پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

باتری کاغذی ...

باتری های کاغذی شکل قابل انعطاف در آینده نه چندان دور می توانند نسل جدیدی از باتری هایی که برای تامین نیروی ابزار آلات کوچک به کار می روند را به وجود آورند و این تحولی شگرف در زمینه انرژی است.
این باتری های کاغذی ، کمی از تمبر پاکتهای نامه بزرگتر است و نیرویی حدود ۲.۳ ولت تولید می کند که برای روشن کردن چراغهای کوچک کافی است.
اغراق نیست که این باتری ها پیش زمینه ای است برای این که در آینده نزدیک به کمک یک برگ از این کاغذها بتوان نیروی حرکتی یک روز ماشینی را تامین کرد. پروفسور رابرت لینهارت از انجمن دانشکده صنعتی ری انسیلر (institute rensselaer polytechnic) از محققان این پروژه می گوید: این باتری کاغذی ، نگاه اجمالی برای ذخیره زیاد انرژی در آینده است.
همچنین تیم تحقیقاتی اعتقاد دارد، این کاغذ دید چند بعدی دارد برای این که مانند خازنهای متداول امروزی رایج می شود و می تواند ۲ برابر این ذخیره کننده های انرژی که در هر زمان ممکن به طور سریع بالاترین قدرت را بدهند و سریع انرژی را تخلیه کنند.
یکی از مزایای این نوع باتری ها نسبت به باتری های متداول کنونی یکپارچگی آنهاست زیرا با توجه به جداگانه بودن ، محتویات باتری های معمولی سبب پایین رفتن بازده این نوع باتری ها می شود. وی می گوید: اگر نگاهی به گذشته بیندازیم ، به طور مثال تلویزیون های تیوبی را مدنظر قرار دهیم ، می بینیم که زمان برای روشن شدن و راه اندازی با توجه به ناکارآمد بودن اجزای آنها در این نوع تلویزیون ها ، در صورتی که این مشکلات در سیستم های یکپارچه وجود ندارد و دلیلش این است که وقتی شما انرژی را از یک قسمت به قسمت دیگر منتقل می کنید ، انرژی از دست می دهید اما در سیستم یکپارچه ، این تلفات انرژی به حداقل می رسد.
باتری ها از نانو تیوب های کربنی که هر کدام یک میلیونیم سانتی متر ضخامت دارند ، تشکیل شده است که هر کدام نقش یک الکترود را بازی می کند. این نانو تیوب ها در برگه هایی که در مواد یونی الکترونی خیسانده شده اند، سبب ایجاد جریان الکتریسیته در این برگه ها می شود. به گفته پروفسور لینهارت ، حتی در مواردی که انرژی خروجی کم می شود ، می توان براحتی این انرژی خروجی را افزایش داد. اگر ما ۵۰۰ تا از این برگه ها را روی هم به شکل یک بسته کاغذ قرار دهیم ، ولتاژ خروجی ۵۰۰ برابر می شود ، بعکس اگر این برگه های کاغذ را ۲ قسمت بکنیم این انرژی هم نصف می شود بنابراین براحتی می توان مقدار قدرت و ولتاژ را تنظیم کنیم.
پروفسور لینهارت می گوید: ورود این باتری ها برای ورود به بازارهای جهانی هنوز راه زود است و تدبیر این است که بتوان آن را به صورت تجاری درآورد اما امروزه اگر بخواهیم ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی یک ماشین را به وسیله این باتری های کاغذی تامین کنیم ، این اندازه بسیار بزرگ می شود؛ زیرا نانوتیوب های کربنی بسیار گرانند و باتری هایی که مورد نیاز خودرو است ، آنقدر گران و بزرگ است که اصلا قابل صرفه نیست.
باتری های کاغذی دوستدار محیط زیست هستند و لینهارت اعتقاد دارد امروزه دنیا به سمت انرژی های نویی است که به طرف انرژی های دوستدار طبیعت می روند.
منبع: تهران امروز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد