پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

خلق موسیقی با زباله در پاراگوئه

نوشته تس رایلی در آینده سبز

کتوارا شهری است که بر فراز یک سایت دفن زباله وسیع ، خارج از آسویون (پایتخت پاراگوئه)، بنا شده. جایی که روزانه ١٥٠٠ تن زباله جامد به آن سرازیر می شود. بالغ بر ٢٥٠٠ خانوار در اینجا زندگی می کنند و بسیاری از آنان با بازیافت زباله و فروش آنها امرار معاش می کنند.
بعضی از آنها به خلق موسیقی مشغولند، با ویولن ها، ویولنسل ها، ساکسیفون ها و طبل هایی که به ظرافت از این مواد زائد ساخته می شوند و ممکن است فرایند ساخت آن ها تا چند هفته به طول بیانجامد. در ساخت این سازهای ابتکاری از قوطی های حلبی روغن براى بدنه ویولنسل یا عکس های رادیولوژی برای پوسته ی طبل ها و درام ها استفاده می شوند.
این پروژه موزیکال زمانى شروع شد که یک مدد کار اجتماعی با نام فاویو چاوز در صدد آن برآمد تا برای کودکان محله کتورا یک فعالیت و سرگرمی مناسب فراهم کند تا این کودکان مشغول باشند و هم چنین از زباله ها دور بمانند.او اصلاً فکرش را نمی کرد که این موزیسین های نوپا روزی تبدیل به “لوس رسیکلادوس” ؛ یک ارکستر شامل ٢٥ کودک شود که در کنسرت هایشان در آمریکای جنوبی و مرکزی، هر چیزی از بتهوون گرفته تا آهنگ های گروه بیتلز را اجرا می کنند.
داستان “لوس رسیکلادوس” بنا است که توسط مستندی بلند به نام “دفن زباله هارمونیک” که به پیشرفت و ترقی ارکستر از زمان پیدایش آن می پردازد؛ در سرتاسر دنیا پخش شود. الخاندرو آماریلا نش، تهیه کننده مستند در این باره می گوید:” این فیلم به دو موضوع مهم عصر حاضر می پردازد: فقر و زباله، ولی نهایتاً هدف اصلى از آن تجلیل قدرت موسیقی در ایجاد تحول است.
این فیلم بخشی از یک برنامه ی گسترده ی اطلاع رسانی است؛ برنامه ای که قصد ترویج این پروژه را در نقاط دیگر جهان دارد و بودجه ی آن از بنیاد “دیدگاه های خلاق” (یک بنیاد غیر انتفاعی که حامی پروژه هایی است که از هنر براى ایجاد تحول و تغییر در جامعه استفاده می کنند) بنیاد مک آرتور و جنبش “کیک استارتر” تآمین می شود. برای دیمین شورت مدیر کنسرسیوم حقوق بشر در دانشگاه لندن این مستند “گواهی بر نبوغ و روحیه و استعداد ساکنین کتورا در برابر افراط و نابرابری کپیتالیسم جهانی است و داستانی است که بایستى مورد تجلیل واقع شود”.
شاید بتوان موسیقی را مانند غذایی برای عشق دانست، اما مسئولان مکزیکوسیتی شهروندان را به مبادله ی مواد زائد قابل بازیافت با مواد غذایى تازه در “مارکو د تروئک”، فروشگاهی تازه تاسیس توسط وزارت محیط زیست ومنابع طبیعی ترغیب می کنند. این فروشگاه شیشه ،کاغذ، مقوا، قوطی های آلومینیومی و بطری های پلاستیکی را در قبال “امتیازهای سبز” می پذیرد. با جمع آورى این امتیاز ها می توان محصولات کشاورزی مثل کاهو، اسفناج و گلابی را که در محدوده مکزیکوسیتی کشت می شوند را بازخرید کرد.
در اینجا مى توانید به بخشى از فیلم دفن زباله هارمونیک نگاهى بیاندازید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد