پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

تولید روزانه 80 تن پسماند پزشکی در تهران


سیناپرس: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه 6 میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.

همچنین بر اساس برآوردی که انجام شده روزانه حدود ۴۵۰ تن پسماند پزشکی در کشور و 80 تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود که ۲۵ درصد آن زباله های عفونی است که در زمینه ضدعفونی، جمع آوری و دفع آنها مشکلات بسیاری وجود دارد. هنوز تعدادی از بیمارستان ها و اکثر درمانگاه ها در کشور فاقد سیستم ضدعفونی کردن و نیز امحاء زباله های عفونی هستند. شهرداری‌های هم فاقد زیر ساخت ها و تجهیزات لازم برای جمع آوری و دفع زباله های بیمارستانی و عفونی هستند و با توجه به نبود اعتبارات مورد نیاز وزارتخانه های بهداشت و کشور هر یک مسوولیت را  به دیگری محول می کنند و سازمان حفاظت محیط زیست هم تنها وظیفه نظارت را برای خود قائل است.

این در حالی است که اگر این پسماندها به‌ درستی جداسازی و امحا نشوند، خطرآفرین خواهند بود و عواقب بدی به دنبال خواهند داشت زیرا بخشی از پسماندهای بیمارستانی عفونی و بخش دیگر نیز پسماندهای تیز و برنده هستند که باید از یکدیگر تفکیک شوند.

هم اکنون آراد کوه(درست بیخ گوش شهر تهران) محل دفع پسماندهای پزشکی است؛ محلی که همه بیمارستان ها زباله های عادی و عفونی شان را مخلوط آنجا دفن می‌کنند. محلی که در آن به وفور سرنگ، آمپول، چاله پر از خون‌آبه، بخش هایی از بدن انسان، لباس خونی و تجهیزات اتاق عمل، باند عفونی، داروهای شیمیایی، کیسه های خونی و .... یافت می شود. محلی که عفونت بیداد می کند و راه یابی شیرابه های آن به آب های زیر زمینی می تواند خطرات بیشماری به بار بیاورد.

چندی پیش عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست کشور وضعیت دفع پسماندهای صنعتی، بیمارستانی و عادی را به ویژه در تهران قابل قبول ندانست و گفت: دولت بودجه 1.3 میلیارد دلاری برای پسماندهای بیمارستانی، صنعتی و عادی برای امسال تخصیص داده بود که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب نکرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون قرار است وزارت کشور هزار میلیارد تومان برای رسیدگی به وضعیت پسماندهای صنعتی، بیمارستانی و عادی کلانشهرها و شهرهای شمالی بدهد که این مبلغ در واقع نوعی نسیه است.

تفکیک زباله‌های ویژه پزشکی و عادی در بیمارستان الزامی است

محسن فرهادی، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تفکیک زباله های ویژه پزشکی و عادی در بیمارستان ها را الزامی دانست و گفت: براساس قانون، بی خطرسازی پسماندهای ویژه پزشکی خارج از بیمارستان ممنوع است.

وی افزود: بیمارستان ها، مراکز جراحی محدود، آزمایشگاه ها و مطب ها تولید کننده پسماندهای ویژه پزشکی هستند و بیمارستان ها باید دستگاه بی خطرکن داشته باشند.

وی با بیان اینکه به طور کلی سه شکل از پسماند بیمارستانی داریم، گفت: یکی پسماندهای ویژه پزشکی که به دلیل نبود امکانات لازم بی‌خطرسازی نمی‌شوند. در صورت وجود چنین پسماندهایی بیمارستان تخلف کرده است. نوع دوم پسماندهای ویژه پزشکی هستند که بی‌خطر می‌شوند و نوع سوم پسماندهای عادی هستند که توسط بیمارستان‌ها تولید می‌شوند.

وی اظهار داشت: حدود 93.8 درصد بیمارستان های کشور دستگاه های بی خطرساز دارند که طی آن به روش اتوکلاو، بار میکروبی به حدی کاهش پیدا می کند که کاملا استریلیزه می شود و بار میکروبی بیماری زا در پسماندهای عفونی از بین می‌رود و این روش نیز توسط سازمان جهانی بهداشت مورد تایید قرار گرفته است.

فرهادی خاطرنشان کرد: در بیشتر بیمارستان های کشور تفکیک اصولی انجام می شود، اما در تهران هنگام انتقال آنها در خارج از بیمارستان، مجددا این پسماندها با هم یکی می شود. درخواست ما از شهرداری تهران این است که وسایل نقلیه و مکان مجزایی را برای پسماندهای بیمارستانی قرار دهد؛ زیرا تا زمانی که زباله های عادی با پسماندهای ویژه پزشکی تلفیق نشده اند، به عنوان زباله های عادی تلقی می شوند و اگر با هم تلفیق شوند دیگر مجاز به تفکیک آنها نیستیم.

فرهادی تاکید کرد: ما از شهرداری دو ماشین می‌خواهیم؛ یکی برای زباله‌های عادی و بی‌خطر شده و یکی هم برای زباله‌هایی که بی‌خطر نشده‌اند. اگر قرار باشد شهرداری پسماندهای بی خطر نشده را حمل کند باید از ماشین‌های مخصوص برای این کار استفاده کند و تعرفه حمل پسماندهای بی‌خطرسازی نشده را هم دریافت کند.  ما نیز به عنوان دستگاه نظارتی با آن بیمارستان‌ها برخورد خواهیم کرد.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: به سازمان مدیریت پسماند اعلام کردیم که اگر بیمارستانی زباله‌هایش را بی‌خطرسازی نکرده یا دستگاهی برای این منظور تهیه نمی‌کند و کار را مطابق قانون انجام نمی‌دهد یا تخلف می‌کند، نام آن مرکز را به ما اعلام کنند. باید توجه کرد که شیوه‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت به عنوان ناظر و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی که قانون تعیین کرده است، در این باره در حال تدوین است.

وی افزود: ضمنا باید به سازمان مدیریت پسماند اعلام کنند که چه بیمارستانی پسماند خطرناک دارد و تحت چه تدابیری باید انتقال پسماندهایش انجام شود و تعرفه مربوطه شهرداری از آنها دریافت شود. بر این اساس به نوعی هر بیمارستان دارای پروتکل خاص خود می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده مشکل ما در این حوزه در درمانگاه‌ها، مراکز جراحی محدود و کلینیک‌های شهر تهران است، گفت: چراکه پسماند این مراکز نیز با هم متفاوت است و باید از یکدیگر تفکیک شوند. در شهر تهران بالغ بر ۹۰۰۰ تا ۱۲ هزار واحد مطبی داریم که از سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت دریافت کردند و توصیه ما این است که سازمان مدیریت پسماند فکری به حال این وضعیت کند. در این زمینه سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان متولی جامعه پزشکی باید اعضای خود را نسبت به تفکیک زباله‌ها و پسماندهایشان از مبداء ترغیب کند

منبع: https://sinapress.ir/news/83101

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد