پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

طرح جامع بازیافت نخاله های ساختمانی ...

بنابراین گزارش، دکتر سیدمحمد فاطمی عقدا، معاون وزیر مسکن و رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، در گفت وگو با دنیای اقتصاد پیرامون لزوم تهیه این طرح گفت: در تهران روزانه بیش از 40هزار تن آوار ساختمانی در محل های دفن آوارها تولید می شود که نیازمند مدیریت است.
وی گفت: این آوارها ممکن است از تخریب جزیی یا کلی بنا و فعالیت های عمرانی دیگر مانند کانال کشی، گودبرداری و... تولید شوند، اما آوارهای فعالیت های عمرانی هم دارای حجم بیشتری است و هم بازیافت آنها راحت تر است.
وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست می توان با فرآوری آوارهای ساختمانی و با رعایت معیارهای فنی مرتبط به عنوان سنگدانه یا جایگزین قسمتی از آن در ساخت بتن، فرآورده های بتنی، بتن آسفالتی و عملیاتی مانند تسطیح، محوطه سازی و... بهره برد.
وی یادآور شد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اجرای چندین پروژه تحقیقاتی در سالیان گذشته، طرح مدیریت کاهش آوارهای ساختمانی را تهیه کرده است که هم به مقوله ساخت و تخریب و هم بازیافت توجه کرده است.
دکتر حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز در این باره به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه تعداد زیادی از ساختمان ها در شهر تهران در حال تخریب و نوسازی است، با تهیه و ابلاغ طرح جامع نخاله های ساختمانی می توان از این مصالح بخشی را به طور مستقیم و بخشی را به صورت بازیافت شده، مورد استفاده قرار داد.
همچنین آن بخشی از آوارهای ساختمانی هم که قابل استفاده نیست باید در مناطقی دفن شود که مشکلات زیست محیطی برای ساکنان آن مناطق نداشته باشد.
وی با اشاره به ارائه طرحی در این رابطه از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر گفت: این طرح با همکاری کارشناسان مرکز تحقیقات و اعضای کمیسیون عمران در حال بررسی است تا پس از تکمیل و اتفاق نظر بر روی محورهای آن این طرح با قید یک فوریت در صحن علنی شورا مطرح شود.
وی با بیان اینکه تاکنون چنین طرحی در سطح کشور تهیه نشده، اظهار کرد: تهیه و اجرای این طرح در شرایطی که هم اکنون حدود 70 الی 80درصد نخاله های ساختمانی قابل استفاده مجدد است، ضروری است.
وی ادامه داد: هم اکنون بخش اعظم آوارهای ناشی از تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی موجود، مصالح بنایی است حتی نخاله های ناشی از تخریب ساختمان های بتنی نیز قابل استفاده است؛ چرا که قاعدتا از میلگردها، شن و ماسه ها و... موجود در ستون ها و تیرهای تخریب شده، می توان استفاده کرد.
به اعتقاد وی، با اجرای این طرح کمک قابل توجهی به اقتصاد ساخت و ساز کشور می شود و می تواند در راستای کمک به محیط زیست موثر واقع شود.
به گزارش دنیای اقتصاد با توجه به حجم انبوه ساخت و سازها در کشور و در نتیجه حجم قابل توجه تولید نخاله های ساختمانی به نظر می رسد چنانچه پیشنهاد مرکز تحقیقات ساختمان در شورای شهر مورد تایید قرار بگیرد،ظرفیت جدیدی برای تولید مصالح ساختمانی در کشور به وجود خواهد آمد.

منبع:دنیای اقتصاد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد