه 11 با اعلام خبر ساخت کارخانه بازیافت در این منطقه گفت: این کارخانه مجهز به آخرین دستگاه های روز بازیافت در خط تفکیک، پردازش، بسته بندی و حمل با رعایت کلیه مسائل بهداشتی و زیست محیطی است.
وی افزود: گنجایش روزانه 30 تن تفکیک، پردازش، بسته بندی و حمل تمامی  پسماندهای خشک با ارزش از دیگر ویژگی‌های کارخانه بازیافت است.
وی در خصوص امکانات در نظر گرفته شده برای این کارخانه اظهار داشت: کارخانه بازیافت منطقه 11 دارای ساختمان باسکول، ساختمان اسکان کارگری، نمایشگاه، سالن تفکیک، سالن پردازش، سالن باسکول، سیستم های حفاظتی، گرمایشی و سرمایشی و سایر تأسیسات با بهترین فناوری های روز دنیا است.
ملارضا خاطر نشان کرد: هزینه های تملک این کارخانه سه میلیارد تومان و هزینه های ساخت آن دو میلیارد تومان برآورد شده است که هم اکنون  در متراژ 2000 متر در خیابان کارگر جنوبی، میدان رازی در دست ساخت است.

تولید آجرهای پلاستیکی بازیافتی دوستدار محیط زیست ویژه ساختمان سا

شرکت Ecomat Research Ltd آجرهای ساخته شده از بازیافت مواد پلاستیکی را برای ساختمان سازی تولید و عرضه کرد.

به گزارش سایت خبری پپنا به نقل از کورییره دلا سرا، Ecomat Research Ltd صاحب امتیاز جهانی این آجرها است که شبیه به مهره های پلاستیکی اسباب بازی "لگو" هستند. این آجرها که کاملا از بازیافت مواد پلاستیکی تولید شده اند Mat Tek نام دارند و می تواند با تیر آهن های معمولی به راحتی متصل شوند. دیوارهای ساخته شده از این آجرهای پلاستیکی مزایای بسیاری دارند که از مهمترین آنها می توان به خاصیت فوق ضد زلزله ای، سبکی وزن، مقاومت بالا در برابر آتش و پایین ترین ضریب انتقال صدا اشاره کرد.
Ecomat Research Ltd
اولین تولیدکننده و ارائه دهنده جهانی ساختمانهای دوستدار محیط زیست ساخته شده با پلاستیکهای بازیافتی است.  مشتریان این آجرهای پلاستیکی، شرکت های خصوصی و تولیدکنندگان نسل جدید ساختمان های زیستی هستند. این شرکت در سال 2008 در لندن تاسیس شد. کارخانه این شرکت در "برگامو" ایتالیا توان تولید سالانه 45 هزار مترمکعب آجر پلاستیکی را دارد.

منبع: سایت ایران پلاست 

اختراع مصالح بازیافتی جایگزین سیمان با استفاده از نخاله های ساخت

زباله های زیست محیطی تجزیه ناپذیر ازجمله ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و نخاله های ساختمانی یکی از مهمترین دغدغه های دوستداران محیط زیست است که دراین طرح توانسته ایم مصالحی تولید کنیم که علاوه بر مزیت های مصالح سیمانی، بعد از پایان یافتن عمر مفید قابلیت بازیافت را دارا باشد. عضو بنیان حمایت از نخبگان کشور به تغییر مواد تشکیل دهنده این مصالح با هدف تبدیل آن به مواد مفید و قابل استفاده اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح براساس تغییر پیوند صورت گرفته و تمام مراحل حرارت براساس بازه ای از دما بوده که در آن تغییر پیوند انجام می گیرد. فروغی با تأکید بر اینکه این طرح نمونه مشابه نداشته تصریح کرد: سبک بودن، مقاومت بالا به علت عدم تخریب پیوند، عدم سولفاته شدن و خوردگی و استفاده به عنوان نمای ساختمان از دیگر مزایای این طرح می باشد. مسئول کمیته تحقیق و توسعه حوزه مشاوران جوان بهزیستی استان کرمان افزود: کلیه وسایل مورد نیاز فضای سبز ازجمله میز صندلی نیمکت مجسمه سنگ فرش و... که با سیمان ساخته شده را می توان از این مصالح ساخت. عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر از استقبال چندین شرکت ایرانی و خارجی ازجمله کانادا، عراق و... از این طرح خبر داد.گفتنی است این طرح موفق به دریافت گواهی نامه ثبت اختراع به شماره 56910 از اداره کل ثبت
شرکت ها و مالکیت های صنعتی گردیده است.


خودکارقابل بازیافت

شرکت DBA قصد دارد جایگزینی قابل قبول برای توده خودکارهای دور ریختنی و سمی که روزانه مورد استفاده افراد مختلف قرار می گیرد تولید کند. ابزاری که نه تنها خوب می نویسد و ظاهری خوشایند دارد بلکه تنها خودکار جهان خواهد بود که 98 درصد قابل تجزیه زیستی است. خودکارها، امروزه از ترکیبی از مواد مختلف ساخته می شوند. مواد پلاستیکی مانند نایلون، پلی استر و پلی پروپیلن، فلز و دیگر مواد شیمیایی که برای بازیافت و یا تجزیه به هیچ وجه مناسب نبوده و برای چندین هزار سال به بقای خود ادامه می دهند. در عین حال جوهرهای به کار گرفته شده در این خودکارها معمولاپایه ای روغنی داشته و حاوی مواد سمی هستند که برای محیط زیست و انسان ها زیان بارند. خودکارهای جدیدی که گفته می شود 98 درصد قابل تجزیه هستند از پلاستیک های زیستی به دست آمده از سیب زمینی ساخته شده اند و جوهر این خودکارها نیز از فیبرهای تجزیه پذیر زیستی تولید شده است. بدنه این خودکار 100 درصد قابل بازیافت بوده و با ساختاری ویژه به منظور افزایش گنجایش بسته بندی از میزان هزینه های مالی و زیست محیطی حمل و نقل خواهد کاست. نکته جالب دیگر درباره این خودکار، کارخانه تولید کننده آن است، زیرا این کارخانه یکی از مستقل ترین کارخانه ها در زمینه انرژی است و با وجود اینکه از استاندارد زیست محیطی 14001 ISO فراتر نیز رفته است به سرعت در حال حرکت کردن در مسیر قطع کامل انتشار کربن در محیط زیست است. انرژی این کارخانه به واسطه توربین های بادی تامین شده و دیگر تجهیزات کارخانه نیز تا بیشترین حد ممکن از منابع طبیعی انرژی بهره برده اند. تنها بخش غیر قابل بازیافت این محصول نوک تیز خودکار است که باید به صورت جداگانه از بدنه آن جدا شده و معدوم شوند. در عین حال بازیافت 98 درصد باقی مانده این محصول نیز باید در ساختمان های مجهز و نه در فضای باز و طبیعی انجام گیرد .

برگ گیاهان آپارتمانی را نوازش کنید تا صدای تلویزیون بیشتر شود!

ممکن است به زودی،‌ گیاهان آپارتمانی جای کنترل‌های پلاستیکی و صفحه کلیدهای اضافی را بگیرند.


کافی است گیاه خود را به شکل خاصی نوازش کنید تا صدای تلویزیون بلندتر شود یا دمای خانه خنک‌تر. حتی می‌توانید آن را وارد بازی خود کنید!

بسیاری از مردم در خانه‌های خود از انواع و اقسام گیاهان نگهداری می‌کنند. برخی، به غیر از رسیدگی به گیاهان خود،‌ دوست دارند با آن‌ها صحبت هم بکنند.

اما اگر به شما بگویند که می‌توانید با لمس گیاه خود، ‌ابزار‌های الکترونیکی خانه را روشن یا خاموش کنید، چه فکر می‌کنید؟ در واقع شاید این امکان چندان هم دور نباشد.

به گزارش دیسکاوری، یکی از پروژه‌هایی که همین هفته در کنفرانس سیگ‌گراف در لس‌آنجلس معرفی شده، به کاربران این امکان را می‌دهد که با لمس گیاهان خود به شیوه‌های مختلف، ابزارهای الکترونیکی خانه خود را کنترل کنند. شاید از این راه بتوانیم گیاهان آپارتمانی خود را بهتر هم بشناسیم!

این سیستم که بوتانیکس اینتراکتیکس نامیده شده،‌ در واقع زاییده فکر گروهی از متخصصین رسانه دیجیتال است که توسط ایوان پوپیرف، از محققین تحقیقات دیزنی در پیتزبورگ، سرپرستی می‌شود.

پوپیرف و همکارانش در پی یافتن راهی برای تعامل با گیاهان بودند و حتی در پروژه خود به آن‌ها صدا هم داده بودند. شما هیچ‌وقت دوست نداشته‌اید صدای گیاهاتان را بشنوید و وقتی با آن صحبت می‌کنید، ‌جوابی بشنوید؟ هیجان‌انگیز است، نه؟

بوتانیکس اینتراکتیکس یک صفحه لمسی تعاملی معمولی نیست. در این سیستم، ‌یک الکترود که به سیم خاصی متصل است، در خاک قرار داده می‌شود و در طول گیاه امتداد می‌یابد.

این سیستم باعث می‌شود که حالت‌های بدنی خاص کاربران به وسیله گیاه تشخیص داده شوند و نقشه‌ای روی رایانه از آن‌ها تهیه شود. متخصصین می‌گویند که این سیستم به هیچ‌عنوان به گیاه صدمه‌ای نمی‌زند.

این مجموعه در واقع از فناوری‌ای می‌آید که در مرکز تحقیقات دیزنی ساخته شده و به گفته جیسون هینتز لیوپیز، تهیه‌کننده این مطالعه، امکان تشخیص لمس و حالت بدنی را از طریق هر ماده رسانایی فراهم می‌کند.

سیمی که در طول گیاه امتداد دارد، از تکنیکی به نام لامسه خازنی با بسامد متغیر (Swept Frequency Capacitive Sensing) استفاده می‌کند و از این طریق،‌ گیاه می‌تواند اغلب حالت‌های پیچیده مانند مالیدن دست‌ها به هم و میزان‌های متنوعی از فشار را تشخیص بدهد.

با این سیستم،‌ گیاهان به طور ناگهانی از گیاه بودن صرف خارج می‌شوند و دیگر فقط یک گیاه نیستند. از آن‌ها می‌توان به عنوان کنترل از راه دور برای تغییر کانال تلویزیون یا افزایش صدای تلویزیون استفاده کرد.

همچنین می‌توانید تنها با تکان دادن دست خود روی گیاه، میزان دمای اتاق را تنظیم کنید. لذتی که می‌توان از برقراری ارتباط با گیاه بدین طریق برد، پایانی ندارد و گزینه‌های فراوانی می‌توان بدان افزود. حتی می‌توانید گیاهتان را وارد یک بازی کنید.

وقتی بتوانید همه گیاهان آپارتمانی‌تان را به این سیستم مجهز کنید،‌ شاید برای همیشه از شر کنترل‌های پلاستیکی و انواع صفحه‌کلیدها راحت شوید و فقط با لمس گیاه‌های سبزتان، ابزار الکترونیکی خانه را هر طور می‌خواهید کنترل کنید. فقط مراقب باشید این سیستم را با کاکتوس‌ها امتحان نکنید!

استاد ایرانی دانشگاه واشنگتن موفق به تولید برق از درختان شد

به گزارش خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس تحقیق جدیدی که در نشریه موسسه مهندسان برق و الکترونیک (The IEEE Transactions on Nanotechnology) به چاپ رسیده، می‌توان از درختان انرژی الکتریکی گرفت که هر چند میزان آن اندک است، اما تولید آن در مقادیر زیاد و قابل توجه امکان پذیر است.
پرویز درباره این دستاورد جدید می‌گوید:‌ تا جایی که ما می دانیم این اولین پژوهشی است که طی آن محققان موفق شده‌اند با چسباندن الکترودها به داخل یک درخت به طور کامل از آن برق به دست بیاورند.
محققان دانشگاه
MIT در پژوهشی که سال گذشته انجام شد، دریافتند زمانی که یک الکترود در درون گیاه قرار گیرد و الکترود دیگر در خاک اطراف آن جاسازی شود، انرژی با ولتاژ بالای 200 میلی ولت از گیاهان قابل دستیابی است.
این محققان از آن زمان شرکتی را راه‌اندازی کردند، که حسگرهای جنگلی در تعداد انبوه برای استخراج این منبع انرژی الکتریکی جدید تولید کند .
مهندس بابک پرویز و تیم تحقیقاتی وی در دانشگاه واشنگتن هم در جست‌وجوی یک تحقیق آکادمیک در حوزه استفاده از برق درختان به وسیله ساخت مدارهایی برای بیرون کشیدن این انرژی بودند.
آنها برای نخستین بار موفق شدند یک مدار الکتریکی را تنها با استفاده از برق درخت به کار بیاندازند.
این محققان وسیله ای موسوم به «مبدل تقویتی» ابداع کرده‌اند که می‌تواند با همین اندک برق موجود در درخت به کار بیافتد. این وسیله ولتاژ پایین را دریافت کرده و آن را برای تولید برق و خروجی بیشتر ذخیره می‌کند. برای مثال این دستگاه اگر حداقل 20 میلی ولت ورودی برق داشته باشد، خروجی آن 1/1 ولت خواهد بود که می‌تواند حسگرهای با مصرف پایین را به کار بیاندازد.
به گزارش ایسنا، مهندس بابک پرویز تصریح کرد: هر چند ابزار الکتریکی معمولی با این نوع ولتاژ و جریان برق ضعیف حاصل از درختان که ما به آن دست یافته ایم، قابل کار کردن نیستند، اما این میزان برق برای ابزار در مقیاس‌های نانو قابل بهره‌برداری و سودمند است.
وی خاطر نشان کرد: با به بازار آمدن نسل‌های جدید فن‌آوری‌ها تصور می‌کنم، ضرورت دارد که به گذشته باز گردیم تا دریابیم در زمینه‌ تولید منابع انرژی چه سیستم های کارآمد و چه تکنیک‌هایی ناکارآمد بوده‌اند.
مهندس پرویز تاکید کرد: پدیده تهیه برق از درخت کاملا متفاوت از آزمایشات معمولی است که با سیب زمینی یا لیمو انجام شده است.
وی یادآور شد: هنوز دقیق معلوم نیست که این ولتاژها از کجا می‌آیند، اما به نظر می‌رسد، برخی از سیگنال‌دهی‌ها در درختان شبیه به فرایند‌هایی هستند که در بدن انسان اتفاق می‌افتد، اما سرعت آن پایین تر است.
پرویز که برق درختان را جایگزین انرژی خورشیدی برای بسیاری از کاربردها نمی داند، ادامه داد: من مشتاق هستم که نتایج این تحقیق را برای بررسی نحوه عملکرد درخت‌ها در این زمینه آزمایش و بررسی کنم.