پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

پسماندها و بازیافت

اخبار مربوط به زباله و بازیافت

هوا

صحبت در بارة آلودگی هوا آسان است ولی تصور اینکه چه بلایی بر سر گیاهان و انسانها می آورد چندان ساده نیست. این آزمایش به شما کمک می کند تا آنچه را که واقعا اتفاق می افتد، درک کنید.

آنچه نیاز دارید:



هشت عدد کش لاستیکی
دو عدد رخت آویز (که اصطلاحاً آن را چوب لباسی می نامند)
کیسه ای پلاستیکی
ذره بین

روش کار:
1
ـ رخت آویز ها را به صورت چهار گوش خم کنید.
2
ـ چهار تا از کشهای لاستیکی را روی هر رخت آویز به طوری قرار دهید که محکم کشیده شوند. اگر در ابتدا محکم نیستند، رخت آویز ها را به بیرون خم کنید تا محکم شوند.
3
ـ یکی را در بیرون، در سایه و خارج از آفتاب، آویزان کنید. این کار ضروری است.
4
ـ رخت آویز دومی را در کیسه پلاستیکی قرار دهید و سر آن را محکم ببندید. آن را درون خانه در کشویی بگذارید.
5
ـ یک هفته صبر کنید.
6
ـ بعد از گذشت یک هفته، کشهای لاستیکی رخت آویزی را که در بیرون آویزان کرده اید، بررسی کنید. آیا سالم مانده اند؟ برای مشاهدة دقیق آنها از ذره بین استفاده کنید.
7
ـ کشهای لاستیکی را که در بیرون آویزان کرده اید، با آنهایی که در کیسه نگه داشته اید (با کشیدن هر گروه در فاصله ای مشابه) مقایسه کنید. آیا متوجه تفاوتی می شوید؟
8
ـ اگر کشهایی که در بیرون بوده اند هنوز وضعیت خوبی دارند، دوباره آها را آویزان کنید و چند هفتة دیگر در بیرون نگه دارید. ببینید در زمانی طولانی تر چه بر سر آنها می آید؟


* نتیجه
اگر شما در جایی زندگی می کنید که هوای تمیزی دارد،زمانی طولانی طول میکشد تا کشهای لاستیکی صدمه ببیند. اما اگر شما در جایی که هوا خیلی آلوده است زندگی می کنید، در ظرف چند هفته کشهای لاستیکی ترک بر می دارند و تکه تکه می شوند. علتش این است که آلودگی هوا و دودمه، که دیده نمی شوند، آنها را می خورند.
هوای آلوده برای تمام چیزهای روی زمین بد است. به حیوانات، درختان، محصولات کشاورزی، و حتی انسانها، به همان صورتی که کشهای لاستیکی آسیب وارد می کند، زیان می رساند. به همین دلیل است که ما تلاش می کنیم تا از آلودگی بیشتر هوا جلوگیری کنیم.

شهردار تهران در مراسم گشایش چند پروژه مهم زیست محیطی شهرداری تهران دستور ارسال طرح احداث خطوط شش و هفت متروی تهران به شورای اقتصاد را صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران , دکترمحمدباقر قالیباف , صبح دیروز در مراسم افتتاح پروژه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هدف ارتقای محیط زیست شهری , گفت : تبعاتی که آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده باید از سوی رسانه ها به صورت دقیق و صحیح اطلاع رسانی شود.
وی افزود : در آغاز کار مدیریت جدید شهرداری یکی از موضوعات مورد تاکید بحث مربوط به توجه به موضوعات زیست محیطی شهرتهران بود.
همچنین در ابتدای این مراسم مهندس مهرداد تقی زاده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت : خسارت سالانه ناشی از آلودگی هوای تهران در حدود چهارمیلیارد دلار برآورد شده است که در صورت ادامه روند , کنونی , این رقم به 10 میلیارد دلار در سال 1400 خورشیدی خواهد رسید.
تقی زاده افزود : سالانه 10 هزار نفر در تهران بر سر آلودگی هواجان می سپارند و درحالی که مطابق استانداردهای جهانی هر شهر مجاز است حداکثر یک روز از آلودگی هوا لطمه ببیند تنها در سال گذشته شهروندان تهرانی 82 روز از آلودگی هوا رنج بردند که این رقم بسیار بیشتر از حد استانداردهای جهانی بود.
وی در مورد تقویت جهشی حمل و نقل گفت : نهایی شدن قرارداد خط شش و هفت مترو همچنین ورود هر ماه 200 دستگاه اتوبوس گازسوز و 450 دستگاه مینی بوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مهم ترین برنامه های تقویت جهشی حمل ونقل است . خط شش مترو میدان نور را که در شمال غربی تهران قرار دارد به منطقه کیانشهر در جنوب شرقی متصل می کند و خط هفت مترو نیز محدوده خیابان شریعتی و پل صدر را به بزرگراه شهیدمحلاتی تنها در سال گذشته شهروندان تهرانی 82 روز از آلودگی هوا رنج بردند که این رقم بسیار بیشتر از حد استانداردهای جهانی بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد