پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

لپ‌تاپ قابل بازیافت ساخته شده با پلاستیکی از نشاسته ذرت ...

روزنامه فناوران اطلاعات: پلاستیک‌های معمولی از منابع غیرقابل بازیافت مانند روغن، زغال‌سنگ و گازهای طبیعی تولید می‌شوند، در حالی که پلاستیک‌های قابل تجزیه ساخته شده از مواد گیاهی نیز سال‌هاست به بازار آمده ولی البته به دلیل قیمت بالا هرگز جایگزینی برای پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت در صنعت کامپیوتر محسوب نشده‌اند.طبق اطلاعات به‌دست آمده، هم‌اکنون لپ‌تاپ‌های قابل بازیافت فوجیتسو که Life Book نام دارد، فقط در بازار ژاپن عرضه شده‌اند.پلاستیک‌های تولیدشده از مواد گیاهی قیمت بالایی دارند، اما 15درصد کمتر از پلاستیک‌های معمولی تبدیل به کربن می‌شوند. به‌طور کلی در غلات مقدار زیادی پلیمر طبیعی یافت می‌شود که با پردازش، قابل تبدیل به پلاستیک طبیعی است.

البته پلاستیک به‌دست آمده در آب حل می‌شود که با تغییر نوع پلیمر این مشکل نیز رفع خواهد شد.

به‌عنوان مثال گندم یا سیب‌زمینی پس از برداشت طی تغییرات ارگانیک، اسید لاکتیک تولید می‌کنند و ترکیبات اسیدلاکتیک، زنجیره‌های پلیمری را تشکیل می‌دهند که در پایان به تولید پلاستیکی به نام پلی‌لاکتاید (PLA برای مصارف صنعتی از سال 1990 آغاز شد اما به‌دلیل قیمت بالا مورد استقبال قرار نگرفت.

فوجیتسو پلاستیک‌های قابل بازیافت را پیش‌تر در گوشی‌های تلفن‌همراه نیز به کار گرفته بود.

دستگاه‌های ساخته شده از پلاستیک قابل بازیافت طی چند ماه در محیط تجزیه می‌شوند، در حالی که چرخه بازگشت پلاستیک‌های معمولی به طبیعت چندین دهه طول می‌کشد. مسوولان شرکت فوجیتسو هنوز جزییات و قیمت لپ‌تاپ را اعلام نکرده‌اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد