پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

رشد اولین گیاه در کره ماه / اولین گام برای سکونت در ماه

کاوشگر چانگ ۴ تصویری از رشد نخستین گیاه در ماه را ارسال کرد

کاوشگر,فضا

به گزارش فارس، کاوشگر «چانگ ۴» چین با هدف رصد نیمه تاریک ماه در ساعت ۲:۲۳ بامداد روز ۸ دسامبر از پایگاه فضایی «Xichang» در استان سیچوانگ به فضا پرتاب شد و در ساعت ۱۰:۲۶ صبح روز ۳ ژانویه سال ۲۰۱۹، سمت پنهان ماه را لمس کرد و نخستین فضاپیمایی بود که در نیمه تاریک ماه فرود آمد. بر اساس گزارش «سی‌جی‌تی‌ان»، طبق آخرین تصویر ارسال شده کاوشگر «چانگ ۴» چین در روز سه‌شنبه، نخستین آزمایش‌های زیستی این کاوشگر نتیجه داد و دانه‌های پنبه رشد کردند.

چانگ، ۶ گونه زنده دیگر از جمله پنبه، کلزا، سیب‌زمینی، گیاه رشادی، میوه و مخمر را همراه خود دارد. خبرهایی قبلی حاکی از آن بود که: شرکتی که فعالیتهای خود را بر روی ایجاد مناطق قابل سکونت برای گیاهان و جانوران در شرایط خلا متمرکز کرده است اکنون امیدوار است بتواند اولین گیاه را تا چند سال آینده در سطح ماه پرورش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت مهندسی فضایی پاراگون در تلاش برای ساختن گلخانه ای است که توانایی انتقال به سطح ماه را داشته باشد. این گلخانه به گونه ای ساخته خواهد شد که بر روی کاوشگر سیاره ماه نصب شده و به سطح قمر زمین سفر کند.

گلخانه به منظور پرورش دانه های گیاه خردل در سطح ماه مورد استفاده قرار خواهد گرفت با امید اینکه بتوان در آینده بر سطح این جرم کیهانی گیاهان با توانایی گل دهی پرورش داد. مشاهده تصویری از گلها بر سطح ماه می تواند انگیزه شگفت انگیزی برای انجام پروازهای فضایی باشد اما شرکت پاراگون علاوه بر این هدف قصد دارد اولین قدم را در مسیر ایجاد سطحی قابل سکونت در ماه با ایجاد چنین گلخانه ای بردارد.

ساخت گلخانه ای که توانایی رشد دادن گیاهان را در سطح ماه داشته باشد و در عین حال به اندازه ای شفاف باشد که بتوان تصاویر زیبایی را از گیاهان قمر زمین به ثبت رساند امری بسیار پیچیده خواهد بود و به تجهیزات فراوانی نیاز خواهد داشت.

نمونه آزمایشی این گلخانه از گنبدی شیشه ای که توسط مواد فلزی به یکدیگر متصل شده است با قطر 9 سانتی متر و ارتفاع 30 سانتی متر که برای رویش 6 گیاه کافی خواهد بود ساخته شده است. با این حال این سازه باید به گونه ای بهبود یابد تا گیاه از قرار گیری در معرض تشعشعات کیهانی و تغییرات بالای حرارتی در امان باشد.

به منظور محافظت از سرمای شدید شب در ماه که مدت آن برابر 14 روز زمینی است گروه تحقیقاتی تصمیم به ارسال دانه های خردل به قمر زمین گرفتند زیرا سرعت رشد در این دانه ها بسیار بالا بوده و طی یک روز ماه که با دو هفته زمین برابری می کند به رشد کامل خواهد رسید.

با این وجود جزئیاتی مانند زمینه رشد گیاه هنوز با علامت های سئوال مواجه است زیرا خاک معمولی به راحتی در محیط ماه از بین می رود و به همین دلیل باید از بستری مقاوم تر و پایدارتر استفاده کرد. زمانبندی رشد نیز در طی ارسال دانه ها و زمان قرار گیری دانه ها بر سطح ماه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، زمان قطعی آغاز این ماموریت تا کنون آشکار نشده است و ابتدا باید کاوشگر روباتیکی در سال 2014 بر سطح ماه قرار گرفته و تصاویر و اطلاعات دقیقی را از این جرم کیهانی به زمین ارسال کند.

چند هفته پیش چینی ها خبر از فرود موفقیت آمیز نخستین کاوشگر زمینی روی نیمه تاریک ماه دادند. حالا اعلام شده که برای اولین بار یک گیاه در ماه جوانه زده است.

تصویری که از یک جوانه پنبه منتشر شده که خبر از کاشت موفق این گیاه در مأموریت ماه نشین Chang’e-4 می دهد. پیش از این گیاهانی در ایستگاه فضایی بین المللی و نیز ایستگاه فضدیی تیانگونگ 2 چینی ها رشد داده شده بود اما این اولین باری است که این اتفاق در خارج از زمین و مدارش اتفاق می افتد.

ماه جاذبه ای 6 برابر ضعیف تر از زمین دارد، تغییرات دمایی آن بسیار شدید است و میزان تشعشعاتی بسیار شدیدتر از زمین بر آن اعمال می شود. به این ترتیب شرایطی بسیار متفاوت تر از زمین دارد. همچنین باید اشاره کرد که نیمه تاریک ماه در واقع تاریک نیست اما از آنجایی که از زمین هیچ گاه نمی توانیم این قسمت را ببینیم به اصطلاح آن را نیمه تاریک می خوانیم.

Chang’e-4 که شامل یک ماه نشین و نیز یک کاوشگر برای گردش در سطح ماه است با خود تکنولوژی ها و آزمایشگاه هایی را به همراه دارد تا سطح تنها قمر زمین را مورد بررسی قرار دهد. ماه نشین دارای 3 کیلوگرم محموله شامل 6 گونه بیولوژی متفاوت است و قرار بوده این گونه ها جوانه زده و رشد داده شوند. از جمله این موارد دانه های پنبه، دانه های روغنی کلزا، سیب زمینی و رشادی (از خانواده شب بویان) هستند. علاوه بر اینها تخم های مگس سرکه و مخمرها با ماه نشین ارسال شده اند تا اکوسیستم کوچکی را تشکیل دهند.

مدت کوتاهی پس از اینکه Chang’e-4 در ماه فرود آمد آزمایشات بیولوژی و آب رسانی به گیاهان آغاز شد. حالا تصویری توسط چینی ها منتشر شده که مربوط به 7 ژانویه (18 دی ماه) است و نشان از جوانه زدن دانه های پنبه دارد. با این حال به نظر می رسد گونه های دیگری که ارسال شده اند رشد نکرده اند.

سازمان ملی فضایی چین گفته است بذرهایی که ماه‌نورد ساخته این کشور به کره ماه برده جوانه زده‌اند.

این نخستین مورد از رشد یک گونه زیستی در کره ماه است که گامی مهم در تحقیق بلندمدت در فضا ارزیابی می‌شود.کاوشگر "چانگ ۴" چین نخستین ماه‌نوردی است که نیمه تاریک کره ماه را که از زمین غیر قابل دید است کاوش می‌کند.

این ماه‌نورد که به تجهیزاتی برای تحقیق زمین‌شناسی در کره ماه مجهز است روز سوم ژانویه رویسطح ماه فرود آمد. پیش از این گیاهانی در ایستگاه بین‌المللی فضایی رشد کرده‌اند اما چنین پدیده‌ای در کره ماه بی‌سابقه است.

قابلیت رشد گیاهان در ماه به عنوان بخشی ضروروی از مأموریت‌های فضایی بلندمدت تلقی می‌شود؛ مانند سفر به مریخ که حدود دو سال و نیم طول خواهد کشید.

این بدان معنی است که فضانوردان به طور بالقوه می‌توانند غذای خودرا با کشت گیاهان در فضا به دست بیاورند؛ کاری که نیاز آنها برای بازگشت به زمین را برای مواد غذایی کاهش می‌دهد.

از جمله محموله‌های این کاوشگر محموله‌ای با خاک زمین است که حاوی بذر پنبه، سیب‌زمینی، مخمر و تخم مگس سرکه است.

این گیاهان در داخل ظرفی مهر و موم شده هستند که ماه‌نورد آن را حمل می‌کند.روز سه شنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) رسانه‌های چینی گزارش دادند که بذرهای پنبه رشد کرده‌اند.

شین هوا خبرگزاری دولتی چین روز شنبه اعلام کرد که طی سفر ۲۰ روزه از زمین به ماه، بذر گیاهان با استفاده از "تکنولوژی بیولوژیک" در حالت خفته بودند. آنها تنها زمانی شروع به رشد کردند که مرکز کنترل از زمین، دستورآب دادن بذرها را فرستاد. این خبرگزاری گفته است ماه‌نورد "چانگ ۴" تا کنون تقریبا ۱۷۰ عکس به زمین فرستاده است.

منابع : http://www.bbc.com/persian/world-46876737  و خبرگزاری فارس کد خبر 853886 و ورج

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد