پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

بازافت شیشه


امروزه در کشورهای مختلف جهان بازیافت زباله بسیار معمول است و به علت اهمیتی که مواد اولیه در فعلیتهای صنایع دارند و نیز محدودیت منابع و افزایش قیمت اولیه مواد خام و سر انجام به دلایل ملاحظات زیست محیطی ، اجزای ترکیبی زباله نظیر کاغذ ، مقوا ، پلاستیک ، فلزات و شیشه از طریق بازیافت مورد استفاده مجدد قرار می گیرند .
شیشه که یکی از مهمترین این مواد می باشد نیز از این قائده مستثنی نمی باشد .شیشه ماده بسیار سختی است که به آسانی می شکند شیشه از ذوب ماسه با چند ماده شیمیایی دیگر درست می شود جمع آوری و بازیافت شیشه باعث افزایش بهره وری در کل سیستم تولید شیشه بسته بندی شده است . استفاده از شیشه کهنه برای ساخت محصولات شیشه ای جدید مزایای بسیار دارد از آن جمله می توان به مصرف کمتر انرژی اشاره نمود . استفاده از مواد خام برای تولید شیشه نیازمند صرف انرژی زیاد می باشد در حالی که اگر از شیشه خرد شده استفاده شود عملیات در دمای پائین تر قابل انجام است . واضح است دمای پائین تر استهلاک کوره و قالب ها و ابزارهای دیگر را تاحد زیادی کاهش می دهد . بنابر این استفاده از شیشه های کهنه در صنعت ساخت شیشه های بسته بندی از دو نظر صرفه اقتصادی دارد یکی از نظر کاهش مصرف انرژی و دیگر از جهت کاهش استهلاک و هزینه تعمیر قطعات .

شیشه های مورد استفاده در بسته بندی از نظر رنگ به سه دسته عمده تقسیم بندی می شوند . حدود 58 درصد از کل شیشه ها بسته بندی تولیدی به رنگ شفاف ، 35 درصد قهوه ای ، 6 درصد سبز رنگ و یک درصد به رنگ آبی و رنگهای دیگر ساخته می شوند . واضح است برای ساخت شیشه شفاف نمیتوان از شیشه رنگی استفاده کرد . بنابر این یکی از محدودیتهای موجود بر سر راه رشد بازیافت شیشه ، لزوم جداسازی مواد مواد جمع آوری شده از نظر رنگ می باشد .

فرایند بازیافت شیشه :

پس از جمع آوری شیشه خرد شده با مقدار مناسب سود و ماسه و سنگ آهک مخلوط می شود و در کوره به صورت مذاب در می آید . این مواد مذاب سپس در قالبهای مخصوص به شکل ظروف مورد نیاز ریخته گری می شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد