پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

برای اولین بار در کشور کود کمپوست کرمی از پسماندهای شهری و خانگی

برای اولین بار در کشور کود کمپوست کرمی از بقایای گیاهی و زباله شهری و خانگی با استفاده از کرم خاکی توسط محققان داخلی تولید شد.


مجید اسدی مجری طرح تولید کود کمپوست کرمی در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: این کود از نوعی کرم به نام کرم قرمز حلقوی بارانی به دست می آید . این کرم دارای دهان، سنگدان ، چینه دان و پنج دستگاه پمپاژ است که به اصطلاح به آن قلب گرفته می‌شود.

وی افزود: این ساختار اکولوژیکی بدن کرم باعث می‌شود وقتی غذایی وارد بدنش می‌شود آنزیم ترشح کند و این ترشح باعث پاکسازی غذا از مواد مضر می شود دراین صورت حتی اگر فلزات سنگین را هم خورده باشد با ترشح آنزیم مواد مضر آن از بین می‌رود و کودی که دفع می‌کند عاری از هرگونه مواد مضر است.

وی اظهارداشت: از بین سه هزار و ‪ ۵۰۰‬نوع کرم خاکی که در جهان وجود دارد دو نوع کرم قرمز حلقوی بارانی و کرم شب آفریقایی دارای این توانایی هستند که به دلیل دارا بودن این خاصیت به انها کرم‌های تجاری گفته می شود.

به گفته وی در حال حاضر این صنعت در کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی یکی از پردرآمدترین فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

اسدی ادامه داد: البته در کشورهای خارجی که کمپوست کرمی تولید می‌کنند فقط برروی فضولات دامی کار می‌کنند در حالی که برای اولین بار در ایران موفق به تولید کمپوست کرمی از بقایای گیاهی شدیم.

وی که به عنوان کارشناس محیط زیست با استانداری تهران و شهرداری‌های کشور همکاری می‌کند گفت: هر کیلو گرم کرم قابلیت تبدیل ‪ ۱۰‬گرم پسماند به کود را دارد.

به گفته وی روزانه ‪ ۵۰‬هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود که ‪ ۷۰‬درصد آن ماده آلی ، ‪ ۲۰‬درصد مواد زائد جامد قابل بازیافت و فقط ‪ ۱۰‬درصد دفعی است و باید از بین برود که ‪ ۷۰‬درصد ماده آلی قابلیت تبدیل به کمپوست کرمی را دارد.

وی در خصوص مزایای این نوع کود گفت: کمپوست کرمی بدون بو و سبک است و سبکی آن باعث شده تا حالت اسفنجی داشته باشد یعنی وقتی آب زیر گیاه ریخته می‌شود این کود آب را در خود نگه می‌دارد و به تدریج به گیاه می‌دهد، همچنین دارای آنتی اکسیدان است که می‌تواند در رنگ بندی و طعم گیاه اثر مثبت بگذارد.

وی ادامه داد: همچنین عاری از هر گونه تخم علف هرز است و میکروارگانیزم های هوازی مفید مانند قارچ‌ها نیز در آن وجود دارد، آهن، روی، مس، منگنز ،ازت، فسفر و کلسیم در آن فراوان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این کود دارای مواد محرکه رشد گیاهی مانند هورمون ها است گفت: همچنین توان اصلاح خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیک خاک را نیز دارد یعنی اینکه برروی خاک تاثیر می‌گذارد و آنرا پوک و سبک می‌کند که این خاصیت در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

اسدی افزود: این کود باعث تداوم گل دهی در گیاهان تزیینی می‌شود یعنی اگر گیاهی در سال یک بار گل می‌دهد با استفاده از این کود دفعات گل دهی آن افزایش می‌یابد ، همچنین دارای خاصیتی است که باعث حفظ در رنگ و بوی گل‌ها طی زمان عرضه می‌شود.

افزایش نسبت اسانس‌ها و مواد موثر درگیاهان دارویی ، جلوگیری از زرد شدن و ریزش برگ ها، بهبود جوانه زنی بذرها ، افزایش دوام گل دهی شاخه‌های بریده شده طی نگهداری در گل فروشی‌ها از دیگر خصوصیات این نوع کمپوست کرمی است.

وی با بیان اینکه این کود قابلیت تبدیل شدن به مایع را هم دارد گفت: اگر به کود مایع تبدیل شود خاصیت آن دهها برابر افزایش می‌یابد.

اسدی با اشاره به فرایند ساده تولید کمپوست کرمی اظهار داشت: در منازل هم به راحتی می‌توان با استفاده از زباله‌های ایجاد شده کمپوست کرمی تولید کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد