پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

اقیانوس بر شانه‌های بزرگترین مجسمه زیر‌دریایی

هنر > تجسمی - همشهری آنلاین:
بزرگترین مجسمه‌ای که تاکنون در زیر آب دریا بنا شده‌است،‌ در هفته‌های گذشته زیر امواج آب‌های سواحل باهاماس قرار گرفته تا وزن آب‌های اقیانوس را بر شانه‌هایش نگه‌دارد.

براساس گزارش لایو‌ساینس، این مجسمه 5.5 متری که اطلس اقیانوس نام دارد، اوایل ماه جاری در میان آب‌های اقیانوس جا‌خوش کرد تا به بزرگترین مجسمه‌ای در جهان تبدیل شود که تاکنون زیر امواج آبهای اقیانوس قرار گرفته‌است. وزن اطلس اقیانوس 60 تن بوده و ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان دو طبقه‌است. این مجسمه دختری باهاماسی را نشان می‌دهد که وزن اقیانوس روی شانه‌هایش افتاده‌است.

مجسمه

طراحی این مجسمه با الهام از افسانه‌ یونانی اطلس اقیانوس که کرات آسمانی را روی شانه‌هایش حمل می‌کرد انجام گرفته‌است. این مجسمه توسط هنرمند و فعال زیست‌محیطی، جیسون دی‌کایرس تیلور طراحی و ساخته شده‌است. جدا از ابعاد بزرگ آن، این مجسمه به گفته سازنده‌اش تنها جلوه‌ای بصری برای غواصان و ماهیگیران نیست. به گفته وی این مجسمه می‌تواند صخره مرجانی مصنوعی باشد و به سکونتگاه بسیاری از جاندارانی که در صخره‌های مرجانی زندگی می‌کنند، تبدیل شود.

هدف از بنای مجسمه این است که به مردم، به‌ویژه به نسل آینده نشان داده شود که انسان می‌تواند از دریاها محافظت کرده و آنها را از نابودی نجات دهد.

اطلس اقیانوس شاید بزرگترین مجسمه زیردریایی باشد، اما اولین مجسمه‌ای نیست که در زیر دریا بنا شده‌است. در سال 1954 نیز مجسمه‌اس از مسیح با دستانی که به بالا گرفته شده‌اند توسط گوئیدو گالتی با نام میسح اعماق ساخته شده و به منظور بزرگداشت غواصی که در این منطقه جان خود را از دست داده‌بود، در زیر آبهای دریای مدیترانه در نزدیکی جنوای ایتالیا نصب شد. نمونه‌های مشابه دیگری نیز در سواحل گرانادا و کی‌لارگو در فلوریدا وجود دارند.

همچنین یک پارک زیردریایی در نزدیکی کانکن مکزیک وجود دارد که بیش از 500 مجسمه در آن نصب شده و بیشتر آنها اثر تیلور هستند. تیلور، سازنده اطلس اقیانوس، در ساخت مجسمه های خود از سیمانی دریایی استفاده می‌کند که میزان PH آن خنثی بوده و از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و برای استحکام‌ بخشیدن به آن نیازی به استفاده از فلزات که در آب به سرعت دچار زنگ‌زدگی می‌شوند نخواهد بود.

سرهم‌بندی چنین مجسمه بزرگی در زیر امواج خروشان دریا نیز خود کار بسیار دشواری است. قطعات مجسمه در ساحل قالب‌گیری شده و با کمک جرثقیل به اعماق آب برده شدند، جایی که تیمی از غواصان قطعه را جا‌به‌جا کرده و در جای خود نصب کردند.

از آنجایی که قرار است این مجسمه کاربردی مانند صخره‌های مرجانی مصنوعی داشته‌باشد، مواد استفاده شده‌ در ساخت آن باید محیطی مرجانی را برای جانداران دریایی شبیه‌سازی کند. این مجسمه در مکانی پایین‌تر از صخره‌های مرجانی نصب شده تا جنین‌های مرجانی که در آب سرگردان هستند به این مجسمه رسیده و در آن رشد و نمو کنند. تیلور حتی قصد دارد برای سرعت بخشیدن به ایجاد کلونی مرجانی، روی این مجسمه بذر مرجانی بپاشد.

در طراحی این مجسمه زیستگاه‌های مختلف موجودات دریایی نیز درنظر گرفته شده‌است، به شکلی که برای مثال سخت‌پوستان می‌توانند انتهای مجسمه را در تسخیر خود درآورند و ماهی‌های گله‌ای می‌توانند در میان فرورفتگی‌های این مجسمه خود را از شر شکارچیان در امان نگه دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد