پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

هر ایرانی سالانه 21 کیلو روغن مصرف می‌کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، رسول دیناروند امروز در گردهمایی مدیران غذا و داروی سراسر کشور در اصفهان، افزود: گر چه مصرف روغن نباتی جامد در کشور از سال 83 تا 86 حدود 56 درصد کاهش یافته است اما هنوز سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران بالاست و هر ایرانی در سال به طور متوسط 21 کیلوگرم روغن مصرف می‌کند به همین علت بیماری‌های قلبی و عروقی بار اول بیماری‌ها در کشور است.
وی ادامه داد: البته با ترویج جایگزین کردن مصرف روغن‌های خوراکی مایع و کاهش اسید چرب و ترانس روغن‌های جامد که امسال به کمتر از 10 درصد می‌رسد، تلاش شده تا زیان ناشی از مصرف روغن کاهش یابد و امیدواریم با همکاری رسانه‌ها و آگاهی رسانی مناسب، شاهد کاهس سالانه 10 درصدی مصرف روغن در بین مردم باشیم.
وی گفت: اسید چرب و ترانس خطرناکترین نوع روغن خوراکی است که در سال 83 میزان متوسط آن در روغن‌های جامد مصرفی مردم بالای 30 درصد و امروز به کمتر از 10درصد کاهش یافته و حدود یک چهارم شده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: خطر دیگری که سلامت مردم را تهدید می‌کند، مصرف بیش از حد شکر در بین ایرانیان است، متوسط مصرف شکر در بین مردم دنیا 4 تا 5 کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف شکر هر ایرانی سالانه 30 کیلوگرم و بیش از 6 برابر متوسط مصرف شکر در بین مردم دنیاست.
وی اضافه کرد: نگرانی دیگر ما این است که با وجود کاهش مصرف نوشابه‌های قندی گازدار و افزایش مصرف دوغ به عنوان یک نوشابه سنتی سالم، متاسفانه 50 درصد دوغهای دارای مجوز نیز دارای نمک بیش از حد مجاز هستند که خطرات زیادی را در بروز بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون دارد.
وی گفت: مبارزه با مواد غذایی قاچاق و تقلبی از جمله برنامه‌های اولویت دار وزارت بهداشت در حوزه غذاست، امسال 2 میلیارد تومان برای نظارت بر مواد غذایی در نظر گرفته شده است که از آن برای افزایش نظارت در سطح عرضه و تقویت آزمایشگاه‌های کنترل غذا در کشور استفاده می‌کنیم.
وی افزود: بر خلاف دارو که در سطح عرضه آن در داروخانه‌ها مشکل چندانی نداریم، در حوزه غذا متاسفانه بیشترین مشکل در سطح عرضه است، برنامه وزارت بهداشت ترویج سلامت محوری در حوزه غذا، شناسایی عوامل مهم خطر و اولویت‌بندی برای مقابله با آن است، برنامه هایی نیز برای تسهیل واردات مواد غذایی مجاز، مبارزه با آلودگی‌های قارچی مواد غذایی از جمله پسته داریم.
به گفته دیناروند اقتصاد غذا در ایران سالانه22 میلیارد تومان گردش مالی دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد