پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تعریف زباله

زباله های مخاطره آمبز کدام است ؟

هر ساله مقادیر زیادی مواد زاید خطر ناک تولید می شود که به راستی موجب نگرانی است . این مواد نه تنها مواد غذایی و آب و هوارا آلوده می کنند بلکه زیست بوم هایی را که انسان به آنها متکی است ، بشدت تهدید می کنند . مواد زاید خطرناک شامل زنگ های روغنی ، تینر ، ضد یخ و ... هستند . اما خطرناکترین زباله ها ، زباله های هسته ای است .

اشکال این مواد در این است که در حال عادی غیر قابل تجزیه بوده و عمر بسیار طولانی دارند و در تمام طول عمر خود ، پرتوهای مخرب و مضری را از خود متصاعد می کنند .
بازیافت چیست ؟

برای دفع صحیح و بهداشتی زباله باید زباله را با توجه به جنس و اجزای تشکیل دهنده آن جدا سازی کرد . به عنوان مثال پسمانده های گیاهی و حیوانی را برای ساخت کود و کمپوست ، شیشه را برای تبدیل و بازیافت آن و کاغذ را برای استفاده مجدد ، جدا کرده و پس از اعمال تغییراتی بر روی آنها ، دوباره مورد استفاده قرار می دهند .
بازیافت زباله های پر مصرف

کاغذ یکی از پر مصرف ترین زباله های قابل بازگشت است . این زباله به لحاظ زیست محیطی ، خطر جدی به حساب نمی آید و تنها ازدیاد آنها مزاحمت ایجاد می کند . کاغذ بازیافت شده را می توان به سهولت و بدون افت کیفیت جانشین کرد .

روزنامه ها راحت ترین مواد برای بازیافت کاغذ هستند ، ضمن اینکه کاغذهای بازیافتی که معمولاً در رنگ های تیره تری عرضه می شوند ، از نظر بهداشتی با کاغذهای سفید تفاوتی ندارند . انواع کاغذهای تحریر سفید ، مجله ، دفتر مشق و .... برای بازیافت مناسبند . از دیگر مواد قابل بازیافت ، ظروف آلمینیومی هستند . این ضایعات به هر شکلی که باشند ، قابل بازیافت هستند ، بنابراین قوطی های نوشابه و کنسرو و چهار چوب پنجره ها و بشقاب های آلمینیومی را می توان جمع آوری و بازیافت کرد .

با بازیافت فلزاتی مانند آلمینیوم می توان به مقدار زیادی استخراج از معادن را کاهش داد . اما از پر مصرف ترین وسایل زندگی انسان ، وسایل پلاستیکی هستند . پلاستیک ها به دلیل اینکه غیر قابل تجزیه هستند ، از زباله های پایدار و آلوده کننده محیط زیست محسوب می شوند ، بنابراین باید سعی کرد تا حد امکان از مصرف ظروف پلاستیکی و نایلونی مانند کیسه های فریزر ، طلق های پلاستیکی چسبان ، ظروف پلاستیکی رنگی و ... خود داری کرد . از دیگر مواد قابل بازیافت که بازیافت آن در کاهش انرژی بسیار موثر است ، می توان به شیشه اشاره کرد که تولید آن به انرژی بسیاری نیازمند است .

تقسیم بندی زباله های تولیدی

انواع زباله ها را می توان به انواع مختلف طبقه بندی کرد . بر این اساس زباله ها را به انواع : زباله های خانگی ، بیمارستانی ، صنعتی ، ساختمانی و ... تقسیم بندی کرد ه اند .

زباله های خانگی شامل معمولی ترین زباله ها نظیر پسمانده های عادی منازل ، مواد اضافی و باقی مانده در فرایندهای آشپزی ، تغذیه و پسمانده های میوه و سبزیجات است که با همکاری مردم ، قابل تفکیک و بازگشت است . اما یکی از انواع خطرناک زباله های بیمارستانی است . این زباله ها که حاصل فعالیت مراکز بهداشتی و درمانی ، مطب ها و آزمایشگاهها ست ، به دلیل اینکه که هیچ عنوان قابلیت بازیافت ندارند ، به دفع بسیار دقیق نیازمند اند . این مواد بسیار خطر ناک و عامل انتقال بیماریهای خطر ناکی چون ایدز و هپاتیت می باشند.

اما از انواع دیگر زباله ها می توان زباله های صنعتی را نام برد . این زباله ها که از فعالیت کارخانجات و کارگاه های صنعتی تولید می شوند ، اثرات سوء زیادی در زیست بوم خواهند داشت . شهرداری هیچگونه مسئولیتی در قبال این زباله ها و همچنین نخاله های ساختمانی ندارد و هر گونه مسئولیت متوجه کارخانه ها و صاحبان آنهاست .
توصیه هایی برای کاهش تولید زباله

*
به اندازه نیاز مصرفی ، خرید نمائیم .
*
بجای استفاده از کالاها و محصولات یکبار مصرف ، از کالاها و محصولات چند بار مصرف و با دوام استفاده نمائیم.
*
از محصولات و کالاهایی استفاده نماییم که در دسته بندی های قابل بازیافت به بازار عرضه شده اند و به جای استفاده از نایلکس و کیسه های پلاستیکی از زنبیلهای پارچه ای و سبد دستی استفاده نمائیم .
*
در استفاده از کاغذ و سایر محصولات که تولید آنها مستقیم با منابع طبیعی و محیط زیست مرتبط می باشند، صرفه جویی منطقی و صحیح داشته باشیم .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد